Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:36

mag jij beginnen ;-)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:01

Ik ben een abominabele ruiter, probeer ik aan te werken, maar helaas heb ik nog maar 1 lesgeefster gevonden waar ik me 100% in kan vinden, en die woont (jammer voor mij, gelukkig voor jullie) in Nederland (ik ben van België). Dus van mij zal je geen filmpjes te zien krijgen, of het zou moeten zijn van hoe het niet moet, of "hoe een paard met zo'n zwaar verleden toch nog zo haar best doet met zo'n lastpak op haar rug". Gelukkig weegt dat lastpak maar 54 kg, is ook al een voordeel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:21

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:34

Ziet er fijn uit LaPuchelle!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:27

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:43

nombrado schreef:
Anoniem schreef:
Een klein stukje van een 3 jarige net onder het zadel..

http://www.youtube.com/watch?v=JRcgHU3qL8s

http://www.youtube.com/watch?v=vX13_5gnd4g

Oke. Ik vind 3 jaar echt te jong maar goed.
ik vind dit niets met klassiek of AR te maken hebben.
Wel met moderne dressuur.
Mag ik je vragen wat je hier aan het doen bent? LDR?
http://www.youtube.com/watch?v=qOeMtzooZAo

Ik vind een 3 jarige ook veel te jong en idd dat filmpje oogt helemaal niet fijn, dit paard kan ook niet gelukkig hier van worden, in hoeverre ze dan gelukkig worden met ons op de rug :o

Ook werd er eerder gezegd dat een paard in staat is iets te dragen op de rug, dat is eigenlijk niet zo , daarom is het verstandig het paard echt voor te bereiden en niet maar klakkeloos aannemen dat hij het wel kan, dus het filmpje van de 3 jarige waar al best veel van gevraagd word vind ik niet kunnen, ook vind ik zelf dat een 3 jarige nog niet met bit in gereden moet worden, leer hem eerst idd eens de hulpen en die zitten niet in de mond en zeker een mond waar nog heel veel in gebeurd hoort nog niks in is mijn mening dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:59

Commentaar geven mag maar laat nu jullie filmpjes eens zien Nombrado en Midgie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:25

Jammer dat het topic nu in eens stilvalt. Jullie durven toch zeker wel?
Ik wil graag beelden zien hoe jullie rijden. Daar kunnen we vast enorm veel van leren.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:52

Anoniem schreef:
Haha, wat zijn er weer een hoop internetruiters hier. :D
Als jullie het zo goed weten, laat dan eens een filmpje (van jezelf) zien hoe jullie rijden. Kunnen we allemaal van leren.
Een filmje en foto's zegt meer dan woorden.

Wat een leuk idee! Is al veel geopperd in dit topic maar deze worden niet geplaatst helaas.
-O-

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:49

Anoniem schreef:
Ik wil graag beelden zien hoe jullie rijden. Daar kunnen we vast enorm veel van leren.

Het is stoer dat je een filmpje plaatst. Echter het hoort hier niet thuis in dit discussietopic. Het moet dan in een HAW topic lijkt mij.
Dit is een discussietopic over het verschil/overeenkomst tussen Academisch en Klassiek.
Als we hier allemaal filmpjes gaan neerzetten met rijdende forumleden zie ik niet in wat dat bijdraagt in de discussie (behalve becommentariëren van elkaars rijstijl maar daar is een andere plek voor op Bokt).
Dus on topic blijven lijkt me een beter idee (hoewel ik denk dat het onderwerp langzamerhand is uitgemolken).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:54

Vera schreef:
Anoniem schreef:
Haha, wat zijn er weer een hoop internetruiters hier. :D
Als jullie het zo goed weten, laat dan eens een filmpje (van jezelf) zien hoe jullie rijden. Kunnen we allemaal van leren.
Een filmje en foto's zegt meer dan woorden.

Wat een leuk idee! Is al veel geopperd in dit topic maar deze worden niet geplaatst helaas.
-O-

Voor filmpjes zijn er genoeg andere topic's op Bokt te vinden.
Bovendien snap ik niet zo goed wat een filmpje van Gast5428 toevoegt aan dit topic; het is geen AR/KD wat te zien is.
Juist over AR/KD gaat dit topic.

Ook al zullen er internetruiters aanwezig zijn in dit topic; de theoretische kennis is net zo belangrijk als het rijtechnische kunnen.

