Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:57

Oh maar ik dender heel braaf met volledige controle :D me controle freak!
Suuske gaat gewoon graag galopperen voor heeeel lang stuk en dan lekker stappen en de omgeving bekijken <3 ze is zo lief buiten. Ik zou daar iedereen opzetten zo bang als dat ze zijn. Ze vind het gezellig buiten en naarmate kundigheid ruiter doet ze soms klieren maar anders echt helemaal niets en is ze O:)

Ik heb ook buitenbak, welke best goed te doen is nog, begint nu beetje te zuignappen maar is nog best aardig en droogt gelukkig snel.
Mis een binnenbak wel hoor rond deze tijd, dat gedoe met regen en hagel en straks weer sneeuw {:)-:( blijf poetsen aan dat zadel.

Suus weet wat binnenbeen is. Dat is namelijk die lekkere kuiten van het vrouwtje waar je heeeerlijk tegenaan kan plakken.
En als je goed doet alsof je gek bent krijg je lekker porretje tegen de jeuk van je wintervacht :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:58

ankem schreef:
Oja, weet je wat afgelopen week goed hielp voor de zachte billen en een zo groot mogelijke oppervlakte beslaan met je billen? Mezelf voorstellen als een broedse kip. Werkte fantastisch :D

:') :') _O- _O- _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:00

Apple schreef:
Op de volte is het volgens Dais makkelijker om over de buitenschouder te vallen :+

Ja, die kennen we ook :))
Door je binnenbeen, over de buitenschouder, banaan imiteren maar dan de verkeerde kant op.
Of gewoon je kaak/hals op slot zetten en als een plank de bocht door :j
Het is ook soms best moeilijk :(:)

ankem :')

Dubbele lijnen kan super werken :j
Maar daar moet je wel handigheid voor hebben vind ik.
Ik doe dat met Jim soms, maar moet uitkijken dat-ie niet teveel op de lijnen gaat hangen.
En ik vind dat lastiger op te lossen dan onder het zadel, omdat het contact wat minder direct is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:01

Daar moet ik ook op letten ja, niet duwen met mn binnenbeen, maar meer korte, krachtige hulpen geven :j

Hier wel de luxe van een binnenbak, maar dan nog rij ik daar maar een paar keer per week in :-) Vaak ga ik een rondje buiten of naar het strand :-)
Kev staat een deel van de dag buiten en die lijkt zich daar volkomen op te hebben aangepast. Kev was altijd een vreselijk watje en wilde altijd graag naar binnen, maar die lijkt zowaar echt paard te worden :)) . Sinds het voorjaar staat hij een dagdeel buiten en ik krijg alleen maar verslagen over wat hij allemaal aan het uitvoeren is. Gisteren trof ik hem van top tot teen onder de blubber aan, fijn gerold in een mooie modderige plek :+ .
Dat was een aantal jaar geleden ondenkbaar :)) Niets rollen als het koud was.
(hij heeft wel een dikke warme outdoordeken op trouwens) .

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:02

Die Kev :D

Jim heeft ook wel een deken op. Is in september geschoren en ondanks dat hij alweer een flinke vacht heeft, gaf hij duidelijk aan dat zonder echt te koud was.
Zelfs een fleecegevoerde was niet genoeg.
Nu heeft hij een 150-200gr op en dat gaat prima :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:03

En vervolgens werd hij boos toen we even wilden checken of hij nog droog en warm was onder zn deken :roll:

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:12

Nee, echt een kip, geen katrien duck. Zacht op de eieren zitten, want ze moeten niet breken, maar ze moeten wel goed bedekt worden, anders worden ze koud...whahaha....
Ohh, zit hier met een lach van oor tot oor en moet dan nog serieus de telefoon opnemen, hihihi.

Dubbele longe gaan wij ook weer oppakken. Wil er toch weer meer mee gaan doen. Ik heb een poos zo'n longeerhulp gebruikt, omdat mijn merrie een longeersingel vreselijk vond. Met zo'n hulp hoef je die niet te gebruiken.
Ik ben ook geen buitenheld, maar dat ga ik worden heb ik besloten. Ik vind gewoon zelf niets meer eng. Ik reageer niet op wapperende dingen en zie niets als een potentieel schrikobject. Dan ziet paard het hoop ik ook niet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:19

oh suus vond alles eng in het begin. En ik deed dan expres erlangs of zeggen.... "ga het pakken, pakt het " en dan teugels naar voren, voorover zitten (ietsjes) en iets been geven.
Suus doet dat ook op het strand, dan gaat ze zeemeeuwen wegjagen van HAAR STRAND!! dan gaan die oren plat, hoofd laag en draaft ze rustig op de meeuwen af _O- _O- En als ze wegvliegen gaat het hoofd omhoog en oortje fier omhoog en word haar draf soort huppelig _O- Mafketel :D

