Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

susanne_m

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:59

zo wat gaan jullie hard.

voor iedereen die het nodig heeft :(:) hoop dat jullie snel weer topfit zijn!

mn meisje gaat wel fijn, begin door te krijgen hoe ik haar los moet rijden.
zo zijn er af en toe nog wat miscommunicaties, waar zij western beleerd is en ik engels rijd..
Afgelopen week wel tijd gemaakt om weer wat buiten ritten te rijden, ik merk aan haar dat ze niet altijd in het zand wil werken. Een beetje een balans in vinden.
We hebben ineens het knopje zijwaarts ontdekt, nu is het alleen 'lastig' dat ze niet op eigen initiatief zijwaarts gaat, en daarin wel het voorwaartse behoud. je leert elke dag weer wat!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:47

Beterschap allemaal!

Hier gaat het rijden ook erg fijn de laatste tijd. Had van mijn instructeur de tip meegekregen om meer zwart/wit in het rijden te zijn. Ik ben nu vaak te grijs (omdat ik het allemaal te netjes en zachtjes wil doen) waardoor al mijn hulpen allemaal een beetje van hetzelfde zijn. Ik ben na de les twee maal zelf aan het oefenen geweest met het meer zwart wit zijn (dus strenger waar nodig, maar ook echt volledige ontspanning als het goed gaat (dat was volgens hem (en mij) het belangrijkste) en ik moet eerlijk zeggen dat ik merk dat de communicatie duidelijker wordt! Dus ik ben heel blij.
Ook heb ik na mijn onderlinge wedstrijddebuut een startkaart aangevraagd die ingaat per 1 januari....

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:11

nou.. je gaat 2 weken op vakantie en dan blijkt het topic weer volledig tot leven te zijn gekomen
LEUK!!!! *\%/*

Ergens in dit topic sta ik ook. Ik les bij KT en maak lekker vorderingen.
Momenteel ben ik met Suus klaar voor de L1...hoop ik....bibber...bibber... zondag eerste keer starten L1.
Mijn focus ligt momenteel heel erg op het rustig blijven in mijn handen. Want ik ga graag met suuske mee in de onrust en daardoor wordt het nog erger :D

Zo en nu ga ik ff bijlezen vanaf pagina 32 :x

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:31

Elbee: gefeliciteerd met de winst! Denk dat het lastiger is op wedstrijd om zelf echt goed ontspannen te blijven, en dan is het logisch dat subtiel sturen minder goed gaat. Genoeg om mee bezig te gaan inderdaad :)

Partywitch: ook op naar de wedstrijden, gaaf hoor! Is een droom van mij om ook weer te starten; het is leuk om mee te lezen met jullie hierover.

Knollentuin: fijn dat je er weer bent! Hoop dat je het rijden snel weer fijn op kan pakken.

Justkid: kid doet het weer! Gelukkig :) Pionnetje oefening klinkt goed, Sandor zwaait ook makkelijk uit. En voor mij fijn om iets te hebben om op te mikken.

Ankem: sterkte met de pijn, hoop dat ze kunnen helpen. Gaaf dat Kelly zo lekker loopt als ze los is *trots*

Sab: hoi hoi :) Welkom terug van de vakantie en veel plezier met lezen. Misschien kan je de vakantie-relax-stemming meenemen naar zondag?

Zwart-wit rijden hmmm ik denk dat dat voor paarden heel fijn is inderdaad.. en daar nog een hoop te verbeteren valt bij mij. Als ik terugdenk dan ging het altijd slechter als ik aan het mieren over de kleine dingetjes was.. of wat ook een valkuil is, is om mee te liften en dan verder niks aangeven. Wat dat betreft was de oude begeleiding van paps vroeger wel goed. Ik weet nog dat die toen zei "rij niet zo bleu" en ik echt geen idee wat dat was... blauw.. wat dan?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:54

Azmodania schreef:
Wat dat betreft was de oude begeleiding van paps vroeger wel goed. Ik weet nog dat die toen zei "rij niet zo bleu" en ik echt geen idee wat dat was... blauw.. wat dan?
Niet zo "verlegen" maw: duidelijker en minder voorzichtig rijden zal ie bedoelt hebben.
En oh wat herken ik mezelf hierin... :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:03

Ik ook... Krijg ook regelmatig te horen dat ik zwart/wit moet rijden, niet zo grijs. Paarden houden van duidelijkheid, zwart/wit. Was wel ff verwarrend in het het begin, want ik dacht juist vriendelijk te rijden. Maar ik reed te onduidelijk.