Als we (als ruiter) met een tevreden gevoel van ons paard afstappen en er telkens een stukje verder in de training gegaan kan worden met het behoud van de fysieke en psychische mogelijkheden van het paard, zijn we al een heel eind.
Of we dan AR of KD uitoefenen zal het paard echt een "worst" wezen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:15

Anoniem schreef:
Commentaar geven mag maar laat nu jullie filmpjes eens zien Nombrado en Midgie. :)

Ik heb filmpjes , maar die hou ik voor mezelf, daar heeft niemand wat aan, zijn filmpjes van mijn lessen en ik kan daar van leren en jullie kunnen daar niks mee.
Maar wees nou gewoon eerlijk, een 3 jarige op deze manier rijden is dat eerlijk??
Ik ben nog geen jaar bezig met mijn 7 jarig een ik ben puur alleen nog met de basis bezig, vele zullen dit onzin vinden, maar ik hoop dit dier nog 30 jaar bij me te kunnen houden , lichamelijk gezond, maar ook mentaal een blij paard en je kan mij niet overtuigen met welk filmpje dan ook dat het goed is om al op een 3 jarige die nog volop in de groei is te rijden en ook mentaal nog niet klaar is , dat dat normaal is?
Ik ga geen filmpjes plaatsen , maar je mag bij mij thuis komen kijken hoe ik met mijn paarden aan de slag ben en dat is op zich niks bijzonders, ik heb geen behoefte om daar filmpjes van te maken voor andere. Waarom zou ik ? Om te laten zien dat ik goed ben ? Ik ben niet goed,het kan altijd beter , ik ben een ruiter die plezier heeft .maar weet wel wat fout.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:40

Anoniem schreef:

Het topic valt niet stil denk ik, er zijn ook mensen die hun zondag avond anders doorbrengen dan op bokt.
Maar wat is jou stijl van rijden , waarschijnlijk geen AR of KR zo op je filmpjes en foto in je profiel te zien?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:01

Dit is nu alweer de zoveelste keer in een soortgelijk topic dat bokkers met de grootste mond over hoe het allemaal zou moeten niets van zichzelf (durven) laten zien. Het dat is nu het grootste bezwaar van de hele discussie hier. Ik kan me in het meeste ervan best vinden hoor, daar niet van, maar in de praktijk weten we allemaal dat het niet altijd zo werkt. Het is niets meer dan theoretische kennis. En alleen dat is niet voldoende. En ja, Cherie, het rijtechnisch kunnen is heel erg belangrijk. Je kunt nog zoveel boekenwijsheid hebben, maar zonder ruitergevoel heb je er niks aan. En in dat verband is de vraag van LaPuchelle heel legitiem. Want er zijn een paar bokkers hier, die stellige meningen hebben, zodanig dat ik mij inderdaad afvraag of ze bijpassende praktische ervaring hebben, i.c. of ze weten waar ze het over hebben.
Puchelle heeft door filmpjes van zichzelf te plaatsen laten zien dat ze weet waar ze het over heeft.
Ik zie een paard die door LaPuchelle erg netjes en eerlijk! wordt gereden. Niets gebeurt er wat je met een 3 jarige nog niet zou moeten doen. In het laatste - door Nombrado geplaatste - filmpje laat ze het paard wat over de rug lopen. Het paard heeft de neiging wat te diep te gaan/op te krullen (zoals veel PRE's) en dan het het volgens Nombrado maar meteen LDR. Bah! Kritiek hebben om maar kritiek te kunnen hebben.

Door te zeggen dat niemand wat heeft aan jouw filmpjes, Midgie, diskwalificeer je jezelf wel heel erg. (En dat geld natuurlijk niet alleen voor Midgie) Mag ik zelf niet bepalen of ik van jouw filmpjes zou kunnen leren?
Van mij mag je met je 7 jarige nog steeds met de basis bezig zijn. Overigens hoort Z niveau ook nog steeds bij de basis maar ik heb zo'n vaag idee dat je dat niet bedoelt, of wel?

