[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:40

[/quote]
lelberse schreef:
Hoewel ik het ook geleerd heb puur van alleen groepslessen, nog nooit een privé les gehad :j Het ligt aan waar de instructie de aandacht aan geeft (in mijn ogen zou dit dus altijd ontspanning van zowel ruiter en paard moeten zijn, maar helaas is dat dus niet altijd het geval), maar het ligt vooral aan de ruiter zelf denk ik. Van het moment dat ik voor het eerst op een paard zat tot nu, 10 jaar later, ben ik al bezig geweest met het ontspannen willen rijden van paarden en het is dus ook altijd iets waar ik naar streef als ik op een ander paard ga rijden. Als de wil er is, dan komt het resultaat uiteindelijk ook wel :j , nu ben ik zelf nogal een flexibel en meegaand persoon dus misschien dat ik daardoor nooit problemen heb gehad met het ontspannen rijden van een paard :p maar ik ben niet van mening dat je persee prive les moet nemen om goed en ontspannen te leren rijden >>>> tenzij het dus lichamelijk niet mogelijk is door stijfheid van de ruiter zelf :j Als je 'meehobbelt' in een groep, dan ligt dat toch echt aan jezelf en aan je eigen ambitie want je kan zo'n les zo leerzaam maken als je zelf wilt dmv te overleggen / plannen met je instructie.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het, toch zeker voor jonge ruiters, helemaal niet verkeerd is om veel verschillende pony's / paarden te rijden >> de onstpanning is per paard verschillend en als je ook andere paarden rijdt naast je eigen paard, dan ga je het punt van ontspanning toch sneller aanvoelen / herkennen ;)

Ja ik ben het met je eens. Ik probeer ook de lessen leerzaam te maken door vragen te stellen. Maar dat soort dingen ga ik nu vooral steeds vaker doen. Vragen om haar mening.
Ik rijd ook op andere paarden sowieso 1 keer per 2 weken op andere paarden en ook vaak op een andere pony. Want ik heb er 2 die van mij zijn en 1 daar rijd ik echt fanatiek mee dus daar les ik mee en met die pony wil ik naar die ontspanning.[/quote]

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:50

@ lelberse: Oke, dan ben je wat mij betreft op de goede weg :) Vertel je instructie ook dat je je paardje ontspannen wil leren rijden > dan weet je instructie wat jouw doel is tijdens les en dan kan hij / zij daar op letten ;) Want dat doet helaas dus niet alle instructie automatisch. En probeer met de andere paarden die je rijdt ook naar die ontspanning toe te rijden :) want elk paard reageert en ontspant op een andere manier / ander moment >> dan ga je het ook beter aanvoelen bij je eigen pony. Wat ikzelf altijd doe: Zet je paard eerst goed aan het werk (lees voorwaarts en actief). Probeer dan je paard van voren wat meer ruimte te geven (je teugels niet langer laten, maar je handen en armen ontspannen) Als je paard dan je hand opzoekt is dat een goed teken ;) en ga je zo door (let dus wel op dat je paard actief en wakker blijft). Echter, zoekt je paard jouw handen niet op>> denk dan niet dat je het niet kan maar ga gewoon door met actief rijden! En probeer vooral jezelf goed te onstpannen! Dan komt er uiteindelijk echt wel een punt dat je paardje gaat nageven>> en je paard zal dan ook elke les iets langer gaan nageven ;)

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Loba1 op 19-10-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:55

superwoman schreef:
AngelTidore schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, en het zal er misschien vast wel staan.
Maar mijn pony gaat na het indraven en stappen enz. goed nageeflijk lopen.
Supernetjes en ontspannen, maar met het galloperen, gaat ze al gelijk met der neus naar voren lopen.
ik ben niet van het trekken aan teugels enz. dus dat doe ik niet.
Hoe zorg ik dat ze toch nageeflijk gaat lopen in galop?

Welke hulpen gebruik je???

Gewoon in het algemeen of echt alleen in galop?
In het algemeen is het eigenlijk, voorwaarts houden het toverwoord bij mij.
En stelling in voltes enz.
Maar gallopeerend (?) werkt dat niet.
Verder zorgen dat je de contact hebt met de mond.
Heb zelf ook moeite, met echt goed in het zadel blijven zitten.
Daar zijn we nu ook mee bezig.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:02

AngelTidore schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, en het zal er misschien vast wel staan.
Maar mijn pony gaat na het indraven en stappen enz. goed nageeflijk lopen.
Supernetjes en ontspannen, maar met het galloperen, gaat ze al gelijk met der neus naar voren lopen.
ik ben niet van het trekken aan teugels enz. dus dat doe ik niet.
Hoe zorg ik dat ze toch nageeflijk gaat lopen in galop?

