Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:00

QQQQ schreef:
Verder ben ik het volledig met je eens en nog altijd op zoek naar het antwoord op de vraag:"Wat is
voor het paard
het voordeel van LDR training?"

Kom op joh, dit is al zo vaak uitgelegd. Probeer maar eens de verhaaltjes van Poes af te gaan.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:05

QQQQ... Denk dat het ldr rijden het paard dus soepeler maakt, meer onderouwende spieren geeft en dus het paard het makkelijker maakt de gevraagde oefeningen uit te voeren.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:21

oeps... dubbelpost.

excuus
Laatst bijgewerkt door abby op 14-06-05 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:22

QQQQ schreef
Citaat:
abby schreef:
mevrouw Theresa ...

Sandin

Oja, nu weet ik het weer. Ik zat aardig in de richting te denken, maar kon er niet opkomen. thanx

Heeft LDR nog andere effecten dan soepele spieren?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:36

piepelotje schreef:
QQQQ... Denk dat het ldr rijden het paard dus soepeler maakt, meer onderouwende spieren geeft en dus het paard het makkelijker maakt de gevraagde oefeningen uit te voeren.

De voorstanders beweren over het algemeen dat hetgeen jij noemt met LDR sneller wordt bereikt, maar erkennen dat het met goed klassiek, zonder LDR ook bereikbaar is.

In mijn ogen weegt het niet op tegen de nadelen en potentiele gevaren die Abby opnoemde.

Wetenschappelijk onderzoek is nooit waterdicht en altijd zijn er andere interpretaties mogelijk. Toch vind ik de resultaten van dien aard, en kwaliteit, dat het op z'n minst verstandig te noemen zou zijn om er rekening mee te houden dat de conclusies wellicht kloppen. Argumenten als "ik wacht nog de perfect opgezette proef af, voor ik het als waar wil accepteren" zijn struisvogelpolitiek: Die perfecte proef komt er niet, want die is onuitvoerbaar. Eerlijker is wellicht om de conclusies als waar te accepteren tot er een minimaal even goed onderbouwd onderzoek is geweest die anders aantoond.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:56

Dit plaatje geeft me toch te denken. Of ik nu zo mis zie of.......
Ik vind dit niet achter de loodlijn ogen. Lijkt mij dat dit plaatje gewoon laat zien wat er dan ook gebeurt bij het op de loodlijn lopen.
Dus dan zou, het hals afbuigen altijd niet goed zijn.

Afbeelding

in bovenstaande animatie zie je wat er gebeurt in de halswervels als je achter de loodlijn komt.

Al die plaatjes. ik zou wel eens gewone rontgen opname's willen zien.
Zouden die bestaan van een paard"aan de teugel op de loodlijn
En van paarden achter de loodlijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:07

Wil jij je lenen voor die bestraling als ruiter...?
Bewegend plaatje komt zo te zien inderdaad niet achter de loodlijn. Effect op wervels is ook minimaal, maar je ziet wel al wat er zal kunnen gebeuren als je hem nog verder laat afbuigen (zie Abby's niet-bewegende plaatjes).

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:18

ter introductie:
Afbeelding

Afbeelding
"Teapot Neck." Red stars indicate areas where damage can occur in horses consistently worked behind the vertical. There can be structural alterations (calcifications) in the bone of the vertebrae or skull combined with trauma to the nuchal ligament, choking where the windpipe traverses the bones of the hyoid and overstretching of the cervical serratus muscles attached to the scapula.

Afbeelding
Radiograph of insertion desmopathy at the poll (red arrow).

Afbeelding

Thermograph of an insertion desmopathy in the neck connecting structures. Note areas of bright yellow. These correspond to strains at poll, hyoid region and jaw attachment of sternomandibular muscles as well as part of the cervical serratus. You can also make out pinkish indications of the cervical vertebrae aligned as for the cramped position of "teapot neck."

Afbeelding
An Olympic horse worked on a tight rein with neck shortened to "teapot neck." The gait is altered in tempo (less than 50 strides per minute) by breaking the diagonal pair of passage. This not only strains the airway and axial skeletal structure, but requires the horse to drop its entire mass on one leg during each stride. Posture recorded by matching the computer model with video frames. According to the estimates of the model, the spine is level, although the outline an observer sees gives the impression of very marked positive relative elevation.

bron: http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ebit3.html

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:24

QQQQ schreef:
Wil jij je lenen voor die bestraling als ruiter...?
Bewegend plaatje komt zo te zien inderdaad niet achter de loodlijn. Effect op wervels is ook minimaal, maar je ziet wel al wat er zal kunnen gebeuren als je hem nog verder laat afbuigen (zie Abby's niet-bewegende plaatjes).

waarom heb je daar een levend paard voor nodig?????

er zou kunnen gebeuren...... moeten we ook geen paarden meer op stal zetten, helemaal niet meer vervoeren, niet meer rijden, enzovoort... want als je weet wat er allemaal zou kunnen gebeuren....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:28

Alane schreef:
waarom heb je daar een levend paard voor nodig?????

