nombrado schreef:circus? tja....lijkt me meer (als het niet lukt) een ruiter fout, dan dat het barokke paard het niet zou kunnen.
Ik zeg toch nergens dat barokke paarden dat niet kunnen? Ik zeg alleen dat als je die overgangen niet kunt tonen je piaffe eigenlijk niks waard is. Ongeacht met welk paard je rijdt. Alleen je ziet dat wel veel bij de barokke paarden omdat die door spanjaarden gereden worden en die kunnen niet rijden

Anoniem schreef:Het blijft grappig te lezen dat er in dit topic door iemand de rijkunst gepredikt wordt die nog nooit zelf op een paard heeft gezeten.
Ik vraag mij sowieso af wie hier in de praktijk op zodanig niveau rijdt dat je je fatsoenlijk bezig kunt houden met passage en piaffe (en dan heb ik het over het echte werk en niet dat laffe gehups wat je in de AR ziet). Voor de meeste ruiters is 'horizontaal balans' al een hele opgave om te bewerkstelligen (als je het echt goed wilt doen)
hwn schreef:@Jasmijn78, mss kunnen we gewoon de conclusie trekken dat - in tegenstelling tot wat door sommigen beweerd wordt - de barokke vierkantspaarden beter geschikt zijn voor de dressuur dan de "moderne" types?
Nee.
Simpelman schreef:Beter geschikt voor de verzameling wil je waarschijnlijk zeggen.
In de Klassieke Dressuur is de verzameling slechts een deel van wat er gevraagd wordt, het andere even belangrijke deel bestaat uit uitgestrekte bewegingen.
In de KD gebruikt men daarom veelzijdigheidspaarden.
Precies daarom. Beide rassen hebben sterke en minder sterke punten tav dressuur. Alhoewel de barokke rassen wel ook steeds 'moderner' gefokt worden en er soms wel exemplaren tussen zitten die heel goed kunnen strekken, niet maaien en met takt kunnen bewegen. Maar die neigen in exterieur vaak wat meer naar het rechthoeksmodel. En sommige moderne sportpaarden neigen weer meer naar het vierkantsmodel en zijn weer heel sterk in verzameling (zoals Totilas)