Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:52

knollentuin schreef:
als je nou morgen rijden gaat denk dan dat er een schijnwerper in je navel zit en dat je lichtstraaltje schijnt waarnaartoe je rijden wilt,niet te krampachtig maar makkelijk zittend.

Zo visueel beschreven komt bij mij heel goed binnen! *\o/*
Het werkte op onze Sife - jonge arabier van 6,5 of mischien al ruim 7 ik ben het aan het uitzoeken - een stuk makkelijker.
Nu moet ik zeggen dat met buitenrijden deze dingen toepassen - met erg veel afleiding om ons heen toch wel lastig is.
Ik heb ook met deze snelheidsduivel met losse teugel gegaloppeerd.
Zijn balans, (wat voorheen steeds een probleem was) als ik ook coninue op mijzelf let wordt echt steeds beter en het was een leuke oefening om het te checken met eveneens een test hoe goed hij luistert naar stem, ik had de indruk dat hij gevoelsmatig echt bij me bleef. We hebben zelfs over pollen gesprongen zonder uitwijken en zonder struikelen.
De rit kan ik aan de ene kant interpreteren als slordig of nonchalant gereden, aan de andere kant vond ik het juist met dit ranke paardje een mooie test in vrijlaten en afgaan op wederzijds vertrouwen.

Fijn die foto verschillen!

edits: stijl en overbodige woorden

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:25

mooi bedouin, ik denk juist dat je in een omgeving zoals de jouwe met veel afleiding eromheen profiteerd van een paard dat zo op je lichaam en houdingshulpen reageerd,hoe kleiner je hulpen kunnen worden hoe alerter je paard naar jou toe zal worden,de omgeving zal minder interessant worden. ik stel het voorbeeld : een klas vol schreeuwende kinderen ; iedereen praat harder om eroverheen te komen..als de leraar ook nog s gaat staan schreeuwen zal er niemand stiller worden. als die leraar nu een heel zachtjes iets interessants begint te vertellen waardoor er 1 iemand op gaat letten zal de groep een voor een gaan luisteren...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:10

Bedouin, ik wordt lichtelijk jaloers als je zo je buitenritjes omschrijft :))

Mijn les ging dinsdag helaas niet door. Ik heb wel lekker gereden en ik heb een poos gestapt aan de lange teugel over de hoefslag, zeker een minuut of 10. Dat was een jaar geleden echt ondenkbaar :)) Sterker nog, een half jaar geleden was dat ondenkbaar :)) . Nu kon ik gewoon in stap blijven in een mooi constant tempo (zonder spoor/been/zweepgebruik, maar wel met continue tellen 1,2,3,4-1,2,3,4 om het tempo aan te houden).

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:39

Apple niet jaloers worden hoor, de beschrijving gaf ik ietwat gedetailleerd om een juiste voorstelling te geven van 'mijn pad'.
Ik beschreef juist de kuilen erbij zodat je niet jaloers zou worden, maar ik ben niet geslaagd. :o
Ik mis een kundig oog die mij in real life kan observeren waarop ik kan anticiperen en daarnaast nog heel veel andere mogelijkheden die jullie allemaal tot je beschikking hebben.

Oh ja naast jumping en dressuur is endurance enorm populair, ik snap niet dat ik dat kon vergeten te noemen in een vorige post, want Tunesie is vrij aanwezig in die tak van sport. Ik ken toevallig ook een jurylid, een europese vrouw die in Noord Tunesie woont.
De arabier en de berber arabier zijn uitermate geschikte paarden voor endurance.

knollentuin, ik ben zelf ook nog eens een persoon die enorm snel afgeleid kan zijn. Voor mij is het een enorme uitdaging gecontreerd met rijden bezig te gaan.
Daarnaast heb ik zelf uiteraard ook mijn eigen gamma van angsten, die vooral te maken hebben met een bepaalde mate van competitie denk ik.
Misschien ben ik een trage leerling ten opzichte van anderen, maar wanneer ik visueel en gevoelsmatig de dingen snap - in dit geval de technische aspecten van dressuur en zoals ik begrijp de biomechanische werking van de invloed van ruiter op paardenlijf in beweging, voel ik mij zekerder worden.
Mijn onzichtbare angst wordt mij meestal onder mijn neus gewreven door mijn mate van zweten tijdens het rijden en wordt zo zichtbaar. >;)
Ik kan niet in een gewone katoenen broek rijden omdat mijn broekzitvlak altijd drijfnat wordt. :oo

Ik ben dan ook dankbaar dat Yamcha dit topic is begonnen en dat Jadeloupe en jij zo fijn erin uitleggen. *\o/*

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:53

@apple.. dat is fijn zeg dat het stappen zo goed ging.

