[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ratjetoe

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:02

En weet je wat nu het aparte is, als ik in het parcours maar over de 1e sprong ben....dan denk ik niet meer na, maar ben gewoon aan het rijden en heb ik nooit last van slechte afstanden!!
Oftewel, ik kan het prima, moet er dus alleen niet zo over nadenken...maar dat is dan weel makkelijker gezegd dan gedaan!

Heel interessant Excuseme, ben jij ook sportpsycholoog?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:12

Excuseme schreef:
PS: Ik ga er hierbij wel vanuit dat je een paard hebt wat ook een sprongetje wil en kan maken en dat op een normale manier doet. Als oefening zou ik een kruisje zetten en op 6,5 meter een tweede kruisje. Op de eerste in draf inkomen en doorgalopperen naar de tweede.

Eeehm. :o
Het is nog een onbeleerde 3 jarige... :o

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:23

Suzanne F. schreef:
Excuseme schreef:
PS: Ik ga er hierbij wel vanuit dat je een paard hebt wat ook een sprongetje wil en kan maken en dat op een normale manier doet. Als oefening zou ik een kruisje zetten en op 6,5 meter een tweede kruisje. Op de eerste in draf inkomen en doorgalopperen naar de tweede.

Eeehm. :o
Het is nog een onbeleerde 3 jarige... :o

Dan hoef je voorlopig noig geen last te hebben van springangst ;) ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:28

Excuseme schreef:

Nou op zich kan je met een 3 jarige toch al wel wat balkjes doen en een klein kruisje?
Met mijn eerste paard (toen was ik nog niet bang) sprong ik ook toen hij 3 jaar was, kleine parcoursje en inuitjes enzo.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:24

Suzanne F. schreef:
Excuseme schreef:

Nou op zich kan je met een 3 jarige toch al wel wat balkjes doen en een klein kruisje?
Met mijn eerste paard (toen was ik nog niet bang) sprong ik ook toen hij 3 jaar was, kleine parcoursje en inuitjes enzo.

Ik denk dat ze doelt op het feit dat de 3-jarige nog onbeleerd is ;)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:54

lisa_pluisje schreef:
Hallo Marcel,

Ik had de volgende vraag, wij hebben Quarterhorses en daar wordt volop
western mee gereden, kun je zo,n paard ook aanleren om te springen zonder
dat zijn andere discipline (barrelracen en pleasure) in het gedrang komt?
Alvast bedankt voor je moeite

Bij ons op stal springt ook een paint mee in de springlessen en ik vind zelf het paard er beter door worden. Zij zijn aan het oefenen voor hunterhack (als ik het goed schrijf; het is elk geval een wedstrijd waarbij je met je westernpaard 2 steilsprongen springt en je beoordeeld wordt op steil) en springen zoals dat ook bij hunterhack gevraagd wordt met een hunterzadel ofwel een springzadel. De paint waar het om gaat was in 2009 nog allroundkampioen van Nederland dus ik denk niet dat het schadelijk is

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:57

Suzanne F. schreef:
Excuseme schreef:

Als je je nog niet zeker voelt bij het springen zou ik bij voorkeur eerst ergens een automaat regelen, waar je af en toe op kunt en dan pas met een paard dat nog nooit heeft gesprongen.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:01

Citaat:
Als je je nog niet zeker voelt bij het springen zou ik bij voorkeur eerst ergens een automaat regelen, waar je af en toe op kunt en dan pas met een paard dat nog nooit heeft gesprongen.

Een automaat?!!! _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:20

Die bestaan hoor, die schoolmeesters die beter weten wat ze met een hindernis aanmoeten dan de ruiter :j. Ooit heb ik een paar uurtjes springles gehad op zoeentje, goed voor je gevoel, maar je moet het daarna wel blijven onderhouden en leren toepassen.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:39

Hebben jullie het nou over een automaat of over een paard dat een goede leermeester is?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:40

MarcelDufour schreef:
_Dieuwke schreef:
Wat een handig topic dit!
Ben dan weliswaar geen springruiter maar doe weeks graag en sprongetje :D.

Mijn vraag ;

Hoe krijg je goed dat je regelmatig op de sprong afkomt en daarna ook regelmatig weer doorgaat na de sprong.
Dat heeft toch ook met het inschatten te maken? Want dan moet je ook tellen maar vanaf waar moet je beginnen met tellen zodat je uitkomt.

Misschien staat het hier een beetje raar maar ik zie wel wat voor antwoord er komt :o.
Kan het altijd proberen misschien heb ik er baat bij :).

Was het maar zo makkelijk dat je gewoon vanaf een bepaald punt kon tellen. Zo werkt het helaas niet.
De beste manier is die oefening te doen met 4 a 5 paaltjes op de grond. Als je het topic wat door leest, dan kom je dat vele malen tegen. Op die manier krijg je fijne sprongen, waardoor de kans ook weer groot is dat je daarna normaal door gallopeert zoals jij wenst.

Oke bedankt :).

Hoe bedoel je met paaltjes dan? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:42

An1985 schreef:
Hebben jullie het nou over een automaat of over een paard dat een goede leermeester is?

Een automaat in de zin van "een paard wat alles perfect springt" En waar je lekker op kan mee liften om het gevoel te krijgen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:42

nelis schreef:
Goedemorgen, Excusme en marcel ik vind het reuze interressant dit.

