Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

antoinetje

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 07:44

Goedzo Somebitch, toppie! En ja zonder cap ben je minder beschermd dus dan voel je je automatisch onzekerder lijkt me zo..
Aniekk, toed bezig zo, stapje bij stapje en niet overhaasten. Ik ben het met Kalama eens goede methode en wel consequent proberen te blijven. Haast brengt stress met zich mee wat jij overbrengt op je paard.
Mieke - Cunna, waar ben je naar op zoek? ( anders dan een braaf paard moet het ook nog iets van dresuur of springen kennen?)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:40

Ik zei toen tegen mezelf ik ben niet vanplan om te vallen (bak was ook een blub) dus ik blijf gewoon zitten en ga normaal rijden. :')

Heel snel gereden gelukkig deed paardje zijn best waardoor ik toen dus gelijk ben afgestapt hihi. :P

Vandaag ook rijden, maar heb geen zin.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:08

Vallen is niet leuk en vallen in de blubber is helemaal bagger :+
Ik ben een keer ernstig in de vloedlijn gevallen, toen stuiterde ik op het strand van een manegepaard dat was ook geen pretje!

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:44

Ik moet me er ook gewoon helemaal niet druk om maken, maar de binnenbak is zoooo groot en er is natuurlijk ook zo ontzettend veel te zien. Eerst met stappen ga ik zeker proberen! :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:21

Ja en oppassen voor kabouters! ;-)

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:24

Goed bezig hoor allemaal.

Kabouters bestaan niet, zegt mijn instructrice altijd.
Deze week nog steeds helaas niet kunnen rijden :( Vandaag lekker met haar een rondje buiten om gestapt. Dat deed ze erg goed.

Hopelijk gaat het deze week weer wat beter zodat ik zondag kan rijden.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:42

Volgenst Major bestaan kabouters wel ;-).
Zou wel prettig zijnals je zondag ook kan rijden!

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:56

Haha kabouters, die heb ik echt nog nooit gehoord :')

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:28

Bakkabouters :D

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:38

Heb je nog nooit van bakkabouters gehoord?? Die bestaan echt hoor en ze zijn heeeeeel eng....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:59

Vandaag weer gelest :D En ik moet toegeven dat ik wel een beetje vooruit ben gegaan. Ik mocht op een haflinger rijden, zij is net nieuw op stal. Heel gevoelig mondje heeft ze, maar wat een knuffelkind is dat zeg! Omdat ik vreemde paardjes op de een of andere manier nog steeds een beetje eng vind, ben ik in het begin wel een beetje zenuwachtig. Maar op een gegeven moment had ik het wel te pakken en ging het steeds beter. Ik heb zelfs gegaloppeerd :D
En afgelopen dinsdag heb ik weer op een fjord gereden, geweldig beest is dat zeg...

Vond het jammer, heel jammer dat ik juist vandaag mijn camera niet bij me had :( Zal nog eens kijken of ik een paar andere rijfoto's kan plaatsen)

Ik voel gewoon dat ik op mijn "manege" begrepen word voor mijn angst enzo... Dat helpt ook een stuk meer als op een standaard manege waar valide mensen rijden en er eigenlijk teveel van je word verwacht en waar er teveel doorgedramd word...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:16

yep... bakkabouters, omsingeld worden door zandkorrels is ook dood eng... en de grootste angst heeft paardlief toch echt wel voor zijn eigen schaduw als we 's avonds rijden... ;) gegarandeerd een zijsprong waard!

Ik reageer nog even op wat reacties naar aanleiding van mn post twee pagina's terug...

Antoinetje:
"Ook wil ik zeggen dat ik het helemaal met Rian eens ben, maar om die knop om te kunnen zetten dat is zo moeilijk!"

Ja, klopt... dat is ook heel moeilijk en is iets wat niet in één dag gaat... :) ( jammer he) Maar je kunt jezelf hier echt wel in trainen.. elke keer weer, elke dag opnieuw. Tijdens het koken, tijden de hond uitlaten tijdens het werken... noem maar op en namelijk door telkens wanneer je merkt dat je gedachten afdwalen naar iets anders dan wat jij bent aan het doen op dat moment, je aandacht terug te brengen naar hetgeen je NU doet... Dat noemen die zweverige types ook wel es 'mindfulness'... naja, niets zweverigs aan trouwens. In de tijd dat we geen t.v. en internet hadden waren mensen het gewend om met hun aandacht bij hetgeen ze deden te blijven... ;) ( waarmee ik niet wil zeggen dat t.v. of internet slecht is hoor!)

