Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:00

Ik heb zo'n duur boek al heel lang op mijn verlanglijstje staan...echt al enkele jaren.Eigenlijk moet ik me er eens aan wagen....

Bedankt! Duidelijke uitleg en erg interessant!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:22

Moet me toch eens meer verdiepen in skelet en spieren. Kom echt kennis te kort.

Japeloup- een veulen uit je witje is een goed idee als ze het aankan. Ik heb geen kennis van hengsten dus van mij geen tips ofzo.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:42

Ik ben wel benieuwd naar een kruising tussen Palous en een hele knappe tinkerman <3 , maar ik vermoed zomaar dat dat niet jouw keus gaat zijn Japeloup.
Helaas kan ik je hier verder niet in adviseren.
Had vandaag graag Janus nog even lekker gestapt na de pittige les van gisteren, helaas pas om 20 uur thuis vandaag %) Hele lange en drukke dienst gehad. Arm peerdje. Morgen maar eerst even heel flink warm stappen. Hij heeft wel de hele dag buiten gestaan, maar echt heel veel bewegen doet ie dan niet.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:00

Ook ik zou het niet weten met hengsten. Ik zou zelf ook niet het geduld hebben om te wachten op een veulentje... En ik ben geen merrie-mens (vrouw x vrouw = min bij mij)

Arme Janus, maar komt vast goed. Hij zal het vast niet erg hebben gevonden om vandaag een dagje te lanterfanten.

Anatomie is niet mijn ding, snap er ook weinig van...

Vandaag mijn meneer gereden, met beugels 2 maten langer. Het zit beter, maar niet optimaal. Dus heb de beugels eraf gehaald, zat een stuk lekkerder! Meneer had geen zin, draide kont toe, buik uit houden en dwars met instappen. Een aantal pagina's terug werd de opmerking gemaakt dat wij vaak mensen gedrag aan paarden toeschrijven, maar vind dit ook echt! Ik kom soms aanlopen en dan komt hij hinnekend naar mij toe gerend (nee, niet alleen met etenstijd) en soms draait hij zich om als hij mij ziet en moet ik hem echt lokken. Het is een aparte in de omgang... :P
Oke, even terug: rijden ging redelijk. Ik wil alles snel weer oppakken, maar hij heeft vanaf de zomer al niet meer normaal gelopen, dus kan ik niet van hem verwachten. Had vandaag veel moeite om hem recht te houden, viel veel over binnen en buitenschouder. Heb geen bak, dus kan niet 'leunen' op de bakrand. Vond het een beetje vreemd, ga even kijken of het morgen weer zo is. Blijf erg bang dat er nog iets 'mis' met hem is. Aan de andere kant is het ook wel zo'n schijterd dat hij dat wel aan zou geven (hoop ik).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:40

ben ik ook weer even, heb vanmorgen de veearts bij goof gehad, hij heeft een uitstulpinkje op zn derde ooglid en het was de laatste tijd wat pruttig, schijnt t een tumor te zijn...nu moet ie dus geopereerd en dat vind ik helemaal niks, ik wil zo een ouder dier niet onder narcose en helemaal plat.. :\ maar t kan niet anders..zucht. maak me toch wel zorgen...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:49

Fijn dat stukje anatomie. Toch weer meer op gaan letten wanneer ik weer aan de dubbele longe werk bijv.

Paar pagina's terug nog over de haffies, ik vind die ouderwetse-tank beesten het mooiste :o Heb alleen een slankere hafkruising (haf x mengelmoespony) Beweegt niet erg paardachtig, maar wel ruimer dan zijn moeder, dat is echt zo'n dribbeltje.

En natuurlijk het nieuws over Palousje... Sh!tzooi! ... weet niet wat ik er op moet zeggen. Je paardje misschien wel voor 't leven afgekeurd als rijpaard. Een veulen is dan wel een dure (lang durende ook) optie als nieuw rijpaard, maar ook erg leuk. De hengstenkeuze, het spannende van hoe & wat het wordt, de eerste opvoeding, later zelf inrijden bijv. En je hebt dan wel de beste herinnering ever aan je prachtige merrie. Enige waar je bang voor zou kunnen zijn... zijn die blessures niet erfelijk? Dat zou zo zonde zijn als nóg een paard het zou krijgen!

Zelf geen goede dag qua paarden: "ontploffingsgevaar" had er op de bordjes mogen staan... Echt verschrikkelijk hoe lastig Wal was. Niet te hanteren. Ik werd bozer en bozer, heb hem een paar tikken verkocht... -:(- Helpt niet natuurlijk, maar je staat zo machteloos als je pony blijft springen, draaien, slaan met voorbenen, mesten, steigeren (paar keer zelfs!). Er moet iets zijn geweest, maar dan nog moet hij zich gedragen!

