Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:09

Tuurlijk maar zo kom je er wel hoor Marjolein. :) Goed bezig. :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:55

ik zie ook overal gevaar! Een fiets die er nooit stond en nu wel: zal ze er niet van schrikken? In de berm uitstappen of een buitenrit maken: zal er niet een kuil onder het gras zijn waar ze zich in kan verstappen? Zal ze niet schrikken door de wind? Enzenz.
Gelukkig gaat het al steeds beter en leer ik steeds beter te ontspannen. Het fijne is dat mijn paardje zich daardoor ook steeds meer gaat ontspannen en hier doe ik het voor! Je komt dan weer in een positieve spiraal, heel prettig! Ook fijn dat ik nu weer geregeld kan rijden (de hele winter heel onregelmatig in de buitenbak kunnen rijden, schoot niet op!).
Wie weet wat het nog wordt!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:57

@Tyke wat fijn dat het rijden zo goed ging! :D

Ik heb nu al zin in mijn les zaterdag. Vind ik een goed teken! Voor de galop een klein beetje zenuwachtig, maar bij het paard waarop ik dan rij kan het niet anders dan goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:00

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:56

Wauw geweldig! kijk je eens gaan, in galop over een open vlakte met een glimlach!!

Koesteren die momenten!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:04

Ik ga je topic vanavond of morgen even bekijken. :))
Succes op trainingskamp! Komt vast allemaal goed. :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:55

Trainingskamp lijkt me ook heel leuk om eens te doen! Van welke organisatie ga je naar het kamp? een groot voordeel is dat er dan tenminste voldoende begeleiding aanwezig is, maar vaak ga je dan ook met zn allen buiten rijden of springen, dat lijken mij persoonlijk dan weer enge dingen en ik vind het zonde om maar mee te doen aan de helft van de activiteiten, dus misschien dat ik ook ooit nog eens wil gaan, maar durf het nog niet aan.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:54

Als ik je laatste foto zie denk ik, blij dat ik er niet op hoef, ziet er pittig uit.......maar als je die foto op het strand ziet denk ik gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:40

Ze is flink heet idd :)

Ik ben op een IJslander stal op cursus, heb vandaag 2 lessen gehad en het werpt meteen zijn vruchten af :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:06

Weer een mijlpaal. Gisteren, heel onverwacht, gaan wandelen samen met een andere ruiter. Wel enkel stap en draf, maar toch was het super!!!!
Vandaag ga ik opnieuw wandelen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:15

Goedzo. :))

Ik heb ook een mijlpaal. Van de week voor het eerst sinds lange tijd 8 km alleen met m'n topper afgelegd. Normaal blijf ik wat meer in de buurt van stal maar dit keer een andere route die we nog niet alleen gereden hadden. :))

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:52

*\o/* alleen maar succesverhaaltjes hier. ga zo door!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:04

Oke, dan nog een succes verhaal: vorige week heb ik weer gereden op het bewuste jonge paard (waar ik vanaf gerodeo'd ben en de keer erna ervandoor ging). Ging best goed, en heb zelfs weer gegaloppeerd! Wel kort, wilde dat ie meteen terug kwam als ik dat vroeg. Maar ik was verbaasd dat het zo lekker ging, dus nog een keer gedaan en ging wederom goed. Vond het toen wel weer genoeg, hihi

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:13

Goedzo :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:35

Marocje schreef:
Oke, dan nog een succes verhaal: vorige week heb ik weer gereden op het bewuste jonge paard (waar ik vanaf gerodeo'd ben en de keer erna ervandoor ging). Ging best goed, en heb zelfs weer gegaloppeerd! Wel kort, wilde dat ie meteen terug kwam als ik dat vroeg. Maar ik was verbaasd dat het zo lekker ging, dus nog een keer gedaan en ging wederom goed. Vond het toen wel weer genoeg, hihi

+:)+ Goed gedaan meid!

Ja Danoesje, ik heb mijn paard ook te koop gehad en een maand niet durven rijden. Ineens kreeg ik weer het gevoel en ben ik op gestapt en daar heb ik tot nu toe geen spijt van gehad!

Met de mijne gaat het trouwens goed. Ik rij niet meer met bodyprotector, en ben weer lekker aan het galopperen, tijdens mijn lessen zelfs in de verlichte zit omdat hij (waarschijnlijk door het slecht onderhouden en de spanning) nu een hele slechte galop heeft en we hem eerst weer goed over de benen en rug moeten krijgen.

