[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovesginger

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:18

okeee, bedankt voor de tips ik ben ze elke dag al aan toepassen en merk dat het wel zin heeft!

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:03

ik heb ook even een vraagje..
ik rij wel eens op een haflinger, waarmee ik zeg maar ook goed voorwaarts rij.
door al wat lichte kneepjes te geven buigt ze al heel goed.. het probleem is alleen dat ze als je dan ontspan dat ze meteen dr neus naar voren steekt en dus eigenlijk weer terug trekt zeg maar..
heeft iemand tips? Lachen

edit: tips voor het feit dat ze terug trekt.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:26

Geen kneepjes geven. Kneepjes zijn (sorry dat ik het zo hard zeg) gewoon een manier van in de krul trekken, logisch dat als je dat niet doet, ze dan weer de neus naar voren steekt.
Ze trekt idd terug.
Je moet met je benen naar voren rijden en met je handen een constant, licht contact houden. Paard mag op de buitenteugel steunen. En goed je binnenbeen eraan houden. Da's alles.

Veel mensen doen veel te veel met hun handen, nageeflijkheid komt van het been, niet de hand.
En ook: voorwaarts rijden, maar niet continu drijven. Je geeft een klopje met de kuit bij een overgang naar een snellere gang, reageert het paard, dan gewoon been stil houden. Gaat ie langzamer, drijf je weer bij.
Een overgang terug doe je op je zit, been er wel aan houden, maar niet drijven. Eigenlijk doe je bar weinig met je handen....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:16

Exact, Petulan.
Pfff... laat alsje blief die handjes wat minder doen en de zit en de benen wat meer...
Mensen maken zich er gewoon veel te druk om.... het lijkt soms wel dat als je het paard aan de teugel hebt (lees: in de krul trekt) dat je dan pas echt goed kunt rijden...

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:58

bedankt voor de reacties.. alleen dat ik m in de mond trek is niet waar (ik weet niet of die reacties van in de krul trekken voor mij zijn, maar dat doe ik dus niet want daar ben ik erg op tegen)

@ Yamcha, voorwaarsts rijden doen we al dan drijf ik ook niet constant aan. ik vind ook niet dat je goed kan rijden als je je paard in de krul aan het trekken ben

@Petulan, nou dat doe ik niet hoor Knipoog dat vind ik wel heel erg..

Maargoed, ik zal de kneepjes niet meer geven en ga proberen met wat meer contact op de teugels, dat bedoelen jullie toch? (maar die kan je toch ook weer niet constant houden?)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:26

JessiiCaa schreef:
Maargoed, ik zal de kneepjes niet meer geven en ga proberen met wat meer contact op de teugels, dat bedoelen jullie toch? (maar die kan je toch ook weer niet constant houden?)

contact wel, maar druk niet. Pling
dus geen druk gebruiken en van achter naar voren rijden, dan zakt ie vanzelf Knipoog

Het constant contact houden is meestal het grootste probleem.
Vaak teveel druk of los-vast contact. En natuurlijk te weinig aan het been. Hij moet gelijk reageren als jij been geeft, anders rij je niet van achter naar voren .

