ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:03

Vandaag goed bezig geweest. Pedro was erg rustig en ik ben voor het eerst zonder te longeren en zonder elastiek opgestapt. Ik heb wel een riempje aan mijn zadel want hij wil anders de teugels uit mijn handen trekken. Nu heb ik met een hand steun.
Daarna Evita gelongeerd. Ze liep vandaag wel redelijk rond me heen en ik besloot er een elastiek aan te doen. Dat vond ze toch wel spannend, eerst een tijd laten stappen waarbij ze dus echt als een giraf liep. Op een gegeven moment ontspande ze weer tot ze zich er weer uit drukte en toen schrok ze zo dat ze achteruit ging lopen. Was bang dat ze overeind zou komen maar gelukkig stopte ze toen ik HO riep. Daarna maar wachten tot ze zelf de oplossing zocht, ontspanning levert ontspanning op. Daarna nog gedraafd en dat ging ook goed. Ben niet meer de andere kant op gegaan. Laat haar eerst hier maar eens een nachtje over slapen.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:07

Hooi iedereen!
Gister ben ik ook weer lekker beziggeweest! Sinds een week longeer ik Zorro niet meer voordat ik erop ga. Dit pakt heel goed uit, hij reageert precies hetzelfde als ik hem gelongeerd heb, dus ik was blij!
Gister lekker gereden. Sturen gaat steeds beter, in het begin was dat echt heel moeilijk, maar hij heeft het door nu. Stap en draf gaat echt heel goed! Maar galop vindt hij wel wat moeilijk. Het liefste crost hij de bak door! Maar we oefenen het rustig om op normaal tempo te galopperen en sommige stukjes lukken, sommige niet. Komt vanzelf wel!
Gister na het rijden vroeg een vriendin of ik even mee wilde de laan uit (het is een lange laan waar een bos pad naast de weg is). Dit had ik nog nooit gedaan maar wilde het wel doen. Dus ik mee. Nou, hij leek echt nergens van op! Eerst lekke stappen. Daarna een klein drafje geprobeerd, ging ook echt super!
Ik ben echt heel trots op hem dat hij het zo goed deed!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:10

Mag ik mij hier misschien ook melden?
Heb nog niet gelezen in het topic, maar zal ik later even doen.

Ik heb sinds 2 weken een 4 jarige kruising tinker merrie. Er is zo een 15x op gezeten en verder niets nog. Ze staat nu sinds 2 weken bij mij en heb dr alleen even paar keer gelongeerd (vrij rond laten lopen). Maar met een ander in de bak vind ze t wel goed, maar als ik dr uit land haal en in de bak zet dan wil ze alleen maar racen. Ik wacht dus eerst even af tot ze wat rustiger en meer gewend raakt op en op dr plekkie en dan wil ik weer verder gaan met haar inrijden...

Foto's staan in mijn profiel...

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:26

Hoihoi! Ik loop ergens tegenaan met mijn haf..! Tips zijn zeer welkom!
Charlie kent het longeren inmiddels super, zowel aan de lange lijnen als enkele en los. Het vertrouwen tussen ons is ook super! We hebben echt een leuke band! Het idee met het inrijden was dat ik in eerste instantie als vertrouwenspunt op de grond zou blijven waar hij mij kon zien en dat een vriendin (al vanaf het begin erbij betrokken) er als eerste op zou gaan. Helaas door een langdurige blessure van haar kant gaat dit niet lukken... Als ik wil gaan "hangen" of als ik al uit het zicht kom van Charlie raakt hij in paniek, hang ik eenmaal over hem heen en ziet hij me weer dan is het goed. Iemand tips hoe ik kan zorgendat hij ook ontspannen is als hij mij niet meer ziet? Ook al gaat iemand anders in zijn gezichtsveld staan dan nog reageerd hij zo geschokt! Zijn hier leuke speelse oefeningen voor of is het gewoon een kwestie van wennen voor Charlie? Of is het handig als ik misschien met een spiegel ga werken? Dat hij mij daarin kan zien? Dit is uw overigens niet gewend! Bedankt alvast! Ohja, wat misschien handig is om te weten is dat hij heel erg eenkennig is, bijna niemand kan iets met hem beginnen, niet dat ie dan "stoute" dingen doet want hij voert dan juist helemaal niks uit; blijft gewoon staan en schraapt af en toe een keer met zijn been uit verveling.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:57

veel en vaak hangen en praten :j :j tot hij het vertrouwt

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:09

Hoi allemaal!

