[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djura_xx

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:49

Ik krijg mijne ook maar niet rond. ik ben al zoo lang aan het oefenen maar als ik te veel aan het inhouden ben of wat dan ook dan gooit ze der hoofd omhoog en wil stijgeren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:04

Djura_xx schreef:
Ik krijg mijne ook maar niet rond. ik ben al zoo lang aan het oefenen maar als ik te veel aan het inhouden ben of wat dan ook dan gooit ze der hoofd omhoog en wil stijgeren

Dan ben je duidelijk te hard met je handen.
Het gewicht in je handen moet minimaal zijn en een ophouding mag niet langer zijn dan 1 of zelfs een halve tel. Meerdere kleine ophoudingen achter elkaar kan wel, maar 1 lange ophouding is niet zo effectief en vriendelijk als meerdere kleine.

succes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:22

Petulan schreef:
Vicky_88: Ik ga helemaal met je mee. Het is fijn als je start en je hebt je paardje zo lopen dat je in een keer doorstoomt naar de L, maar in de B draait het om hele andere dingen dan alleen die eeuwige nageeflijkheid :Z Natuurlijk is het essentieel dat je je paard goed loswerkt, maar daar gaat een enorme grote Basis aan vooraf, een basis die bij een aardig deel van de ruiters in Nederland ontbreekt..

@ Superwoman: Misschien verkeerd gekozen woorden, maar het gaat er om dat je een fijn contact en gevoel hebt met de mond van je paard, en niet meteen dat het dier naar beneden loopt. Dat is weer een effect van het contact houden en voorwaarts erbij rijden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:40

Petulan schreef:
Petulan schreef:
Vicky_88: Ik ga helemaal met je mee. Het is fijn als je start en je hebt je paardje zo lopen dat je in een keer doorstoomt naar de L, maar in de B draait het om hele andere dingen dan alleen die eeuwige nageeflijkheid :Z Natuurlijk is het essentieel dat je je paard goed loswerkt, maar daar gaat een enorme grote Basis aan vooraf, een basis die bij een aardig deel van de ruiters in Nederland ontbreekt..

@ Superwoman: Misschien verkeerd gekozen woorden, maar het gaat er om dat je een fijn contact en gevoel hebt met de mond van je paard, en niet meteen dat het dier naar beneden loopt. Dat is weer een effect van het contact houden en voorwaarts erbij rijden!

Maar als die fijn voelt en van achter naar voren wordt gereden, komt de buiging ook en ís dat nageeflijkheid.
Dat is toch de basis?! goed aan je hulpen, met een fijne aanleunig?!
Ik denk dat jij de "krul" bedoeld. Een krul is niet correct, in geen enkele klasse Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:53

Ja precies Haha! Ik geloof dat wij hetzelfde bedoelen maar dat ik het gewoon anders omschrijf haha Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:40

Petulan schreef:
Ja precies Haha! Ik geloof dat wij hetzelfde bedoelen maar dat ik het gewoon anders omschrijf haha Lachen

Basis is dus de B en dus in de B gevraagd.... Tong uitsteken

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:12

je kan het hele aan de teugel rijden niet uit een boekje leren denk ik. je moet hier een gevoel voor ontwikkelen door te luisteren naar je paard. sommigen hebben het gevoel wel en anderen niet. voor een deel kan je het jezelf aanleren, maar de rest is gevoel.. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:28

mariskaatjuh schreef:
je kan het hele aan de teugel rijden niet uit een boekje leren denk ik. je moet hier een gevoel voor ontwikkelen door te luisteren naar je paard. sommigen hebben het gevoel wel en anderen niet. voor een deel kan je het jezelf aanleren, maar de rest is gevoel.. Lachen

idd. Maar het hele paardrijden is gevoel. Rechtrichten ook, vind ik.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:17

Djura_xx schreef:

Sorry, maar dan ben je echt helemaal verkeerd bezig. Je moet een paard niet naar beneden rijden met je handen.
Zorg eerst dat je paard goed aan het been is en meteen een goede reactie geeft, dat is denk ik het grootste probleem bij de meesten die hun paard niet nageeflijk krijgen. Daarnaast moet je paard zijn achterhand gebruiken.. Als dit in orde is en je paard loopt nog steeds niet nageeflijk kan je een beetje door gaan vragen aan de voorkant (let wel op; aanvullen met je been!).