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:06

oké dank je Lachen

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:17

ik heb er soms ook wel moeite mee

Malou_Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:24

Ik ga nu naar de L1 met mijn fjordenpony, maar ik zit eigenlijk toch wel met een probleem. In de L is aan de teugel toch wel een soort van verplicht. Ik was er vroeger eigenlijk nooit zo mee bezig, maar ik bedenk me toch ineens dat ik mijn pony nog nooit aan de teugel heb gehad. Ik heb nog een andere leaser, en daarbij loopt ze ook nooit aan de teugel. Het zit echt in haar. Mijn fjord Jiska is ook best wel lomp. Ze 'sjokt' door de bak. Toch is wel degelijk voorwaarts! Ik weet natuurlijk dat dat eerst in orde moet zijn. Ik vind haar goed voorwaarts. Ze reageert lekker op mijn been, en ik rijd nooit met sporen. Dus dat is het probleem niet. Ik en jiska's leaser rijden allebei heel veel overgangen, figuren en veel afwisseling. Toch gaat dat neusje nooit naar beneden, ook al speel je licht met je teugels. Elk paard kan aan de teugel, maar het lijkt wel of mijn paard het helemaal niet door heeft ofzo. Ik en 'Jiska's leaser hebben echt álles al geprobeerd. Mijn fjord Jiska is 10 jaar. Ik heb haar nu twee jaar. Voordat ze van mij was, heeft ze op een landje gestaan. Ze werd af en toe bereden door kindertjes. Ze heeft dus nooit echt serieus gewerkt. Het enige wat het was, is een paar simpele rondjes door de bak. Totdat ze bij mij kwam, is er nooit iets met haar gebeurd van wedstrijden of zo. Aan de teugel rijden enzo? Dat werd niet eens gevraagd! Instructeurs zeggen dat ik misschien maar 1 keer met een hulpteugel moet rijden. Weet je wat ik heb gedaan? Eén hele week elke dag er een hele goede instructeur op laten rijden. Als ze dan niet aan de teugel loopt? Pff. Dan weet ik het niet meer, hij laat alle paarden namelijk op een hele vriendelijke manier aan de teugel rijden, door ontspanning. Hij doet nooit iets met zijn handen, zoals zagen. Veel paarden krijgt hij lekker ontspannen, waardoor ze nageeflijk worden. Bij elk paard lukt het hem, maar bij mijn fjord niet. Hij heeft met sporen gereden, wat ik eigenlijk niet zo leuk vond, maar hij zij dat ze dan misschien wat actiever werd in de achterhand. Hij krijg haar gewoon niet aan de teugel. Hij heeft zes keer met sporen gereden en 1 keer zonder. Ook toen hij zonder reed, liep ze niet aan de teugel. Ik denk dat ik toch maar eens bijzetteugel ga aanschaffen, waardoor ze toch een soort van gedwongen word. Mijn instructeur heeft er 1 die ik zo mag lenen, Wat vinden jullie? Ik weet het niet meer!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:42

Malou_Jiska, je misschien bij het kopje rassen-> fjorden je probleem leggen.
Fjorden hebben een andere nek, waar het ook aan kan liggen.Ik heb iig eens iets gelezen op bokt over 1 fjord waarbij de luchtpijp gedeeltelijk werd afgesloten als ze die aan de teugel vroeg.
Ik heb verder geen (nauwelijks) ervaring met fjorden Knipoog

Vind het raar dat je de B door bent gekomen, zonder dat hij aaan de teugel loopt Verward Ik geloof je wel, maar het zou niet moeten kunnen vind ik.

succes!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:53

Aan de teugel is dan niet een hoofdhouding, maar een manier van lopen. Als je paard zijn hoofd in de krul getrokken krijgt kan hij wel absoluut niet aan de teugel lopen, en als hij lichtjes met zijn neus naar voren gaat kan hij best erg nageeflijk zijn.
Het is wel zo dat als je paard een mooie boog maakt in zijn rug en in zijn hals, dat hij je dan makkelijker kan dragen en soepeler kan lopen. Dan worden de spieren zo min mogelijk belast. Maar dat komt niet door de boog alleen, dat komt ook door de ontspanning.
Op wedstrijden zie je altijd best goed wlek paard er in de krul wordt getrokken en welke niet. De jury ziet dat ook wel. Zulke paarden kunnen niet eens halsstrekken in draf enzo. De paarden die de rug hol maken en met hun neus naar voren lopen e.d. kunnen dat trouwens meestal ook niet.

Dat verhaal van: 'veel been' enzo is al gehouden, dus dat bespaar ik je...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:22

Ik rij tijdelijk een fjord extra bij omdat de eigenaar ziek is
Na wat loswerken is het echt een dressuur paardje maar het is idd lastig ik doe gewoon veel overgang oefeningen etc

Yessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:49

Fijn om dit soort discussies en tips te lezen hier. ( ben dus sinds van de week pas lid ) ik rijd een haflinger die van een meisje van 14 is. opzich een super lief en leuk beest. maar in het verleden bij de vorige eigenaar niet goed ingereden, en nu door te weinig ervaring van het baasje niet genoeg kans om te ontpoppen. en ik ... ik heb het zelf ook te slecht geleerd. dus ook ik ben langzaam bezig zoals er hier beschreven wordt om vanuit het been en de zit deze haflinger aan de teugel te krijgen. maar het is moeilijk, omdat ze anders gewend is. en je daardoor sneller geneigd bent het anders te gaan doen.. omdat ze dan wel aan de teugel loopt en dan wel de rest van haar lichaam beter gaat gebruiken. maar ze is nog zo jong!!!! dus hopelijk krijg ik het er op de goede manier in en ook bij het baasje! het zo zoveel beter zijn! Knipoog