Ik ben bezig met mijn 3 jarige te beleren. Hij is zadelmak, en ik heb ook al op hem gezeten.
Nu is hij met nieuwe dingen erg rillerig. Erop zitten is nu geen enkel probleem, en dan is hij heel ontspannen.
Nu is de volgende stap om te gaan stappen terwijl ik erop zit.
Hebben jullie goede tips hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder dat hij te rillerig wordt (steigeren, achteruitlopen etc.) ?

Teddy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:16

Hoi

Wat een leuk topic.

Ik heb nu een 3 jarige ruin, die had ik al toen hij een half jaar oud was.
Hij meet nu 1,75 en is enorm sterk. vandaag laat ik een zadelmaker komen die gaat kijken welk zadel het beste ligt.
Gisteren heb ik voor het eerst een zadel op hem gedaan( oud zadel) en heerlijk aan de longe gehad.
Hij haalde niks uit en was was echt super braaf.
Terwijl hij met een longeer singel wel gekke sprongen maakte.

Volgende week ga ik op vakantie en daarna gaan we het weer oppakken met dubbele longe enz.

Leuk om dit allemaal te volgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:11

hey allemaal, ik had me enige tijd geleden aangemeld, maar geen tijd meer gehad om regelmatig bij te lezen en reageren. :o

ondertussen ben ik 5 weken bezig met een 3-jarige merrie en heb eergisteren voor het eerst los door de binnenbak gedraafd (6de keer erop). Sturen is nog niet zo geweldig, maar stoppen kan ze als de beste :+
Op zich is het een super braaf en intelligent paard met 1 minpuntje. Bij stress of verwarring steigert ze makkelijk, maar hier hebben we een gepast oplossing voor gevonden. Ik ben echt benieuwd hoe ze nu gaat vorderen

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:26

Wat was jou oplossing voor het steigeren als ik vragen mag?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:30

mijn dressuurzweepje mee. "mijn" merrie steigerde niet uit onwil, maar omdat ze niet meer wist wat te doen. een klein tikje op de kont was voldoende om haar terug voorwaarts te doen denken. Omstaanders horen het niet eens... vooraan kon je echt niks doen, want veroorzaakt echt alleen maar meer "paniek"

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:17

Dat is dan een mooie oplossing, net een duwtje in de rug.
Hier gaat het niet snel maar wel goed.
Net Pedro gereden, hij is erg wisselend in humeur. De ene keer is hij heel opgefokt en onrustig en de andere keer heel relaxed. Vandaag een goede dag dus heb hem gewoon gezadeld en wilde er zo opstappen. Tot ik zag dat de merries in het land liepen, toch maar longeerspullen gehaald. Daar bleef hij gelukkig ook rustig bij en na een paar rondjes alles eraf gehaald en opgestapt. Ging goed, wel kijken maar ik kon hem er wel doorheen sturen. Helaas kwam er weer een dikke bui naar beneden. Zat in een dilemma, hij wilde met zijn kont tegen de regen in maar eigenlijk moet hij doorlopen als ik het zeg. Heb hem toch maar stil laten staan (op mijn commando), het was ook wel heel heftig. Met aandraven twee sprongetjes maar ik heb toch doorgereden. Dus weer een stap gemaakt.
Evita wordt nu gelongeerd met elastiek wat nu onder haar buik vast zit. Gaat goed al is ze nog niet altijd ontspannen. Maar iedere keer begin ik beter dan dat ik geëindigd ben. Het is nu trouwens niet de bedoeling om haar zadelmak te maken maar ik wil haar trainen voor de keuring in september.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:54

lauralarissa schreef:
Hoi allemaal!

Ik ben bezig met mijn 3 jarige te beleren. Hij is zadelmak, en ik heb ook al op hem gezeten.
Nu is hij met nieuwe dingen erg rillerig. Erop zitten is nu geen enkel probleem, en dan is hij heel ontspannen.
Nu is de volgende stap om te gaan stappen terwijl ik erop zit.
Hebben jullie goede tips hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder dat hij te rillerig wordt (steigeren, achteruitlopen etc.) ?