Ik rij nog niet door de achterkant van de bak, ik rij ook nog niet vaak in de buitenbak.

Vorige week gingen we wandelen naar het water buiten, het meisje waarmee ik was ging op haar pony zitten en toen ben ik gek genoeg uiteindelijk ook op de mijne gaan zitten. We hebben gewoon bit en zadelloos door het water gestapt! Ik dacht echt dat ik droomde, maar ik heb bewijs!

Afbeelding
Ik zal er binnenkort een filmpje van plaatsen :P

Mijn paard zelf overwint ook angsten en komt er daarna achter dat het eigenlijk heel leuk is ipv eng :+

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:44

Jameyskatje, leuk om te horen! Ik ben nu allemaal gekke dingen aan het bedenken om met hem te doen (doet degene waar hij nu staan ook, hij heeft heel veel uitdaging nodig zegt ze dus daar maak ik dan maar gebruik van :) Hij weet nog niet echt wat hij ervan moet vinden haha.
Afbeelding

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:00

ja grondwerk kan echt een goede bijdragen leveren! dat soort dingen doe ik ook. gewoon om mijn paard beter te leren kennen, het vertrouwen te vergroten en vooral de gehoorzaamheid. Ik stap ook pas op als zijn aandacht bij mij is, niet als hij zo brutaal is(geen aandacht voor mij, in mijn ruimte komen, mij weg duwen) of voor zichzelf aan het zorgen is (bang, hoofd hoog, kijken), dus als hij zich netjes gedraagd op de grond dan stap ik op. Dat is soms direct en soms duurt het even hihi.

Maar wat ik heb geleerd is dat er uiteindelijk een belangrijke sleutel gewoon bij jezelf ligt. Een paard reageert alleen maar op prikkels en leert patronen herkennen. Op een gegeven moment moet je jezelf een schop onder je kont geven en er weer op stappen. Ik stelde het rijden heel vaak uit of af. Dan weer longeren, dan weer grondwerken, dan weer losgooien, iedere dag een 'smoesje', maar op een moment ben ik gewoon heel veel gaan rijden, ookal vond ik er geen zak aan en zorgde het voor zenuwen, ik moest er even doorheen. Maar het is natuurlijk wel voor iedereen persoonlijk. Heb je ook les? Ik voel me altijd een stukje zelfverzekerder en meer vertrouwd tijdens de lessen, het rijden gaat dan ook altijd beter. en mijn instructrices vinden het ook geen probleem om op mijn paard te rijden, dat vind ik echt heel fijn. (mijn paard wordt er beter van en ik kan dan van een afstandje zien hoe hij is, wat hij doet, is echt heel leerzaam vind ik zelf)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:12

Ja heb les. Tijdens mijn laatste les is hij echter heel hard gaan rennen (daar liep ik al een paar keer tegenaan, dan trok ik hem op de volte) en dat moest ik van mijn instructrice voorwaarts oplossen waardoor ik echt wel 10 minuten vol door de bak (20x60) heb gecrosst. Tot ik er echt heel erg zat van was want hij hield niet op, waarna ik hem alsnog op de volte heb gesleurd. Was het dus niet echt eens met die aanpak haha. Zou bij iemand anders gaan lessen, Karmie Stroeve, die heel erg gericht is op rechtrichten en balans, maar zover ben ik dus niet gekomen. Bedoeling is om wekelijks bij mijn vaste instructrice te gaan lessen en om de week bij Karmie als extraatje. Zou ook niet snel alleen gaan aanklooien met zo'n jong ding!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:21

@jameyskatje: wow dat filmpje moet er wel om lachen. Zo schattig. Je hebt gelijk hoor. Je moet een keer over de drempel en het gewoon gaan doen. Heb ik vorige week of 2 weken terug?? ook gedaan. Zadel op en gewoon erop. Ik heb nog geen les. Daarvoor wil ik eerst een dressuurzadel hebben. Maar ben wel weer aan het rijden.
Grondwerk doe ik niet heel veel. Soms wel wat maar niet echt iets dat grondwerk heet.

@danoesje: ik hoop echt voor je dat er van jou een succes verhaal komt. Al is het een klein stapje.
@marocje: super nieuws hoor. Goed bezig en lekker door gaan.