Uiteindelijk heb ik 'm heel hard laten werken, veel draven aan de dubbele longe. In het begin was het rodeo, toen hij moe was was het goed. Tja... Ik ga hem niks meer voeren denk ik... Iig nog weer eens goed naar kijken.
En doorzetten... Ik ga er van uit dat een paard toch kiest voor de makkelijkste weg (en bokken en steigeren kost veel energie). Als hij rustig isa is het ook echt de braafste pony van stal. Maar o wee als er iets is... (lijkt misschien wel heel erg op 't baasje wat dat betreft... Zomaar panikeren, angstig zijn om niks, stemmingswisselingen, etc.... oeps :o )

edit: @ KT: wat ontzettend slecht nieuws. Kan hij blind worden anders als je niks doet? Moet je naar de kliniek? Bah bah bah! Zijn echt stomme dingen dit.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:56

Knollentuin, veel sterkte, niet leuk en kan me voorstellen dat je je zorgen maakt ...
Knuffel :(:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:00

Die goof toch. Niet fijn!!! Sterkte met hem, ga duimen voor jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:27

Paardjes in de lappenmand....... niet fijn :(:) ik duim voor jullie........

Had een gave les vandaag. Met westernpad en voltigesingel. Freggle was zo lief <3 ze heeft nog even lekker gespeeld in de paddock :D vond ze leuk. Ff losgooien, ging ze steeds een kusje brengen <3

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:09

Japeloup, ik heb niet veel verstand van Appies,maar ik vind de hengst van Neonlight erg gaaf: [ITP] Reedhill's Devdan op de hengstenkeuring

KT, wat naar, sterkte.

Imre, lekker gelest. Wat goed dat je zoveel complimenten kreeg.

Voor de rest bijgelezen , maar niet veel onthouden :o

Vandaag lekker het bos in geweest, Duur had er flink tempo in, hij was blij :D Rijtechnisch weinig gedaan, maar lekker met een lang teugeltje op eigen benen laten lopen en genoten van zijn looplust.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:38

Devdan is erg gaaf :j
Maar misschien wel wat te klein?

KT: wat een rotnieuws zeg.
Sterkte met besluiten tot opereren of niet :(:)

Imre: +:)+
Arme Jonas op dronkemans benen :(:)

Yamcha: ook een fijne les +:)+

Safiera: wat voer je hem nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:55

Ik vind hem voor de merrie wat te klein, en.ik hou van wat langgelijnd.
Ik heb Rubiquil aangeraden. Super karakter, qua bloedlijnen ook erg gaaf, zit heel wat moois achter, hij is wat ouderwets voor sommigen, maar voor Palousa is wat zwaarder niet erg, en het beest kan lopen, daar word je eng van..........

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:58

Rubiquil kan ik me best in vinden. Ferrobloed vind ik ook zo gek nog niet.
Naam die ook door mijn hoofd schoot was Oscar. Hele fijne en veelzijdige paarden van gezien :j
NRPS ben ik niet zo bekend mee.

Edit: Florencio werd ook genoemd. Zou ook geen verkeerde keuze zijn.
En misschien zou Johnson ook nog een optie kunnen zijn. Alleen die fokt volgens mij wat groter. Wel hele fijne nakomelingen van gezien. Fijn achterbeen, fijn karakter.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:06

Rubi is zeker stoer, mijn Joepje had ik daarmee laten dekken, maar helaas op 6 mnd een miskraam. Ga zeker kijken of ik hem voor Palous ook leuk vind.
Davdan denk ik ook te klein voor mij en Palous. Maar wordt wel steeds wijzer.
Safiera, ik ga natuurlijk in goed overleg met de DA of het niet een te groot risico is ivm erfelijkheid en of ze het nu lichamelijk wel aan kan. Wil het beste voor mijn Palousje en natuurlijk ook voor evt haar kind.

Florensio ziet er ook niet verkeerd uit.

