Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:42

nombrado schreef:
circus? tja....lijkt me meer (als het niet lukt) een ruiter fout, dan dat het barokke paard het niet zou kunnen.

Ik zeg toch nergens dat barokke paarden dat niet kunnen? Ik zeg alleen dat als je die overgangen niet kunt tonen je piaffe eigenlijk niks waard is. Ongeacht met welk paard je rijdt. Alleen je ziet dat wel veel bij de barokke paarden omdat die door spanjaarden gereden worden en die kunnen niet rijden :+ ;)

Anoniem schreef:
Het blijft grappig te lezen dat er in dit topic door iemand de rijkunst gepredikt wordt die nog nooit zelf op een paard heeft gezeten.

Ik vraag mij sowieso af wie hier in de praktijk op zodanig niveau rijdt dat je je fatsoenlijk bezig kunt houden met passage en piaffe (en dan heb ik het over het echte werk en niet dat laffe gehups wat je in de AR ziet). Voor de meeste ruiters is 'horizontaal balans' al een hele opgave om te bewerkstelligen (als je het echt goed wilt doen)

hwn schreef:
@Jasmijn78, mss kunnen we gewoon de conclusie trekken dat - in tegenstelling tot wat door sommigen beweerd wordt - de barokke vierkantspaarden beter geschikt zijn voor de dressuur dan de "moderne" types?

Nee.

Simpelman schreef:
Beter geschikt voor de verzameling wil je waarschijnlijk zeggen.
In de Klassieke Dressuur is de verzameling slechts een deel van wat er gevraagd wordt, het andere even belangrijke deel bestaat uit uitgestrekte bewegingen.
In de KD gebruikt men daarom veelzijdigheidspaarden.

Precies daarom. Beide rassen hebben sterke en minder sterke punten tav dressuur. Alhoewel de barokke rassen wel ook steeds 'moderner' gefokt worden en er soms wel exemplaren tussen zitten die heel goed kunnen strekken, niet maaien en met takt kunnen bewegen. Maar die neigen in exterieur vaak wat meer naar het rechthoeksmodel. En sommige moderne sportpaarden neigen weer meer naar het vierkantsmodel en zijn weer heel sterk in verzameling (zoals Totilas)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:48

hwn schreef:
@Jasmijn78, mss kunnen we gewoon de conclusie trekken dat - in tegenstelling tot wat door sommigen beweerd wordt - de barokke vierkantspaarden beter geschikt zijn voor de dressuur dan de "moderne" types?

in de wedstrijdsport kom ik toch weinig barokke viekantspaarden tegen, nationaal en internationaal helemaal bar weinig (uitzonderingen daargelaten)

Als deze bewering waar was, zouden we wel meer van deze types succesvol in de sport zien, echter is dat in praktijk niet het geval....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:11

[quote="Simpelman"
Veel gelezen misvatting overigens is het te denken dat de verzameling een gewichtsverplaatsing is van voren naar achteren.
Verzameling is het "verzamelen" in de hand van de voorwaartse stuwing van het paard om deze af te laten vloeien in het opwaartse.
Het zich oprichten en het verplaatsen van het gewicht is het gevolg hiervan.
Het is dynamisch ipv statisch, het kan per definitie alleen maar uit de voorwaartse stuwing voortkomen.
De expressie van het ene en het andere is totaal verschillend.
We hebben er de hiervoor genoemde relatieve bolle rug voor nodig.

[/quote]
Vreemd Simpelman
je komt eerder met deze 2 plaatjes
AfbeeldingAfbeelding[/quote]
plaatje 1 is toch wel duidelijk gewicht verplaatsing naar achter.
wb passage is de energie die naar voren gaat, omhoog en naar voren gaat.
er komt een groter zweefmoment.
de piaffe is weer hele andere koek. (vandaar dat de overgang piaffe passage altijd erg moeilijk is)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:27

Zowel in de levade als de piaffe komt de oprichting uit het voorwaarts voort.
Beide foto's zijn toonbeelden van perfectie van een op die manier gereden beweging.