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:05

Goed topic dit ik heb zelf ook last van aan de teugel rijden Tong uitsteken maar mijn verzorgpaard was een jaar niet bereden dus eerst moest ik zijn conditie weer opbouwen en nu ben ik bezig met hem manieren leren Pling want die heeft hij niet Haha!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:09

superwoman schreef:
Vind het raar dat je de B door bent gekomen, zonder dat hij aaan de teugel loopt Verward Ik geloof je wel, maar het zou niet moeten kunnen vind ik.

de B staat voor Basis en bij basis denk ik aan de gangen, is het paard voorwaarts.

hierboven staat een prachtig voorbeeld van iemand die een B-paard als een L of een M-paard ziet.

met de basis wordt bedoeld, kan het paard op zijn eigen benen lopen, is het gehoorzaam en is er contact.
stop toch zelf ook eens met die KRUL.
leg die hals goed uit, neus VOOR de loodlijn, paard voorwaarts en voila u heeft 3 goede gangen waar je zo een 7 of een 8 voor kan krijgen. ik heb vorige week wedstrijd gehad, mijn paard liep met zn neus naar VOREN, schoot een paar keer weg van de spanning en rara hoeveel punten? 191. puur omdat ik de figuren goed heb laten zien en de gangen goed waren. ga je er aan lopen trekken en doen behaal je dat niet hoor.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:26

Vicky_88: Ik ga helemaal met je mee. Het is fijn als je start en je hebt je paardje zo lopen dat je in een keer doorstoomt naar de L, maar in de B draait het om hele andere dingen dan alleen die eeuwige nageeflijkheid Slapen Natuurlijk is het essentieel dat je je paard goed loswerkt, maar daar gaat een enorme grote Basis aan vooraf, een basis die bij een aardig deel van de ruiters in Nederland ontbreekt..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:45

Malou_Jiska schreef:
Ik ga nu naar de L1 met mijn fjordenpony, maar ik zit eigenlijk toch wel met een probleem. In de L is aan de teugel toch wel een soort van verplicht. Ik was er vroeger eigenlijk nooit zo mee bezig, maar ik bedenk me toch ineens dat ik mijn pony nog nooit aan de teugel heb gehad. Ik heb nog een andere leaser, en daarbij loopt ze ook nooit aan de teugel. Het zit echt in haar. Mijn fjord Jiska is ook best wel lomp. Ze 'sjokt' door de bak. Toch is wel degelijk voorwaarts! Ik weet natuurlijk dat dat eerst in orde moet zijn. Ik vind haar goed voorwaarts. Ze reageert lekker op mijn been, en ik rijd nooit met sporen. Dus dat is het probleem niet. Ik en jiska's leaser rijden allebei heel veel overgangen, figuren en veel afwisseling. Toch gaat dat neusje nooit naar beneden, ook al speel je licht met je teugels. Elk paard kan aan de teugel, maar het lijkt wel of mijn paard het helemaal niet door heeft ofzo. Ik en 'Jiska's leaser hebben echt álles al geprobeerd. Mijn fjord Jiska is 10 jaar. Ik heb haar nu twee jaar. Voordat ze van mij was, heeft ze op een landje gestaan. Ze werd af en toe bereden door kindertjes. Ze heeft dus nooit echt serieus gewerkt. Het enige wat het was, is een paar simpele rondjes door de bak. Totdat ze bij mij kwam, is er nooit iets met haar gebeurd van wedstrijden of zo. Aan de teugel rijden enzo? Dat werd niet eens gevraagd! Instructeurs zeggen dat ik misschien maar 1 keer met een hulpteugel moet rijden. Weet je wat ik heb gedaan? Eén hele week elke dag er een hele goede instructeur op laten rijden. Als ze dan niet aan de teugel loopt? Pff. Dan weet ik het niet meer, hij laat alle paarden namelijk op een hele vriendelijke manier aan de teugel rijden, door ontspanning. Hij doet nooit iets met zijn handen, zoals zagen. Veel paarden krijgt hij lekker ontspannen, waardoor ze nageeflijk worden. Bij elk paard lukt het hem, maar bij mijn fjord niet. Hij heeft met sporen gereden, wat ik eigenlijk niet zo leuk vond, maar hij zij dat ze dan misschien wat actiever werd in de achterhand. Hij krijg haar gewoon niet aan de teugel. Hij heeft zes keer met sporen gereden en 1 keer zonder. Ook toen hij zonder reed, liep ze niet aan de teugel. Ik denk dat ik toch maar eens bijzetteugel ga aanschaffen, waardoor ze toch een soort van gedwongen word. Mijn instructeur heeft er 1 die ik zo mag lenen, Wat vinden jullie? Ik weet het niet meer!

