[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:53

Op een foto klikken met de rechtermuisknop en dan iets in de trant van "afbeeldings-URL kopiëren" helpt meestal wel.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:10

dat kan niet via je eigen documenten

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:16

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:33

Afbeelding redelijk onduidelijk wel...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:26

@Proudy_ : graag gedaan...
Van western heb ik weinig verstand, maar vind wel dat hij achter veel verder onder de massa kan treden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:28

lelberse schreef:
alleen hielt hij op de laatste foto zijn neus niet zo erg omhoog als normaal.

Holle rug van je paardje valt het meest op.... Zou eerst met een prive-instructeur aan het werk gaan... Paardje moet wsl ook wat gecorrigeerd worden en vertrouwen krijgen.. dénk iig dat het niet makkelijk te doorbreken is voor deze combi

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:34

ik zal eens eventjes bij western zien of er een soortgelijk forum is. Zou eigenlijk een foto van nu moeten hebben, ik heb haar 2 weken geleden vanvoor anders laten beslagen, ze rolde namelijk niet goed genoeg af waardoor ze vanachter zeker in gallop begon te wisselen en zelfs draf dbegon te doen. Nu ze anders beslagen is heb ik meer het gevoel dat ze vanachter haar achterhand er onder zet... maar we werken er nog aan :) ben nu eigenlijk al heel tevreden met waar we staan :) bedankt voor de reactie

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:17

Ik vind dit echt een geweldig topic, ik lees nu al weken steeds mee 's avonds voor het slapen gaan en ik blijf maar bijleren. Wat is de houding van de ruiter ook belangrijk, logisch eigenlijk want als iemand je in de weg zit kun je ook niet ontspannen. Denk dat ik ook altijd te veel gefocust heb op hoe mijn pony liep i.p.v. op mijn eigen houding. Dan ging ik kijken hoe hij liep en dan verplaatste ik mijn gewicht te veel op mijn binnenbeugel en kreeg ik spanning in mijn schouders en een knik in mijn zij. Dan zat ik scheef én voorover en liep mijn pony gigantisch op de voorhand. Eerder kon ik de link niet leggen en zij ik het graag andersom. Pony loopt op de voorhand dus ik val dan voorover :+ Makkelijk de pony de schuld te geven!

Van vragen en plukken ben ik gelukkig nooit geweest, heb ik nooit een fijn idee gevonden maar er zijn wel wat instructrices geweest die zeiden dat ik moest vragen maar dat werkte bij Amigo alleen maar averechts dus weer een bevestiging voor mij dat mijn pony mij vertelde dat dat niet de manier was.

Door het lezen van dit topic ben ik mij veel bewuster geworden van mijn eigen houding en heb ik echt zin om weer aan de slag te gaan. Ben helaas nu eerst aan het sparen voor een goed passend zadel en nu doen we wel wat oefeningentjes in stap en draf zonder zadel.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:09

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, en het zal er misschien vast wel staan.
Maar mijn pony gaat na het indraven en stappen enz. goed nageeflijk lopen.
Supernetjes en ontspannen, maar met het galloperen, gaat ze al gelijk met der neus naar voren lopen.
ik ben niet van het trekken aan teugels enz. dus dat doe ik niet.
Hoe zorg ik dat ze toch nageeflijk gaat lopen in galop?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:48

AngelTidore schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, en het zal er misschien vast wel staan.
Maar mijn pony gaat na het indraven en stappen enz. goed nageeflijk lopen.
Supernetjes en ontspannen, maar met het galloperen, gaat ze al gelijk met der neus naar voren lopen.
ik ben niet van het trekken aan teugels enz. dus dat doe ik niet.
Hoe zorg ik dat ze toch nageeflijk gaat lopen in galop?

Welke hulpen gebruik je???

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:00

Neem privéles.

Ongeveer alles wat fout kan gaan qua zit, gaat ook fout, je zit netjes, maar gespannen, op de achterkant van je bovenbenen ipv de binnenkant, holle rug, gespannen schouders, samengeknepen billen en gespannen bovenbenen.
Je pony trekt de rug hol, zet de onderhals erop, en is niet van plan zich te ontspannen.

Ik denk dat je ontzettend je best doet, en vreselijk graag van alles wil leren met rijden, en met dit soort lessen hoor je alleen dat je je hakken laag moet houden en je tenen naar binnen, en als je dan ook nog een knikje in je armen hebt, denk je vaak dat je heel goed bezig bent (dankzij een onkundige instructeur). En intussen blijf je een gespannen plaatje houden, is doorzitten heel lastig, raak je je beugels kwijt (meer druk op je beugels houden, ja HOE DAN??) en wil pwoon maar niet nageven......

En dat cirkeltje moet doorbroken worden, jij moet leren ontspannen, en leren hoe écht ontspannen voelt, je pony moet leren vertrouwen dat er niet op zijn rug gebonkt wordt en zijn mondje zacht blijft, en dat gaat alleen meet ontspanning in je zit, goed ademhalen en leren om lekker los met je paardje mee te gaan. Zoek eens op Centered Riding en zoek echt privéles.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:05

Ik wil even horen wat jullie hier van vinden.

Mijn instructrice stapt wel eens op mijn paard. We zijn hem aan het doorrijden. Net begonnen. Het is een Fries van 4 jaar. Mijn instructrice laat hem lekker vlot lopen.Geeft druk op beide handen tot hij netjes nagevelijk rijdt rn dan gelijk los laten. Doet dit een paar keer en hij blijft netjes lopen zonder iets in je handen te hebben.

Overigens in stap is het teugel oppakken en hij loopt netjes over zijn rug en ontspannen.

Is dit een goede manier?

Zo ja, ik krijg het niet voor elkaar. Mijn lichaam staat heel strak. Zelf ontspannen vind ik moeilijk. Daar belemmer ik mijn paard redelijk mee. Ik ben bezig met hier aan te werken.

Andere tips ook zeker welkom!

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:00

ik ben nog maar jong en ik weet niet of ik prive les mag van mijn moeder. dus ik moet proberen om echt te ontspannen. ik dacht dat ik wel ontspannen reed. maar waarschijnlijk dus niet. (of het moet aan de foto liggen)
maar nu gaat hij in de bak wel beginnen met nageven. nou hij doet zijn hoofd 3 seconden netjes omlaag en daarna weer omhoog en na een halve volte ongeveer doet hij het weer. soms iets langer soms iets korter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:11

Je uitleg klopt wsl niet helemaal barrelover , omdat het over komt alsof ze hem in de krul trekt.
Gezien het resultaat verwacht ik dat ze het paard EERST actief maakt (heeft niet met een hoger tempo te manen,maar kan wel) Dan geeft ze iets minder mee met haar gehele arm, waardoor er wel wat meer druk ontstaat, maar ze niet trekt.
Ja, dat is correct.

Jij krijgt het dus niet voor elkaar omdat je niet ontspannen bent en dus nooit mee kan gaan met de beweging. Misschien maak je hem ook niet actief genoeg (dat verwacht ik ook eigenlijk, gezien het probleem met spanning in je lijf)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 19-10-12 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:17

lelberse schreef:
ik ben nog maar jong en ik weet niet of ik prive les mag van mijn moeder. dus ik moet proberen om echt te ontspannen. ik dacht dat ik wel ontspannen reed. maar waarschijnlijk dus niet. (of het moet aan de foto liggen)
maar nu gaat hij in de bak wel beginnen met nageven. nou hij doet zijn hoofd 3 seconden netjes omlaag en daarna weer omhoog en na een halve volte ongeveer doet hij het weer. soms iets langer soms iets korter.

Ik vind dat bijv 1 half uur priveles in de maand beter is dan 4 groepslessen. Denk er eens over na, of soms een priveles erbij. Je zal merken dat je het verschil heel groot is, zeker wanneer dit is op een paardje mag rijden wat niet elke week in de lessen mee loopt (misschien via via of een priveadres ofzo)
Hoe beter jij kan rijden, hoe groter de kans dat je een leuk verzorgpaard kan krijgen. Maar goed, het kost allemaal een hoop geld dat paardrijden.... :j

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:22

superwoman schreef:
lelberse schreef:

Ik vind dat bijv 1 half uur priveles in de maand beter is dan 4 groepslessen. Denk er eens over na, of soms een priveles erbij. Je zal merken dat je het verschil heel groot is, zeker wanneer dit is op een paardje mag rijden wat niet elke week in de lessen mee loopt (misschien via via of een priveadres ofzo)
Hoe beter jij kan rijden, hoe groter de kans dat je een leuk verzorgpaard kan krijgen. Maar goed, het kost allemaal een hoop geld dat paardrijden.... :j

Ik snap je antwoord niet helemaal. Want ik eb al een eigen pony dus ik ben niet opzoek naar een verzorg pony. En ja dat is ook inderdaad een probleempje dat het allemaal niet goedkoop is. Daarom weet ik niet of het mag.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:48

@ superwoman. Dat bedoel ik inderdaad. Mijn paard kan lekker sloffen. Ze maakt hem dan actiever. Maar ze heeft laten zien toen ik erop zat wat een druk ze geeft. Dat is flink. Na paar keer snapt hij heet en voel je niets meer. Is het ook niet nodig.

In stap is er bij mij niets aan de hand. Ga ik draven is het over. Door een val zit mijn heupen rug en schouders best strak. Ik probeer er wat aan te doen maar blijft moeilijk. Vooral met rijden als je al aan zoveel moet denken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:17

barrelover schreef:
@ superwoman. Dat bedoel ik inderdaad. Mijn paard kan lekker sloffen. Ze maakt hem dan actiever. Maar ze heeft laten zien toen ik erop zat wat een druk ze geeft. Dat is flink. Na paar keer snapt hij heet en voel je niets meer. Is het ook niet nodig.

Persoonlijk zou ik er geen flinke druk op zetten, dan is het toch een soort van trekken. Blijkbaar laat ze wel op tijd los, want anders zou hij daarna niet soepel zijn.
In princiepe komt het krulletje vanzelf, maar moet je wel wat meer geduld hebben...
Paard hoeft het namelijk niet te snappen, omdat het een resultaat is van het correct rijden en dat heeft wel met vertrouwen te maken.
Echter corrigeerd ze hem voor jou in een korte tijd en dwingt ze het af om vervolgens wel "wat" terug te geven (neem ik aan)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:19

lelberse schreef:
Ik snap je antwoord niet helemaal. Want ik eb al een eigen pony dus ik ben niet opzoek naar een verzorg pony. En ja dat is ook inderdaad een probleempje dat het allemaal niet goedkoop is. Daarom weet ik niet of het mag.

Oh sorry, dacht dat het een manegepony was.
Nou liever minder priveles dan meehobbelen in de groep en dan kost het dus hetzelfde geld..of je kunt naast de groepslessen soms(eens per maand bijv) een privelesje erij nemen dan vallen de kosten ook nog mee.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:29

@superwoman. Dat was nou dus ook mijn struikelblok. Ik wil zijn mond met rust laten. De druk die ze geeft is pittig maar ze laat wel gelijk los. Zelf voelde het voor mij niet fijn. Tuurlijk...het ziet er mooi uit maar vond het te. Vandaar dat ik om een mening vroeg.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:12

superwoman schreef:
lelberse schreef:

Nou liever minder priveles dan meehobbelen in de groep en dan kost het dus hetzelfde geld..of je kunt naast de groepslessen soms(eens per maand bijv) een privelesje erij nemen dan vallen de kosten ook nog mee.

Is niet erg hoor ;)
Maar ik ga het overleggen. Ik hoop dat het mag. Alleen moet ik ook nog iemand zoeken waar het bij kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:19

barrelover schreef:
@superwoman. Dat was nou dus ook mijn struikelblok. Ik wil zijn mond met rust laten. De druk die ze geeft is pittig maar ze laat wel gelijk los. Zelf voelde het voor mij niet fijn. Tuurlijk...het ziet er mooi uit maar vond het te. Vandaar dat ik om een mening vroeg.

Je kan vragen of ze er iets meer tijd voor wil nemen en dus minder druk wil geven. Of je laat het zo en zolang je paard je hand blijft volgen.....
Je moet alleen wel overleggen of zij het je op dezelfde manier wil leren, of dat het corrigeren is wat ze doet..

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:30

superwoman schreef:
lelberse schreef:

Hoewel ik het ook geleerd heb puur van alleen groepslessen, nog nooit een privé les gehad :j Het ligt aan waar de instructie de aandacht aan geeft (in mijn ogen zou dit dus altijd ontspanning van zowel ruiter en paard moeten zijn, maar helaas is dat dus niet altijd het geval), maar het ligt vooral aan de ruiter zelf denk ik. Van het moment dat ik voor het eerst op een paard zat tot nu, 10 jaar later, ben ik al bezig geweest met het ontspannen willen rijden van paarden en het is dus ook altijd iets waar ik naar streef als ik op een ander paard ga rijden. Als de wil er is, dan komt het resultaat uiteindelijk ook wel :j , nu ben ik zelf nogal een flexibel en meegaand persoon dus misschien dat ik daardoor nooit problemen heb gehad met het ontspannen rijden van een paard :p maar ik ben niet van mening dat je persee prive les moet nemen om goed en ontspannen te leren rijden >>>> tenzij het dus lichamelijk niet mogelijk is door stijfheid van de ruiter zelf :j Als je 'meehobbelt' in een groep, dan ligt dat toch echt aan jezelf en aan je eigen ambitie want je kan zo'n les zo leerzaam maken als je zelf wilt dmv te overleggen / plannen met je instructie.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het, toch zeker voor jonge ruiters, helemaal niet verkeerd is om veel verschillende pony's / paarden te rijden >> de onstpanning is per paard verschillend en als je ook andere paarden rijdt naast je eigen paard, dan ga je het punt van ontspanning toch sneller aanvoelen / herkennen ;)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:38

Hoewel ik het ook geleerd heb puur van alleen groepslessen, nog nooit een privé les gehad :j Het ligt aan waar de instructie de aandacht aan geeft (in mijn ogen zou dit dus altijd ontspanning van zowel ruiter en paard moeten zijn, maar helaas is dat dus niet altijd het geval), maar het ligt vooral aan de ruiter zelf denk ik. Van het moment dat ik voor het eerst op een paard zat tot nu, 10 jaar later, ben ik al bezig geweest met het ontspannen willen rijden van paarden en het is dus ook altijd iets waar ik naar streef als ik op een ander paard ga rijden. Als de wil er is, dan komt het resultaat uiteindelijk ook wel :j , nu ben ik zelf nogal een flexibel en meegaand persoon dus misschien dat ik daardoor nooit problemen heb gehad met het ontspannen rijden van een paard :p maar ik ben niet van mening dat je persee prive les moet nemen om goed en ontspannen te leren rijden >>>> tenzij het dus lichamelijk niet mogelijk is door stijfheid van de ruiter zelf :j Als je 'meehobbelt' in een groep, dan ligt dat toch echt aan jezelf en aan je eigen ambitie want je kan zo'n les zo leerzaam maken als je zelf wilt dmv te overleggen / plannen met je instructie.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het, toch zeker voor jonge ruiters, helemaal niet verkeerd is om veel verschillende pony's / paarden te rijden >> de onstpanning is per paard verschillend en als je ook andere paarden rijdt naast je eigen paard, dan ga je het punt van ontspanning toch sneller aanvoelen / herkennen ;)[/quote]

Ja ik ben het met je eens. Ik probeer ook de lessen leerzaam te maken door vragen te stellen. Maar dat soort dingen ga ik nu vooral steeds vaker doen. Vragen om haar mening.
Ik rijd ook op andere paarden sowieso 1 keer per 2 weken op andere paarden en ook vaak op een andere pony. Want ik heb er 2 die van mij zijn en 1 daar rijd ik echt fanatiek mee dus daar les ik mee en met die pony wil ik naar die ontspanning.