Stil zitten ,goed vast houden aan het zadel, achter over blijven zitten ,zeker als hij te vlug gaat lopen naar je zin, als je voorover gaat zitten dan val je hem aan, in zijn gedachten, dus meer kans op bokken, rustig stappen, bij ontspanning je binnen been klein beetje bewegen, als dat goed gaat je buiten been , daarna kriebelen bij het zadel, dat allemaal alleen als hij ontspannen is, en ook nog lange zinnen zeggen. 8-)
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:33

@lauralissa: ik ben de 2de keer erop al gelijk gaan rondstappen. De eigenaar ernaast als vertrouwenspersoon, langzaam rechtkomen, veel in de hals aaien en rustig toespreken. Eventueel nog even laten "omkijken" naar waar je bent. Nekband vasthouden en duidelijk je commando geven om weg te stappen. ik vond 2-3x wegstappen op zowel links als rechts en weer halthouden meer als voldoende om te beginnen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:45

Ik ben na weken weer eens opgeklommen.
Het valt me op dat ze niet vooruit te branden is.
Tips?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:47

Herkenbaar ;)
ik heb er hier een keer een zweepje bij gepakt, na twee keer been geven niet reageren, dan een tikje erbij, en toen viel het kwartje.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:02

ik herken het ook hoor met Grace, maar lekker consequent zijn idd. Eerste keer viel het kwartje na 10 min en nu steeds sneller, afgewisseld met een terugval, maar dat komt ook omdat ze lekker pubert nu ( 4 jaar).

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:23

Vanmorgen stond Pedro te dromen op stal en ik dacht er gewoon op te kunnen stappen. Haha, meneer was toen wel wakker. Stapte net weg en hij begon gelijk te draven en te dollen. Dus eerst maar op een kleine volte getrokken (sorry mister) en daarna flink doorgedraafd. Lag nog een drol van de buurman in de bak die interessant was. Moest er flink aan rijden. Kreeg ook gelijk een eerste bokje mee. Na 20 min gestopt. Ik was bekaf (vooral geestelijk). Deed me erg goed om hem ook op de staldeur te zien hangen met een lekker centenbekje. Jammer dat afgelopen week de les niet doorging ivm het weer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:18

gisteren 8ste keer erop geloof ik en direct los. Paardje was super braaf totdat ze moest galopperen. Ze heeft aangetoond dat ze wel degelijk kan bokken onder het zadel :D
straks 1ste keer "les"

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:34

Ik krijg volgende week als het goed is mijn eerste les werken aan de longe met bijzet. Eerst even een paar lessen daar in volgen en dan er op en zo aan de gang. Ben benieuwd hoe ze het opppakt, alle commando's aan de longe zitten er al in (al vindt ze galopperen nog best moeilijk maar dat zullen we toch nog niet gaan doen) en ze heeft het bit al een aantal keer in gehad.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:34

Het opstap probleem is opgelost! Het opstappen gaat nu helemaal geweldig, hij vindt het zelfs leuk! Nu weer iets waar ik wel wat tips voor kan gebruiken... Opstappen is dus geen probleem maar daarna gaan stappen wel.. Draf vindt ie dan wel weer leuk en doet hij goed. De rem zit er inmiddels op dus terug komen vanuit draf is ook geen probleem, daarna gaat hij vrijwel meteen stilstaan. Alleen die eerste paar stappen weg lopen in stap. Hij vindt dit erg moeilijk. Toch vind ik het belangrijk dat de stap er ook goed op zit. Aan de longe vindt hij stappen ook moeilijk, hij draaft of galoppeert liever. Iemand tips dat ik toch ook gewoon lekker kan stappen met m'n knollie?

