Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:31

Ik heb geen zin meer om mij te mengen in dit topic. Dit omdat het verhaal zich steeds weer herhaalt, onder andere omdat er selektief gelezen wordt danwel dingen worden overgeslagen om alsnog een zogenaamd gelijk te halen.

Ik vind dit heel jammer, maar soit... het echte rijden is veel leuker Haha!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:58

runningkawa schreef:
Dan is het of open met die zaak, of voor altijd zwijgen en lekker die pi pa in je wei gaan rijden (daar ben ik ook elke dag kampioen)

Ik heb ook al meerdere gouden plakken gehaald in mijn eigen buitenbakje Schijnheilig

Ik sta nog steeds open voor een clinic, maar daar hoor ik niks meer over Haha!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:16

Ik wil wel een clinic hoor van jou.
Wie wil dat nou niet van iemand met al tientalle goude plakken Haha! Ja

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:07

Eindeloze discussie dit, ik denk niet dat er iemand op dit forum serieus kan twijfelen aan de rijkunsten van Anky en dergelijke...moet er een beetje om lachen eigenlijk. Wat deze mensen doen is het hoogst haalbare qua prestaties en dan nog zijn er mensen die zeggen dat ze het beter kunnen Clown
See you at the olympics Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:32

Aqua8horse schreef:
Als iets nieuw is en nog onbekend, betekent het per definitie niet dat wanneer iemand het niet begrijpt het dan ook maar meteen voor onmogelijk wordt geacht.

Heb jij het nu over het feit dat je zelf nog steeds niet begrijp wat LDR rijden allemaal behelst??
In dat geval ben ik het voor het eerst helemaal met je eens!!
_/-o_

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:49

Het valt meop dat alleen de mindere foto's geplaatst worden, kijk naar Anky en Salinero, een aantal keer op een heel verkeerd moment in de galop gemaakt, en het paard beweegt ook nog met zijn hoofd en hals weetje! Zoveel kritiek op de ruiters die zichzelf aan het bewijzen zijn, maar presteren doen ze!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:21

Ik wil hier maar 1 ding over zeggen ik vind het echt grof schandalig dat mensen hier komentaar geven op mensen die zich zelf niet kunnen verdedegen, Het is heel makkelijk om hier komentaar op te geven naar mijn mening ben je dan gewoon jaloers

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:00

Ik vind dat deze inmiddels wel aan de FAQ toegevoegd mag worden Ja

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:12

friemel schreef:
Ik vind dat deze inmiddels wel aan de FAQ toegevoegd mag worden Ja

Met heel dit zinloze topic erbij Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:20

ik vind dat een goedkope manier om een discussie te be-eindigen.....
enerzijds wordt geprobeerd om de eigen visie en kijk te verdedigen, te verklaren, toe te lichten, duidelijk te maken....
anderzijds wordt met loze kreten, weinig tot geen feiten en een hoop blabla het gelijk te behalen.....

Dit is een onderwerp waarover je niet uitgesproken raakt, er komen steeds weer mensen met hun eigen idee, uit proberen, proeven, argumenten etc......

Tegenstanders blijven er, maar zijn mensen die niet weten waar ze over praten ook daadwerkelijk tegenstanders????
Wanneer is eigen ervaring gewenst om te kunnen spreken als tegenstander/voorstander? En wanneer hoef je niet te spreken uit eigen ervaring???
En dat zou bij FAQ moeten staan.....
maar ach wie ben ik Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:39

Biepje schreef:
en dan vooral dit: "How we work the young horses depends on the horse. Some we ride real deep, some we ride 'half deep' or however you want to call it. You cannot tell until you go ride the horse. If a horse has a lot of back problems, problems accepting the bit, and very difficult to stretch out, then those horses we very often ride very deep. But what is deep? Most of the time a horse has different blocks in his neck and jaw. Before you get to the deepest point, sometimes then especially with stallions, you have four or five of those frontiers that you will hit before you get him that far down that when you open your hand and give, you have the feeling that he really wants to stretch out without falling on the forehand, you really feel the back come up - they want to go round and stay round. Every time you open your hand and the horse wants to put his head straight up, that's a sign that he has not been deep enough - it's as simple as that. So with some horses you have to go very deep before you feel that they really want to stretch out and stay over their back. Some horses have that feeling more naturally, and they have a stronger back - so you don't need to ride them that deep, but you should be able to do it."
Wat bedoelt hij nou met stretch out, volgens het woordenboek is dat flink aanpakken, maar dat lijkt me niet echt te passen in de context:

stretch
uitspraak: stretS

[ov ww{{overgankelijk werkwoord}}]

