ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:15

Chefke schreef:
Ik heb ook een update na lan niet gereageert. Gaat nu goed met mijn paardje, heeft me nog een paar keer afgegooit en nu braaf, ik longeer haar wel nog steeds en rij nog steeds met een touwtje op de hals. Als ik haar eerst longeer kan ze gruwelijk bokken en dan ga ik erop en dan denk ik, als ze dat maar niet doet... maar gaat tot nu toe goed. Ze begint ook een iets na te geven, ben nu 1 keer met haar op buitenrit geweest, dat is wel eng;) En 1 keer in de buitenbak op vreemd terein blijft ze toch wel geconcentreerd mar wel door en oxer heen gegaan doordat het stuur het niet meer deed.

Maar ik heb ook problemen met het bit. Bij het sturen doet ze de mond open en zet ze de kaak erop. Dan is ze heeeeeel sterk. Ik heb een sprenger dubbel gebroken watertrens met een gedraait middenstukje. Op het rechte stuk geeft ze dus wel na. Iemand tips.?

Meer met je been en je zit proberen te rijden, dan komt dit vanzelf wel goed. Heeft je paard dit op de ene hand meer als de andere?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:25

Chefke schreef:
Ik heb ook een update na lan niet gereageert. Gaat nu goed met mijn paardje, heeft me nog een paar keer afgegooit en nu braaf, ik longeer haar wel nog steeds en rij nog steeds met een touwtje op de hals. Als ik haar eerst longeer kan ze gruwelijk bokken en dan ga ik erop en dan denk ik, als ze dat maar niet doet... maar gaat tot nu toe goed. Ze begint ook een iets na te geven, ben nu 1 keer met haar op buitenrit geweest, dat is wel eng;) En 1 keer in de buitenbak op vreemd terein blijft ze toch wel geconcentreerd mar wel door en oxer heen gegaan doordat het stuur het niet meer deed.

Maar ik heb ook problemen met het bit. Bij het sturen doet ze de mond open en zet ze de kaak erop. Dan is ze heeeeeel sterk. Ik heb een sprenger dubbel gebroken watertrens met een gedraait middenstukje. Op het rechte stuk geeft ze dus wel na. Iemand tips.?

Klinkt niet echt lekker.. Heeft ze niet gewoon last van haar tanden?? Op de rechte lijn ligt het bitje waarschijnlijk stil en met afwenden wordt er aan "getrokken" waardoor het ergens kan schuren/knellen. Mijn tip is dus om 'n tandarts te laten komen ;)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:28

Duuk2011 schreef:
Hoi Allemaal!
Ik heb even een vraagje. Sinds april zijn we bezig met onze 3jarige. Een zeer ervaren instructeur is er voornamelijk mee bezig geweest (zadelmak maken, inrijden) en ik ben het langzaam maar zeker gaan overnemen, wel onder zijn begeleiding.
Hij is nu dus zo'n 3 maanden onder het zadel. Het ging allemaal hartstikke goed en hij pakte alles super goed op. Rijden in de bak, buitenritjes, de club, longeren enz. We hebben besloten om hem een maand terug op de wei te zetten om even te kunnen bekomen van alles. Ook is het goed voor zijn groei.

Maar wat ik me nu afvraag, als ik hem dadelijk weer oppak, hoeveel uur zal ik dan ongeveer per week aan hem moeten besteden? (ik doel dan op het werken met hem, dus niet het borstelen, knuffelen enz) Ik lees namelijk veel op Bokt dat je met een jong paard niet veel meer moet doen dan 3x per week.
Maar voordat hij terug de wei op ging, reed ik hem bijna 5x per week. Is dat teveel?? Ik merkte wel dat hij nog geen conditie heeft, maar dat moet natuurlijk ook opgebouwd worden. Als ik hem nu uit de wei haal om te voeren dan merk ik wel dat hij nu super actief is. Ook rent hij als een dolle rond en speelt heel veel in de wei. Je merkt wel dat hij nu weer energie opbouwt.

5 keer per week voor een 3 jarige? Ik weet niet hoe lang je hem dan rijdt maar ik vind het zeker voor een 3 jarige echt veel te veel. En natuurlijk is hij actief, tis niet voor niets een jong paard! Hij is nog laaang niet uitgegroeid joh. Ik zou hooguit 3 keer per week rijden en dan niet te lang. Liever nog een jaartje laten staan als je daar de mogelijkheid voor hebt. Succes ermee!

Chefke

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:44

@ Olga, ze is net bij de tandarts geweest, Die kon niks vinden waarom ze zo deed.