Als je je paard niet met je handen naar beneden rijdt, zal hij ook niet gaan stijgeren.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 00:18

Een tijdje geleden was ik hier ook al, maar het werkt nog steeds niet helemaal. Ik heb het idee dat mijn pony ontspannender loopt dan ooit, maar op een of andere manier komt ze toch niet echt aan de teugel, zoals ik wel altijd lees hier. Als ze maar ontspannen zijn, dan komt het wel goed. Ze zakt wel, dus ze loopt geen sterren te kijken ofzo, maar dat mooie knikje komt niet. Ze gaat eerder richting halsstrekken. Zodra ik mijn been dan aanleg, komt ze weer omhoog. Iemand ideeën? Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:22

Narya schreef:
Een tijdje geleden was ik hier ook al, maar het werkt nog steeds niet helemaal. Ik heb het idee dat mijn pony ontspannender loopt dan ooit, maar op een of andere manier komt ze toch niet echt aan de teugel, zoals ik wel altijd lees hier. Als ze maar ontspannen zijn, dan komt het wel goed. Ze zakt wel, dus ze loopt geen sterren te kijken ofzo, maar dat mooie knikje komt niet. Ze gaat eerder richting halsstrekken. Zodra ik mijn been dan aanleg, komt ze weer omhoog. Iemand ideeën? Lachen

Dan ben je iig op de goeie weg!
heb je instructie?
Want zelf klooien om maar "dat mooie knikje te krijgen" vind ik niet vriendelijk en dus niet eerlijk.
Waarschijnlijk toch een aanleuning probleempje, waar je met goed (prive) les aan kunt werken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:52

Ik ben niet echt bezig hoor, om dat mooie knikje te krijgen. Ik probeer haar zo ontspannen mogelijk te rijden, maar doe verder niets met mijn handen. Ik rij zoveel mogelijk overgangen, maar dat werkt volgens mij juist averrechts. Daar wordt ze ontzettend heet van, en dan komt ze helemaal niet meer naar beneden. Ik rij hier wel in de clublessen, maar honestly stellen die niet zoveel voor en zit ik er inderdaad aan te denken om eens te kijken of het mogelijk is om privéles te volgen. Ik weet alleen niet in hoeverre de club het daarmee eens is.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:55

Ik heb ook een probleempje..
Als ik Angel eenmaal aan de teugel hebt, trekt ze me of helemaal naar beneden of ze is er binnen 10 sec. weer uit Boos!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:35

Vicky_88 schreef:
superwomen, ik zeg alleen wat ik er uit op maak en hoe ik over je tekst denk. nee ikzelf ben geen jury maar mijn begeleider wel. al 40 jaar zelfs.

een paard hoeft in de B helemaal niet nageeflijk te zijn er moet CONTACT zijn, dat is heel iets anders.

Hier wil ik toch wel even op reageren. Als je paard niet door de rug loopt dan heb je voor mijn gevoel nl geen contact en kun je geen proef, of het nou B of Lichte Tour is, fatsoenlijk rijden. Door de rug lopen staat gelijk aan op eigen benen lopen voor mijn gevoel. Dit heeft niets te maken met in de krul lopen, maar je paard is wel nageeflijk op dat moment. Dat is volgens mij ook wat superwomen bedoelt.
Je paard door de rug rijden is dan ook iets heeeeel anders dan in de krul trekken. Je paard moet op je been reageren, dus voorwaarts zijn en zal de hand opzoeken. In de B vragen ze nog geen oprichting, maar dat is de stap die erna komt. Nogmaals, als je paard op eigen benen loopt dan loopt ie ook door de rug en DUS nageeflijk. Zoniet, dan krijg je hem niet fatsoenlijk rondgestuurd in die ring hoor Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:45

ReJo schreef:
Ik heb ook een probleempje..
Als ik Angel eenmaal aan de teugel hebt, trekt ze me of helemaal naar beneden of ze is er binnen 10 sec. weer uit Boos!

Dan geef je teveel druk op de teugels.
Niet in de krul trekken Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:00

Kneepjes geven is alleen maar een manier om je als ruiter de illusie te geven dat je goed bezig bent. Je voelt en ziet resultaat. In werkelijkheid beduvel je jezelf en je paard. Kneepjes geven is "fake". Als je niet kan zitten en/of geen goede handen hebt, ontstaat hierdoor al snel de indruk dat je met rijden schijnbaar verder bent, dan je in werkelijkheid bent.
Het is een vorm van poldermodel rijden. Rijden zoals het je beter uitkomt. Niet beter rijden.....

Onder aan de teugel worden ook nogal veel verschillende dingen verstaan.

Aan de teugel is een eenduidig begrip, een definitie. Maw over de betekenis is feitelijk geen discussie, hoe je dat kan bereiken is een ander verhaal.