Marcel geef je toevallig ook les en zo ja in welke regio? :D

Ik geef zeker les, en er is geen speciale buurt. Ik heb leerlingen in Blaricum, Veendam en in Spanje, dus zowat overal.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:43

sas1965 schreef:
nelis schreef:

Staat al een paar keer in het topic vermeld.
Hij zit tot de zomer nog vaste aan drukke werkzaamheden (o.a. veel in het buitenland) en wil dan een
'Marcel Dufour on tour' gaan doen door het hele land.

Overigens woont hijzelf in Limburg.

Haha...heel goed...nog even en ik hoef weinig vragen meer te beantwoorden !

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:44

MarcelDufour schreef:
nelis schreef:

Ik geef zeker les, en er is geen speciale buurt. Ik heb leerlingen in Blaricum, Veendam en in Spanje, dus zowat overal.

Kom je toevallig ook wel is in de regio Zuid holland? Want dan zou ik graag is mee rijden

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:45

Citaat:

Balken!

Springert

Eleonoor schreef:
Een paar paginia's gelezen en genoten van de manier waarop Marcel antwoord geeft. Tevens heel mooi het verhaal over de circles, tjonge, wat klopt dat zeg :j . Zeker een goed verhaal om in mijn oren te knopen als ik straks weer mag rijden (na een korte vliegles o.a. hamstring gescheurd vandaar nog niet te paard ;) ).

Op zich heb ik niet de ambitie om te springen maar wel de ambitie om mijn paard in haar beweging te verbeteren. Een onderdeel daarbij is het lopen over balkjes. Mijn merrie is daarin nogal lomp, die staat er gerust bovenop en kijkt niet naar hoe ze liggen. Denkende aan je verhaal op de eerste pagina's is het iets wat ze nooit gaat leren te kijken waar iets ligt voor haar neus of kan ik dat toch trainen? Want behalve bij balkjes op de grond heeft ze dit wel vaker dat ze niet weet waar haar lange Bambi-benen zijn ;) .

Dit zie je vaak bij jonge paarden. Is die van jou jong?

An1985

oh zo klinkt zo stom ''ff een automaat ergens regelen!''

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:47

schoentje schreef:
Mij lijkt het voor de afwisseling heel goed zelf.
Ik heb wel ooit gehoord dat quarters ivm. hun bouw niet zo'n springtalenten zijn, maar wat balkjes lopen en lage sprongetjes maken kan in mijn ogen nooit kwaad. Ik zou niet weten hoe dat je westernonderdelen negatief kan beinvloeden. Gewoon lekker rustigaan doen en naar je paard luisteren, als die het niet ziet zitten dan merkt je dat vanzelf.

Daar heb ik niks meer aan toe te voegen, behalve dat ik een topspringpaard kende (Threes and Sevens) en dat was ook een quarterhorse. Dus het kan wel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:48

schoentje schreef:
Sjolvir schreef:
Zou er wel een ander zadel opgooien :D zonder knop... :+

Hoezo? ;) :P

Haha...wijsneus...jij zou die genotsknots gewoon laten zitten dus? :j
Onder het mom dat je paardrijdt voor je plezier, zeker?
Laatst bijgewerkt door Springert op 17-02-10 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:50

Ratjetoe schreef:
Door al jullie inspirerende verhalen (ook die van Excuseme mbt phsyche) ben ik gisteren begonnen op een iets andere wijze te gaan rijden, waardoor het mij (hopelijk) uiteindelijk in het parcours ook meer voordeel op gaat leveren. Heb de stelling van Voorn ter harte genomen, "niet moeilijker maken als dat het is" en zo gisteren een hoger galoptempo gereden en met meer hand voor. Dit is mijn grootste euvel, er teveel hand aan houden en uiteindelijk geen afstand meer zien en dan nog meer terugrijden....tja totdat je een paar onmogelijke sprongen krijgt met een gruwelijk voorzichtig en vermogend paard en dat nemen ze je niet in dank af...

Tot mijn verbazing had ik na de eerste 2 rondjes in mn 'nieuwe stijl' een veel meer ontspannen paard met een veel betere galopsprong en ook een veel gelijkmatiger galoptempo. Dit ga ik dus nu weer rustig uitbouwen middels de balken en kleine sprongetjes.

Ik ben heel benieuwd naar Marcel-on-tour!

Blij dat je dat ten eerste zo ervaren hebt, en ten tweede dat je dat hier opschrijft, want daar hebben anderen ook heel veel aan. Ja, wat jij gevoeld hebt gisteren, dat is precies wat het effect is daar van. Mooie ervaring, he?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:51

An1985 schreef:
Citaat:

Balken!

Moet je die dus dan voor de sprong neerleggen.
Oke , maar dan kan je toch niet galopperen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:55

Suzanne F. schreef:
Excuseme schreef:

Balkjes wel, maar sprongetjes zou ik zeker nog niet maken. Sowieso zit ik nooit op 3 jarige paarden. Het vroegst is 4 jaar, dan ga ik er pas mee rijden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:57

_Dieuwke schreef:

Balken die op de grond liggen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:07

_Dieuwke schreef:
Moet je die dus dan voor de sprong neerleggen.
Oke , maar dan kan je toch niet galopperen.

Die oefening staat door het hele topic meerdere malen beschreven. Lees maar vanaf pagina 1 en al snel zal je precies de uitleg lezen hoe en wat. En inderdaad is dat een oefening om uit galop te doen.