Omdat we graag een levende verbinding hebben...

Alane schreef:
er zou kunnen gebeuren...... moeten we ook geen paarden meer op stal zetten, helemaal niet meer vervoeren, niet meer rijden, enzovoort... want als je weet wat er allemaal zou kunnen gebeuren....

OK. Wat er GEBEURT kan je zien in Abby's laatste bijdrage.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:31

in stripboeken kunnen honden ook denken, kan een kat een hamer vasthouden...

een levende verbinding? en dan vind je die tekeningen en animaties wel representatief genoeg?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:36

Ga jij maar terug naar je stripboeken dan. Wil je serieus iets bijdragen aan het topic? Doe dat dan.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:44

De titel van dit topic is toch: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Waarom dan nu weer zo'n doelloze welles nietes discussie? Daarbij is het dus allemaal ook nog eens off topic ....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:48

Haha! je snapt me niet...
Als een gestorven paard niet voldoet om daat röntgen foto's van te maken, waarom voldoen die tekeningen wel?
Als je niet objectief bent dan zal de tekening niet dat tonen, en dat bedoelde ik met die kat die een hamer vasthoud....
en krijg je dus een "zou kunnen gebeuren"

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:50

Kaja schreef:
doubledream schreef:

het kunnen moment opnames zijn maar toch vind ik het storend

Plaats eens foto's van jezelf en dan de allerbeste foto's die je van jezelf hebt!!!

Ik durf bij deze te wedden dat jij absoluut niet kunt tippen aan de houding en zit van zowel Thamar Zweistra als Kirsten Beckers...

Wat een trieste vertoning zeg!! Momentopnames storend??? Jouw post is ZEER storend!!

Ik vind als je zo kunt rijden op dat niveau noem even een voorbeeld Dat je niet met je handen in je buik hoort te zitten en nee ik heb nooit gezegd dat ik foutloos rijd ik neem iedere week les en doe hard mijn best om het allemaal goed te krijgen. Niemand is uitgeleerd ook anky niet, helemaal niemand niet Ik zit niet met mijn handen in mijn buik. Ik zit vaak scheef en mijn tenen steken naar buiten en zoek vaak naar geld. Voor als nog, ze rijden vast niet altijd zo maar daarom vind ik het wel storend. ik vond de houding storender dan de manier waarop de paarden moesten lopen. En het is echt niet de bedoeling geweest om de amazones of jou in de kuif te pakken. Ik zeg alleen mijn mening en dat is wat je hier op bokt kan en mag doen! 1 vraagteken en 1 uitroepteken is genoeg capslock hoeft ook niet. Je hoeft niet zo fel te reageren dat is misschien niet jou bedoeling geweest maar zo komt het wel op mij over. Oohja ik plaats geen foto's omdat ik mijn verbeterings punten weet en ik niet hoef afgekraakt te worden omdat ik dat over mij zelf wel doe en mijn instructeur is ook niet altijd even lief voor me als ik iets 100x fout doe is mijn instructeur op een bepaald moment ook wel pissig en dan krijg ik een uitbrander dus dat hoeft dan ook niet nog eens via bokt te gebeuren.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:54

Zou er niet omgeven hoor om een paar meer rontgenstraling te krijgen maar ik kan geen verantwoord lrd rijden dus wordt moeilijk
Zou dan geen eerlijk beeld geven.

Laaste bijdragen van Abby

"Teapot Neck." Red stars indicate areas where damage can occur in horses consistently worked behind the vertical.

Twee woordjes daarin CAN and CONSISTENTLY.

Maar met Rontgenfoto's bedoelde ik dus dat ik graag rontgen zou zien die net zoals dat mooie animatie plaatje de gehele nek, hoofd, wervels laten zien.
Ik twijfel er namelijk aan of die wervels zo gaan. Ik krijg meer het idee dat de nek langer wordt en dat het laaste stukje dus hoofd de knik maakt.
Deze plaatjes geven mij een beeld dat het paard uit oprichting naar beneden wordt getrokken. Met Ldr rijden krijg ik het idee dat het paard z'n hals lang maakt dus de wervels en dan afbuigt in de hals boven in.