de B is basis dus helemaal niet erg dat ie niet aan de teugel loopt, zoals gezegd; als je maar netjes de figuren rijd en 3 nette gangen kan laten zien. maar het zit niet zoals je zegt in het paard dat ie niet nageeflijk loopt. een paard kan enkel ontspannen wanneer je paard recht is, dus aan 2 kanten qua spieren even lang is, het paard naar 2 kanten makkelijk kan buigen. ga eens kijken of je paard recht is, zitten je beugels gelijk of laat iemand vanachter kijken als je aan het rijden bent of je paard recht is. kijkt je paard naar binnen of naar buiten als je op de hoefslag loopt of loopt je paard tegen je been in aan 1 kant, enz...zo kom je erachter of je paard recht is.
kijk eens op deze sites voor veel meer info en kijk welke scheefheid je paard heeft; links of rechtsgebogen (net zoals wij linkshandig beter zijn of rechtshandig). elk paard is scheef en diend rechtgericht te worden om zo te kunnen ontspannen en na te geven.

www.hoefkatrol.com/ of www.paardenbegrijpen.nl

succes!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:46

Vicky_88 schreef:
superwoman schreef:

de B staat voor Basis en bij basis denk ik aan de gangen, is het paard voorwaarts.

hierboven staat een prachtig voorbeeld van iemand die een B-paard als een L of een M-paard ziet.

Fijn dat je me in een hokje stopt Knipoog
Ben jij jury?

Er zijn meerdere topics geweest over het "aan de teugel" in de B....
Het is de bedoeling dat het paard nageeflijk loopt en niet in de krul.
Ook in de B!

Petulan, wat is er mis met nageeflijkheid?
Het paard moet nageven, dat is de bedoeling.
Hij kan alleen nageven als hij correct gereden wordt. Niet in de krul dus!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:49

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:22

superwomen, ik zeg alleen wat ik er uit op maak en hoe ik over je tekst denk. nee ikzelf ben geen jury maar mijn begeleider wel. al 40 jaar zelfs.

een paard hoeft in de B helemaal niet nageeflijk te zijn er moet CONTACT zijn, dat is heel iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:23

Ik heb ook even een vraagje!
Ik rij op een manege best wel vaak op het zelfde paard (j)
Hij loopt vaak mee met de beginners,en ik zou hem graag aan de teugel willen rijden Lachen maar hij loopt al wel voorwaarts, en ik speel ook met het mondje enzo, maar dan loopt hij achter uit..
En zagen doe ik liever niet..
Iemand tips voor mij? Lachen
en als ik hem heb is het maar heel eventjes..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:31

@Vicky_88: Dan nog is elke jury anders, want in het topic geeft iig 1 jury aan geen winst te zullen geven.

Ga je mij nou vertellen dat contact anders is dan nageeflijkheid? (sarcastisch) ROFL Huilen van het lachen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:39

@ superwoman, ik heb een reactie geplaatst in dat andere topic. daar staat iets wat ik heb uitgetest. dus als je dat even wilt lezen... heel graag zelfs.
en de 2e zin was in het algemeen en niet tegen jou persoonlijk Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:46

@Vicky_88, ik heb gereageerd.
Nu weer on-topic

Paulaa_ schreef:
Ik heb ook even een vraagje!
Ik rij op een manege best wel vaak op het zelfde paard (j)
Hij loopt vaak mee met de beginners,en ik zou hem graag aan de teugel willen rijden Lachen maar hij loopt al wel voorwaarts, en ik speel ook met het mondje enzo, maar dan loopt hij achter uit..
En zagen doe ik liever niet..
Iemand tips voor mij? Lachen
en als ik hem heb is het maar heel eventjes..

Dat hij voorwaarts loopt, wil niet zeggen dat je paard aan je been is. Wanneer jij een kleine hulp geeft moet je paard
daar gelijk op reageren. Met de juiste aanleuning zal hij dan vanzelf zakken.
Spelen raad ik je af.

Bij het dikgedrukte neem ik aan dat jij "het" probeerd als je stilstaat. Dat raad ik je ook af Knipoog
Als je van achter naar voren rijdt loopt hij vanzelf lichterlijk tegen het bit (dus niet op druk door de handen), waardoor hij gaat zakken. Als je dat nog niet geheel onder de knie heb, zou ik "het" nog niet proberen als je stil staat.

succes!