(uit)pletten
afleggen <van lijk>
(uit)strekken
uitrekken
(op)rekken
spannen
(uit)leggen
overdrijven
ophangen <slang>

Voorbeeld:
stretch oneself = zich uitrekken
stretch someone on the floor = iemand vloeren
stretch the law/truth = de wet/waarheid geweld aandoen

stretch forth = uitsteken

[on ww{{onovergankelijk werkwoord}}]

zich (uit)strekken
(zich) uitrekken
reiken (tot)
lopen tot

Voorbeeld
stretch down to = zich uitstrekken tot, lopen tot
stretch out = flink aanpakken

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:45

Het gaat hier nog altijd om een trainingswijze en niet om de mensen die erop zitten. Ik vind dat het moet los bekeken worden van wie erop zit, want dat Anky de top is weten we nu ook inmiddels Lachen

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:23

Zo rijden ze hun paarden los, en gymnastiseren ze de hals. Het is net als bij voetballers,turners,ballerina's, zwemmers e.d Jij gaat ook niet zonder warming up in 1x de splagaat in Clown zonder pijn,blesures e.d Heb je wel eens gekeken bij de gewone goede ruiters hoe die hun paarden los rijden? nou dan vind ik dat nog zieliger. Het word vaak verkeerd bekeken door mensen, Ik vind zelf dat het allemaal wel mee valt.

Ik vind wel dat vele ruiters een stoorende houding hebben:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

het kunnen moment opnames zijn maar toch vind ik het storend
Laatst bijgewerkt door doubledream op 14-06-05 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:30

ik vind daar niet echt veel gymnastyseren aan. De oren staan gespannen, de monden open op een enkeling na, de onderhals is aangespannne door de grote druk om het hoofd op de borst te houden,... Dan kan je gymnastiseren ook op een vriendelijkere manier, die wel stretchd en paardvriendelijk is. Ik kijk terug naar die fotos van Sjef op p 42.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:47

Afbeelding
Normale ligging van de halswervels

Afbeelding
Ligging en buiging van de halswervels bij een correct opgerichte, zelfgedragen hals.

Afbeelding

in bovenstaande animatie zie je wat er gebeurt in de halswervels als je achter de loodlijn komt.

Afbeelding
en ja, weer zo'n vaag plaatje maar wel een erg mooi verzameld paard mèt gekanteld bekken (en dat voor een rechthoeksmodel paard...)

Afbeelding
en nog een vaag plaatje, maar zie het de te ver doorgebogennek, de weggedrukte schoft en de omlaag gedrukte rug zónder gekanteld bekken.

en ja, foto's zijn momentopnamen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:02

en de onderhals aanspanning en het punt achter de oortjes is te diep...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:04

doubledream schreef:

het kunnen moment opnames zijn maar toch vind ik het storend

Plaats eens foto's van jezelf en dan de allerbeste foto's die je van jezelf hebt!!!

Ik durf bij deze te wedden dat jij absoluut niet kunt tippen aan de houding en zit van zowel Thamar Zweistra als Kirsten Beckers...

Wat een trieste vertoning zeg!! Momentopnames storend??? Jouw post is ZEER storend!!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:13

Aqua8horse schreef:
Ik heb gezegd dat ik ervan overtuigd ben dat Anky nog meer uit haar paard kan halen als ze het LDR systeem in de wilgen zou hangen.

Dus ondanks haar training is ze zo ver gekomen? of ondanks dat ze jou training niet gebruikt is ze zo ver gekomen.
Of omdat nog niemand jou methode gebruikt zijn ze nog te verslaan?
Citaat:
Wat ik zelf kan, staat helemaal los van wat ik zeg. Wat mijn ambities zijn staat los van wat ik kan.

is dat niet het zelfde als de beste stuurlui staan aan wal? Wist je dat sjef wel verdienstelijk kan rijden?
Dus als ik zeg dat ik paarden een achterwaardse salto aan kan leren is dat heel geloofwaardig ook zonder foto dat ik daar mee bezig ben?

Citaat:
Hebben jullie misschien een uitleg waarom jullie deze aspecten vrijwel systematisch met elkaar verwarren?

