Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:42

oh nando... dat klinkt ook niet fijn. Sterkte.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:23

Net weer een lesje gehad! Het ging zo fijn *\o/*

Ben de laatste week heel erg bezig geweest met het zwart/wit rijden en dat begint nu echt zijn vruchten af te werpen.
Paardlief en ik begrijpen elkaar nu zo veel beter. Instructeur gaf me meteen een compliment (hij vind dat ik hem heel eerlijk aan het rijden ben en heel fijn aan het lopen heb :o ) en stond met een big smile :D .
Zijn vandaag in de les heel erg bezig geweest om de achterhand er nog meer onder te zetten. En ja hoor: we hebben samen de salsa gedanst!!!!
Wat kan mijn paardje lekker dansen zeg _/-\o_
Ook hebben we in de galop de schouderbinnenwaarts mee gepakt en ook dit pakt hij heel mooi op.

Dus ja: ik zit alweer op een roze wolk <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:40

Een hele tijd terug heb ik hier eens gepost. Ik was toen zelfstandig bezig mijn denkpatroon over paardrijden te veranderen. Dat is al aardig gelukt. Nilay en ik begrijpen elkaar een stuk beter. Dat meer zwart-wit rijden komt me dan ook bekend voor. ;)

Aankomend weekeind gaan we er dan ook eens echt samen met een instructeur aan werken. We gaan namelijk meedoen aan een weekeind centered riding! Ik heb er ontzettend veel zin in. Ik wil leren!

Vandaar dat ik hier ook weer eens kom kijken. Na dit weekeind kan ik hopelijk echt met jullie meepraten over de veranderingen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:04

Leuk Malenka een weekendje centered riding. Ik heb ook eens een aantal lessen gehad en heb daar veel van geleerd.

Lloyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:35

Hallo "mede-ik-wil-op-nieuw-leren-rijden-ruiters/amazones,

Na het overlijden van mijn paard 2 jaar geleden. Had ik geen plezier mee in het rijden. Ik had mezelf geen tijd gegeven om te rouwen om grote vriend. Na een ongelukje met een pony van een vriendin, had ik besloten helemaal te stoppen.

Nu 2 jaar later wil ik weer gaan rijden, ik wil niet zomaar gaan rijden, ik wil opnieuw leren rijden.
Ik had hier een topic over gemaakt, waarin ik naar dit topic werd door verwezen.

Voor ik opnieuw wil beginnen heb ik het gevoel of ik dingen nog moet 'afsluiten',
Mijn spring-angst ( verzorg pony waar ik op ben begonnen met springen werd nogal heet voor een sprong inclusief bokken en gek doen , waardoor we een paar keer dwars door de hindernis zijn gegaan. Mijn eigen was Z springen geweest. En maakte van een sprongetje een hindernis van 1,60 kortom ik lag er naast.

De laatste keer dat ik heb gereden ,was op de pony van mijn vriendin. Die er vandoor ging, waar ik op voor bereid was. Later is hij geschroken , en opzij gesprongen waardoor we tegen de bakrand knalde. Met als gevolg mijn knieschijf lag door midden.

Na het ongeluk heb ik nooit meer op die pony gereden. En ik zou dit wel graag willen om het te kunnen afsluiten. Maarja , makkelijker gezegd dan gedaan.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:26

Partywitch, wat super zeg! Lekker gedanst, wow!
Ik heb vandaag ook de zwart wit modus aangezet. Stro had eerst zoiets van;wtf?? Wilde gewoon zijn eigen ding blijven doen. Toen ik streng maar rechtvaardig bleef, kwam ie in verzet. Nou ja! Ik ben heel rustig gebleven en bleef mijn hulp duidelijk herhalen (voorwaarts zonder lang te worden en later op volte 10 meter niet door mijn binnenbeen heen lopen). Uiteindelijk liep hij een stukje heel fijn en kon ik fijn doorzitten en verruimde hij super in draf. We zweefden! Het kostte me moeite, maar toen ben ik gestopt en uit gaan stappen. Nu hopen dat ik dat laatste stukje de volgende keer weer voor elkaar krijg!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:34

Fijn elbee!

gewoon volhouden het zwart/wit rijden, uiteindelijk is het het eerlijkst naar je paard, want die kan je dan makkelijker begrijpen. Als je enkel grijs rijdt wordt het zo verwarrend voor ze. Tenminste dat is mijn ervaring.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:36

Ga dat "zwart-wit" rijden van jullie es meenemen mijn lessen in en overbrengen naar instructrice.
Wat ongeacht nivo waarop je bezig bent (ikke benne nog beginner... ;) is het een heel goed uitgangspunt om dingen visueel te maken.
De meelezers moeten het zwart-wit niet gaan verwarren met de sterkte van de hulpen, dat heeft niets met elkaar te maken naar mijn idee.