Ik heb ze overigens uitgezocht om de spanningsboog te laten zien van neus naar voet en de relatieve bolling van de rug.
Beiden oefeningen kosten enorm veel kracht.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:57

je hoeft niet dik en groot te posten hoor.
wat bedoel je met relatieve bolling? vooral relatief?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:45

Simpelman schreef:
Ik denk dat het losmaken van de kaak werkt, maar is als het paard achter de wagen spannen.
Als het paard de kaak vastzet, dan zet hij de mogelijkheid tot inwerking door de ruiter op slot.
Interessanter dan daar doorheen "breken" is de oorzaak van de blokkade op te zoeken en deze te corrigeren.
Dat is rijkunst.

Met wisselend interesse volg ik dit topic vanaf het begin. Deze post roept vragen op en als ik heel eerlijk ben word ik er ook wat onzeker van.
Uitleg:
Inderdaad ben ik het eens met je als je schrijft "als het paard de kaak vastzet dan zet hij de mogelijkheid tot inwerking door de ruiter op slot".
Dan komt het tweede zinnetje met het woordje "breken". Wat versta je onder breken? Bijvoorbeeld ik voel duidelijk dat als ik wending om de voorhand maak of paar pasjes wijk dat het gevolg is dat het paard kaak loslaat. Met name in het begin van het (buiten) rijden moet ik dat doen om te bewerkstelligen dat ik fijn met aanleuning kan rijden (lees knabbelend mondje). Merrie is heel gauw afgeleid en ik moet af en toe oefeningetjes rijden om haar aandacht bij mij te houden en zeker moet ik met de halve ophouding blijven rijden om contact te onderhouden en te zorgen dat ze mooi in de hand gesteld blijft. Doe ik dat niet dat loop ik het risico dat ze rug weg gaat drukken, erg voorwaarts wordt en onder mij uit wil gaan lopen, gat in de lucht vol op de voorhand. Is dat corrigeren volgens jou wat ik dan doe of versta je dat onder "breken".
Lees ik rijd halve ophouding met zit, kuit en hand. Mijn merrie heeft het nodig dat ik precies en consequent rijd. Opvallend vond ik dat mijn vriendin een keer bij mijn instructrice op haar wilde rijden (vriendin wilde overstap maken naar Duits Klassiek en rijdt dus modern) en te zien was dat de merrie binnen enkele minuten van compact mooi paardje lang werd en met gat in de lucht ging lopen op de voorhand (liefst weer hoog tempo) hetgeen zij ook niet meer gecorrigeerd kreeg. Tevens was het hoofdschudden weer terug tot mijn grote schrik want dat is en was verleden tijd. Na de les ben ik er zelf opgekropen en toen was ze binnen vijf minuten weer mooi compact en in de hand gesteld en vele male minder op de voorhand en fijn van tempo. Zo snel kan het dus gaan en gaat het dus bij haar hetgeen komt dat ze exterieurmatig wat lastiger gebouwd is (hetgeen ruimschoots goed gemaakt wordt door haar enorme ijver) en super sensibel en op alles gelijk reageert, wat haar zo fijn maakt om te rijden. Dus op advies van mijn instructrice rijd ik alleen nog zelf op haar of mijn instructrice.
Dit itt de ruin, die zo goed gebouwd is, die zal gewoon niet op de voorhand gaan lopen ondanks alle beginners die er op rijden met los teugeltje.
Dus zonet met buiten rijden vroeg ik me iedere keer af als ik pasje week, of toen ruin ging plassen wending om de voorhand maakte met de merrie want we moesten toch wachten en wat oefeningetjes deden wat is nu breken en rij kunstig rijden en waar loopt het een in het ander over of waar ligt de grens?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:43

jasmijn78 schreef:
De foto's zijn allemaal paarden die in het vierkantsmodel staan. Bij een paard wat meer in het rechthoeksmodel staat, zoals de meeste moderne sportpaarden ziet het eindresultaat er toch iets anders uit. Verder zeggen foto's niks.