Ik vind het geweldig dat jullie meedenken, maar gaan we zo niet te veel of topic? Wellicht beter om in m'n topic daarover verder te kletsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:11

Wat ik van Rubiquil wel vind is dat je merrie wel in de bovenlijn goed moet zijn. Rubiquil zelf heeft een wat weke rug en met een merrie met een wat weke rug zou ik dat niet aanraden.
Maar verder vind ik het een hele gave hengst. Super fijn karakter, dat hij ook doorgeeft. En heel fijn in zijn bewegingen :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:27

Instructrice heeft pas een paar weken een paard waarvan vaders vader Rubiquil is.
En heb meerdere Rubiquils gezien de afgelopen jaren. Vind het mooie dieren die goed in verhouding staan en mooie beweging hebben, maar idd de iets weke rug is wel een mogelijk minpuntje.
Zou dan voor een hengst gaan die een strakke bovenlijn heeft. Wil ook nog niet alles zeggen of die dat doorgeeft aan het veulen.. want invloed van de merrie blijkt ook behoorlijk te zijn.
Blijf het vreemd vinden dat je vooral hoort over de hengsten en niet over de merries, terwijl de merries toch ook een aanzienlijk deel aan het veulen doorgeven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:36

Iemand noemde om de merrie wel even te prokken.
Dat zou ik ook wel adviseren.
Of is ze al eens op de rontgen geweest?
Het zou namelijk zonde zijn om te gaan fokken terwijl er sprake is van een erfelijke afwijking.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:08

Ik ben een nul qua fokken/afstammingen en alles wat daarom heen zit, dus ik hou me daarbuiten.

KT, kan het niet plaatselijk verdoofd worden?? Lijkt me wel balen want op een narcose zit je niet te wachten...
Nado, lekker zeg, woon je vlakbij het bos? Ik zit altijd eerst bijna een uur in de auto....das jammer!
Safiera, oef dat klinkt niet best....ach niet teveel waarde aan hechten en de volgende dag weer blanco opnieuw beginnen!
Yamcha, vond je dat niet griezelig rijden? Ik moet daar niet aan denken hoor, heel soms stap ik Alf wel eens zonder zadel maar ik vind het echt doodeng! En die sukkel doet echt niets.....

Ik heb gisteren mijn lesklant op Alf gezet, haar paard was vernageld door de hoefsmid (die het overigens na een belletje echt gelijk kwam oplossen!) en ik stikte van de hoofdpijn en moest nog uit eten dus ze zei zal ik m rijden? Dat was grappig, zij wil veel oplossen met haar binnenhand en Alf doet daar niets mee, ja remmen maar niet hetgeen zij verwachtte. Vloog ook gierend uit de bocht met een galopje, waar ie doodleuk zijn hoofd de lucht in deed want ja de buitenteugel hing los. Vervolgens kreeg ze de slappe lach want ja hij valt al niet mee qua beweging maar met een hoofd in de wolken is het echt dramatisch.
Doordat ze qua zit met een holle rug naar voren ging kwam ze tegen de beweging in dus Alf elke keer uit galop.

Ik heb haar vervolgens geholpen door haar mee te laten bewegen en de buitenhand eraan te houden en wat een wereld van verschil wordt het dan, zo leuk om te zien!

Ach, Alf moest ook gewoon even lekker wat beweging hebben omdat ik de dag ervoor best pittig gelest had.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:27

Een leuke advertentie gevonden voor een bijrijdpaardje:
Een wat groter paard wat bij de manege staat waar ik altijd gereden heb, echt maar 10 minuutjes fietsen ofzo.
En wat vragen ze ervoor? 100 euro per maand >;) Helaas.. Die geldboom bij ons in de tuin staat er nogsteeds niet..

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:41

nooit begrepen.. ik zoek bijdrijder want dat komt mij beter uit... maar ik wil wel dat bijrijder betaald??
vreemd vind ik het. Verplichten te lessen bij instructeur naar keuze vind ik betere eis.

Ahh kt dat is balen zeg van Goof. Wanneer moet hij?
knuffels voor hem.

Rubi is mooi.. vind zelf 007 een mooierd.. maar vererven enzo... geen kaas van gegeten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:48

Ik heb ook nooit een bijdrage gevraagd. Of betaald toen ik Jim nog niet had.
Je bewijst elkaar een wederdienst. Eigenaar heeft meer tijd, paard meer aandacht, bijrijder een paar keer in de week een eigen paard.
Lessen vind ik inderdaad wel een goeie :j
Moet wel eerlijk zeggen dat ik dat bij Romana ook niet geëist heb. Heb haar nu een verjaardagscadeautje/bedankje beloofd. Een les bij Noor :D
Ze rijdt hem prima en als ze wil lessen dan mag dat ook. Maar voor die ene dag dat ze met hem rijdt vind ik het niet zo nodig. Ik geef haar af en toe wat tips en zolang ik het niet in negatieve zin merk dat ze heeft gereden vind ik het best. Ben allang blij dat ze het doet. Vind het best lekker, 1 dag in de week niet te hoeven gaan. En Jim loopt met haar weg. Als het zou passen zou hij zo in haar broekzak zitten :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:54

Ik zal me vandaag ook maar even wagen aan een superbijlees....