Knol: dat zwart-wit kun jij ook mooi gebruiken in je lessen zeg: echt iets voor jou om dingen visueel te maken :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:04

Denk dat ze dat ook wel gebruikt?

Mijn instructeur noemt het dat ik de intentie van mijn hulpen duidelijk moet hebben voordat ik de hulp geef. Dus niet een hulp geven en dan afwachten maar ik ga nu been geven en wil draf en dan dus hulp. (bijvoorbeeld).

___

Verder iedereen die in de lappenmand zit een knuffel! :(:)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:05

Nee het zwart/wit heeft niets te maken met de sterkte van de hulpen, maar de juiste hulp op het juiste moment en daarna ontspannen (echt volledig, schouders los, nek/kaak ontspannen). En dan mag een hulp best een keer wat harder inkomen (als het niet duidelijk is) Zoals vandaag wilden we een overgang halthouden maken vanaf draf, alle hulpen gaf ik (zit, ophouding) maar paardlief walste er toch doorheen, dus heb toen duidelijk gemaakt dat we toch echt (voorwaarts) gaan halthouden daarna ontspanning aangeboden. Volgende keer halthouden ging meteen super.
Ik deed altijd aan grijs rijden. Ik dacht dat ik heel vriendelijk reed, was altijd super zacht in mijn hulpen e.d., maar hierdoor waren al mijn hulpen een beetje hetzelfde en was ik vaak te onduidelijk en reden we daardoor met 'ruis in de communicatie'. Paardlief wist gewoon vaak niet wat ik van hem wilde omdat al mijn hulpen grijs waren.
Nu geef ik duidelijk aan wat ik wil en geef daarna volledige ontspanning.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is???? ik vind het altijd heel moeilijk om over te brengen op papier van wat er in mijn hoofd zit....

Gaat er denk ik vooral om dat ik echt aan het nadenken ben over de hulpen en hoe ik die ga geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:08

Dat bedoel ik ook. :)
Duidelijke hulpen. Dus de intentie van de hulp moet goed zijn.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:09

hahahaha ja dat bedoel ik ook
(had je berichtje niet gezien, was toen denk ik zelf aan het tikken ;-)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:12

Oh sorry!

Ik dacht dat het een reactie op mijn stukje was, haha! :P

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:14

:P Nee op dat van Peetstap hahahaha

maakt niet uit hoor!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:29

hihi..
jullie zijn wel duidelijk hoor, mooie uitleg!
Ik heb zelf deze week nog niet gereden, vanwege gezondheid (ja ook al, maar ik ben alleen heftig verkouden dus dat gaat wel weer over) en het weer.. de bak is zo nat, en ik wil de sokken van mn merrie niet zo nat hebben, want dat ben ik een uur bezig met droog fohnen. En de mok gaat net zo goed de beterende kant op.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:30

Hey Lloyd, welkom! Heftig zo'n ongeluk! Ik hoop dat je je plezier in het rijden weer terug kunt vinden, in harmonie met het dier onder je, en dat je nog op die pony gaat... waarom doe je dat niet? Angst, neem ik aan?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:56

Hai lloyd leuk dat je erbij komt en dat geldt natuurlijk voor iedereen die meeleest of af en toe wat post (haha geldt zeker ook voor mezelf :Y) )

Ik moet ook zwart wit rijden en O wat is dat moeilijk, ik zit ook veel in het grijze gebied. Ik word nu strak in de gaten gehouden >;) en dat helpt enorm. Als je alleen zelf aan het rijden bent is dat echt veel moeilijker.
Ik merk ook dat ik het allemaal wel leuk op kan schrijven maar ik kwam mezelf toch wel heel erg tegen als het echt op de praktijk aankomt. :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:08

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:50

hoi Lloyd, wat een nare ervaringen. Hopelijk kan je op een super braaf rustig dier je vertrouwen gaan terugkrijgen. Het helpt mss om idd de ervaringen en tips van hier te lezen. Dan kan je mentaal al anders op een paard/pony gaan zitten. Dat scheelt al veel.

Even over het zwart / wit... Knollentuin gebruikt dat idd.
Daar heb ik aan moeten wennen, maar het is zeker waar. Want iedereen wil duidelijkheid, dus waarom zou dat bij je paard anders zijn. Ik merkte aan mij dat als ik consequent blijf mijn Suus minder ging protesteren. In het begin probeerde ze het iedere pas en ieder moment, nu is het ff testen maar al snel geeft ze toe.
Bij de nieuwe en moeilijkere oefeningen/trainingsonderdelen doet ze weer ff tegendraads, maar over het algemeen is het snel duidelijk.