Of een sprake is van een goede verzameling kun je alleen in actie zien. En voor mij is het pas echt goed als de overgangen tussen passage/piaffe en de gewone of uitgestrekte draf ook vlekkeloos zijn. Nog moeilijker is de overgang van een passage naar de galop (welke in de GP proeven word gevraagd) Bij die hele barokke paarden zie je vaak dat ze teveel gaan zitten en daardoor de overgang van een verzameling/passage/piaffe naar de verzamelde of gewone draf niet meer kunnen maken. Als dat het geval is dan is het slechts een kunstje wat wordt vertoond. Circus.

ALLE paarden zijn even lang als hoog. Alleen bij de Friezen zijn er af en toe paarden die langer zijn dan hoog.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:45

Iris82 schreef:
Ik denk dat dat een van de grootste 'misverstanden' is die ik op Bokt lees. Veel mensen hebben het over de gewichtsverplaatsing op de achterhand terwijl ik het inderdaad zo uitgelegd heb gekregen als Simpelmam zegt.

Snap niet waarom zoveel mensen daar zo in blijven hangen.

Als er geen gewichtsverdeling in de beweging plaatsvindt, is er ook geen sprake van balans.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:00

arie53 schreef:
jasmijn78 schreef:
De foto's zijn allemaal paarden die in het vierkantsmodel staan. Bij een paard wat meer in het rechthoeksmodel staat, zoals de meeste moderne sportpaarden ziet het eindresultaat er toch iets anders uit. Verder zeggen foto's niks.

Of een sprake is van een goede verzameling kun je alleen in actie zien. En voor mij is het pas echt goed als de overgangen tussen passage/piaffe en de gewone of uitgestrekte draf ook vlekkeloos zijn. Nog moeilijker is de overgang van een passage naar de galop (welke in de GP proeven word gevraagd) Bij die hele barokke paarden zie je vaak dat ze teveel gaan zitten en daardoor de overgang van een verzameling/passage/piaffe naar de verzamelde of gewone draf niet meer kunnen maken. Als dat het geval is dan is het slechts een kunstje wat wordt vertoond. Circus.

ALLE paarden zijn even lang als hoog. Alleen bij de Friezen zijn er af en toe paarden die langer zijn dan hoog.

Graag een onderbouwing van deze stellige mening.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:15

jasmijn78 schreef:

Citaat:

Citaat:

Kwestie van hoogte en lengte bij de paarden meten. Als je er een vindt die langer dan hoog is, graag even laten zien. Wat je tegenwoordig bij de dressuurpaarden wel ziet, zijn paarden die hoger dan lang zijn.

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:34

arie53 schreef:
Kwestie van hoogte en lengte bij de paarden meten. Als je er een vindt die langer dan hoog is, graag even laten zien. Wat je tegenwoordig bij de dressuurpaarden wel ziet, zijn paarden die hoger dan lang zijn.

En nu allemaal op zoek naar een foto van een shet met hele korte pootjes :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:45

listiglistje schreef:
hwn schreef:

in de wedstrijdsport kom ik toch weinig barokke viekantspaarden tegen, nationaal en internationaal helemaal bar weinig (uitzonderingen daargelaten)

Als deze bewering waar was, zouden we wel meer van deze types succesvol in de sport zien, echter is dat in praktijk niet het geval....

Nu ga je ervan uit dat er in de wedstrijdsport correct gereden en gejureerd wordt, en dat is helaas maar zelden het geval.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:26

ja boehoehoe.....alle juryleden zijn slecht en ze hebben er allemaal totaal geen verstand van :7 :+ en de ruiters in de ring doen maar wat!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:51

listiglistje schreef:
ja boehoehoe.....alle juryleden zijn slecht en ze hebben er allemaal totaal geen verstand van :7 :+ en de ruiters in de ring doen maar wat!

Je slaat hier (bijna) de spijker op zijn kop :D :D

Maar dat is weer een andere "discussie", want wat vaak getoond wordt in de wedstrijdring heeft weinig met AR of KD te maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:55

nombrado schreef:
je hoeft niet dik en groot te posten hoor.
wat bedoel je met relatieve bolling? vooral relatief?