Het begrip "basis" is ook zo nietszeggend. Je kan er alle kanten mee op. Ook met de betekenis daarvan kunnen we veel duidelijker zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:05

ReJo schreef:

Wat is volgens jou aan de teugel ? Waardoor komt het denk je dat het paard dit doet ? Hoe denk je dat je dat zou kunnen oplossen ?

Als je dat voor jezelf op een rij hebt, is de oplossing heel eenvoudig.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:24

ik kan een paard ook niet aan de teugel krijgen, simpelweg omdat ik het nog niet kan. Ik hoef het paard niet in de krul te trekken, ook al zou ik wel graag een paard mooi aan de teugel willen krijgen. Maarja eerst maar meer lessen

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:18

Goofy44 schreef:
Kneepjes geven is alleen maar een manier om je als ruiter de illusie te geven dat je goed bezig bent. Je voelt en ziet resultaat. In werkelijkheid beduvel je jezelf en je paard. Kneepjes geven is "fake". Als je niet kan zitten en/of geen goede handen hebt, ontstaat hierdoor al snel de indruk dat je met rijden schijnbaar verder bent, dan je in werkelijkheid bent.
Het is een vorm van poldermodel rijden. Rijden zoals het je beter uitkomt. Niet beter rijden.....

Onder aan de teugel worden ook nogal veel verschillende dingen verstaan.

Aan de teugel is een eenduidig begrip, een definitie. Maw over de betekenis is feitelijk geen discussie, hoe je dat kan bereiken is een ander verhaal.

Het begrip "basis" is ook zo nietszeggend. Je kan er alle kanten mee op. Ook met de betekenis daarvan kunnen we veel duidelijker zijn.

Hier ben ik t helemaal mee eens!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:23

IMO is het hele aan de teugel een beetje uit zn verband getrokken, al dat gepluk en gesjor in de paarden mond..
handen stil en op een plek die jezelf bepaald. achterkant er bij rijden en dan gaat elk paard uiteindelijk al is het na een kwartier of een uur echt wel de ontspanning zoeken..
wanneer ze daar zijn beloon ze dan door je binnen hand een keertje over de hals te laten gaan en een kriebel te geven.
dat is zo veel duidelijker voor het paard dan als maar dat gepluk.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:13

helaas werd het in mijn les anders uitgelegd. (rij op manege) Ik had les van een zz rijder en zij zei dit: Zet je paard op de volte en trek zo hard mogelijk aan je buitenteugel!!
Ik vond dit zo raar en niet kunnen dat ik maar snel van les ben veranderd. Rij nog wel op de zelfde manege maar heb een andere instructrice, die er wel ander over denkt.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:31

malie schreef:
helaas werd het in mijn les anders uitgelegd. (rij op manege) Ik had les van een zz rijder en zij zei dit: Zet je paard op de volte en trek zo hard mogelijk aan je buitenteugel!!
Ik vond dit zo raar en niet kunnen dat ik maar snel van les ben veranderd. Rij nog wel op de zelfde manege maar heb een andere instructrice, die er wel ander over denkt.

Yowie, vind je het gek dat die manegepaarden verkl**t worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:11

Narya schreef:

Oke, veel mensen zullen het hier niet mee eens zijn, maar ik heb hetzelfde probleem gehad & heb goede instructie, en het heeft gewerkt voor mij dus..

Je hebt hetzelfde probleem als dat ik had. Je pony schiet min of meer in de stress door je hulp. Probeer daarom eerst de hoofd-halshouding goed te krijgen en dan aan het tempo te werken.
Buitenteugel constante druk, waarop hij/zij moet nageven. binnenhand naar je heup toe halen of van de hals af halen (net waar je pony het fijnste op reageerd) om stelling erop te zetten, alleen als dit nodig is. Als je dan een constante aanleuning hebt kan je been gaan geven.Heel lichtjes gedoseerd. Zorg dat hij/zij goed aan je been is, zodat hij/zij hier ook goed op reageerd!

Als t knikje niet wil lukken -> Les!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:08

Lijkt me eerder andersom, eerst het tempo en dan pas die hoofd/hals houding. Alleen met een voorwaarts paard kan je aan de slag. Laat dat hoofd voor wat het is en ga eerst je paard scherp aan de hulpen zetten, rechtrichten en dan zakt hij vanzelf in je handen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:35

Ja dat klinkt heel leuk en aardig maar bij mij werkte dat niet!
Als ik eerst een rustig paard heb met een constante aanleuning en daarna aan het tempo ga werken (waarbij hij toch van achter naar voor loopt) werkt het prima. Als ik het andersom doe heb ik een uur lang een paard dat op mijn hulpen reageerd door zijn hoofd omhoog te gooien..