Op buitenrit schud ze ook voortdurend met haarhoofd, het is denk ik haar spanning. Ik denk dat ik inderdaad meer met het been moet rijden. Ik heb hier nog nooit last van gehad, ook niet bij het inrijden van mijn andere paarden.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:50

Oh, dat had ik ff gemist! Mijne schud ook vaak met haar hoofd (zowel met bit als bitloos), ook voornamelijk wanneer ze iets spannend vind of zich geen houding weet te geven

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:39

Olga88 schreef:
Duuk2011 schreef:
Hoi Allemaal!
Ik heb even een vraagje. Sinds april zijn we bezig met onze 3jarige. Een zeer ervaren instructeur is er voornamelijk mee bezig geweest (zadelmak maken, inrijden) en ik ben het langzaam maar zeker gaan overnemen, wel onder zijn begeleiding.
Hij is nu dus zo'n 3 maanden onder het zadel. Het ging allemaal hartstikke goed en hij pakte alles super goed op. Rijden in de bak, buitenritjes, de club, longeren enz. We hebben besloten om hem een maand terug op de wei te zetten om even te kunnen bekomen van alles. Ook is het goed voor zijn groei.

Maar wat ik me nu afvraag, als ik hem dadelijk weer oppak, hoeveel uur zal ik dan ongeveer per week aan hem moeten besteden? (ik doel dan op het werken met hem, dus niet het borstelen, knuffelen enz) Ik lees namelijk veel op Bokt dat je met een jong paard niet veel meer moet doen dan 3x per week.
Maar voordat hij terug de wei op ging, reed ik hem bijna 5x per week. Is dat teveel?? Ik merkte wel dat hij nog geen conditie heeft, maar dat moet natuurlijk ook opgebouwd worden. Als ik hem nu uit de wei haal om te voeren dan merk ik wel dat hij nu super actief is. Ook rent hij als een dolle rond en speelt heel veel in de wei. Je merkt wel dat hij nu weer energie opbouwt.

5 keer per week voor een 3 jarige? Ik weet niet hoe lang je hem dan rijdt maar ik vind het zeker voor een 3 jarige echt veel te veel. En natuurlijk is hij actief, tis niet voor niets een jong paard! Hij is nog laaang niet uitgegroeid joh. Ik zou hooguit 3 keer per week rijden en dan niet te lang. Liever nog een jaartje laten staan als je daar de mogelijkheid voor hebt. Succes ermee!

Dat hij nu zo actief is vind ik ook niet erg he! Ik wil daarmee juist zeggen dat ik zie dat hij nu veel meer power heeft (omdat er zo weinig met hem gedaan wordt) Hieruit blijkt dus dat ik teveel van hem vroeg.
Het rijden/longeren deed ik nooit zo lang overigens, 20 minuten. Max 30. Maar ik kan me voorstellen dat het erg intensief is voor een jong paard. Volgende week ga ik hem weer oppakken en dan wil ik het werken idd beperken tot max 3 keer per week. Ik denk dat hij dan tijdens het rijden ook wat actiever zal zijn.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:44

Ik heb vanavond Evita gelongeerd. Ze is drie jaar en na twee keer aan het halster, heb ik haar nu voor de 2ex aan halster en bit gelongeerd. Mevrouw is echter meer bezig met waar ze onder het draad heen kan, dan dat ze op mij let. Volgende keer maar een singeltje om. Even wat nieuws.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:26

Jonge paarden die geen bit gewend zijn trekken altijd terug als je aan een teugel trekt om de bocht om te gaan, dus niet trekken maar aanwijzen met de binnen hand in de richting waarheen, en opsluiten met de buitenhand, (buiten)elleboog naar achteren tegen je lichaam en voorwaarts rijden, dan gaat het terug trekken wel minder worden, ga je ook de goede kant op. :j :j

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:36

ik mag gelukkig vanaf vandaag weer aan de gang met fritsje.
we gaan hem vandaag weer longeren.
dit al weer een beetje opgebouwt na dat meneer door de draaden heeft gezeten met zijn been.
hoop dat hij het goed doet vandaag.
in mijn vakantie (vanaf vrijdag) kan ik veel meer met hem aan de gang gaan.
dan zal ik allen pas later een hoop info kunnen geven wand op de camping heb ik maar beperkt internet.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 01:26

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:00

Een hele tijd geleden had ik me ook gemeld op het topic, maar ben eigenlijk maanden lang vergeten te reageren ;)

Ik heb behoorlijk wat updates sindsdien. Toendertijd was ik nog bezig met het leren longeren en het wennen aan het zadel. Inmiddels rijden we 2-3 keer in de week! Het gaat ontzettend goed. De stap, draf en galop zitten erop, het stuur en de rem steeds beter. Ik ben nu zo'n beetje op een punt gekomen waar ik instructie nodig begin te hebben om haar verder door te rijden.

Enkele weken geleden heeft ze een keer een uitspatting gehad in de galop en trachtte ze me door haar hoofd tussen de benen te steken en te bokken en daarna te steigeren eraf te krijgen. Ik heb haar toen meteen doorgezet in de galop en daarna heeft ze eigenlijk niet echt meer iets heftigs geprobeerd. Hopelijk blijft het zo, maar ik houd het in mijn achterhoofd dat die fase nog kan komen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:33

Nog even gereden, en gewoon op neusriempje waar je teugels aan de zijkanten kan klikken, nou, niks meer aan de hand dus he?

Ik ga eerst de tandarts maar eens laten koekeloeren, zeheeft wel een dingetje in haar mond, ooit een tand verloren, was twijfel of het een al gewisselde tand is.
Maar ik zie er nu niks geks meer aan, bij die tand, lijkt me dat hij wel gewisseld is. Nouja, ik laat het ff checken.
Op neusriempje gaat het wel echt super, dus ja...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:39

persoonlijk longeer ik nooit met de lijn aan de onderkant, altijd aan de zijkant, maar ik longeer los of met Monty Roberts halster, kunnen ze minder makkelijk in de nek de verkeerde kant op kijken. :j :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:11

Als er een goede begrenzing is dan kan het aan het halster omdat ze dan niet aan de lijn kunnen hangen. Zelf maak ik de lijn meestal over het hoofd vast maar dat kan alleen als ze goed bitwijs zijn. Het is vrij heftig. Maar je kan wel al met ophoudingen werken in de overgangen terug. Wel goed nageven als er even meer druk is geweest want het bit wordt anders omhoog getrokken.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:17

ik heb zo'n bit tussen stuk er tussen zitten.
en daardoor vind ik zelf het best wel makelijk.
ook omdat hij niet lang stil staat als ik hem van kant wil draaien.
(was deze manier gewent bij me merrie)
en als ik hem dan aan de zeikant heb zitten en dan moet omdraaien en hij loopt weg lijkt het me nog verwarender voor hem

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:22

Ik longeer of aan het halster of met longe over het hoofd heen maar longeer niet vaak. Ze snapt het, ze doet het braaf dus waarom zou ik? Vind het nu nog belastend en met rijden is ze zo makkelijk, van te voren longeren is niet nodig ook al hebben we er een week niet opgezeten.
Eigenlijk is het hier heerlijk saai, paardje pakt alles zo goed op. Ga nu afbouwen en dan gaat ze tot september met vakantie. Wel iedere dag effe knuffelen en voetjes doen enzo maar geen werk-werk.
We zijn echt nog geen enkel probleem tegengekomen. Het is een verstandig ding, laatst was ze met voetjes geven aan het donderen, een kleine correctie is voldoende.
Ik kan alles alleen doen. Ook met opstijgen (met krukje) blijft ze keurig staan, los teugeltje, en wacht tot ze het seintje krijgt dat ze mag. En het is geen slome hoor! Echt lekker voorwaarts in alles. Ze is los, zoekt de hand, tijd voor een pauze!
Ik geniet me suf!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:04

line18 schreef:
ik heb zo'n bit tussen stuk er tussen zitten.
en daardoor vind ik zelf het best wel makelijk.
ook omdat hij niet lang stil staat als ik hem van kant wil draaien.
(was deze manier gewent bij me merrie)
en als ik hem dan aan de zeikant heb zitten en dan moet omdraaien en hij loopt weg lijkt het me nog verwarender voor hem

zo een tussenstukje aan het bit is inwerken in de mond, ben je sterker als dat je er op zit, leren zo ook sterker harder woeden in de mond, werkt ook zo dat je ze leren in knikken in de nek, waardoor ze als je er op zit kans heb dat ze naar buiten kijken in de wendingen.
Dan moet hij maar leren wachten met omdraaien.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:47

Hoi iedereen!
Ik besef me net dat ik een hele tijd niet meer heb gereageerd!
Inmiddels ben ik al een stuk verder. Ik rijd nu 2 keer in de week max een half uurtje in de bak.
De eerste keren waren erg lastig, ik ging overal heen en sturen was wel erg moeilijk!
Maar ik heb vandaag weer gerede. Voor het eerst zonder van te voren te longeren. En het isnog nooit zo goed gegaan! Ik merk echt elke keer dat ikhem rijd dat het beter gaat en datwe vooruit gaan!
De laatste keer dat ik reed wilde hij eerst niet op de hoefslag en was 1hoek erg eng. Gewoonrustig verder geoefend om daarlangs t komen. Sturen gig toen al beter, maar een volte of iets was toch nog erg moeilijk.
Vandaag gelijk op de hoefslag zonde eraf te wijken zonder dat ik het wilde! Ook mooie ronde voltes gereden en afgewend. Daarna ook in draf grprobeerd, gng ook erg goed!
Ook de galop meegepakt, de ene hand toch wel erg moeilijk maar de andere kon k een rondje op de hoefslag galopperen!
Ik was zo trots op mijn man dat ik het ertoen bij heb gelaten. Lekker nog even uitgestapt en ntuurlijk een lekkere beloning gekregen voor het werk!

Ook ben ik bezig geweest met de kaptoom. Een beetje buigen en kijken of hij wil zakken. Ging ook erg lekker voor de eerste keer! Hier wil ik zeker ook mere mee gaan doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:23

Die van mij had vandaag geen zin, heeft vreselijk gebokt. En ik kon op een gegeven moment niet anders dan meestuiteren en hangen aan de teugels. Maar ben blijven zitten, ik weet zeker dat 9 van de 10 ruiters er af gevallen waren. Hij had ook goede momenten hoor. Maar ja, het is gewoon een heel talentvol paard wat af en toe ook graag mag uitproberen. Ongevraagd piafferen i.p.v. stappen zijn van die truukjes. Of wil jij afwenden en hij niet, dan kan hij ook met 4 benen omhoog springen en zo toch rechtdoor proberen te gaan. :D
Maar gelukkig kan hij ook netjes lopen hoor. De regen en de wind zullen hem vandaag extra actief gemaakt hebben. :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 07:50

het weer maakt vaak veel verschil, leuk dat het later weer goed ging allemaal :j :j

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:39

Wat sommige paartjes soms hebben mee gemaakt ,zelfs na 5 dagen een zadel op doen nog zo reageren? erg ;( arm dier.
Afbeelding
als of hij niet beter weet, ;(
Afbeelding

Cynn21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:07

Hallo allemaal

Ik heb een Arabier hij is 3 jaar.
Hij heeft al een paar keer het zadel opgehad,daar reageerde hij best hevig op!
Maar naar een tijdje was dat over en was hij best rustig met het zadel op,
Nu hebben we er al een paar keer over het zadel gehangen,maar dat vind hij heel eng!
Maar naar een paar keer proberen ging dat ook beter,maar hij blijft het niet vertrouwen,
Vorige week ben ik weer over het zadel gaan leunen en hij was super braaf! En in een keer kreeg hij het in zijn kop toen begon hij zo vies te bokken en te springen dat ik er eigelijk niet goed af kwam,
En toen viel ik! 2 dagen later hebben we het weer geprobeerd en weer was hij in het begin braaf,maar erna begon hij weer zo fel te bokken en springen!
Maar ik weet niet goed meer wat ik nu met hem moet doen,want hij blijft het iedere keer doen :(
En zelf begin ik nu te twijfelen als ik het zadel weer op hem leg!omdat het al een paar keer goed mis is gegaan:( heeft iemand misschien nog wat tips?

Groetjes

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:16

Ik zou zeggen, stoppen voordat het hem teveel wordt. Dus hangen, afstappen, hem een rondje laten stappen en ontspannen en dan weer hangen. Pas als dat goed gaat en je hem ook aan de andere kant kan betasten, hem een stapje proberen te laten verzetten. Niet met druk maar bijv door een brokje. Een stap is genoeg, dan weer afstappen en overnieuw. Pas als hij het niet spannend vind kan je het uitbreiden.

Denk er wel om dat stilstaan niet betekend dat hij braaf is en het goed gaat. Ook van spanning kan hij stokstijf stil staan. Als je dan probeert er beweging in te krijgen, kan het teveel worden en hij ontploffen.

Je kan hem ook wegbrengen. Maar dan zou ik wel zorgen dat je betrokken wordt in het zadelmak maken. Anders stap je er straks nog groen op.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:23

DendroFleur ben ik mee eens alleen dat brokje dat vind ik weer minder, vaak op hangen, ook lopende weg er aan op tegen hangen is ook wel goed, kan hij de spanning weg lopen.
waar ik nu mee bezig ben helpt dat ook, lopen en bewegen, niet te lang mee door gaan, beter iedere dag een stukje dan om de dag te lang. :j
arabieren zijn best wel gevoelig en snel beledigd. :(:)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:27

Jeutje montyjansen, die heeft wel iets heel naars meegemaakt met dat zadel? Of gewoon een hele hele hele slechte opvoeding gehad? Hoe gaat het daar nu mee?