Heb ook wel wat gehad aan de tips hier (of die stond in het 'fototopic aan de teugel?) over het halthouden bijvoorbeeld. Ik wilde halthouden, maar was niet zo erg duidelijk. Dus nog een pasje, nog een... en stil.. Nu tel ik in mijn hoofd af: 3,2,1 halt. Dat werkt echt veel fijner, want je bent duidelijk, hebt voorbereiding en weet wanneer je echt stil moet staan..

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:15

zo bijgelezen...

idd duiderlijker en niet zo voorzichtig zijn. Dat is denk de belangrijkste stap die je als ruiter kan maken.
Zelf bewust rijden, bewuste hulpen geven.

Ik ben me vooral bewust geworden van het opnieuw leren rijden dat ik meer gefocust rijd. Dus niet meerijden met je paard. Maar voelen en ervaren dat wat jij doet aan hulp een respons heeft. Dus idd zorgen dat als je een hulp geeft je weet waarom je die geeft en wat je wilt/denkt ermee te bereiken. En vaststellen of dat ook gebeurd... zo niet, dan kan je verder, waarom niet, snapt paard het niet, doe jij het fout.
Dat bewuster rijden heeft mij echt veel duidelijkheid gebracht en ook bij suus. Die heeft een consequente ruiter. Daardoor kan je werken naar samen dansen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:22

he sabm, was je dr weer? :wave:
jk, heb je nog in je hoofd wat we toen om te oefenen uit geschreven hadden? volgens mij ,als het me nog goed bijstaat doen jullie niet zoveel met lengte buiging in de western he? ik dacht dat we het toen over travers en renvers gehad hadden, zodat kid leert haar heup,binnenachterbeen mee te nemen in de wending ippv hem naar buiten eruit te laten stappen,ook was er iets met door je binnenbeen heen duwen, niet eromheen blijven maar eraan "plakken'"

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:05

knollentuin schreef:
ook was er iets met door je binnenbeen heen duwen, niet eromheen blijven maar eraan "plakken'"
Ik ben hier weer een en al "oor" als ik dit meelees...
Kegelde gister in de groepsles beide staanders om van de springopstelling.... :9 :9
Hij liep dwars door m'n steunende been heen precies waar ik em dus niet hebben wou.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:51

Peetstap schreef:
knollentuin schreef:
ook was er iets met door je binnenbeen heen duwen, niet eromheen blijven maar eraan "plakken'"
Ik ben hier weer een en al "oor" als ik dit meelees...

Nou ik ook! Ik kwam er tijdens mijn proefles achter dat mijn pony gewoon niet reageert op zijwaarts bedoelde kuithulpen :=

En met een rechtergalop-poging viel hij zo scheef naar binnen dat er voor mij niet meer te rijden viel. Pony is scheef, en heeft veel trucjes om zich er totaal 'uit te gooien'. Afgelopen les had hij bedacht dat hij zijn hoofd eens horizontaal moest steken >;) Van draven was geen sprake meer, hij kreupelt dan echt op 4 benen, zo lijkt het.

En ik blijf hem vertellen dat hij voorwaarts moet... Voorwaarts en zijn hoofd eens normaal houden. Hoeft niet eens aan de teugel, als hij maar niet zo overal en nergens zit! Aan de teugel wil hij namelijk ook graag overdrijven door dan weer veel te diep te gaan. *zucht* Wij hebben nog veel te leren! :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:14

Joh: heb gister de galop ronde's solo gedaan op de "cowboy" manier: beide teugels in een hand en met binnenbeen en zweep er in als ie ook maar beetje naar binnen wou draaien, en toch zelf ontspannen blijven...: ja toen "begrepen" we elkaar beter en ging ie wat swingerder onder me lopen in de oefeningen daarna.
Hij moest wat energie kwijt *\o/*

Is een 4 jarige fries, en wij doen nog zoveel dingetjes verkeerd...; ja dan worden ze stuurloos.
Op stal en naast je is ie zo braaf en volgend als wat ;-) echt een knuffel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:36

Peetstap schreef:
Joh: heb gister de galop ronde's solo gedaan op de "cowboy" manier: beide teugels in een hand en met binnenbeen en zweep er in als ie ook maar beetje naar binnen wou draaien, en toch zelf ontspannen blijven...: ja toen "begrepen" we elkaar beter en ging ie wat swingerder onder me lopen in de oefeningen daarna.
Hij moest wat energie kwijt *\o/*

Is een 4 jarige fries, en wij doen nog zoveel dingetjes verkeerd...; ja dan worden ze stuurloos.
Op stal en naast je is ie zo braaf en volgend als wat ;-) echt een knuffel.

Ik heb een 7 jarige hafkruising :)

Maare... zo in galop durf ik echt niet. Ik durf sowieso nog niet met zweepje te rijden. En ik denk dat je voor jou manier een lege binnenbak nodig hebt? Of in ieder geval een goede omheining? Heb ik nl ook niet. Onze buitenbak grenst aan de paddock, hooiopslag en het buitenrij-pad. Afgezet met een wit lintje, meer niet.