Gewoon in het algemeen of echt alleen in galop?
In het algemeen is het eigenlijk, voorwaarts houden het toverwoord bij mij.
En stelling in voltes enz.
Maar gallopeerend (?) werkt dat niet.
Verder zorgen dat je de contact hebt met de mond.
Daar zijn we nu ook mee bezig.[/quote]

Ik denk dat je vooral nog goed ontspannen moet leren zitten. Begin hiermee in de draf doorzitten.. als je goed ontspannen kan doorzitten, dan moet het zeker in de galop lukken ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:01

AngelTidore schreef:

Dan kan je dus onmogelijk lekker meegeven en is het logisch dat je pony niet kán nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:27

lelberse schreef:
Is niet erg hoor ;)
Maar ik ga het overleggen. Ik hoop dat het mag. Alleen moet ik ook nog iemand zoeken waar het bij kan.

Succes, hoop dat het idd kan.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:38

superwoman schreef:
AngelTidore schreef:

Dan kan je dus onmogelijk lekker meegeven en is het logisch dat je pony niet kán nageven.

Citaat:
Ik denk dat je vooral nog goed ontspannen moet leren zitten. Begin hiermee in de draf doorzitten.. als je goed ontspannen kan doorzitten, dan moet het zeker in de galop lukken ;)

Dankjulliewel :) ga ik aan werken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:42

Hahahha.
Nou waar ik achter ben gekomen..
Mn vzpony (sinds een maand) loopt aan de teugel op gras, maar in de bak (vrij zwaar zand) niet :')

tam1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:08

Loba1 schreef:
Hoewel ik het ook geleerd heb puur van alleen groepslessen, nog nooit een privé les gehad :j Het ligt aan waar de instructie de aandacht aan geeft (in mijn ogen zou dit dus altijd ontspanning van zowel ruiter en paard moeten zijn, maar helaas is dat dus niet altijd het geval), maar het ligt vooral aan de ruiter zelf denk ik. Van het moment dat ik voor het eerst op een paard zat tot nu, 10 jaar later, ben ik al bezig geweest met het ontspannen willen rijden van paarden en het is dus ook altijd iets waar ik naar streef als ik op een ander paard ga rijden. Als de wil er is, dan komt het resultaat uiteindelijk ook wel :j , nu ben ik zelf nogal een flexibel en meegaand persoon dus misschien dat ik daardoor nooit problemen heb gehad met het ontspannen rijden van een paard :p maar ik ben niet van mening dat je persee prive les moet nemen om goed en ontspannen te leren rijden >>>> tenzij het dus lichamelijk niet mogelijk is door stijfheid van de ruiter zelf :j Als je 'meehobbelt' in een groep, dan ligt dat toch echt aan jezelf en aan je eigen ambitie want je kan zo'n les zo leerzaam maken als je zelf wilt dmv te overleggen / plannen met je instructie.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het, toch zeker voor jonge ruiters, helemaal niet verkeerd is om veel verschillende pony's / paarden te rijden >> de onstpanning is per paard verschillend en als je ook andere paarden rijdt naast je eigen paard, dan ga je het punt van ontspanning toch sneller aanvoelen / herkennen ;)

Ik haak eventjes in, sinds januari ben ik ook weer druk aan het lessen.
Zelf rijd ik in een groepsles, privé-les (1x per 2 weken) en rijd ik tussendoor voor mijzelf.
Er zit zonder meer verschil in privé-les of groepsles. Niet alleen is er veel meer tijd en aandacht voor jou als persoon, ook kunnen er dingen in meegenomen worden die jezelf wat lastiger vind. Geen enkele ruiter kan dingen zomaar uit het niets.
Kortom het is veel meer op de lessende persoon zelf gericht waardoor het leerzamer is.
In de groepsles neem ik zelfs vaak weer de dingen mee van de privé-les.
Tussendoor probeer ik weer de dingen mee te nemen die zijn gezegd tijdens privé- of groepsles.
Groepsles is zonder meer goed (en gezellig) maar als er iets is waar je meer leert in kortere tijd dan is het privé-les.
En aan de teugel rijden begint nog altijd bij de ruiter en bij ontspanning. Ik ben dus van mening dat privé-les hier wel meer aan bijdraagt dan groepsles. Is het echt nodig? Ik denk dat als er resultaatgericht wordt gekeken dat je dan meer bereikt in kortere tijd.

