k wou nog wat vragen

1 heb je zelf nu ,of ooit gehad als je en hinderniss ziet dat je denkt *slik* ?
2 wat heb jij gedaan na je middelbare school
3 w[o/e]rd jij er wel eens op aangekeken dat je als jongen/man paard rijd /werkt met paarden?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nl_t schreef:hey ,
k wou nog wat vragen![]()
1 heb je zelf nu ,of ooit gehad als je en hinderniss ziet dat je denkt *slik* ?
2 wat heb jij gedaan na je middelbare school
3 w[o/e]rd jij er wel eens op aangekeken dat je als jongen/man paard rijd /werkt met paarden?
Eleonoor schreef:Marcel, mijn merrie is nu 8 jaar oud, niet bepaald jong
_likepink_ schreef:Dan had ik nog een vraag.
Met mijn pony was ik vroeger altijd bezig met zo'n oefening.
Is niet perfect getekent...
Met die balken had ik al gelezen.
Nu heb ik een paard wat ontzettend treuzelde, is wel weer over.Maar hij vind moeilijk zijn belans, met de balken gaat het super.
Maar zou het ook helpen om bij hem de balken in een S vorm te zetten?
Had het mijn instructriece ook gevraagt,die zij dat het een goeie oefening was, mits ik niet teveel balken neerzet, als ik weer les heb, gaan we hem misschien ook uitvoeren.
Maar welke afstand zou het beste zijn, en is het uberhaupt goed om zoiets te doen?
Ook aangezien de bochten maken dan te moeilijk zou kunnen zijn....
( 20m X 40m bak)
Groetjes,
MarcelDufour schreef:_likepink_ schreef:Dan had ik nog een vraag.
Met mijn pony was ik vroeger altijd bezig met zo'n oefening.
Is niet perfect getekent...
Met die balken had ik al gelezen.
Nu heb ik een paard wat ontzettend treuzelde, is wel weer over.Maar hij vind moeilijk zijn belans, met de balken gaat het super.
Maar zou het ook helpen om bij hem de balken in een S vorm te zetten?
Had het mijn instructriece ook gevraagt,die zij dat het een goeie oefening was, mits ik niet teveel balken neerzet, als ik weer les heb, gaan we hem misschien ook uitvoeren.
Maar welke afstand zou het beste zijn, en is het uberhaupt goed om zoiets te doen?
Ook aangezien de bochten maken dan te moeilijk zou kunnen zijn....
( 20m X 40m bak)
Groetjes,
Goh, op de manier zoals jij het getekend hebt, zo heb ik het nog nooit geprobeerd. Mijn gevoel zegt me dat het een moeilijk verhaal wordt om het ook in de wendingen te doen, omdat de een wat aan de binnenkant de bocht neemt, en de ander wat aan de buitenkant, en dan kom je al niet meer goed uit. Maar ik kan het mis hebben, want ik heb het nog nooit uitgevoerd, of uitgevoerd zien worden.
mo_van_dijk schreef:Mijn instructeur legt ze ook wel op een cirkel. 4 balken met 6m onderlinge afstand (het kruis is dus 6x6m binnen de balken). Ik kan vanavond wel even vragen wat precies de achterliggende gedachte is!
_likepink_ schreef:Inderdaad, maar het was maar een vraag, je ziet dat mensen regelmatig balkjes in een cirkel leggen, en daaroverheen hun paarden longeren. Daarom dacht ik dat als je dit op een goeie afstand legt, het misschien nog wel een handige oefening zou zijn.
Ik zal kijken of ik het morgenavond kan proberen en filmen.
En ik zal ook wel even tekenen wat ik precies met mijn pony deed.
An1985 schreef:Citaat:Als je je nog niet zeker voelt bij het springen zou ik bij voorkeur eerst ergens een automaat regelen, waar je af en toe op kunt en dan pas met een paard dat nog nooit heeft gesprongen.
Een automaat?!!!![]()
Excuseme schreef:Sloothaak traint wel met in/uitjes op een cirkel. Ruiter blijft doorzitten. Doel van de oefening is dat ze achterhand onder het zwaartepunt brengen, daarbij licht naar binnen gesteld. Pas op: niet teveel been geven anders springen ze er twee tegelijk.
Marcel; is dit Duits of zie je het ook wel elders?
knooopje schreef:ik moet toch zeggen dat ik eerder nog wel eens in uitjes tegen kwam,maar nu eigenlijk nergens meer,ik kom toch op verschillende stallen met ruiters op internationaal nivo,en nerens inuitjes,wel allemaal een parcoursje in de bak.
nu bouw ik zelf af en toe in uitjes(best een klus kwa slepen haha)
maar nu ik dus iedere dag even mee lees in het topic,ben ik weer helemaal in de in uitjes haha!
vandaag een nieuwe kandidaat gekomen die echt toe is aan inuitjes!mischien steek ik de andere ruiters dan ook wel weer aan!
knooopje schreef:ik moet toch zeggen dat ik eerder nog wel eens in uitjes tegen kwam,maar nu eigenlijk nergens meer,ik kom toch op verschillende stallen met ruiters op internationaal nivo,en nerens inuitjes,wel allemaal een parcoursje in de bak.
nu bouw ik zelf af en toe in uitjes(best een klus kwa slepen haha)
maar nu ik dus iedere dag even mee lees in het topic,ben ik weer helemaal in de in uitjes haha!
vandaag een nieuwe kandidaat gekomen die echt toe is aan inuitjes!mischien steek ik de andere ruiters dan ook wel weer aan!
schoentje schreef:ff en andere discussie.
Wat vinden jullie dat je moet doen met jonge paarden met betrekking tot barrage rijden?
Ik vind dat als het jonge paard goed gehoorzaam en onder controle is, hij om moet leren gaan met schuin en in een hoger tempo over hindernissen springen. En dat het liefste al in 't L, omdat als ze het in het Z pas moeten leren het heel moeilijk word, omdat de hindernissen dan hoog zijn.
Dit is dus een discussie die ik wel eens heb op concours.
MarcelDufour schreef:Nou heb ik dan weer een wedervraag aan jou. Wat is de gemiddelde mening daar dan over, op concours?
schoentje schreef:MarcelDufour schreef:Nou heb ik dan weer een wedervraag aan jou. Wat is de gemiddelde mening daar dan over, op concours?
Erg wisselend.
Er zijn mensen die de mening met mij delen, maar er zijn er ook die mij voor gek verklaren.
Met de jonge paarden ga ik natuurlijk ook niet als een idioot rijden, maar ze wel de beginselen leren van het barrage rijden en dat alleen als de controle goed is.
Ik merk gewoon dat ik daar vaak profijt van heb als ze wat ouder worden.
besita schreef:denk dat het ook een beetje afhankelijk is van het paard (type ) ik vind het met onze bloedpaarden ook nog niet nodig is ..het kost al maanden voor ze relaxed rond gaan en gemiddeld vind ik dat ze halverwege het seizoen dat ze zes zijn eens mogen leren in een hoger tempo rond te gaan en wat korter af te wenden enzo ..maar vliegen als een halve gare vind ik niets voor die jonge knollen ( en je ziet ze genoeg hoor 5-6 jarige vol gas en zo vlak als een speer springen