TK Hengstigheid kan inderdaad een rol spelen. Mijn overleden merrie had dat ook erg sterk. Die vond het rijden en het zadelen echt niet fijn in die periode. Ze was dan erg gevoelig in het ruggebied waar haar eierstokken lagen.

Daarna een heel verhaal over een hengsten. Zit ik helemaal niet in :)
Ja, de Friese hengsten enigszins en bij mij op stal staan 2 PRE hengsten ter dekking, maar dat is denk ik ook niet wat je zoekt.

Fijn dat je zo fijn gelest hebt Imre. Fijn Maaikiemike dat het rijden iets beter gaat.

Ojee KT wat balen voor Goof. Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden, zodat hij niet onder narcose hoeft.

Safiera
Een paard spiegelt enorm, dus het zou best kunnen zijn dat je eigen gevoelens indirect een rol spelen in dit gedrag.

Fijn dat je zo lekker hebt gelest Yamcha. Weer een hele overwinning voor jezelf op een westernpad met voltigesingel.

Nado heeft lekker genoten van een bosrit.

Daffodil
Heeft je lesklant ook bewust het verschil gevoeld? Ik hoop dat ze het gevoel nu ook mee kan nemen naar haar eigen paard. Een goede leermeester is Alf.

Liesje
Dat is inderdaad een flinke prijs. Ik snap dat ook niet zo goed.

Ik heb gisteren lekker op Kelly gereden. Ze begon weer wat stijfjes, maar ging daarna wel heel lekker.
Ze is lekker hengstig, hahaha. Ze vindt het hekwerk van de stapmolen helemaal geweldig en loopt ondertussen maar te piesen. Gelukkig nog geen hele watervallen, dat had mijn overleden merrie wel.
Verder gisteren weer even de sportcoupe bijgewerkt en een bontjas aan wintervacht eruit gerost. Komt weer mooi glanzend in de vacht. Ik ga zo weer naar haar toe, gaan we weer rijden.

Ik zoek eigenlijk nog een goede bananensingel. Heeft iemand ervaring met een bepaalde singel? De curve moet wel aardig zijn. Ik heb nu een met een te flauwe bocht erin.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:57

Ik had voor Joepje een bijrijder voor 1dag in de week. Betalen hoefde ze niet maar moest van mij minimaal 1xper maand een les nemen bij knollentuin (stond toen nog bij haar op stal).
Heb nu ook een bijrijder en die betaalde (dat er gereden kan/kon worden) een bijdrage maar geef haar daarvoor ook les. Vind er opzich niets mis mee om een bijrijder een bijdrage te vragen. Maar het moet wel echt een bijdrage zijn.
Je kan ook denken waarom ik alle lasten en een ander alleen de lusten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:03

Japeloup schreef:
Ik had voor Joepje een bijrijder voor 1dag in de week. Betalen hoefde ze niet maar moest van mij minimaal 1xper maand een les nemen bij knollentuin (stond toen nog bij haar op stal).
Heb nu ook een bijrijder en die betaalde (dat er gereden kan/kon worden) een bijdrage maar geef haar daarvoor ook les. Vind er opzich niets mis mee om een bijrijder een bijdrage te vragen. Maar het moet wel echt een bijdrage zijn.
Je kan ook denken waarom ik alle lasten en een ander alleen de lusten.

Dat is ook wel zo.
Als bijrijder kocht ik regelmatig spullen als er eens iets kapot was.
Ik mestte uit, voerde 3x per week, gooide de andere paarden ook buiten.
Vind ik ook een vorm van betaling :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:15

Tja het was ook wel een advertentie dat je wedstrijden met het paard moest gaan rijden, minimaal L1 niveau, dat soort dingen..
Lijkt me eigenlijk toch niet echt wat ik zoek :') En waarschijnlijk daarom die 100 euro per maand. Ik ben niet te beroerd om een (normale/kleine) bijdrage te betalen, maar 100 euro? Hmmpf nee..

Wel nog een andere advertentie voor een Friese ruin gevonden (hoe kom ik áltijd bij friesen terecht? Kan gewoon geen toeval meer zijn :') ). Ze zoekt iemand die lekker wil poetsen en longeren en eventueel kan rijden, dus dat lijkt me opzich voor mij wel prima.. Lekker rustig aan beginnen denk ik zo.
Ze zoekt alleen wel iemand van 18+, maarja nooit geschoten is altijd mis toch?