En is het raar dat ik eigenlijk aan het 'wachten' ben wanneer ik ga zandhappen of hij iets uithaalt? Hij doet het allemaal zo braaf! (ik hoop natuurlijk ook dat dit zo blijft!) Het voelt gelukkig wel allemaal super vertrouwd op zijn rug!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:50

Leuk om al die goede verhalen te lezen :)
Ik loop nu tegen het probleem rem aan. Ik had een heel goede rem, maar ben hem ergens de afgelopen weken verloren. Met halthouden gaat ze ontzettend trekken, van draf naar stap gaat eigenlijk wel goed. Alleen als ze echt lekker warm is en doorloopt wordt ze wat enthousiast (ze is erg werkwillig) en rent ze elke keer onder mijn kont vandaan, ze wil steeds harder gaan draven. Als ik dan een ophouding maak, gaat ze trekken. Iemand die me kan helpen? Ik wil gewoon in een normaal en constant tempo kunnen draven.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:30

Ik heb een riempje aan mijn zadel, als hij gaat trekken kan mijn hand dus op zijn plek blijven en kan ik van daaruit ophoudingen maken. Heb ik het riempje niet vast dan wordt mijn hand meegetrokken. Pedro trekt nu ook met halthouden. Eigenlijk blijft hij gewoon doortanken.
Gisteren les gehad en dat ging wel goed. Hij was wel minder rond maar wel meer aanleuning. Wel iets trekkeriger en dat was even wennen. Nog wel aan de longe gegaloppeerd omdat mijn man net naast de bak ging straten en dus steeds met stenen liept te gooien.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:19

cashlee schreef:
Het opstap probleem is opgelost! Het opstappen gaat nu helemaal geweldig, hij vindt het zelfs leuk! Nu weer iets waar ik wel wat tips voor kan gebruiken... Opstappen is dus geen probleem maar daarna gaan stappen wel.. Draf vindt ie dan wel weer leuk en doet hij goed. De rem zit er inmiddels op dus terug komen vanuit draf is ook geen probleem, daarna gaat hij vrijwel meteen stilstaan. Alleen die eerste paar stappen weg lopen in stap. Hij vindt dit erg moeilijk. Toch vind ik het belangrijk dat de stap er ook goed op zit. Aan de longe vindt hij stappen ook moeilijk, hij draaft of galoppeert liever. Iemand tips dat ik toch ook gewoon lekker kan stappen met m'n knollie?

En is het raar dat ik eigenlijk aan het 'wachten' ben wanneer ik ga zandhappen of hij iets uithaalt? Hij doet het allemaal zo braaf! (ik hoop natuurlijk ook dat dit zo blijft!) Het voelt gelukkig wel allemaal super vertrouwd op zijn rug!

Kan me voorstellen dat je daar op zit te wachten, dat zou ik ook doen. Hopelijk heb jij gewoon een extreem braaf en relaxt paardje :)

Ik ben vanavond door de stal gebeld waar ik Sos heen wil brengen en hij gaat er maandag heen! Vind het echt überspannend... Moet alleen nog wel op zoek naar een fatsoenlijk zadel. Dat wat ik nu met longeren gebruik, heeft een te brede boom voor hem. Helaas was mijn auto laatst ineens kapot en dat heeft flink wat geld gekost... Beetje slecht moment helaas :( Even kijken of ik iets kan vinden dat er redelijk uitziet, past en niet te duur is.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 06:34

Spannend hoor :) Ik ben ook nog op zoek naar een ander zadel, hier is ze nu te breed voor :P

Hier een foto van Cas en mij, voor het eerst onder het zadel op vreemd terrein:
Afbeelding

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:25

Goldie schreef:
Leuk om al die goede verhalen te lezen :)
Ik loop nu tegen het probleem rem aan. Ik had een heel goede rem, maar ben hem ergens de afgelopen weken verloren. Met halthouden gaat ze ontzettend trekken, van draf naar stap gaat eigenlijk wel goed. Alleen als ze echt lekker warm is en doorloopt wordt ze wat enthousiast (ze is erg werkwillig) en rent ze elke keer onder mijn kont vandaan, ze wil steeds harder gaan draven. Als ik dan een ophouding maak, gaat ze trekken. Iemand die me kan helpen? Ik wil gewoon in een normaal en constant tempo kunnen draven.

dan is je ophouding te lang, moet je eerder los laten en 3 tot 4 keer kortere ophoudingen maken , opletten dat je je zelf niet naar voren trekt.
paard dat stappen moeilijk vind kan best wel rug problemen hebben.