En over het on topic/off topic argument: ik weet niet wie het nog meer gemerkt heeft, we zijn al erg lang off topic. Maar daar had volgens mij niemand bezwaar tegen. Moeten we, nu het bepaalde bokkers te heet onder de voeten wordt, meteen weer on topic? Flauw hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:08

Juist nu zouden diegene die de academische of klassieke rijkunst zo'n warm hard toe dragen eens wat van zichzelf kunnen laten zien. Volgens een aantal hier wordt er in mijn filmpje 'modern' gereden, wat dat dan ook moge zijn. Juist nu ben ik zeer benieuwd naar hoe jullie dan rijden. Je kunt wel van alles uit de boeken opschrijven maar een filmpje zegt veel meer dan duizend woorden.
En juist omdat jullie een ander die niet academisch of klassiek rijdt zo bekritiseerd zou ik willen vragen om eens met eigen beeldmateriaal te komen.
Wat mij betreft is het niet tonen van eigen beeldmateriaal jezelf verschuilen.
Dus Midgie, Cherie78, Fransje en Nombrado. Voeg nu de daad eens bij het woord.
Ik wil graag van jullie (rij) kunsten leren. :j Jullie kunnen toch zeker wel rijden of zijn jullie echt alleen maar op internet superruiters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:37

Oh als meelezer wil ik graag toevoegen dat het voor mij zeker inhoudelijk interessant is om filmpjes van jullie zelf te zien. Dan kan ik meteen bekijken of hetgeen jullie schrijven overeenkomt met hetgeen ik zie. Zo kan ik beter bepalen of ik jullie geschreven tekst goed heb geinterpreteerd. Filmpjes van professionals en natuurtalenten kan ik altijd en overal wel bekijken.

Ben het volledig eens met babootje en Gast5428. Laat maar zien wat je doet als je KD rijdt. Of wat je doet als je met AR bezig. Voor mij als hobbiyst is het veel leuker en interessanter om filmpjes van andere hobbyisten te zien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:15

[***] schreef:
Oh als meelezer wil ik graag toevoegen dat het voor mij zeker inhoudelijk interessant is om filmpjes van jullie zelf te zien. Dan kan ik meteen bekijken of hetgeen jullie schrijven overeenkomt met hetgeen ik zie. Zo kan ik beter bepalen of ik jullie geschreven tekst goed heb geinterpreteerd. Filmpjes van professionals en natuurtalenten kan ik altijd en overal wel bekijken.

Ben het volledig eens met babootje en Gast5428. Laat maar zien wat je doet als je KD rijdt. Of wat je doet als je met AR bezig. Voor mij als hobbiyst is het veel leuker en interessanter om filmpjes van andere hobbyisten te zien.

Eens, ook ik ben een meelezer en zit ook op beeldmateriaal te wachten.
Ik kan echt wel door wat foutjes heen kijken en "de bedoeling" er doorheen zien.
Boeken kan ik zelf ook lezen,maar juist de persoonlijke opvattingen en uitwerkingen kunnen heel leerzaam zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:39

midgie schreef:
dus het filmpje van de 3 jarige waar al best veel van gevraagd word vind ik niet kunnen, ook vind ik zelf dat een 3 jarige nog niet met bit in gereden moet worden,

Midgie, met alle respect; LaPuchelle rijdt een knap een paard, van nature atletisch, met veel dressuuraanleg. Jij rijdt, als ik mij niet vergis, Tinkers. Het paard van LaPuchelle heeft qua dressuur ongeveer 50 keer zoveel talent/aanleg voor dressuur als jouw Tinkers. Je moet alles in het juiste perspectief zien. Probeer ook even buiten je eigen referentiekader te denken. Dus wat voor haar paard op 3 jarige leeftijd al appeltje eitje is (gewoon een beetje knap in de rondte draven/galopperen) zal voor jouw Tinkers hun hele leven misschien wel een opgave blijven. Verder niks mis met jouw Tinkers. Maar je moet wat jij doet met je Tinkers, niet willen vergelijken met de opleiding/training van dressuurpaarden die wel talent en aanleg hebben voor dat werk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:51

Dan nog Jasmijn.
Talent of niet .....(kvind ook dat je erg neerbuigend doet over Tinkers)
3 jaar is gewoon te jong! voor elk paard.
Er is hier op dit topic, van 46 paginas lang, zat beeldmateriaal te vinden van klassiek of ar.
Vind persoonlijke filmpjes er niet toe doen.
Nobel dat 1 er iets plaatst van zichzelf...., alleen snap ik écht niet, na die 46 paginas, of er wel wat van begrepen is.
http://www.youtube.com/watch?v=flBGjpuL4qo

http://www.youtube.com/watch?v=urhi0eVzQTo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:59

Of ik deze 46 pagina's heb begrepen of niet. Voor mij staat boven water dat er maar één manier van paardrijden is en dat is goed paardrijden. Ik ben absoluut niet voor of tegen een bepaalde stroming. Juist bij academisch en Klassiek rijden wordt nog al eens het respect van het paard vergeten. Modern paardrijden bestaat in mijn ogen niet.
Er is maar één manier en dat is gewoon paardrijden met respect voor je dier. Ik heb veel 'oude' instructeurs gehad en daar veel van opgestoken. Dus dat ik zogenaamd op een moderne manier paard rijdt is pertinent niet waar.

