Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:43

oh dat zijn fijne berichten Malenka.

Gister had ik eerste wedstrijd in het L1. Ging niet zo goed, maar ook niet heel slecht (174 en 171).
Het is me duidelijk geworden dat ik te voorzichtig heb gereden omdat Suus zo enorm druk was.
Hierdoor ging ze zelf dingen invullen en doen en vooruit denken. Jammer maar wel een enorm leermoment voor mij. Al is ze zo knetterdruk en drammerig dan toch juist er meer aan rijden en niet te voorzichtig zijn en kalmerend proberen te rijden. :)* Suus was wel constant in de aanleuning en sommige momenten echt heel fijn dus ik ben wel trots op haar :* Ach volgende keer beter :o

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:19

Malenka, dat klinkt goed! Waar ben je geweest? Wat voor tips heb je zoal gekregen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:08

heel herkenbaar hoor sabm, dan voel je dat gespannen paard onder je en ga je behoudend rijden- feitelijk bevestig je dus alleen maar voor je paard dat er spanning is, en bouw je meer op dan dat je afvloeien kan.
wat je zelf zegt klopt,meer naar voren gaan rijden zodat je net iets makkelijker de extra energie eruit kan laten vloeien. vind t wel mooi om te lezen dat ze steeds constanter aan je hand wordt :j de eerste fundamenten worden zichtbaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:34

Klinkt goed Malenka :j

Sab klinkt ook goed! En heel herkenbaar ook :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:13

SabM,
zeker een mooi leermoment. Fijn dat je jezelf er bewust van bent. Dan kun je tenminste ook vooruit.

elbee,
ik ben bij Margreet Bouwmeester (Alona) geweest. Een fijn positief mens om les van te krijgen.
Bij mij zijn de volgende aandachtspunten;

Algemeen: Losser zijn in de gewrichten. Vooral knie en elleboog. Ik heb de neiging mijn been licht te strekken en moet er dus om denken mijn knie te buigen. Het is over het algemeen niet veel. Ik kan namelijk nog steeds voelen wat er met de benen van het paard gebeurt. Maar vooral in de overgang naar galop, of als ik wil wenden maar het lukt niet direct zoals ik het wil, strek ik mijn binnenbeen te veel waardoor er alleen maar heel veel spanning ontstaat en ik zelf uiteindelijk ook last van mijn rug krijg. Mijn ellebogen moet ik meer met mijn centrum verbinden. Dan zijn mijn armen stabieler en bovendien veel vrijer in de beweging. (Unbendable arm Aikido)

Wenden:In het wenden heb ik de neiging te ver door te kijken. Ik moet nu dus over het buitenoor van mijn paard kijken maar wel mijn navel richten naar waar ik heen wil. Ik merk dat dit een enorm effect heeft maar ik vind het lastig om het zo te veranderen. Ik breng dan mijn buitenhand ook te ver naar/over de hals waardoor hij echt op de binnen schouder valt en zijn binnen achterbeen niet goed onder kan zetten. Ik moet dus minder met mijn handen en hoofd doen en meer met mijn centrum.

Handen: Ik heb dus de neiging mijn buitenhand over de hals te brengen. Ik weet dat het niet moet en toch doe ik het... heel frustrerend. Maar daarnaast heb ik mijn handen vaak ook te hoog. Ik moest nu dus af en toe met mijn pinken zijn schoft licht aanraken om er voor te zorgen dat ik ze lager ga dragen.

Over de rest van mijn houding was ze gelukkig erg tevreden. Ook het doorzitten was goed.
Al met al echt ontzettend leerzaam.

Hier waren we bezig met de hoogte van mijn handen:
Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:31

Margreet geeft echt heel fijn les. :j Ik heb in de zomer nog een dag meegedaan als theoriedeelnemer bij een cursus, kon helaas geen vervoer regelen voor mijn paard, was weer heel leerzaam. Het hoeft ook niet allemaal in één keer goed te gaan he, zo'n weekend geeft je heel veel informatie en nieuwe dingen waar je rustig aan naar toe kan werken. Heb je opgeschreven wat je aan advies hebt gehad? Dan kan je het af en toe teruglezen als je het niet meer weet.

Ik start trouwens volgende week met het geven van theorielessen houding en zit. Thuis, zonder paard, waarbij we oefeningen doen op de bal, op een stoel en met elkaar. Zo kunnen mijn lesklanten - die geen van allen een binnenbak hebben - toch ook in de winter en met slecht weer aan hun houding werken. :) Er is best animo voor, echt heel leuk! :D

Ankem, hoe is het nu? Al meer duidelijkheid?

