murphy102 schreef:"Slechts datgene wat zich loslaat, laat zich rechtrichten en uiteindelijk verzamelen". Een heel belangrijke uitspraak van Egon von Neindorff.
(...)
Een paard wat zich vasthoudt in nek- en kaakgewricht zal dus ook de rug niet loslaten.
(...)
Dus begin bij het begin:
Zorg door tempobeheersing dat de takt klopt, zorg door het paard na te laten geven in nek en kaak dat hij als gevolg daarvan ook de rug LOSlaat en zorg door je paard van achteren naar voren naar de hand toe te rijden dat je paard "leuning zoekt" met jouw hand, waardoor het in aanleuning zal gaan.
Dit bevestigen, dan heb je een basis om verder te gaan, want:
"Nur was sich loslässt, lässt sich versammeln" ...
Wat mij verwondert - het is wellicht off topic is de volgorde: "eerst kaak los en als het gevolg daarvan de rug los".
Ik heb begrepen: de kaak is - zowel bij mens als paard als bij heel veel ander dieren - en uiterst ingewikkeld gewricht: je moet tegen de zwaartekracht in je onderkaak in de buurt van je bovenkaak houden. (Okee, voor een grazend paard valt het nog mee, maar wij rijden geen grazende paarden.) Verder moet je niet constant op je tong bijten etc. - dus de bewegingen van je onderkaak moet je heel precies kunne doseren.
Dit was anatomie.
Ik heb geleerd, als als gevolg van deze feiten, de kaak een van de eerste gewrichten is, die zich gaat spannen als een paard zich bijv. zorgen maakt over een tractor (of een bakkabouter).
En dat de kaak zo ongeveer het laatste gewricht is, dat lekker ontspannen en soepel gaat bewegen.
Wel heb ik de ervaring, dat als ik via mijn bijna doorhangende teugel voel, dat de kaak zich iets gaat spannen, dat ik dan nog een marge heb, om ontspanning/ aandacht te vragen ("op mij letten graag!", dwz. die kabouter is niet belangrijk).
"Marge" betekent wat mij betreft een paar seconden (misschien wel korter) en hooguit een gram. (Het enige teugelsignaal dat zin heeft, is een licht signaal "doe maar los" - trekken, gewicht zetten etc. kan nooit tot echt loslaten leiden. Uiteraard wel tot achter de teugel enzo.)(Daarnaast check ik razendsnel mijn eigen lichaam mbt. spanning en ga ik "kauwgom kauwen" = mijn eigen kaak losmaken.)