Dat heb ik hiervoor al eerder uitgelegd.
Het lijkt er op dat een aantal posters niet goed kan lezen, daarom even dik.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:00

listiglistje schreef:

In de wedstrijdsport wordt te vaak het "showaspect" beloond, en te weinig gekeken naar de anatomie van het paard. Interessante lectuur hierover is "Dressuur onder vuur" van G. Heuschmann, en "Van ruiter naar trainer" van Leandra Theunissen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:07

hwn schreef:
arie53 schreef:

En nu allemaal op zoek naar een foto van een shet met hele korte pootjes :D

http://youtu.be/Ekr05T9Iaio

:+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:28

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:
Ik denk dat het losmaken van de kaak werkt, maar is als het paard achter de wagen spannen.
Als het paard de kaak vastzet, dan zet hij de mogelijkheid tot inwerking door de ruiter op slot.
Interessanter dan daar doorheen "breken" is de oorzaak van de blokkade op te zoeken en deze te corrigeren.
Dat is rijkunst.

Met wisselend interesse volg ik dit topic vanaf het begin. Deze post roept vragen op en als ik heel eerlijk ben word ik er ook wat onzeker van.
Uitleg:
Inderdaad ben ik het eens met je als je schrijft "als het paard de kaak vastzet dan zet hij de mogelijkheid tot inwerking door de ruiter op slot".
Dan komt het tweede zinnetje met het woordje "breken". Wat versta je onder breken? Bijvoorbeeld ik voel duidelijk dat als ik wending om de voorhand maak of paar pasjes wijk dat het gevolg is dat het paard kaak loslaat. Met name in het begin van het (buiten) rijden moet ik dat doen om te bewerkstelligen dat ik fijn met aanleuning kan rijden (lees knabbelend mondje).

Een topic als dit is heel rommelig, alles loopt door elkaar, van onzin tot diepgaand.

Mijn post was een reactie op onderstaande van @airnt:
"Baucher beweert dat men met kauwoefeningen die kaak e.d. los krijgt...verbazend wat je met zo'n oefening kan doen."

Wat ik hierboven stelde is een van mijn stokpaardjes.
Nadenken, de algemene deskundige mening kennen maar niet noodzakelijkerwijs volgen omdat deze vaak naast de waarheid zit, hij klopt maar ook weer niet.
Ik ga uit van het zoeken naar de zelfwerkzaamheid van het paard met behulp van uitnodigingen en werk niet met druk en niet met onderdrukking. Ik werk met het kuddeinstinct: een paard volgt blindelings zijn kudde én respecteert zijn leidmerrie. Een paard is nieuwsgierig. Ik voeg daar voor mijn pard de status van koppelgenoot aan toe voor het opbouwen van onderling vertrouwen.
Het resultaat is fascinerend, dat garandeer ik.

Een paard dat weerstand biedt heeft daar een reden voor, die reden komt van buiten, van de ruiter of uit het verleden.
De mens heeft een scala van technieken uitgevonden om door die weerstand heen te komen en zijn zin te krijgen.
Bijvoorbeeld zoals @airnt hierboven schreef, à la Baucher, met "kauwoefeningen" de kaak losmaken.
Die kauwoefeningen wil dan zeggen, het kneden van de kaak met het bit.
In wezen ben je hiermee door de weerstand heen aan het breken, ik bekritiseer dat niet maar vraag mijzelf dan af wat kun je hier anders mee.
Dus, waarom is er weerstand en hoe kom ik hier op een voor het paard positieve manier om heen.
Het is een instelling, goed uitgewerkt is het resultaat wat men noemt "wat heb jij een makkelijk paard".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:50

Bedankt Simpelman. Over je antwoord dat ik nog vaker ga lezen ga ik eens heel goed nadenken dit weekend. Wat zeg je wel en wat zeg je niet. Interessant antwoord.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:24

Simpelman schreef:
Mijn post was een reactie op onderstaande van @airnt:
"Baucher beweert dat men met kauwoefeningen die kaak e.d. los krijgt...verbazend wat je met zo'n oefening kan doen."