Ik heb gisteren gereden. Maar ze was flink aan het miepen. Teugels heel los en geen druk pakken. "paniekerig" enz. Toch doorgereden en nog wel redelijk afgesloten. Van vanmorgen weer gereden en dat ging beter. Weer galopje gedaan. Moet toch eens achter een dressuurzadel aan nu.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:20

hihi schattig he. en eerst vond hij die kleine best een beetje eng. Als we dan aan het rijden waren en hij zag die pony...... :') Maar nu vind hij het alleen maar interessant.

Goed bezig Tyke! Rij je nu met een veelzijdigheidszadel dan? daar kan je toch ook wel mee lessen?

O dat is inderdaad niet fijn Danoesje, jammer dat je ver weg woont, want ik heb een hele fijne instructrice (rijd grandprix en is ook gedragsdeskundige). ze is heel duidelijk, no nonsense, maar absoluut paard vriendelijk. Aan haar heb ik wel veel te danken qua angst overwinnen en mijn paard onder controle krijgen. Ik moet mijn paard bv tegen de bakrand aan zetten, halt houden, paar pasjes achterwaarts en weer verder rijden, niet alleen als hij stout is, ook tussen het rijden door. Als hij stout is, gelijk stoppen en achteruit, niet door laten rijden, ook niet gaan rukken en plukken, 'gelijk in dammen' zegt ze altijd en daarna gelijk actief verder rijden. Zijn natuurlijk altijd meerdere oplossingen, per situatie en paard verschillend, maar als je zelf al je twijfels hebt bij die aanpak dan kan je het ook nooit met volle overtuiging uitvoeren.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:33

Ik rijd id met een veelzijdigheid. maar zadel is op zich goed voor zo een paar keer per week. Is best oud wwel net opgevuld. Maar zit er zelf niet stevig genoeg in vind k zelf daarom wil ik een dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:50

Ik herken dat heel erg hoor Tyke.. Heb geen idee waar het op ligt maar op het paard waar ik vanaf ben gevallen had ik een huis van een dressuurzadel liggen, heerlijk zacht en met gigantische kniewrongen zodat ik ook gewoon in een goede houding geduwd werd. Paard wat ik nu rijd heeft een ouder veelzijdigheidszadel en daar kan ik ook niet lekker op zitten. Voel me gewoon wat minder stevig zeg maar, haha. Heb er nu een bontje op gelegd en dat vind ik dan weer wel een stuk lekkerder zitten :j

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:06

gaat je paard mee doen aan een demo op equiday? ik ga daar misschien naar toe. Bij wie heb je hem in training? Waarom is er dan zo weinig inzicht in de training? Mag je daar niet gewoon langs komen om te kijken? Ik begrijp dat je daar heel onrustig van word hoor, het is toch jou paard inderdaad.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:46

Ik zie hier alleen maar mijlpalen verschijnen!!!! Iedereen boekt vooruitgang zo te zien.

De wandeling van dinsdag was zaaaaaalig (ondankshet molentje waar mijn paard nooit voorbij wil) Bij het moentje ben ik moeten afstappen en heb haar er voorbij geloodst en daarna gewoon ontspannen verder gereden.
Afbeelding
zelfs even doen alsof ik bang had
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren dan alleen gaan wandelen (blokje om, 3 km ongeveer) ook dit ging weer super.

Nu is het nog 2 weken afwachten op het nieuwe zadel dat ons beide beter zal passen!!!!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:13

wat voor zadel heb je gekocht?

Ziet er fijn uit die foto's

@danoesje: Heb jij toestemming gegeven dat ze jou paard meenemen daar naartoe? Vind het wel vreemd dat je zo weinig ervan kan/ mag zien hoor. Uiteindelijk moet jij het vertrouwen gaan krijgen en de kansen enz.

Vanmiddag weer gereden op Verona. Ze begon nadat de hond in de bak stond ineens en ik daarvoor even stil heb gezet weer de kuren van januari te vertonen toen ze me eraf gooide. Heb mijn spoor erin kunnen zetten en heb door kunnen rijden. Goed afgesloten.
Moest wel even ontspannen. Vandaag voor laatste keer fysio gehad voor mijn pols. Helaas te weinig effect dan waar op gehoopt. Zit geen verbetering in. Maar blijf pijn houden. Moest vandaag ook op controle bij de plastische chirurg. Nu mag ik nog voor een MRI en dan ga ik ook gelijk door naar een andere arts omdat deze ook vertrekt...... De dag van het afscheid......