Daarom zou ik zo graag eens rontgen willen zien van die gehele hals.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:56

Alane schreef:
Haha! je snapt me niet...
Als een gestorven paard niet voldoet om daat röntgen foto's van te maken, waarom voldoen die tekeningen wel?
Als je niet objectief bent dan zal de tekening niet dat tonen, en dat bedoelde ik met die kat die een hamer vasthoud....
en krijg je dus een "zou kunnen gebeuren"

Ah zo....
Die tekeningen kan je zien als een "samenvatting van observaties". Zolang er geen glazen paard gefokt wordt, zal men met dit soort, anatomisch verantwoorde tekeningen trachten om te laten zien wat er onder bepaalde situaties gebeurd.
Onder de observaties horen bijv ook foto's als röntgen en hittedetectie, zoals Abby die ook liet zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:59

en dus niet wetenschappelijk kunnen onderbouwen????

abby

een kleine toelichting bij de eerder geplaatste röntgenfoto:
Afbeelding.
Op deze foto wijst de pijl naar nieuw aangemaakt bot als gevolg van bijvoorbeeld desmopathie / desmopathy.

Onderstaande inleiding van een onderzoek naar behandelmethoden (w.o. shockwave therapie) van deze blessure geeft aan dat de nek een plaats is waar regelmatig serieuze blessures in rijpaarden ontstaan.

Dr. med. vet. Rüdiger E. Brems, Dr. med. vet. Wolf-Dieter Wagner, Dr. med. vet. Daniel Weiss schreven
Citaat:
The nuchal ligament area is a frequent place of serious problems in riding horses. Head shaking, reluctance to bend the neck and serious resistence to the reins are clinical signs of problems, they may have their origin in the nuchal ligament area. Insertion-desmopathy of the nuchal ligament (ID), non-infectious bursitis of the nuchal bursa (B) and calcifications of the nuchal ligament (C) are changes with may be of clinical significance in horses. Insertion-desmopathies are a very common finding in horses.
You mostly find them at the insertion of the suspensory ligament, but not rarely you have the problem at the nuchal ligament. All illnesses induced by an acute or chronic trauma of tendons or ligaments in their insertion areas following degeneration and reparation are titled as insertion desmopathies.
Exostosis or calcification are mostly seen as the final answer of the healing process over scar formation. New bone formation may occur in the region of the nuchal ligament . The extension of this entheseophyte formation often surpasses the site of insertion slightly dorsal and ventral. Mineralization in the soft tissue occurs often as a result of a previous trauma, for example in the nuchal ligament, caudal to the occiput. Knowing that those radiographical findings are often incidental, horses with affected clinical problems like reluctance to bend the head or neck or head shaking syndrome have been treated with local infiltrations combined with different types of training up to now. This programme has very wide spread results. The use of ESWT may provide an additional method to treat the nuchal ligament area. This non-invasive method has been used in suspensory lesions with great success. Because of the similar structures and pathology between suspensory and nuchal ligament treatment with ESWT was carried out.

Hele artikel lezen? http://www.storzmedical.ch/Deutsch/Medi ... Brems.html

QQQQ

piepelotje schreef:
Zou er niet omgeven hoor om een paar meer rontgenstraling te krijgen maar ik kan geen verantwoord lrd rijden dus wordt moeilijk
Zou dan geen eerlijk beeld geven.

Laaste bijdragen van Abby

"Teapot Neck." Red stars indicate areas where damage can occur in horses consistently worked behind the vertical.

Twee woordjes daarin CAN and CONSISTENTLY.

Maar met Rontgenfoto's bedoelde ik dus dat ik graag rontgen zou zien die net zoals dat mooie animatie plaatje de gehele nek, hoofd, wervels laten zien.
Ik twijfel er namelijk aan of die wervels zo gaan. Ik krijg meer het idee dat de nek langer wordt en dat het laaste stukje dus hoofd de knik maakt.
Deze plaatjes geven mij een beeld dat het paard uit oprichting naar beneden wordt getrokken. Met Ldr rijden krijg ik het idee dat het paard z'n hals lang maakt dus de wervels en dan afbuigt in de hals boven in.

Daarom zou ik zo graag eens rontgen willen zien van die gehele hals.