Maar ik durf gewoon niet, dat is het probleem. Linksom kan ik een beetje galopperen soms. Hij valt wel naar binnen maar heeft tenminste de goede galop. Rechts... Tja. Ik houd het wel even bij stappen en draven. Galopperen bewaar ik voor aan de longe.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:43

Sabm leuk! Succes vast voor je wedstrijd!
Zwart-wit.................ja, daar kan ik wat mee. Ik probeer vriendelijk en met kleine hulpen te rijden.......en nog een keer een kleine hulp, en nog een.................grijs dus! Zo ging ik op wedstrijd ook. Gaf steeds een beetje been zonder reactie.................Thuis gaat dat steeds beter; been of been eraf. Wit of zwart dus. Mijn doel voor volgende wedstrijd: ontspanning en zwart/wit :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:09

Hallo Sabm. Ook weer terug van weggeweest!
Merk dat ik het nu een beetje moeilijk vind om gericht te schrijven. Zit een beetje met het koppie ergens anders. Ben vanmorgen bij de neuro geweest en die wil me deze week nog in de MRI. Als dat niet poliklinsch lukt, dan neemt ze me morgen op....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:12

Jakkes Anke, sterkte. :\

*duikt weer in meeleesmodus*

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:15

He bah Ankem dat klinkt niet fijn. Ik hoop echt dat ze je kunnen helpen en dat je er snel vanaf bent!
Pijn is verschrikkelijk, en zenuwpijn moet nog erger zijn. :(:)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:18

Heftig Ankem. Hopelijk wel meer duidelijkheid daardoor en een manier om van je pijn af te komen.

Sabm: succes met je wedstrijd! Is Suus nog wel gereden tijdens je vakantie?
Wb naar binnenvallen in de galop: ken het en heb zelf ook groot aandeel (ja, niet alleen paard is scheef). Ik draai rechtsom makkelijker dan linksom. Dan heb ik neiging te weinig op binnenkant te zitten. Wat mij helpt hierin is constant denken dat ik mijn binnenbeen lang maak/hou. En mijn bovenlichaam meedraaien (niet inknikken!) in de richting waar ik heen wil.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:18

Het gaat nog wel wat verder dan alleen de zenuwpijn, maar dat wil ik hier op dit moment niet neerzetten.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:25

Toen ik een aantal weken geleden weer ging lessen, moest ik alles loslaten wat ik tot toen deed.
Eerst moest ik de motor weer aan het werk zetten. Teugels in de buitenhand, zweep in de binnenhand. Iets naar voren zitten met bovenlijf. Been geven, geen reactie, zwiep met de zweep. Dus niet tikken, maar een zwiepend geluid maken.
Toen schoot ze naar voren. Weer overgang terug maken en weer. Ik heb twee weken alleen maar zo rondgereden, aan het einde van elke zijde een overgang gemaakt. Echt heel consequent, zwart wit. Ze is nu super aan het been en daardoor werkt de rem ook weer beter.
Het paardrijden en je paard bepaalde dingen leren is gestoeld op behavioristische leerprincipes.
We kennen allemaal het voorbeeld van Pavlov, met die kwijlende hond.
Bij paarden werkt het net zo. Stimuli-Respons -> conditionering.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:30

tjemig ankem wat vervelend
ik hoop voor je dat het meevalt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:49

oh ankem ik hoop dat je snel in de MRI kan en dat het snel over gaat.

Maaike suus is neit gereden in mijn vakantie. donderdag thuis en haar ff gelongeerd en vrijdag meteen les.
Ging wonderbaarlijk heel lekker, suus heeft de vakantie denk goed gebruikt. De rust in haar kop was duidelijk te merken. Ze pakte het lekker op en ik ook.

Ik merk soms zelf dat ik met mijn paard mee ga zitten. Ze zet me soort van op bv links qua gewicht. Juist dan moet ik erg opletten om zelf recht te blijven zitten. Dan kan ik haar beter corrigeren, maar ik vind dat errug moeilijk!!!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:41

Anke, sterkte...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:33

*Stapt ook even uit de meeleesmodus (begin aug ernstig bandletsel opgelopen, dus ik kan nog niet lopen, laat staan rijden en heb hier dus niets toe te voegen)*
Anke, heel veel sterkte, ik duim dat je vlot een MRI mag en niet opgenomen hoeft te worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:36

oh anke sterkte.. :(:)
en nado, dat klinkt ook niet prettig :\ maar wel leuk dat je meeleest

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:37

Sterkte Anke!