Mieke_cunna:
"Bedankt rian, dit is voor mij een heel duidelijk mooi oefenpunt. In het hier en nu blijven. Ik ben zelf het type zweefteef en mijn gedachtenstroom stopt niet.. Siem voelt dit veilloos aan en reageerd daarop.
"
Juist, paarden (en eigenlijk alle dieren) merken dit vrij snel op, omdat je aan de lichaamstaal van een mens heel duidelijk kunt aflezen of deze persoon met zijn aandacht in het moment is of dat hij/ zij ergens compleet aders aan denkt. Denk maar eens aan de houding van een oplettende leerling in de klas, of eentje die zit te dagdromen over het afgelopen weekend... ;) Twee compleet andere houdingen, twee compleet andere energieën... die dagdromer reageert trouwens ook trager op hetgeen gebeurt in zijn omgeving... En laten paarden nu net dieren zijn die ruimte gebruiken om dominantie te winnen... ;)

Lies 1994:
"Rian,aan die tips heb ik in ieder geval wat.idd het zit tussen je oren,als ik geen zenuwen hebt gaat het rijden goed en met zenuwen gaat het bagger.precies zoals jij het zegt.
Bedankt voor de tips!
Enne als je nog meer tips hebt,ik hoor het graag....dat geld ook voor de anderen "

Ik weet ook niet alles hoor! Maar ik vind angst bij mensen een boeiend onderwerp, zeker vanuit mijn vakgebied heb ik hier ervaring in ( maar ik heb mijn wereldje ook een tijdje heel klein gehouden door angst ;) )... En ik help graag mensen.. dus, hoop dat mensen hier iets aan hebben! Misschien nog een tip voor je hieronder bij Somebitch...

Somebitch:
"Rhian: zo gaat het bij mij wel vaak, totdat die trekker dus voor je neus staat...
"
Juist, en angst moet je proberen voor te blijven.. Niet wcahten tot die tractor voor je neus staat... Probeer zelf de controle te krijgen over dit soort zaken, want angst hangt vaak samen met controle verlies.. m.a.w. als wij mensen niet het idee hebben iets aan een situatie te kunnen veranderen of dat ons alleen maar dingen overkomen worden we bang... En dat is ergens ook logisch natuurlijk! Dus probeer de touwtjes in handen te krijgen! Bijvoorbeeld door in een veilige omgeving te oefenen met je paard;

- ga eens in de bak een schrik trail opzetten... Paardje aan halster, longeerlijn, jij zelf handschoenen aan!!! en zet es wat enge dingen in bak ( emmer water, bal, paraplu, wapperend plastic zeil, blaffende hond aan een paaltje, whatevver)... en zorg natuurlijk dat je een berg lekkere biksjes bij je hebt ;)... maak eens een paar rondjes door de bak langs dit alles... laat je paard genoeg tijd nemen om alles rustig te bekijken, ook zijn hoofje omlaag laten bewegen zodat hij goed kan ruiken en kijken... laat hem ook wat stapjes naar achteren doen als hij dat wilt omdat hij niet vertrouwd, neem de tijd en zorg dat jij als leider voorop de 'enge zaken' in je handen neemt en introduceert als het ware... telkens belonen wanneer je paard onderzoekt met zn neus of ontspant...

Daarna kun je dit doen vanuit het zadel... leg een heleboel enge dingen door de bak, vraag of iemand je kan helpen door zaken nog enger te maken ( wapperen met zeil, emmer water omstoten)... Maar ook hier bouw dit op, neem een uur de tijd hiervoor!!! Een paard zal even moe zijn als een fysieke zware training maar dan in zijn hoofdje, want je daagt hem psychisch uit!!!