Ik merk dat tellen in mijn hoofd ook heel goed werkt. Laatst maar volle borst liedje gaan zingen omdat ik merkte dat ik teveel focus had op wat er mis ging. Maar mss dacht suus... laat ik braaf doen want dan stopt ze mss met zingen >;)

@bedouin.. ik ben ook iemand die het moet voelen of ervaren dan lukt het daarna wel. Maar alleen het technische verhaal dan raak ik vaak ff de draad kwijt. :o? Maar voelen met goede uitleg van Knollentuin en dan gaat het beter :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:07

Ik heb vandaag dikke pluim gekregen :D Gingen voor controle naar de DA, paard zag er vele malen beter uit dan de laatste 2 keer en was super los en gewoon helemaal goed :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:44

*\o/*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:35

pffff contragalop ging op haar slofjes *\o/* maar ze spint weer op het foute been -O-

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:12

@MWM: Dik verdiend die pluim, geweldig nieuws.
@Justkid: komt wel weer goed, klein inzinkinkje misschien maar niet de moed verliezen hoor.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:48

Hey!

Dat tellen tijdens het rijden ga ik ook eens proberen, Abra (en ik) vinden het heel moeilijk om een constante snelheid te houden. vooral als de voltes kleiner worden valt hij terug in tempo.

Ik heb een paar foto's van vandaag en ik hoopte dat jullie mij misschien mijn houding eens wouden beoordelen. Die is sinds ik Abra heb al enorm vooruit gegaan! nu zit ik al rechtop ipv voorover zoals ik vroeger deed (in de manege lessen zijden ze daar niets van)

Dit is een van in de manege nog: Ik steek mijn benen enorm naar voor en zit helemaal in elkaar gedoken.
Afbeelding

Van het rijden nu: Ik mag mijn handen meer dragen en er is erg veel spanning in mijn benen waardoor ik ze optrek. En Abra mag nog wat meer zakken in zen hals maar ik zat er nog maar net op...
Afbeelding

Hier is nog een foto van toen ik mijn beugels korter aan het zetten was (om te springen). Dan vind ik mijn been veel beter liggen? Meer ontspannen en niet zo geplooid. maar hoe krijg ik het zo tijdens het rijden?
Afbeelding

Ik hoop dat ik dat hier mag vragen? of hebben jullie liever dat ik er een apart topic over open?
Laatst bijgewerkt door Abra_ op 25-08-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:59

hoi,abra, jij moet juist je beugels niet korter maar langer maken...je zit veel en veels te kort, hierdoor kom je te hoog uit t zadel en zal je je veel te hoog uit t zadel drukken met lichtrijden en hierdoor naar voren vallen en bol in de rug zitten,als je een verticale lijn vanaf je schouder naar beneden trekt horen je voeten en heup in die lijn te vallen. dat is bij jou niet het geval.
ik geloof dat je hier geen nieuw topic voor hoeft te openen, het past hier wel

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:06

Ik was mijn beugels korter aan het zetten omdat ik even ging springen, dat had ik er moeten bij zetten. Maar de onderste foto waar ik mijn beugels korter doe is de rechter beugel al korter dan op de foto er boven?
Maar ik moet mijn beugels dus nog langer maken? en benen meer naar achter...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:15

ja,zoals je been ligt op de laatste foto en dan je onderbeen iets meer naar achteren zodat hij onder je ichaam komt,zodat als iemand je paard onder je weg trekt je op je voeten landt.
de foto erboven heb je veel te korte beugels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:25

Eerlijk gezegd dacht ik dat je beugels op de tweede foto (eerste met Abra) al op springmaat zaten :j