Waar blijft je filmpje Nombrado? Voeg de daad eens bij het woord. Want ik vind als je zoveel kritiek op een ander hebt en zo een bepaalde manier van rijden predikt en zegt er zoveel van te weten en het zelf wel op de goede manier te doen dan snap ik niet wat er mis is om wat filmmateriaal van jezelf tonen.
Prima als het niet doet maar blaas dan wat minder hoog van de toren en veroordeel een ander niet.
In mijn ogen blijf je wanneer je alleen maar theoretisch zit te verkondigen slechts een internetruiter. En achter de PC rijden wij allemaal in de wereldtop. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:27

Anoniem schreef:
En achter de PC rijden wij allemaal in de wereldtop. :D

En zo is het maar net :)
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-11-13 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:29

nombrado schreef:

Ik heb niks tegen Tinkers. Wat is er neerbuigend aan om te stellen dat de gemiddelde Tinker nauwelijks dressuuraanleg heeft? Zeker als je dat vergelijkt met het paard van LaPuchelle? Een Tinker heeft weer andere kwaliteiten. Ik vind het juist respectloos dat mensen van een Tinker iets willen maken wat het van nature niet is, namelijk een dressuurpaard. En dit verbloemen met argumenten dat ze dressuurrijden (lees: piaffes doen, zijgangen etc) om hun paard 'gezond' te houden. Ik vind dat niet respectvol naar het paard toe. Dressuur gaat om het optimaal ontwikkelen van de natuurlijke aanleg van een paard. Niet om er iets in te rijden wat er niet in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:31

Oké dan. Dan zal ik een filmpje plaatsen van iemand die niet modern rijdt.
Misschien kunnen de liefhebbers van de klassieke/academische rijkunst mij uitleggen waarom men een paard in gaat rijden met een bijzetteugel er aan en mij uitleggen wat het verschil is van het moderne rijden in mijn filmpje met een jong paard en het inrijden van de amazone op onderstaand filmpje.

Onderstaand filmpje is openbaar te zien dus lijkt het mij geen probleem om deze hier te tonen, aangezien er hier constant filmpjes van andere ruiters getoond worden.. Vanaf 9.50 minuut gaat er gereden worden.
http://www.youtube.com/watch?v=b8Ba3fcke80

En nog ééntje. http://www.youtube.com/watch?v=oMcKGdM1HVE
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:42

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Ik heb niks tegen Tinkers. Wat is er neerbuigend aan om te stellen dat de gemiddelde Tinker nauwelijks dressuuraanleg heeft? Zeker als je dat vergelijkt met het paard van LaPuchelle? Een Tinker heeft weer andere kwaliteiten. Ik vind het juist respectloos dat mensen van een Tinker iets willen maken wat het van nature niet is, namelijk een dressuurpaard. En dit verbloemen met argumenten dat ze dressuurrijden (lees: piaffes doen, zijgangen etc) om hun paard 'gezond' te houden. Ik vind dat niet respectvol naar het paard toe. Dressuur gaat om het optimaal ontwikkelen van de natuurlijke aanleg van een paard. Niet om er iets in te rijden wat er niet in zit.

Hoewel ik het in de meeste gevallen wel met je eens bent, vind ik dit dan weer wat erg kort door de bocht. :D
Ik ken toch een behoorlijk aantal Tinkers die verdienstelijk in het Z lopen. Diverse goed gereden Hafjes en Fjorden gezien.. Heb zelfs enkele niet al te zwaar gebouwde Belgen gezien die het kunnen. En waarom ook niet? Je zult ze in de GP alleen niet tegenkomen, maar dat geldt ook voor doorsnee KWPN-er. Dit zul je als ruiter moeten accepteren en respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:47

Waarom zou je met een tinker op nivo willen dressuuren? Daar zijn ze niet voor gebouwd. Het zijn toch meer een soort trekpaarden? Dan lijkt het mij niet eerlijk om er een dressuurpaard van te willen maken. Je kunt het ook niet vergelijken met een warmbloedpaard. Juist vanwege een hele andere bouw. Ik heb niets tegen tinkers, vind ze zelf erg leuk maar ik vind het niet eerlijk tegenover een tinker/shetlander of belg om er een dressuurpaard van te willen maken.