Je zult merken dat je steeds meer en meer respect en vertrouwen krijgt van je paard... Hij ziet immers dat jij niet bang bent voor al die 'enge' dingen... Dus hij leert jouw lichaamstaal ( dit is niet eng) goed te begrijpen en te lezen...en misschien nog belangrijker; zijn vertrouwen in jouw als leider groeit!

Naderhand kun je natuurlijk ook op het erf eens naar een geparkeerde tractor lopen, daarna een stationeer draaiende tractor en jaja... als klap op de vuurpijl stap maar eens recht op een rijdende tractor af... ;)

JIJ moet eerst VERTROUWEN EN CONTROLE hebben over jouw gemoedstoestand wil je dit ook van je paard verlangen!

Heel veel succes hierin... JULLIE KUNNEN HET!!! :)

Zo... dat was weer de preek van de week... ;)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:26

Leerzame preek!ik zal aan je tips denken met rijden.en zo'n schriktraining lijkt me ook wel leuk om te doen! Zal vragen of het een keer mag op stal

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:34

Hey!.. ja, is ook echt super leuk om te doen hoor.. :)

Ik heb een filmpje van hoe ik met mn huidige knollenbeest een schriktrail doe...
Maar ik heb geen idee hoe ik een filmpje kan plaatsen op bokt.nl... anders had ik em er wel bij gezet... !

greetz!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:10

Hhhhmmm dat weet ik ook niet. Ben wel benieuwd

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:39

Inderdaad zeer interessant ! :-)

Ik begrijp wel niet echt waarom je zegt dat het aan tv en internet ligt waarom er zweverige types (of mindfulness) zijn. Zelfs terwijl ik deze aan het typen (vroeger schrijven) ben bewust bezig met nog andere zaken en dan heb je het onderbewuste nog...
Deze hebben echt niets te maken met tv of internet maar wel het dagelijkse leven wat nu veel drukker is dan in de jaren stilletjes, hogere verwachtingen, meer mogelijkheden omdat we ook makkelijker verder kunnen gaan dan de buren om het zo te zeggen,...
Mijn paard staat andere gedachten echter niet toe :-)

Ik denk wel dat iedereen er 1 of meerdere dingen uit kunnen halen :-)

Idd, een veilige omgeving is het beste om de touwtjes in handen te krijgen. Wat ook nodig is, en dit zeg ik omdat ik het zelf al te veel en nog mee maak, is men mag niet te veel nadenken over "oei wat als dit, of dat of..." gaat gebeuren.
Laatst was ik aan het rijden op andere uren dus ook andere mensen die komen rijden, sommige komen gewoon binnen en andere kijken eerst. Toen ik dit zag werd ik onzeker om voorbij die ingang te rijden en tenslotte maakte mijn paard er ook een boogje om. Nu ik haar terug op de hoefslag had kwam er plots een paard terug binnen dat net was buiten gegaan, totaaaal onverwacht!! Wel, ik stopte gewoon vanuit galop zonder probleem. Wat ik hieruit heb geleerd: klaar staan voor wat er kan gebeuren en niet meer.

En ja, die tractor gaat ons paard niet aanvallen e :-)

Bij mij is het meestal van: oei, hoe gaat mijn paard hierop reageren??? Maar dan gaat ze juist reageren. Terwijl als ik denk: het is maar een boor en een plakkaat dat ze gaan ophangen... niets, alles ok. Niemand was toen aan het rijden en waar ik het vandaan heb gehaald??? Geen idee maar ik denk dat ik gewoon moest laten zien dat een paard hier niet op reageert. Had ik deze durf maar altijd. ;-)

Wat ik ook nog wil meedelen, bij mijn vorig paard moest ik zelf mijn hoofd laag houden wanneer ik ernaast was en niet naar haar kijken of zelfs zachte hoofdbewegingen maken want zodra ik dit deed werd ze ongerust maar als we aan het rijden waren mocht ik niet zo relaxed zitten bij het uitstappen want dan schrok ze van alles. Misschien heeft deze nog meer betekenissen?
Maar bij mijn huidig paard is het eerder omgekeerd goed uitkijken als ik naast haar ben. In beide gevallen voel/de ik mij nog altijd veiliger op dan naast het paard.