Loba1

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:31

@ tam1979: natuurlijk is er in een privé les veel meer aandacht voor de ruiter zelf...... Maar ik acht het niet echt als noodzakelijk >> tenzij je op een kortere tijd veel betere resultaten wil behalen, zoals je zelf zegt, maar het resultaat blijft hetzelfde. Ik ben zelf voorlopig nog geen wedstrijd ruiter en rij voornamelijk nog recreatief en dus heb ik privé les nooit als een noodzaak gezien... Privé les is ook duurder zoals lelberse ook vernoemde, en niet iedereen heeft dat geld :) bovendien is het geen garantie, dat als je privéles neemt, het ook werkelijk beter zal gaan en doe je er misschien alsnog net zolang over >> maar dan wel voor meer geld ;) als de ouders van lelberse het te duur vinden dan zou ik gewoon doorgaan met het actief deelnemen aan groepslessen...

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:11

michelle933 schreef:
Hahahha.
Mn vzpony (sinds een maand) loopt aan de teugel op gras, maar in de bak (vrij zwaar zand) niet :')

grappig :p dan is inderdaad het bakwerk nog zwaar voor je vzpony :j en kan ie zich niet goed ontspannen :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:11

tam1979 schreef:
En aan de teugel rijden begint nog altijd bij de ruiter en bij ontspanning. Ik ben dus van mening dat privé-les hier wel meer aan bijdraagt dan groepsles. Is het echt nodig? Ik denk dat als er resultaatgericht wordt gekeken dat je dan meer bereikt in kortere tijd.

Niet alleen meer in kortere tijd, maar de kans dat je dingen moet afleren is ook kleiner.
Afleren is moeilijker dan aanleren, dus haal je daar echt veel winst uit.
Natuurlijk is een goede instructeur het belangrijkste, maar ik ga uit van dezelfde kwaliteit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:19

Loba1 schreef:
Privé les is ook duurder zoals lelberse ook vernoemde, en niet iedereen heeft dat geld :) bovendien is het geen garantie, dat als je privéles neemt, het ook werkelijk beter zal gaan en doe je er misschien alsnog net zolang over >> maar dan wel voor meer geld ;)

Als je er niet beter door gaat rijden, heb je echt niet de juiste instructeur....
Het verschil met een groepsles is héél groot.
Ik verwacht dat jij het nooit hebt ervaren of anders niet van een goede instructeur.

Correct rijden is natuurlijk ook beter voor het lichaam van je paard, daaarom willen we ook (correct) "over de rug" en "aan de teugel" rijden.
Meeste blessures (en/of slijtage) bij paarden komen voort uit verkeerd rijden, ook dat kost geld (of erger)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:21

Ik heb vannochtend weer les gehad maar het ging echt bagger. Hij wat een beetje irritand bezig en daardoor kon ik niet ontspannen.
Ik denk ook dat mijn pony een beetje ziekjes is. Want hij is een beetje mager en hij heeft 4 keer gepoept en 1 keer geplast in 1 les. (1 uur)
Kan dat komen omdat we eergister een buitenrit in het bos hebben gemaakt van anderhalf/2 uur?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:55

lelberse schreef:
Ik heb vannochtend weer les gehad maar het ging echt bagger. Hij wat een beetje irritand bezig en daardoor kon ik niet ontspannen.
Ik denk ook dat mijn pony een beetje ziekjes is. Want hij is een beetje mager en hij heeft 4 keer gepoept en 1 keer geplast in 1 les. (1 uur)
Kan dat komen omdat we eergister een buitenrit in het bos hebben gemaakt van anderhalf/2 uur?

