Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:31

Mieke schreef:
Ik denk dat je voor een deel wel gelijk hebt Pipo, alleen denk ik dat je een na laatste alinea het woordje LRD ook kunt vervangen door klassiek... Dat is tenminste hetgeen ik ook nog wel eens om me heen zie. Vastzettende en stugge handen, rukken en plukken kom je bepaald niet alleen bij LRD tegen...

Ja komt je absoluut tegen in het klassieke. Alleen nodigt LDR dat meer uit.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 11:32

Pipo & Mieke: Dat is helemaal waar, maar voor de helderheid van de discussie hadden we eerder besloten om het te beperken tot het GOED gereden zijn van een paard en wilde we daar vanuit gaande kijken wat de toegevoegde waarde van het LDR instellen zou zijn.
Hoeveel mensen er op welk niveau goed of slecht rijden is een heel ander onderwerp...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:18

Pipo schreef:
Vraagtekens plaatsen bij Z ruiters mag toch wel? Heb je ze wel eens zien rijden op wedstrijd? Bij mij springen de tranen vaker dan eens in de ogen als ik zie. Daanaast MOET ik mij helemaal niet houden aan mijn standpunt. Dat is iets wat ik helemaal zelf uitmaakt. En dat hoef jij niet te doen voor mij. Zoals ik al eerder zei: Iemand die nooit van mening veranderd heeft nooit wat geleerd.

Ik rij zelf wel eens en proefje dus kom nog wel eens wat tegen ja, daar wordt je niet altijd blij van, daarom is het zo vreemd om een niveau te zetten bij het mogen uitvoeren van een methode... Niveau zegt namelijk niet altijd genoeg.
Meningen nuanceren/bijstellen is niets mis mee, maar je standpunten net zo draaien dat ze je bij een discussie goed uitkomen maakt je er niet geloofwaardiger op.

Citaat:
En flegmatiek paard met een hoog kruis en een stuwend achterbeen is natuurlijk niet na te rijden in dit systeem. Beetje logisch nadenken lijkt mij dat.

Waarom niet?
Als een paard bij het dieper instellen niet blijft dragen moet je jezelf afvragen of je het paard wel zo goed voor elkaar hebt, of dat je je laat misleiden door het koppie hoog te houden. Voor een paard met een hoog kruis is het natuurlijk wel wat moeilijker, die houden het vaak wat minder lang vol waarna je ze weer iets hoger kunt instellen om het ze iets makkelijker te maken. Maar als ze gelijk gaan duiken kan je er vanuit gaan dat je het dier dus al helemaal niet goed op het achterbeen had.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:24

ik zie zowiezo niet zo in hoe je een paard LDR kan trekken... daar mis ik denk ik de spier ballen voor ofzo... Dat is in ieder geval geen paardrijden.

Maar vraagje aan Pipo: is LDR (in meer of mindere mate) in de training van een bekwame ruiter (denk aan grand prix nivo) ook niet ok?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:38

Tja, en wat is dan de definitie van goed gereden paarden? Moeten we daar wel of niet een niveau aan verbinden?

En wat valt er precies onder LRD en wat absoluut niet? Is misschien ook wel zaak om eens helder te maken?

Ik heb de indruk dat bijv. Pipo (correct me if i'm wrong), de paarden wel eens wat ronder instelt, maar dat bijv. Aqua8horse en QQQQ hun paarden never nooit achter de loodlijn stellen.
Als je je paard wel eens wat achter de LL stelt, rij je dan automatisch LRD??

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 13:42

Nee dus, Mieke! Vandaar dat ik hierboven ook even weer herinnerde aan wat wij voor het gemak in dit topic als LDR beschouwen: Het 'grijze gebied' hebben we het even niet over. Dit zou het makkelijker moeten maken om de grote voordelen van de LDR houding te belichten, maar het is toch wat moeilijker om binnen deze grenzen te discuseren dan gedacht, blijkbaar...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:59

Volgens mij kunnen we er beter over ophouden, een clinic zou e.e.a. voor de echt geinteresseerden wat duidelijker kunnen maken en het grijze gebied misschien wat kunnen afbakenen, dit over een weer gebekvecht is een beetje zinloos volgens mij....

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:04

Ik snap niet waarom je een paard OP de LL of er iets voor niet kan controleren en trainen. Aimee, wat bedoel je met LDR gebruik ik om te controleren of een paard 'op achter' is?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 14:10

Als ik het goed begrijp, bedoelt ze dat het paard op de voorhand zal vallen (gaan duiken) als ie niet goed "op achter" is en ze 'm op 'standje LDR' instelt.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:19

Bedankt QQQQ, maar het is nogal verwarrend allemaal. Ik stel ook voor dat iemand een hoop fotos maakt of een clinic start. Verder blijf ik erbij dat LDR weer een methode is die zo ruim toegepast kan worden en 'misbruikt' dat er eigenlijk geen vaste uitspraak kan over gedaan worden. Volgens mij moet de bouw en de training van het paard bepalen wat je doet. Maar ik zou LDR zeker niet als standaardmethode gebruiken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:46

Ik heb nogmaals gesplit in dit topic. Het is jammer dat dit onderwerp niet besproken kan worden zonder dat er op de man/vrouw gespeeld wordt. Ik ga dus ook een slotje zetten.

Het idee van een clinic is erg leuk en daar ben ik zeker bij aanwezig Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:46

Een systeem wat zo'n enorme trainingswaarde moet hebben als dat ons hier wordt verteld, moet dus daarom ook een vrij grote impact hebben op het paardenlichaam, anders was de trainingswaarde niet zo hoog. Dat doet mij toch vermoeden dat een klein foutje of een geringe afwijking van wat bedoeld wordt (in het systeem) dus óók een grote impact zal hebben op het paardenlijf. Oftewel, als je dit systeem niet foutloos toepast, je je paard toch wat makkelijker en doeltreffender naar de ratsmoedee helpt. Ik denk dat het daarom heel verstandig is om eerst te verdiepen in wat er bedoeld wordt. Het kleine foutje kan leiden tot wat ik eerder al aanhaalde, een situatie waaruit eigenlijk geen weg meer terug is.