Ik ben nu bv bezig met mijn handen (nog) stiller te houden, suus neemt graag mijn handen mee naar voren om toch stiekum lengte te snoepen. Nu is het ...nee hier zijn mijn handen en hier moet je het mee doen.
Waarbij ik met KT heb vastgesteld dat ze meer dan genoeg ruimte heeft en dus zeker niet te kort is.
Echter suus pruttelt nu nog doordat ze meer wil... dan is het makkelijker voor haar om op de voorhand te gaan lopen en van haar achterbeen proberen te komen. Echter als ik er goed op blijf letten en dus mijn handen niet meegeef maar stil op de plaats hou dan probeert ze het wel. .. probeert het nog eens...doet ff braaf...probeert het weer, maar doordat ik consequent ben krijgt ze niet wat ze wil... dus is het op een gegeven moment klaar en probeert ze het niet meer. Die duidelijkheid verschaft ons beide dus een duidelijke communicatie.
En geloof me dat is heeeeeel fijn en idd heb je dan momenten dat je denkt ... WE DANSEN SAMEN *\%/*

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:41

Malenka, heel duidelijk, de filmjpes! Over het naar binnen vallen of over de buitenschouder uitbreken zegt ze dat je dat moet oplossen met meer of minder stelli.g en niet met beenhulpen. Dit heb ik nooit zo onthouden of begrepen. Ik ga zo eens uitproberen of het werkt, want dat is wel een ding bij ons. De theorie er achter klinkt logisch.
SabM, Stro kwam gister ook in verzet, maar ging uiteindelijk heel fijn lopen. Ik herken wat je schrijft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:37

elbee,
ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Je plaatst ze hier wel toch?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:10

ik heb die filmpjes aan zitten klikken, maar gaat die dame ook nog een rondje sturen of zit ze alleen maar wijsheden te verkondigen? ik bedoel wat ze zegt klopt hoor, maar ik had het leuker en duidelijker gevonden als er kijk zo niet, en kijk zo wel materiaal bij zou zitten.. in het kader van visueel maken...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:27

Ankem en Nando :(:)
Sterkte. Klinkt heftig :(:)

Hier weinig te melden behalve wat probleempjes waarvan ik niet weet of het nu rijtechnisch is, het zadel of dat er iets blokkeert...
Zadelmaker is geweest, het is veranderd, maar niet positief.
Osteo komt volgende week maar.
En als de sneeuw vandaag een beetje ontdooit heb ik vanmiddag les en gaat mijn instructeur erop om even te voelen.

Rechtuit rijden en grote voltes met minimale buiging gaat goed. Dan loopt hij heerlijk ontspannen te sjouwen.
Maar zodra ik enige buiging vraag...
Linksom houdt hij zich heel strak en rechts. Rechtsom buigt hij wel, maar als ik meer activiteit in het achterbeen vraag drukt hij zijn kruis eruit en kruipt achter de teugel. Ook loopt hij dan in een soort van travers rond (kont van de hoefslag, bij gebrek aan een betere omschrijving, want het is alles behalve travers :+ ). Ga ik weer rechtuit, gaat het goed.
Daarnaast bokt hij met aanspringen in galop.

Dus: of het zadel zit hem nog steeds in de weg. Of ik zit hem in de weg (osteo voor mij is ook besteld voor volgende week :+ ). Of er blokkeert iets in zijn lijf. Of hij vindt het rijtechnisch gewoon heel erg moeilijk en geeft een grens aan.

Ik vind dat zo moeilijk...

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:04

Nou, kan niet zeggen dat het echt beter werd. Heb toch ook echt begrenzing van mijn buitenbeen.nodig en ondersteuning dmv binnenbeen. Daarbij heb ik idd de juiste stelling nodig. Niet teveel en niet te weinig. Dus eigenlijk toch gewoon zoals ik het altijd begrepen had.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:47

Amanda, Ik hoop dat je snel achterhaald waar het probleem zit en dat het goed te verhelpen is.

Mijn centered riding weekeind was enorm leerzaam. Mijn hoofd loopt nu over dan alle tips. Ik ga ze straks dus maar eens opschrijven voordat ik de helft alweer vergeten ben. Mijn medecursisten zijn zo lief geweest me een paar stukjes te filmen. Die filmpjes kan ik dus ook nog terug kijken. Er zit geen geluid bij. Maar ik kan mijn houding wel beoordelen. Gisteravond heb ik even snel gekeken en het zag er helemaal niet zo onhandig uit als dat ik me voelde. :) Bovendien kan ik zien dat Nilay wel degelijk kan dansen onder het zadel! Ik ben zo ontzettend trots. Het ging echt lekker.