Hij deed dit, dus kon ik niet..... Beetje omgedraaide wereld.
irritant, terwijl hij een beetje ziekjes is, is imo een reden om te denken dat het niet verstandig is om door te rijden.
Niemand op internet kan je vertellen waar het door komt, belangrijkste is om te luisteren naar je paardje en om te zorgen dat hij niet zieker wordt.
Dat hij een beetje mager is geworden, zal waarschijnlijk niet vanaf eergister zijn...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:13

Loba1 schreef:
michelle933 schreef:
Hahahha.

grappig :p dan is inderdaad het bakwerk nog zwaar voor je vzpony :j en kan ie zich niet goed ontspannen :j

Ja volgens mij vind die er niks aan in de bak haha.
En ja tis vrij zwaar zand. Vooral in de hoeken.
Ik heb 3 kwartier gisteren alleen maar voltes gereden en hoofdje naar binnen en nog wilde die niet zakken, zelfs een klein beetje niet ;(
5 min later loop je langs de graskant.. Woepp ja hoor :') :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:29

michelle933 schreef:
Ik heb 3 kwartier gisteren alleen maar voltes gereden en hoofdje naar binnen en nog wilde die niet zakken, zelfs een klein beetje niet ;(

Ik vind het niet zo verstandig om zo lang dezelfde oefening te doen. Ga eens lekker veel afwisselen, zonder slordig te rijden.
Ik verwacht ook dat het onbewust komt door je houding. Een (te) zware bak loopt natuurlijk minder fijn, maar eentonige oefeningen maken de bak ook saai.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:46

superwoman schreef:
michelle933 schreef:

Ik vind het niet zo verstandig om zo lang dezelfde oefening te doen. Ga eens lekker veel afwisselen, zonder slordig te rijden.
Ik verwacht ook dat het onbewust komt door je houding. Een (te) zware bak loopt natuurlijk minder fijn, maar eentonige oefeningen maken de bak ook saai.

Mijn houding???? Hahahaha ja hoor!!! Ben 4e met de zitcompeetitie geworden maargoed. Ga niet oordelen als je niks weet -_- met je slordig rijden.. En ja veel overgangen rij ik ja. Dus ik denk dat je maar beter niet kan reageren. Alleen serieuse reacties. En niet van die mensene die er maar gelijk van uit gaan.. Dat me houding niet goed is, dat ik niet kan rijden, etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:57

Misschien moet je het topic eens doorlezen, als er hier één is, die serieus reageert, is het superwoman wel......
Ook ik loop inmiddels al een tijdje mee, en.ik weet waar het over het algemeen fout gaat...... Slordig rijden, en die zitcompetitie is leuk, maar gaat vooral over mooi zitten, over functioneel zitten werd er minder gezegd. En dát is nu net zo belangrijk om fijn.te kunnen rijden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:03

Yamcha schreef:
Misschien moet je het topic eens doorlezen, als er hier één is, die serieus reageert, is het superwoman wel......
Ook ik loop inmiddels al een tijdje mee, en.ik weet waar het over het algemeen fout gaat...... Slordig rijden, en die zitcompetitie is leuk, maar gaat vooral over mooi zitten, over functioneel zitten werd er minder gezegd. En dát is nu net zo belangrijk om fijn.te kunnen rijden.

Ja ok doeii :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:05

Jammer dat je zo reageert. Je zou er ook eens pver na kunnen denken. Je hoeft het uiteraard niet met me eens te zijn, maar dan wil ik graag weten waarom. Ik leer graag bij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:13

michelle933 schreef:
Mijn houding???? Hahahaha ja hoor!!! Ben 4e met de zitcompeetitie geworden maargoed. Ga niet oordelen als je niks weet -_- met je slordig rijden.. En ja veel overgangen rij ik ja. Dus ik denk dat je maar beter niet kan reageren. Alleen serieuse reacties. En niet van die mensene die er maar gelijk van uit gaan.. Dat me houding niet goed is, dat ik niet kan rijden, etc etc

Je kan natuurlijk geweldig rijden.... ligt aan het paard dat hij niet aan de teugel wil.
Dom van me :j

Zitcompetitie??? Serieus, nooit van gehoord. Van welk niveau waren je tegenstanders???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:16

Yamcha schreef:

Jij begrijpt er ook niks van..... :')

:+:

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:19

superwoman schreef:
michelle933 schreef:

Je kan natuurlijk geweldig rijden.... ligt aan het paard dat hij niet aan de teugel wil.
Dom van me :j

Zitcompetitie??? Serieus, nooit van gehoord. Van welk niveau waren je tegenstanders???

Hahahhahaha wat denk jij????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:23

michelle933 schreef:
Hahahhahaha wat denk jij????

Ik denk dat ik nog veel van je kan leren.
4e van de zitcompetitie _/-\o_ , maar waarvan 4e eigenlijk, van Nederland???

Maar over oordelen, volgens mij gaf ik advies dat is geen oordelen.