lelberse schreef:Hoewel ik het ook geleerd heb puur van alleen groepslessen, nog nooit een privé les gehadHet ligt aan waar de instructie de aandacht aan geeft (in mijn ogen zou dit dus altijd ontspanning van zowel ruiter en paard moeten zijn, maar helaas is dat dus niet altijd het geval), maar het ligt vooral aan de ruiter zelf denk ik. Van het moment dat ik voor het eerst op een paard zat tot nu, 10 jaar later, ben ik al bezig geweest met het ontspannen willen rijden van paarden en het is dus ook altijd iets waar ik naar streef als ik op een ander paard ga rijden. Als de wil er is, dan komt het resultaat uiteindelijk ook wel
, nu ben ik zelf nogal een flexibel en meegaand persoon dus misschien dat ik daardoor nooit problemen heb gehad met het ontspannen rijden van een paard :p maar ik ben niet van mening dat je persee prive les moet nemen om goed en ontspannen te leren rijden >>>> tenzij het dus lichamelijk niet mogelijk is door stijfheid van de ruiter zelf
Als je 'meehobbelt' in een groep, dan ligt dat toch echt aan jezelf en aan je eigen ambitie want je kan zo'n les zo leerzaam maken als je zelf wilt dmv te overleggen / plannen met je instructie.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het, toch zeker voor jonge ruiters, helemaal niet verkeerd is om veel verschillende pony's / paarden te rijden >> de onstpanning is per paard verschillend en als je ook andere paarden rijdt naast je eigen paard, dan ga je het punt van ontspanning toch sneller aanvoelen / herkennen
Ja ik ben het met je eens. Ik probeer ook de lessen leerzaam te maken door vragen te stellen. Maar dat soort dingen ga ik nu vooral steeds vaker doen. Vragen om haar mening.
Ik rijd ook op andere paarden sowieso 1 keer per 2 weken op andere paarden en ook vaak op een andere pony. Want ik heb er 2 die van mij zijn en 1 daar rijd ik echt fanatiek mee dus daar les ik mee en met die pony wil ik naar die ontspanning.[/quote]