Suus staat nu binnen :( Land is te nat, mogen niet losgooien in de bak. Ze staat met uitmesten voor de stallen waar ook de trailers staan en dan staat ze eigenlijk alleen maar bij de staldeur te koekeloeren wat ik aan het doen ben :roll:
Op het land vind ze het einde... lekker zelf doen wat we willen, drinken uit de sloot want dat is VEEEEL lekkerder en rollen in de bagger :+
Ze staat voor het eerst zonder dekens en ze doet het super goed! Ze is gezelliger, minder rillerig als deken af gaat met rijden en houdt zich prima warm +:)+ Lekker makkelijk hoor zonder deken wissel gedoe.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:22

Ik ging vroegah met Jonas ook op meeuwenjacht op het strand toen we allebei nog op Vlieland woonden. :))

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, wel met een regendekentje op. Land is echt zeiknat ja. :\

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:25

Ze staan hier in de bak en op het erf. Land is te nat. Ze blijven zo lang mogelijk het land.
Al komt het hier nu loodrecht uit de hemel zetten, dus nu zou ik het niet weten...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:34

Zooist, Japeloup was de naam van mijn vorige paard, die vernoemt was iid naar Jappeloupe de Luze. Er staan ergens in het vorige topic foto's van haar, het was een klein zwart spring monstertje. 1.56 groot en had in het ZZ gesprongen voor ik haar kocht.

Wel leuk om een groep mensen les te geven. Ook niet altijd even makkelijk. Wat ik zelf wel erg fijn vond om te doen met groepen zijn een paar dingen:
Rijbaan verdelen over 2 of 3 voltes (afhankelijk van 40 of 60 baan) maar dan links en rechts om. Zo kunnen de ruiters lekker schakelen in richting en dus los kunnen gaan werken. Verder kan je dan ook oefeningen gaan doen om te werken aan de holle en bolle kant van het paard.
Verder deed ik met losrijden vaak de A-C lijn op en dan minimaal 1 volte 10m links en 1 rechts. Paarden worden er lekker los van en ruiters moeten goed om hun heen kijken en steeds tempo of volte aanpassen om weer netjes op de A-Clijn te komen.
Of laat ze eens op een volte rijden, achter elkaar aan en goed kijken hoe het paard voor hun beweegt in de heupen, zit de ruiter recht boven de rug, valt hij weg over een schouder, waar zit de plaatsing van de achterbenen.
Die laatste is niet zo zeer om direct fijner te rijden, maar wel een mooie om bewust te worden.

Ik heb nu de paarden een paar uur in de bak staan, mijn witje heeft een paddock deels zand deels beton. Staan lekker met een hooinetje buiten, anders vind mijn witje er niets aan, in d'r eentje. De merrie en dochter bij ons zijn helemaal verschrikkelijk, zodra er ook maar een drupje regen valt wil ze naar binnen. Nou ja de kleine valt wel mee maar moeders..... Als het aan mij lag zouden de paarden veel langer buiten staan, maar met merrie lukt dat helaas niet. En ja dan moet mijn witje ook naar binnen. Want in haar eentje buiten is ook geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:47

Vernoemd naar de wonderpony :D ja toch?

Ik baal. Ik wil rijden en les. Wil geen winterstop.

Zal ik het wagen? Wat zeggen jullie? Wie Freggle kent, dan toch. Als ik Zen blijf, kan het wel, toch? Of ik loop erheen, met laarzen mee in een tas. Ofzo.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:48

Bedankt voor de tip Jappeloup! Ik neem het mee vanavond.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:50

Kan je haar niet even uit laten razen aan de longe voor je naar de binnenbak gaat, Yamcha? Of helpt dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:14

Dat ga ik proberen :D

En uk heb alleen een buitenbak.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:28

Ik kom ook graag meepraten als dat mag. Ik heb momenteel erg veel problemen met mijn houding en zit. Ik zet mijn lijf helemaal vast en heb daardoor erg onrustige armen en benen. Momenteel ben ik hier hard mee aan het werk, oa door het volgen van zitlessen. Het gaat al een stukje beter, maar we zijn er nog lang niet. Ik hoop hier veel tips op te doen om me nog een beetje meer te helpen, maar gezien hetgeen ik hier allemaal al gelezen heb gaat dat wel lukken!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:30

Welkom Roxx :-)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:31

Welkom Roxx! Van wie volg je die zitlessen? Ik zie dat je in de buurt zit, ik zoek nog een goede instructeur.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:56

welkom Roxx

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:01

Hoi Roxx :wave:

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:07

Imre schreef:
Welkom Roxx! Van wie volg je die zitlessen? Ik zie dat je in de buurt zit, ik zoek nog een goede instructeur.

Ik weet niet hoe ver je wilt rijden, maar mijn juffie zit in Koekange (Drenthe) en is echt heel goed op dit gebied.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:08

Ik zoek iemand die aan huis komt, ik heb geen vervoer voor mijn paard.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:19

Misschien komt ze ook wel in die omgeving. Friesland komt ze niet. Ze gaat wel richting Groningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:35

Eelde is nog Drenthe.

Gewoon vragen, Imre. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik heb vrijdag les :D We zullen zien of paardlief hanteerbaar is :')

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:38

Wie is dat, Anke? Mag ook per PB. :j