[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:12

Yamcha schreef:
Waarom zou je vragen?
Is het niet logischer, dat als jij een rustige hand hebt, een stille (voor het paard dan) hand, dat het paard die hand vertrouwt en wil opzoeken?
Je moet niet het bit tegen de onderkaak van het paard leggen, en hem dan in de mond gaan pesten, je moet het paard zoveel vertrouwen geven in jouw hand, dat hij de onderkaak tegen het bit wil leggen, zélf aanleuning zoekt, de kaak loslaat en zo nageeft op je hand, dan is je paard nageeflijk.

Mee eens! Ik ben ook niet zo voor dat vragen, toch zeker niet bij paarden die heel gevoelig zijn in de mond. Ontspannen stelling vragen kan wel, maar kneden/spelen vind ik niet zon goede

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:41

@mirandax dit is echter niet aan de teugel en als ze dit al niet meer doet rij je te hard in de mond en is ze misschien overvraagd als je dit blijft doen dan doet ze het op een begeven moment helemaal niet meer en ook ja misschien eens kes nemen dat je eens weet wat echt aan denteugel rijden is en misschien zaag je wel terwijl je het niet door hebt

LisaxSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:12

Hoi hoi,
Ik heb nog niet zo heel lang een nieuw, jong paardje. Hij is pas net ingereden. Natuurlijk moet hij eerst meer vertrouwen in mij krijgen enzo, maar ik vroeg mij af hoe jullie je paard helpen/laten nageven? Gebruiken jullie touwtjes, elastieken, martingalen, of misschien niks? Ik ga daar voorlopig nog niet mee werken met mijn nieuwe vent, maar ik vroeg het me af. (:

x

Anoniem

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:01

Ik doe hélemaal niks om paard te laten nageven. Als je correct rijdt, en je paard niet in de weg zit, gaat je paard zelf de aanleuning zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:21

Yamcha schreef:
Ik doe hélemaal niks om paard te laten nageven. Als je correct rijdt, en je paard niet in de weg zit, gaat je paard zelf de aanleuning zoeken.

idd en dáárom is het zo moeilijk....
trucjes zorgen niet voor de juiuste krul.
Het is de bedoeling dat het paard over z'n rug gaat lopen en daaruit aan de teugel gaat. Andersom kan niet.

LisaxSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:29

Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat doen. (: Ik zag laatst een paard met zoon 'lengeerclip' aan het bit, en dan een elastiek van die clip naar de singel, onder de benen door. had nog nooit zulke hulpteugels gezien maar ik moet wel zeggen dat dat paard erg mooi nagaf, op een hele ontspannen manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:33

Klopt. Het klinkt zo simpel maar als niet álles klopt, heb je geen nageeflijkheid. Dan zal je paard je hand niet opzoeken, anderzijds, zodra je paard ontspant, en je merkt dat dingen lekker en makkelijk gaan, zul je merken dat je paard de hals wil laten vallen, en op zoek wil naar je hand. Betekent niet dat het perfect is,mmaar wel dat je op de goede weg zit. Maar neem vanaf het begin les, is zo belangrijk!

@ Noortje: dat is niet nageven, dat is het hoofd naar beneden trekken. En het is echt vrij zinloos, want het is niet omdat je de kop naar beneden trekt, dat paard ook over de rug loopt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:50

Helemaal bij jonge paarden is het toverwoord voorwaarts,
Als jij lekker voorwaarts rijdt en je maakt je paard ontspannen door veel overgangen, dan kan het niet mis gaan! :)

LisaxSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:04

Oke, dankjewel. Dus volgens jullie moet ik gewoon lekker veel overgangen maken en hem bezig houden? (:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:13

liespower94 schreef:
Helemaal bij jonge paarden is het toverwoord voorwaarts,
Als jij lekker voorwaarts rijdt en je maakt je paard ontspannen door veel overgangen, dan kan het niet mis gaan! :)

Voorwaarts is niet hetzelfde als actief.
Bij jonge paarden is voorwaarts idd het belangrijkste.
Overgangen zijn minder goed dan schakelen om het paard actief te maken... Overgangen zijn juist ook veel moeilijker om correct te rijden ipv schakelen*
(*dus enkele stapjes in een gang versnellen en terug nemen op je zit)
Een jong paard zal eerst nog moeite hebben om op eigen benen te lopen met een (storende) ruiter op z'n rug, dus heb geduld en doe geen oefeningen waar het paardje (en de ruiter) nog niet aan toe is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:15

XxNoortjexX schreef:
Oke, dankjewel. Dus volgens jullie moet ik gewoon lekker veel overgangen maken en hem bezig houden? (:

Vooral goed op je eigen hulpen letten, dus zorg dat je niet teveel been geeft, dat je je handen draagt en je niet ergens spanning hebt in je lijf (vooral schouders, armen en handen) Dat je leert aan voelen wanneer je welke hulpen moet geven....dan komt de rest vanzelf.

TamarBwopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:18

ik had een vraag wat is het als je paard onder looplijn ofzo. loopt want ik hoor het vaak maar om nou heel dit topic door te gaan lezen...
duss zou het graag te weten komen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:49

TamarBwopke schreef:
ik had een vraag wat is het als je paard onder looplijn ofzo. loopt want ik hoor het vaak maar om nou heel dit topic door te gaan lezen...
duss zou het graag te weten komen

Achter de loodlijn zeker? Dan loopt hij te veel in de krul. Neusje moet er meer uit en dus NIET naar de borst toe wijzen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:13

Oke dus niet vragen met je hand. Maar als ik met een stille maar een heel klein beetje meebewegende hand rijd dan lukt het ook niet. Want dat doe ik echt al heel erg lang. En daarom wou ik het vragen ook eens gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:34

Ik denk dat het wijs is als je les neemt.
Bij mijn merrie wilde het ook niet als ik teveel op rechts zat of mijn billen niet ontspande, of mijn bovenbenen. Kon ik vragen wat ik wou, echt niet...... En als ik alles goed deed, hoefde ik niks te doen. Zie vaak genoeg mensen die er als een krant op zitten, en dan klagen dat paard niet nageeft. Guess what...... Paard heeft groot gelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:39

idd, als het niet vanzelf gaat, doe je echt nog "iets" (of heel veel) niet goed.
Ik rij op een wat hoger niveau dan jij, maar doe ook nog heel veel dingen niet goed genoeg. Hoe kleiner/moeilijker de oefeningen, hoe meer je merkt dat een klein foutje een groot resultaat geeft.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:27

Ik heb al les. En ik weet zeker dat ik ook dingen fout doe. Bijv. Beweeg ik soms teveel met mijn benen en steken mijn kniën uit. Maar de rest weet ik zelf niet maar die zullen er vast wel zijn. Ik wil wel een keer foto's of een filmpje maken maar ik weet niet hoe ik dat op deze site moet zetten. Weet irmand het wel. In iedergeval met mijn ipod lukt het niet en daarmee zit ik meestal op deze site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:38

Daar hoor je tips voor te krijgen van je instructie. Ik kan hier de wereld aan tips geven, maar ik kan niks controleren, kan niet helpen, niks...... Dus dat heeft geen nut.

Edit: ik zie nu dat het er een beetje bot staat, zo bedoel ik het niet.
Maar ik wil bv leren dat je je heupen naar opzij opent, zodat je aan de binnenkant van je bovenbenen zit. En zou ik je les geven, kan ik je het verschil laten zien, en kan ik je er meteen op attenderen als je weer op de achterkant van je bovenbenen zou gaan zitten. Ik kan nu roepen: je handen zijn te onrustig, maar sta ik naast je, kan ik zeggen: je moet je schouders laten vallen, daar zit spanning. Of: span je buikspieren aan en laat je schouders los. Ik kan je meteen corrigeren als het niet is wat ik bedoel.

Op internet kan ik proberen zo goed mogelijk uit te leggen wat ik bedoel, maar jij kunt iets heel anders opvatten, en dan maak je bv na verloop van tijd weer een filmpje, blijkt het heel anders te zijn...... dat leert veel moeilijker. Ik zit soms op internet tips te geven voor de zit van iemand, en dan denk ik: waarom heb je dat niet allang gehoord van je instructie? Ik snap dat niet. Veel instructeurs werken wel aan het paard, paard moet dit, paard moet dat..... maar het begint met de ruiter. Vaak als de ruiter beter leert zitten, kan het paard beter lopen. Veel mensen zitten hun paarden onwijs in de weg, zonder dat ze dat ooit gehoord hebben, en snappen dan niet waarom het paard niet luistert, en ik kan het ze niet kwalijk nemen, want hoe moet je nou iets weten wat je nooit geleerd hebt? Zo bedoel ik het.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:42

Ja ik snap het helemaal! Ik ben het ook helemaal met je eens. Alleen kan ik het niet oplossen. Ik kan zelf ook alleen maar filmpjes en foto's maken en vragen stellen. Ik wil heel graag veel meer werken aan mijn zit en de rest maar als ik niet weet hoe ik het moet oplossen dan kan ik er ook niet aan werken. Mijn instructrice zegt vaak dat ik meer moet aansporen (bij het springen vooral). Maar dan doe ik dat en dan zwgt de andere dat hij te hard loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:49

Dan wordt het misschien tijd om te gaan zoeken naar andere instructie?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:25

ja dat kan. misschien gaan we indderdaad naar een andere club want ik en mijn zus zitten op dezelfde club maar wel een andere les. ik zit in de ponyles en zij in de paardenles. je kan wel even kijken op hun site: http://www.debosruiters.nl/

ik ga nu weer rijden. ik ga weer naar de bak en ga rijden met een rustige hand en ik ga goed op mijn houding letten. ik zal vertellen hoe het is gegaan.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:06

Mijn paardje sinds 1jaar en 3 maand, was enorm hevig de eerste maanden iedereen dacht dat ze een furie was, maar nu is ze zo rustig geworden :)
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.225036197536270.56703.100000896741885&type=1#!/photo.php?fbid=476407105732510&set=a.225036197536270.56703.100000896741885&type=1&theater

graag wat commentaar :), dit is van 1 maand geleden, ze loopt ontspannen vind ik sorry voor de onduidelijke foto heb een slechte camera :/. Ik geloof dat ik dit hier mag posten? Of er is er een appart western forum voor aan de teugel??

@ Superwoman wil ik nog even dit zeggen. Bedankt, ik heb ergens een paar maandjes geleden ook gereageerd in het forum. Jij zei me dat het niet goed was om trekjes te geven ik ben hierdoor zelf meer gaan nadenken. Nu loopt ze echt ontspannen vind ik of ik voel het toch zeker in tegenstelling tot in het begin dat ik haar had gekocht. Ik ben blij dat ik dankzij jou en dit forum wat meer in alle richtingen ben beginnen denken.

Mvg, Dominique

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:10

Die foto is niet zichtbaar voor ons.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:13

... meen je dat? hoe post je dan een foto op bokt? ;p

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:36