Ik ben een aantal dagen flink ziek geweest (fikse verkoudheid en griep) en heb vorige week maar 1x kunnen rijden. Gister voelde ik me wat beter en was het droog, dus een zonderzadelritje van 20 minuten gedaan met mijn oudje en een half uurtje een werkritje met mijn merrie. Zij houdt helemaal niet van vakantie en had vijf dagen niets gedaan. Ze was bloed fanatiek. :D Heerlijk beest!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:34

SabM, dat is voor mij ook heel herkenbaar. Bewustwording is de eerste stap naar verandering. Fijn dat je aanleuning goed was. Maar een paar puntjes meer en je hebt winst.
Malenka, duidelijk uitgelegd. Leuk om te horen dat je houding netjes was, nu nog de puntjes op de i. De verbeterpunten klinken voor mij ook herkenbaar. Ik moet mezelf ook meer 'verzamelen' ;-)

mjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:17

leuk malenka om je stukjes hier te lezen.
Ik was er ook bij dit weekend (met het vosje).
Ik vond het jammer dat ik vandaag weer moest werken want ik had zin om te rijden nu het allemaal nog vers in mijn geheugen was maar helaas .....
Goed idee om wat op te schrijven.
En ja het zijn niet allemaal grote veranderingen maar die kleine tips kunnen wel weer veel verbetering geven. Ik vond het in elk geval ook een geslaagd weekend. En ik ben een erge fan van jou paardje. Wat een knapperd.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:39

mjs,
Dat vind ik leuk om te lezen. :D Jouw paardje vind ik ook erg leuk. Echt een karakterdier. Ik ben wel benieuwd naar welke tips jij allemaal hebt gekregen. Als je zin hebt om ze te posten ga dan vooral je gang. (mag ook per pb als je dat prettiger vind) ;)

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:51

Een vraag: hoe drijven jullie aan? Met onderbeen of hele been. Alleen met been of ook met zit? Met binnenkant onderbeen, achterkant onderbeen of hak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:00

Doe eens een gooi. wat lijkt je logisch?

We hebben hier al een aantal dingen genoemd over hoe je zou moeten zitten enzo, dus ik zou zeggen, wat lijkt jou het meest logische?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:36

Hoe ik in stand moet zitten, is me duidelijk. Hoe ik aan moet drijven als ik recht vooruit ga, lukte ook nog wel. Ik kwam alleen steeds in de knoei in de wendingen. Dan kon ik niet aandrijven zonder in te knikken. Gister heb ik geexperimenteerd en deed een ontdekking. Nu ben ik benieuwd hoe anderen dit doen? Dus eigenlijk met name binnenbeen aanleggen of een drijvend binnenbeen in wendingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:24

Ik hou mijn binnenbeen lang en los :) ik doe er dus niks mee, buiging vraag ik met mijn gewicht :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:00

komt bij mij eigenlijk de vraag.. hoe drijf jij dan elbee? waarop loopt jouw paard? en blijft het lopen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:50

Ik drijf niet behalve als ik verzamel dan heb ik hand en kuit of spoor vooral spoor eigenlijk :P ik heb van die lange met wieltjes die kan ik leuk varieren van heel licht aanraken tot rollen }>
zoiets heb ik;
http://static.zoonar.de/img/www_reposit ... 3121ca.jpg

Eerder had ik veel kortere maar deze werken fijner omdat je je been maar heel weinig hoeft te bewegen.
maar goed dit is voor jullie eigenlijk helemaal niet van toepassing.
Over het algemeen is het bij mij zo dat mijn benen twee "muurtjes" zijn waar ze tussen moet blijven, ze zijn niet om tegenaan te leunen.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:32

Yamcha, wanneer je je gewicht verplaatst, kun je dan nog op twee zitbeenknobbels blijven zitten? En breng je je paard niet uit balans? Stel dat je iemand op je rug draagt en diegene hangt iets naar links. Om dat op te vangen moet je een stapje naar links zetten. Naar mijn idee gaat je paard hierdoor dus met zijn binnenachterbeen naast de massa staan ipv eronder?
KT; ik probeer er zoveel mogelijk met mijn been af te blijven. Ik heb echter een.paard wat niets kado geeft. Als ik wend zonder iets met mijn been te doen, loopt ie of weg over de buitenschouder óf valt ie naar binnen. Ik heb aan een wakend been niet genoeg. Om voorwaarts te drijven, drijf ik met de binnenkant v mijn onderbeen op de plek vd singel, schuin naar binnen-voren.
In een wending of bv met schouderbinnenwaarts lukte me dat niet zonder in te knikken of met mijn lichaam te wringen/knijpen. Toen ik het eens probeerde door mijn teen/been te draaien in de richting waar ik naar toe wil, lukte het wel. Ik draai om mijn spil als het ware. Ik heb nooit gehoord of begrepen dat het op die manier moet, maar mijn paard reageerde er super op. Ik ben dus nieuwsgierig hoe anderen dit doe..