Ik vrees dat die dosis straling je niet goed zal bevallen....je komt niet zomaar door dat paard heen gestraald...
CAN en CONSISTENTLY, inderdaad. Waar veel LDR gereden wordt, komt de neus consistently weinig vóór de loodlijn uit. Achter de loodlijn is niet direct LDR.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:01

KiWiKo schreef:
en dus niet wetenschappelijk kunnen onderbouwen????

Met een kwoot erbij wordt het duidelijker tegen wie/wat je hier praat... Knipoog

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:07

Piepelotje schreef
Citaat:

Ik heb eerder een tekening geplaatst van een paard dat LDR liep.

Afbeelding

Je ziet wat er gebeurt met de halswervels.

Bij echt VWNW, dus het paard vanuit de achterhand, op vier benen in evenwicht, de hals laten uitschuiven gebeurt het volgende.
Afbeelding
Zie wat er gebeurt met de halswervels.

Voor de mensen die twijfelen aan de correctheid van anatomische tekeningen: de meeste tekeningen die ik heb gebruikt zijn gemaakt door artsen, fysiotherapeuten etc. Ik denk dat deze mensen zeer goed in staat zijn om grafisch weer te geven wat er onder de paardenvacht gebeurt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:25

doubledream schreef:
Ik vind als je zo kunt rijden op dat niveau noem even een voorbeeld Dat je niet met je handen in je buik hoort te zitten Ik zit niet met mijn handen in mijn buik.
Ik zit vaak scheef

en mijn tenen steken naar buiten en zoek vaak naar geld.

Kom op zeg... je bent TE kritisch op jezelf Haha! Haha!

doubledream schreef:

Voor als nog, ze rijden vast niet altijd zo maar daarom vind ik het wel storend. ik vond de houding storender dan de manier waarop de paarden moesten lopen. En het is echt niet de bedoeling geweest om de amazones of jou in de kuif te pakken.
Ik zeg alleen mijn mening en dat is wat je hier op bokt kan en mag doen!

Ik ook... dus wat is je probleem?

doubledream schreef:
Je hoeft niet zo fel te reageren dat is misschien niet jou bedoeling geweest...

Ja dat is wel mijn bedoeling!

doubledream schreef:

Oohja ik plaats geen foto's omdat ik mijn verbeterings punten weet en
ik niet hoef afgekraakt te worden

omdat ik dat over mij zelf wel doe en mijn instructeur is ook niet altijd even lief voor me als ik iets 100x fout doe is mijn instructeur op een bepaald moment ook wel pissig en dan krijg ik een uitbrander dus dat hoeft dan ook niet nog eens via bokt te gebeuren.

Dus Kirsten en Thamar mogen wel zonder toestemming afgekraakt worden??

Kom op zeg, de inhoudloze en zeer denigrerende posts die hier geplaatst worden verzieken een topic als deze!

Daarnaast wil je niet zelf omlaag gehaald worden, maar je doet het wel bij anderen?! En dit geldt echt niet alleen voor jou, helaas was jij de druppel die de emmer deed overlopen!

Een LDR topic over voor- en nadelen is prima, daarnaast moet er niet worden vergeten dat elk ander systeem ook voor- en nadelen heeft, maar dat wijzen, namen en foto's van bekende ruiters/amazones hoeft wat mij betreft niet meer en is i.m.o ook volstrekt overbodig....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:28

Die laatste animatie is super: kan je Gran Prix op gras rijden en hem tegelijkertijd gras laten eten Jiehaaaa.....

En laten we ophouden namen te noemen...

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:34

hmmz...ik ben niet TE kritisch het is gewoon zo. Bloos
en ik zei misschien is dat niet jou bedoeling geweest het was dus niet zeker.
Ik heb geen probleem (behalve me tenen,schuinzitten geld zoeken Clown ) en jij dus ook niet. Nee ze hoeven niet zomaar afgekraakt te worden maar iedereen kraakt iedereen hier af. Jij kraakt mensen ook wel af. En ik dus ook.
beetje hard en overdreven maar oke Als ik niet omlaag gehaald zou willen worden waarom rijd ik dan wedstrijden en ga op les? dan had ik wel een bak bij me huis neer gezet en dat helemaal dicht gemaakt en was ik daar gaan rijden met een blinddoek op Bloos ooh nee niet verstandig want dan zie ik niemand aankomen en kan ik er niet op tijd afspringen Pling en dan word ik alsnog omlaag gehaald....beetje overdreven maar daar komt het op neer.

Kunnen we er nu over op houden want hier voor heeft de TS het Topic niet voor geopend lijkt mij zo. En het gaat eigelijk helemaal nergens over!
Laatst bijgewerkt door doubledream op 14-06-05 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt