Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:16

Vandaag de osteopaat gehad en die vond mijn Miga (het paard dat ontsnapt was) 'uitzonderlijk goed' aanvoelen voor een 20-jarige *\o/* . Wel wat dingetjes losgemaakt en ze herkende ook wat problemen die er voor het ongeluk ook al zaten, maar ben wel heel heel blij met dat compliment. :o

Venna is ook weer behandeld en die was al een stuk verbeterd ten opzichte van de vorige behandeling, met een beetje mazzel is ze nu weer helemaal goed. Ik ben zo benieuwd wat ze gaat doen als ik haar weer oppak volgende week...
De vorige behandeling was eind oktober en pas sinds twee weken (!) merk ik echt vooruitgang, en dan ook met sprongen. Hopelijk kunnen we dit doorzetten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:58

Na een lange stilte meld ik me weer.

Welkom Zooist

Rhys, wat fijn dat je paarden het zo goed doen. Kan me goed voorstellen dat je heel blij bent.

Justkid:
Wat ik veel zie (niet dat ik dagelijks naar een westernruiter kijk), maar is dat als ze met 1 hand rijden, hun andere arm langs hun lichaam naar beneden hebben hangen. En daardoor die schouder verder terug geplaatst hebben. Heb het wel eens gevraagd aan zo'n ruiter, maar dat hoorde zo was het antw. Wat is jou mening daar over?

Knollentuin, toch is en blijft het een gave Goof, en hoe graag hij voor jou wil werken, das zo leuk. Knapt hij al weer een beetje op?

Hier is het met rijden erg stil, de bak is niet te doen, 1 blubber bende, en met de pezen van mijn witje, niet een goed plan om daar in te gaan rijden. Wel erg jammer want voelde haar zo verbeteren in haar lijf. Was een beetje stout geweest, we mogen een klein galopje maken, maar toen de bak er heel mooi bij lag hebben we iets meer dan een klein galopje gemaakt. En o wat knapte ze daar van op. In het koppie maar ook in haar lijf. Nu dus hopen op snel droger weer.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:04

Wat fijn Rhys!

ankem: die ken ik niet. Wat is dat voor speciale pad?
Jim is niet gevoelig op zijn rug overigens. Hij lijkt totaal niet gehinderd door het zadel en beweegt steeds losser en ruimer. Dat is het gekke.
Ik heb wel een bontje liggen, dat gaat er nu maar onder.
Ga nu de zadelmaker even mailen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:16

Zo gisteren ff suuske gereden. Ze had een beetje last van de wind in haar bol.
Ze probeerde te klieren door tempo te versnellen en bij terugkomen op mijn zit *\o/* ( wat ze heel braaf deed) ging ze schudden met hoofd heel even.
Toen we gingen galopperen was ze braaf maar ze ging steeds meer teugellengte vragen en tempo versnellen. Ik heb haar op mijn zit terug gereden en ook dat ging goed <3 ik geloof dat zij (en ik) het snapt.
Maar toen ik teugels op maat probeerde te houden tijdens de galop ging ze erg hangen eraan. Dus kleine ophouding in mijn hand MET aanvulling been gegeven. Ze sprong mooi achter erbij maar ging nog meer hangen.
Heb haar maar met lange teugel laten galopperen aangezien ze te controleren was met mijn zit en houding... daar was ik eigenlijk zo blij mee dat ik dat "stoute" teugelhangen maar ff heb gelaten voor wat het is :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:06

goed sabm! kijk nu wordt er een fundament gelegd, blijf bij je fundament dan gaat t goed.
jammer he jappeloep, ik zie een hoop mensen nu in de stop raken-door slechte weer komen paarden er minder uit-dus frisser en meer gestuiter-minder concentratie in het werk..
ik ben ook aan het baggeren nu, meer dan de conditie op peil houden is het nu niet,van mij had t allemaal sneeuw mogen zijn, ik heb nu door de vele regen minder kunnen doen als vorige jaren met de sneeuw :?
ja goof lijkt ok, hij vind zn warme thee met honing over zn eten geweldig! :9 ik hoor m iig niet hoesten ofiets en ik heb ook geen klodders snot meer gezien,heb m gister vrij gegeven ga m vandaag even aan longe zetten en dan ben ik benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:13

:j ik heb nu ook een stop idd. Thuis kan ik niet rijden, en paard is zo fris, dat ik ook niet naar de andere bak durf. Ze is weer helemaal goed hoor, loopt meer dan denderend, maar is ook onwijs druk, en ze kunnen niet naar buiten ook :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:21

Hier is het per dag bekijken. Jim is niet fris, hij staat 24/7 buiten en dat scheelt heel veel :j
Maar de bak is niet altijd fijn. Op zich kan hij veel hebben, maar 5 dagen regen was toch teveel :+
Na een dag droog is alles weer weg gezakt, maar dat is lastig deze tijd van het jaar.

En nu wéér dat zadel. Dat helpt ook niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:26

Zoooo dat scheelt!!!!!
Met dat zadel is rot, dat helpt niet echt nee...... nou ja, met een.beetje geluk duurt de winter niet al te lang.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:29

Ik hoop het. Heb nog wel de pech dat ik in januari geopereerd moet worden en 6 weken uit de running ben.
Maar bijrijdster gaat Jim een paar dagen in de week rijden, dus hij komt niet helemaal stil te staan.

En ja 24/7 is echt fijn :j
2 jaar geleden stond ik gewoon op een pensionstal waar ze in de winter alleen buiten kwamen als je dat zelf deed. En toen was hij ook een bommetje :j
Vanwege allergie moest ik naar een stal op zoek waar hij zo min mogelijk op stal stond.
En nu sta ik bij iemand thuis. Ideaal! Hij heeft een stal met uitloop, kan altijd in de bak en als het weer het toelaat is de wei ook open.
Hij staat er met een shet en sinds kort ook met een trekpaardveulen.
Zijn allergie merk je een stuk minder van, alleen als het hooi stoffig is, of tegen hooikoorts tijd.
En hij is zelden meer een bommetje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:33

Heerlijk, alleen heb je nu Sik de Bok :')

Klinkt geweldig! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:37

Ik ben vorig jaar verhuisd naar een stal met twee binnenbanen en kan dus altijd droog rijden. Ben daar echt heel blij mee want één paard in de regen is al niet leuk, maar dan ben ik nog niet eens op de helft.

Ik mag vanavond twee lessen overnemen en nu is er een run ontstaan op het meerijden in de les. Ben gevleid :o maar maak me al helemaal druk want het worden er wel erg veel. Wil ze ook erg graag wat leren dus ik denk dat ik vanavond afgedraaid ben. Gelukkig heb ik nu de middag vrij om mijn eigen kinders te rijden. Iemand nog tips voor een volle groepsles met haast alleen maar eigen paarden?

Mijn paarden zijn eigenlijk nooit bommetjes en echte stalpaarden. Elke dag even naar buiten en een rondje trainen of aan de longe. Alleen het jonkie geeft wel eens een wapper maar dat mag tie ook nog.

Fijn dat Suuske zo fijn ging SabM. Dat stoute teugelhangen :+ wordt straks ook wel minder als ze echt sterker wordt en het gewicht meer over kan nemen met de achterhand. Hoe is het met Miga en de wonden?

Balen van je bak Japeloup. Is jouw boktnaam een ode aan Japeloup van Pierre Durand? :)

Fijn dat Goof weer opknapt KT. Thee met honing is ook een leuke oplossing! Had er nog nooit van gehoord om te geven!

Yamcha, kan je niet longeren? Of ergens heen en daar eerst longeren voor je erop gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:40

Dan moet ik er eerst komen, en.dat móet dan op haar rug, want aan de fiets meenemen durf ik al helemaal niet. En alles is nu heel heel eng.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:42

:wave:

Ik kom hier ook weer even langs. Lees steeds wel alles bij maar ivm een bak (en bos) waar je beter in kunt gaan zwemmen dan gaan rijden komt er van rijden de laatste tijd niet veel.
Gelukkig blijft Jessie wel heel goed lopen ondanks het slechte weer voor artrose (nat en koud). Ze staat sinds twee weken nu ook 's nachts op stal. Was even afwachten hoe ze daar op zou reageren qua lopen maar ze loopt beter dan ooit :=
Nu nog een droge(re) bak dan kan Flynn weer aan het werk en als het bos afdroogt dan kan Jes ook weer mee naar buiten. Ze heeft nogal een boel veel energie de laatste tijd en de combinatie ontplofte Tinker + ondergelopen bos = woeste wandelaars :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:43

Ik krijg visioenen :')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:46

Yamcha schreef:
Dan moet ik er eerst komen, en.dat móet dan op haar rug, want aan de fiets meenemen durf ik al helemaal niet. En alles is nu heel heel eng.

Ow, mijn fout. Ik ging ervan uit dat je met de trailer bedoelde.
Dat zou ik dan ook niet wagen hoor :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:55

Yamcha schreef:
Ik krijg visioenen :')

Ik ook :=
Een binnenbak lijkt me heerlijk :j
Ik kan wel naar een stal hier in de buurt, maar dat is ook al snel 20 minuten lopen (ik durf er ook niet op, is niet betrouwbaar zonder iemand erbij).
Dus het moet maar zo.
Ach, pony staat lekker buiten en dat is voor zijn gezondheid belangrijker :j

Oh, en Sik de Bok inderdaad :')
Ik heb 'm omgekocht. Nu vindt-ie me lief :))
Ook niet handig overigens, een meterhoge bok die je als een hondje achterna loopt en een duw geeft als hij geen aandacht krijgt :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:56

Die arme wandelaars :))

Hier weer een nieuwe uitdaging, Dais vind het lastig om met juiste stelling en buiging door de hoek te gaan en dan kun je de correcte hulpen geven totdat je een ons weegt maar Dais kijkt blij naar buiten en gooit haar hele (omvangrijke) buikpartij naar binnen waardoor je als een omgekeerde banaan de hoek door zeilt :))
Normaal gesproken zijn wij heel erg van het 'het gaat niet zoals we willen dus wellicht geven we de hulpen niet correct' en het 'ze snapt wellicht niet wat de bedoeling is' en het 'wij moeten dit rijtechnisch netter oplossen'. In dit geval was het een gevalletje van 'ik snap prima wat je wilt, maar dan moet ik dingen doen die ik lastig vind en op dit moment is het voor mij makkelijker om gewoon mn hele buik naar binnen te gooien' :+
Een tikje met de zweep op haar schouder bleek genoeg om Dais te helpen herinneren wat ook al weer binnenbeen betekende :)) (waarna ze keurig met juiste stelling en buiging de hoeken door ging en de figuren kon rijden).

Het blijft dus een beetje aftasten tussen 'ik weet prima wat je bedoelt, maar het is gewoon even moeilijk' en 'ik snap niet wat de bedoeling is' :))

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:23

Haha Apple, ik zou precies hetzelfde kunnen hebben geschreven.
Mevrouw heeft er ook een handje van om zich als een banaan te gedragen en mijn binnenbeen lijkt dan gewoon niet meer te bestaan. En je hoort haar denken: 'Waarom pak je niet gewoon die binnenteugel vast, dan kan ik daar lekker op hangen!'

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:27

Ja precies :))

En dan heb je ook nog een willekeurige instructeur (m/v) langs de kant staan die roept 'gebruik je binnenbeen!! Laat haar buigen rond je binnenbeen!!' en zelf denk je dan 'dat doe ik, ik doe alles met mn binnenbeen, maar er gebeurd niets!' (met dressuurles valt het nog wel mee, maar met de springles kom je als banaan gewoon niet lekker voor de sprong uit ^) )

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:49

oh apple hoe meer ik lees over Dais hoe leuker ik haar ga vinden. Wat heb je een leuk ding onder je kont volgens mij :D

Ik moet met Suus nodig eens ff uitdenderen op het strand of door het duin of bos.
Mensen die mee willen?
Mss moeten we eens een meeting doen ergens in de landen voor gezellige rit {:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:52

Ik niet. :+
Ik wil graag gecontroleerd uitdenderen en met een groep vergeet Jim nog wel eens dat ik controle moet hebben :=

Apple :')
Zo herkenbaar! Maar dan vooral op de volte :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:54

Op de volte is het volgens Dais makkelijker om over de buitenschouder te vallen :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:54

Gevaar bij mij was dat ik zo ging lopen duwen met mijn binnenbeen, dat ik spanning kreeg in mijn gehele been en daardoor het paard blokkeerde.
Ik moet meer scharnieren bij mijn knie. Kort en krachtige hulpen geven.

Ik moet het nu ook alleen doen met een buitenbak. Is wel een bewuste keuze. Ik vind het heerlijk om met mijn kop in de buitenlucht te zijn. Ik zit voor het werk al veel binnen. De bak is wel erg nat, maar de onderlaag blijft stevig, daardoor valt er wel goed in te rijden. We zien er daarna wel uit als moddermonsters, maar goed, daar zijn andere oplossingen voor.
Ik heb een aantal stallen in de buurt waar een binnenbak bij zit, alleen komen de paarden dan winterdag niet buiten. Ik heb er wel gestaan, op 3 verschillende, maar ik pas daar gewoon niet. Het trekt ook een ander soort ruiter aan, van die beste stuurlui... Het zijn over het algemeen ook grotere pensionstallen, met meer drukte. Ik houd daar niet zo van. Ik moet in alle rust mijn eigen ding kunnen doen. Ik ben geen wedstrijdruiter meer, dus heb mijn luxe ingeruild voor de luxe van elke dag naar buiten voor het paard.

Ik hoop stiekem wel dat het straks weer een beetje droog wordt, want ik wil nog wel even rijden. Maar goed de buienradar in de gaten houden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:55

Oja, weet je wat afgelopen week goed hielp voor de zachte billen en een zo groot mogelijke oppervlakte beslaan met je billen? Mezelf voorstellen als een broedse kip. Werkte fantastisch :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:57

Haha Ankem :')
Maar mooi toch!
Als je maar niet als een eend gaat zitten want dan zit je weer op je tumtum.

Longeren jullie wel eens aan de dubbele longe? Dat kan hierbij goed helpen.
Heb daar alleen nu een klein beetje last van met de wissels aanleren bij mijn merrie.
Die vind de ene moeilijk en dan gooit ze heel haar buik naar binnen in de contragalop.
Ik blijf dan contragaloperen tot ze hol wordt aan de binnenkant en laat haar dan pas wisselen.
In de training is dat dus geen probleem maar als ik de lijntjes voor de wedstrijden doorneem is dan toch wel heel erg snel handelen.
Maar dat houdt het leuk :):)

Ik ben ook niet van de buitenrit. Alleen een staprondje vind ik te doen. Voor de rest ben ik geen held!