Ja om met recht hoog van de toren te blazen moet je je zelf en je eigen woorden wel kunnen bewijzen..... niet alleen met stap of draf foto's, maar ook met een perfect uitgevoerde pi/pa
Anders kan iedereen wel wat gaan brullen en moeten we zo maar alles aan nemen. Van sjef en anky weten we dat ze hun woorden hard kunnen maken.

Citaat:
Dat iemand die geen foto plaatst niet kan rijden is daar een voorbeeld van. Hetzelfde geldt voor het niet rijden op de OS.

Dat zegt namelijk helemaal niets over de rijkunst van iemand.

zegt alleen wel iets over het feit dat het hoogstwaarschijnlijk nog veel beter kan.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:38

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:42

Heldere plaatjes, Abby Ja Ik vind ze overduidelijk. Hoezo vaag?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:50

Misschien een goed idee om de discussie weer terug te brengen naar de kern en Anky en vrienden los te laten?

Feit blijft namelijk dat zodra je een paard gebruikt, er versnelde slijtage zal optreden in het paardenlichaam. Om die slijtage zoveel als mogelijk te beperken is het belangrijk om een goede manier van trainen te hebben waarbij het lichaam gegeymnastiseerd wordt binnen de grenzen van de biomechanica.

Iedereen is over het algemeen geneigd zich te focussen op de spieren, maar nog veel belangrijker dan de spieren is het bindweefsel, spieraanhechtingen (pezen) èn het skelet.
de uitwerking van iedere trainingsmethode op deze onderdelen van het paardenlichaam is iets waar mevrouw Theresa ..., Dr H. Weiler èn Sarah Wyche onderzoek naar doen. Waar Theresa zich focust op LDR en rollkur beschrijft Sarah Wyche de invloed van de ruiter op de biomechanica van het paard. Sec, zonder foto's maar met tekeningen. Dat maakt dat boek een stuk objectiever dan de site van Theresa.

Nog een leestip (ook al eerder genoemd geloof ik): Total Horsemanship van Jean-Claude Racinet. Veel aandacht voor wervel blokkades.
Kleine inleiding op dit boek: http://mysite.verizon.net/vze6u8bl/jcr/id14.html

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:59

deze topic is nu al erg lang heb al eerder wat erop gezet maar heb niks meer toe te voegen. Aan elk voordeel zit een nadeel alles heeft zijn slechte kanten, maar ik kan me niet voorstellen dat dat ldr goed is voor je paard maar dat geld voor meerdere, toch doet iedereen wat hem zelf het beste lijkt en dat verschilt soms nogal. maar ik moet wel ff kwijt dat op dit topic niet echt respectvol met andermans mening word omgegaan iedereen valt mekaar aan niet echt gezellig dus. Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:43

Niet iedereen Japke, niet iedereen...

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:51

Aqua. Sorry maar mij ben je toch nog vergeten te antwoorden op m'n laaste toevoeging, in het andere topic.
En ook ben ik nog steeds niet veel wijzer over je methode.
Kweet wel dat gevoel moelijk te beschrijven is maar een beetje hoe en wat moet je toch duidelijk kunnnen beschrijven. En helemaal als je een boek aan het schrijven bent.

On topic ik volg dit ook al alle pag en soms moet ik lachen en soms ben ik vol ongeloof
Ik vind het eingelijk te erg voor woorden dat sommige mensen de top zo afkraken. Zo kortzichtig zijn. Gewoon over ingevingen, gedachten heen lezen.
Maar aan de andere kant..... dat zijn de mensen die dus nooit niet verder zullen komen die staan niet open om te leren.
En wat ik ook heel kortzichtig vind is dat sommige mensen denken dat topsport altijd mooi ,vriendelijk, ontspannen is.
Ga zelf eens naar fysio .....of dat altijd zo lekker is. trek dan eens foto's van jezelf. En twijfel je dan ook aan de kunde van zo'n fysio.

En of puur klassiek nu zo vriendelijk is??? Als ik naar oude foto's beelden kijk !!! en daarop komt dan nog dat dit foto's betreffen ,niet van achter de schermen. Nee wat in het zicht mogt komen.
Vroeger was men niet zo open. Kreeg je het eindresultaat te zien.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:53

abby schreef:
mevrouw Theresa ...

Sandin

Verder ben ik het volledig met je eens en nog altijd op zoek naar het antwoord op de vraag:"Wat is voor het paard het voordeel van LDR training?"