Ik zie trouwens dat je veiligheidsbeugels hebt met elastiek aan de zijkant. Die heb ik ook, alleen ik ben op buitenrit een keer een elastiek kwijtgeraakt en heb toen het elastiek van de andere beugel er ook maar afgehaald. Leuk bij-effect is dat als ik nu per ongeluk mijn benen optrek ik mijn beugels kwijt ben, omdat ik niet meer even tegen de bovenkant van de beugel aankom, maar mijn voet gelijk door het 'gat' er uit is.
Heel irritant en een hele goede stimulans om jezelf aan te leren je benen niet op te trekken, en bovendien een goed controlemiddel, je ontdekt ook wanneer je je been optrekt.
Als je dus geen angst hebt om af en toe je beugels kwijt te raken, is het een goede manier om jezelf te controleren op benen optrekken :j

@Knollentuin: Heb jij nog tips om jezelf aan te leren je onderbeen beter terug te houden? Ik vind het zelf ook erg moeilijk :j Het lukt wel een beetje als ik de spieren van mijn bovenbeen naar achteren leg ipv er op te zitten, alleen kantel ik dan voor mijn gevoel heel erg naar voren, ik zit niet meer op m'n kont. En die spieren aan de achterkant van m'n bovenbeen houden lukt ook maar kort, en ik moet echt stoppen, been goed leggen, verder rijden. Ook dan zit ik trouwens nog niet met oor-schouder-heup-hak op één lijn, maar wel al iets beter.
Of is dit een 'probleem' wat meer met de beugelophanging van het zadel te maken heeft?
Ik heb dit zadel, en de stijgbeugelhaak zit net achter het knopje voor op het zadel. Als de beugels los hangen dan ligt met beugelriem tegen het het ronde-stuk aan de voorkant van het zadel aan (=geen wrong, alleen een ander materiaal).
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:54

Met de buegelophanging zo ver naar voren is dat ook lastig Blijheid, dan moet je je beugels mee naar achteren trekken. (zelfde probleem gehad _O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:57

Misschien dat het deels daarin zit, maargoed, dat andere deel ben ik :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:04

Voor die tips moet je op Japeloup of Knullentuin wachten, ik weet dat niet _O- Ja ik heb een hoop zonder beugels gereden, dan moet je ze wel goed houden om netjes te blijven zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:25

Ander zadel, of nooit meer je beugels in. Denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:37

@Yamcha: Ik was al bang voor dat antwoord....
Zadeltje ligt zo perfect op ponylief, zeker ook omdat hij nu nog zo veranderd en het goed aan te passen is, dat ik liever niet iets anders wil. Hmmm, nouja, het overdenken waard in elk geval.

Hebben jullie tips over merken zadels waarbij de beugelriemhaken wel verder naar achteren zitten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:39

Geloof dat dat hier al een keer besproken is toch/ Zal even voor je zoeken!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:41

Kan het niet vinden... :n Er zijn volgens mij ook maar weinig zadels die dat hebben, krom eigk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:43

Ik was ook al aan het zoeken, maar kan het nog niet vinden.

Ik weet dat er boomloze zadels zijn die het hebben, maar ik ben niet persé voor boomloos (toch veel verhalen over drukplekken bij beugelophanging) en wow heeft het volgensmij ook, maar wow ben ik niet onverdeeld enthousiast over. Wel qua zadel zelf kunnen opbouwen, niet qua lucht in de kussens. Wordt mij nu al voor verschillende zadelmakers afgeraden. Hoewel veel mensen wel enthousiast zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:48

Ik durfde een Wow ook niet aan :n

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:08

Ik zal eens proberen te rijden zonder die rekkers, maar ik denk dat ik dan mijn beugels helemaal niet meer in ga houden. Ik verlies ze nu al heel de tijd in draf en galop. En anders ga ik terug een tijdje zonder beugels rijden. Ik heb toen ik Abra net had lang zonder beugels gereden omdat ik hem niet kon uitzitten. Hij gooit heel hoog op in draf...
@blijheid: ik weet niet veel van zadels maar bij ons op stal had iemand van die spaanse? Zadels en daar hingen de beugels wel ver naar achter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:13

Oja, barokke zadels, das inderdaad ook wel een goeie om naar te kijken :j
Al heb ik (als ik al van zadel ga veranderen) wel een lichte voorkeur voor een zadel waarme ook (KNHS) wedstrijden gestart mogen worden :j