Dacht even aan dit liedje ;-) http://www.youtube.com/watch?v=9Xvn_Ku55cI&ob=av3e

Succes allemaal !! We komen er wel !!! :j

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:41

Heb tijdje geleden doorgekregen dat als je het op youtube of dergelijke zet kun je hem vandaar halen. De instructies zouden hier ergens op de site staan.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:23

kalama schreef:
Inderdaad zeer interessant ! :-)

Ik begrijp wel niet echt waarom je zegt dat het aan tv en internet ligt waarom er zweverige types (of mindfulness) zijn. Zelfs terwijl ik deze aan het typen (vroeger schrijven) ben bewust bezig met nog andere zaken en dan heb je het onderbewuste nog...
Deze hebben echt niets te maken met tv of internet maar wel het dagelijkse leven wat nu veel drukker is dan in de jaren stilletjes, hogere verwachtingen, meer mogelijkheden omdat we ook makkelijker verder kunnen gaan dan de buren om het zo te zeggen,...
Mijn paard staat andere gedachten echter niet toe :-)

t.v. en internet zijn moderne en veel gebruikte middelen die je geest vragen om gericht in abstracte vormen te denken en te ervaren... Dat is wat ik bedoelde in mijn eerdere post...
En mindfullness is een moderne benaming voor iets wat boeddhisten al 3000 jaar beoefenen; namelijk zaken in je dagelijkse leven met 100% aandacht doen... at houdt een mens met twee beentjes op de grond en in het hier en nu...

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:06

t.v. en internet zijn moderne en veel gebruikte middelen die je geest vragen om gericht in abstracte vormen te denken en te ervaren...

Mee akkoord maar voordien werd dit op andere manieren gedaan. Het manipuleren is altijd aanwezig geweest alleen niet in die vorm. Media denk ik is eerder een probleem.

De dag van vandaag zoekt men middelen om aan de grond te blijven. Jezelf zijn en aanvaarden wie je bent. wat denken ze van mij? roddelen ze over mij?,... Maakt het uit? Moest men gewoon doen zoals men zich voelt en ook zo mogen doen zou het anders zijn. Denk ik.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:23

Die schriktraining zou een goed idee zijn, maar gaat voor mij denk ik niet op. :n
Ik rijd in een bak die mensen bij ons huren(en vrij druk op zaterdag) dus denk niet dat
ik andere mensen daar gelukkig mee kan maken.

Ik weet zeker dat ik zaterdag écht aan die kabouters ga denken! :j

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:31

Rhian, daar staan weer een paar hele mooie tips. Zijn schrik training ga ik misschien ook maar is proberen, is wel een goede manier om vertrouwen te geven aan mijn paardje terwijl ik er toch naast loop.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:03

Ayla_Auriana schreef:
Rhian, daar staan weer een paar hele mooie tips. Zijn schrik training ga ik misschien ook maar is proberen, is wel een goede manier om vertrouwen te geven aan mijn paardje terwijl ik er toch naast loop.

Maar geeft jou tegelijk ook een mooie boost ;) dat jij hem door al die 'grote gevaren' in de wereld heen weet te loodsen... Elk paard heeft hier zijn eigen handleiding in en die kun je mooi te weten komen door dit soort dingetjes te oefenen... :)

SUCCES!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:10

Ik heb in het begin een poosje meegelezen maar heb weer zo'n geweldige *kuch* terugval gehad qua angst eergisteren dat moet ik ff kwijt hoor. Ik baal zo hard! En ben zo boos op mezelf, terwijl ik dat eigenlijk niet zou moeten zijn maar kan het niet helpen om boos te zijn, en ben nu ook gewoon bang om bang te zijn en paniekaanval te hebben.. |(

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 13:23

Rhian, goede tips! Nu nog proberen de knop om te zetten :)

Tessa, dat is vervelend zeg, maar geef de moed niet op! Ik ben dinsdag over een paal gestruikeld en hqd daardoor veel last van mijn knie. Heb dus woensdag niet gereden helaas. Paard staat nu alweer 1.5 week binnen en stil omdat het land te nat is en ik heb nu al schrik voor a.s. woensdag :( denk dat ik maandag iig maar ga longeren en miss dinsdag ook wel, dan is ze de ergste energie iig kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:29

Dat is balen superliesje, succes! Het komt vast goed! :)