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:34

Jk, jouw visualisatie van muurtjes vind ik inderdaad heel duidelijk. Dat zijn wel flinke jongens.....dat is wel een goede stok achter de deur om zoveel mogelijk met je been van je paard af te blijven

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:07

Hoi, ik lees al een tijdje in dit topic mee. Erg interessant!
Binnenbeen in wending zoals ik dat geleerd heb: lang en los, op de singel (dus voor je gevoel je been een tikje naar voren leggen), ietsje meer gewicht op je binnenzitbeenknobbel. Wat jij zegt Elbee klopt volgens mij ook, teen en knie iets naar binnen draaien, dus van het paard af, zodat je met je been de richting ahw aangeeft. En dan aan de andere kant je knie en teen juist iets naar het paard toe draaien, dan is het ook gemakkelijker om dat been begrenzend naar achteren te leggen. Het gaat om kleine bewegingen, niet overdrijven dus, dan ga je weer wringen (weet ik uit ervaring ;) )En als je paard niet genoeg om je binnenbeen heen buigt, een kort tikje met je kuit geven. Als je daarbij je been optrekt, moet je denken dat je de hulp geeft vanuit je knieholte, door die even kort dicht te knijpen. Dan kun je je bovenbeen gemakkelijker lang en ontspannen houden.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:08

Bedankt voor je reactie Askja. Je laatste tip heb ik droog geoefend, daar kan ik vlg mij wel wat mee.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:29

In het eerste deel van dit topic is het "sturen met je navel" heel uitgebreid behandeld en goed uitgelegd. Het mooie hiervan is dat je benen ook meteen goed liggen. Begrenzen met de buitenteugel, binnenteugel iets van de hals. Maar ook dat gaat dan bijna vanzelf.
In het begin moest ik echt m'n kop (naast m'n navel - hihi) er goed bijhouden, maar nu gaat het automatisch. Het is echt een stuk bewustwording van je lichaam. Het bekende inknikken en wringen train je zo meteen ook mooi uit!
Moet er wel bijzeggen dat Suusje erg goed op beenhulpen reageert, soms (meestal) zelf iets te... ;( Ik vind het dan ook moeilijk om tips te geven voor een paard dat dat nog moet leren.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:49

Dat heb ik idd gelezen, maar daar kon ik niet zoveel mee. Ik krijg spanning in mijn lijf. Paard reageerde er niet op.
De tip van Aksja past wel goed bij me. Vooral als ik net ff wat meer been wil geven, om te voorkomen dat ik dan mijn hak optrek. Ik begrijp nu waar de beweging vandaan moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:32

Voor wie het leuk vindt:

[EJL-ITP] Opnieuw leren rijden - van toen tot nu

best vet 8-)

elbee: kan ook zijn dat je dan zelf nog niet los en soepel genoeg bent, of dat je niet genoeg vanuit je heupen je benen draait, dan is het idd best lastig :)
Ik denk dat wat je nu hebt bedacht, voor nu wel werkt, maar dat je er later mee in de problemen komt :j je zit nog wel steeds op de achterkant van je bovenbenen, denk ik, en dan wordt het later lastiger, maar goed zelf weten :)

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:11

:?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:08

elbee schreef:
Een vraag: hoe drijven jullie aan? Met onderbeen of hele been. Alleen met been of ook met zit? Met binnenkant onderbeen, achterkant onderbeen of hak?

het aandrijven gebeurd bij mij door het iets actiever worden in mn lijf, meer energie gebruiken, nooit hak, nooit achterkant onderbeen.
ik denk wel dat dit alleen werkt als je paard al goed en vlot aan je hulpen staat,op het moment dat dat niet het geval is zie je idd mensen de benen gaan draaien om kracht te zetten met drijven en de hakken optrekken, dat vind ik een absolute no-go.. als je daar naar toe moet voor reactie, stap terug nemen en eerst weer gaan werken aan de reactie op je kuit en zit terug krijgen

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:48

Ook in je wending niet achterkant been (wanneer je meedraait in de wending? Hak is duidelijk fout, gebeurt idd wanneer ik geen reactie aan been krijg (gelukkig steeds minder) Iedere keer wanneer ik rijd, moet ik hem eerst weer goed ah been krijgen. Daarna moet ik zwart wit blijven, maar jee wat vind ik dat moeilijk.