Wat ik hierboven stelde is een van mijn stokpaardjes.
Nadenken, de algemene deskundige mening kennen maar niet noodzakelijkerwijs volgen omdat deze vaak naast de waarheid zit, hij klopt maar ook weer niet.
Ik ga uit van het zoeken naar de zelfwerkzaamheid van het paard met behulp van uitnodigingen en werk niet met druk en niet met onderdrukking. Ik werk met het kuddeinstinct: een paard volgt blindelings zijn kudde én respecteert zijn leidmerrie. Een paard is nieuwsgierig. Ik voeg daar voor mijn pard de status van koppelgenoot aan toe voor het opbouwen van onderling vertrouwen.
Het resultaat is fascinerend, dat garandeer ik.

Een paard dat weerstand biedt heeft daar een reden voor, die reden komt van buiten, van de ruiter of uit het verleden.
De mens heeft een scala van technieken uitgevonden om door die weerstand heen te komen en zijn zin te krijgen.
Bijvoorbeeld zoals @airnt hierboven schreef, à la Baucher, met "kauwoefeningen" de kaak losmaken.
Die kauwoefeningen wil dan zeggen, het kneden van de kaak met het bit.
In wezen ben je hiermee door de weerstand heen aan het breken, ik bekritiseer dat niet maar vraag mijzelf dan af wat kun je hier anders mee.
Dus, waarom is er weerstand en hoe kom ik hier op een voor het paard positieve manier om heen.
Het is een instelling, goed uitgewerkt is het resultaat wat men noemt "wat heb jij een makkelijk paard".

Het grote verschil was, dat Baucher en in navolging Racinet de kaak "los manipuleerde" in stilstand.
Dit in tegenstelling tot de "weerstandbiedende" hulp in al die verschillende vormen (bijzet, touwtjes, ruiterhand etc ) om het paard maar in het "gewenste kader" te manipuleren.

Als een paard correct wordt opgeleid, is er normaal gesproken geen vasthouden wat los "gebroken" zou moeten worden.
Daarom zijn er ook de "losmakende" oefeningen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:57

precies.
Een paard begint nooit met vasthoudend kaakgewricht (daar wordt ie niet mee geboren). Dat heeft alles met de (onbewuste) ruiterhand te maken.
Een paard wat in het beginfase van zijn opleiding, net met een bit in, veel in de mond wordt "bewerkt" of gestuurd wordt met handen op een te strenge manier, zal zijn kaakgewricht vast gaan zetten , om te voorkomen dat hij meer pijn gaat voelen.
Daarom is het voor een ruiter erg belangrijk een goede bewuste hand te hebben, die mee kan geven , mee kan gaan en niets vastzet.
Zolang er nog teveel aan de voorkant gewerkt wordt, zal dit blijven bestaan.
Eenmaal een paard die zich door bovenstaande heeft aangeleerd de kaak (en daarbij veelal ook de hals, soms in ergere gevallen de hele rug en lendenen) vastzet, zal een goede ruiter met veel geduld moeten leren vertrouwen in de ruiterhand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:10

arie53 schreef:

Citaat:

[/quote]

Dan klopt jouw stelling dat alle paarden even lang als hoog zijn niet. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:16

nombrado schreef:
precies.
Een paard begint nooit met vasthoudend kaakgewricht (daar wordt ie niet mee geboren). Dat heeft alles met de (onbewuste) ruiterhand te maken.

Een paard wordt ook niet geboren met een ruiter op zijn rug.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:17

Babootje schreef:
nombrado schreef:
precies.

Een paard wordt ook niet geboren met een ruiter op zijn rug.

nee klopt.
Maar ze zijn wel in staat iets op hun rug te dragen
alleen het bit in en dan trekken, haal je ze uit hun balans...dan is vastzetten de enige overleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:29

Haha, wat zijn er weer een hoop internetruiters hier. :D
Als jullie het zo goed weten, laat dan eens een filmpje (van jezelf) zien hoe jullie rijden. Kunnen we allemaal van leren.
Een filmje en foto's zegt meer dan woorden.