Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Djura_xx schreef:Ik krijg mijne ook maar niet rond. ik ben al zoo lang aan het oefenen maar als ik te veel aan het inhouden ben of wat dan ook dan gooit ze der hoofd omhoog en wil stijgeren
Petulan schreef:Vicky_88: Ik ga helemaal met je mee. Het is fijn als je start en je hebt je paardje zo lopen dat je in een keer doorstoomt naar de L, maar in de B draait het om hele andere dingen dan alleen die eeuwige nageeflijkheid :Z Natuurlijk is het essentieel dat je je paard goed loswerkt, maar daar gaat een enorme grote Basis aan vooraf, een basis die bij een aardig deel van de ruiters in Nederland ontbreekt..
Petulan schreef:Petulan schreef:Vicky_88: Ik ga helemaal met je mee. Het is fijn als je start en je hebt je paardje zo lopen dat je in een keer doorstoomt naar de L, maar in de B draait het om hele andere dingen dan alleen die eeuwige nageeflijkheid :Z Natuurlijk is het essentieel dat je je paard goed loswerkt, maar daar gaat een enorme grote Basis aan vooraf, een basis die bij een aardig deel van de ruiters in Nederland ontbreekt..
@ Superwoman: Misschien verkeerd gekozen woorden, maar het gaat er om dat je een fijn contact en gevoel hebt met de mond van je paard, en niet meteen dat het dier naar beneden loopt. Dat is weer een effect van het contact houden en voorwaarts erbij rijden!
Petulan schreef:Ja preciesIk geloof dat wij hetzelfde bedoelen maar dat ik het gewoon anders omschrijf haha
mariskaatjuh schreef:je kan het hele aan de teugel rijden niet uit een boekje leren denk ik. je moet hier een gevoel voor ontwikkelen door te luisteren naar je paard. sommigen hebben het gevoel wel en anderen niet. voor een deel kan je het jezelf aanleren, maar de rest is gevoel..
Djura_xx schreef:Ik krijg mijne ook maar niet rond. ik ben al zoo lang aan het oefenen maar als ik te veel aan het inhouden ben of wat dan ook dan gooit ze der hoofd omhoog en wil stijgeren
Narya schreef:Een tijdje geleden was ik hier ook al, maar het werkt nog steeds niet helemaal. Ik heb het idee dat mijn pony ontspannender loopt dan ooit, maar op een of andere manier komt ze toch niet echt aan de teugel, zoals ik wel altijd lees hier. Als ze maar ontspannen zijn, dan komt het wel goed. Ze zakt wel, dus ze loopt geen sterren te kijken ofzo, maar dat mooie knikje komt niet. Ze gaat eerder richting halsstrekken. Zodra ik mijn been dan aanleg, komt ze weer omhoog. Iemand ideeën?
Vicky_88 schreef:superwomen, ik zeg alleen wat ik er uit op maak en hoe ik over je tekst denk. nee ikzelf ben geen jury maar mijn begeleider wel. al 40 jaar zelfs.
een paard hoeft in de B helemaal niet nageeflijk te zijn er moet CONTACT zijn, dat is heel iets anders.
ReJo schreef:Ik heb ook een probleempje..
Als ik Angel eenmaal aan de teugel hebt, trekt ze me of helemaal naar beneden of ze is er binnen 10 sec. weer uit
ReJo schreef:Als ik Angel eenmaal aan de teugel hebt, trekt ze me of helemaal naar beneden of ze is er binnen 10 sec. weer uit
Goofy44 schreef:Kneepjes geven is alleen maar een manier om je als ruiter de illusie te geven dat je goed bezig bent. Je voelt en ziet resultaat. In werkelijkheid beduvel je jezelf en je paard. Kneepjes geven is "fake". Als je niet kan zitten en/of geen goede handen hebt, ontstaat hierdoor al snel de indruk dat je met rijden schijnbaar verder bent, dan je in werkelijkheid bent.
Het is een vorm van poldermodel rijden. Rijden zoals het je beter uitkomt. Niet beter rijden.....
Onder aan de teugel worden ook nogal veel verschillende dingen verstaan.
Aan de teugel is een eenduidig begrip, een definitie. Maw over de betekenis is feitelijk geen discussie, hoe je dat kan bereiken is een ander verhaal.
Het begrip "basis" is ook zo nietszeggend. Je kan er alle kanten mee op. Ook met de betekenis daarvan kunnen we veel duidelijker zijn.
malie schreef:helaas werd het in mijn les anders uitgelegd. (rij op manege) Ik had les van een zz rijder en zij zei dit: Zet je paard op de volte en trek zo hard mogelijk aan je buitenteugel!!
Ik vond dit zo raar en niet kunnen dat ik maar snel van les ben veranderd. Rij nog wel op de zelfde manege maar heb een andere instructrice, die er wel ander over denkt.
Narya schreef:Een tijdje geleden was ik hier ook al, maar het werkt nog steeds niet helemaal. Ik heb het idee dat mijn pony ontspannender loopt dan ooit, maar op een of andere manier komt ze toch niet echt aan de teugel, zoals ik wel altijd lees hier. Als ze maar ontspannen zijn, dan komt het wel goed. Ze zakt wel, dus ze loopt geen sterren te kijken ofzo, maar dat mooie knikje komt niet. Ze gaat eerder richting halsstrekken. Zodra ik mijn been dan aanleg, komt ze weer omhoog. Iemand ideeën?