Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:13

Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:24

ja, weer thuis. heel verhaal.. tijdens het losrijden vond ik m niet lekker in de ademhaling-beetje hijgerig maar hij liep wel fijn,heb heel serieus overdacht om niet te starten , in mn proef begon ie halverwege wat rochelig adem te halen :oo hierdoor kreeg ik wel meer moeite om m er fijn aan te houden..op zich liep hij een mooie gelijkmatige proef met dingetjes [starters snappen dan wel wat ik bedoel denk ik] na het uitstappen en bij de trailer begon ie wat te reutelen en nu komt er dikke gele snot uit zn neus
:(:) toch wat bronchiaals denk ik;hij heeft iig geen temp
ik heb 56 % gescoord wat ik gezien de bagger voorbereiding, een jaar uit t westrijdritme en revalideren na een pees,zijn leeftijd en nu dan achteraf gezien zn verkoudheid een hele aardige score vind

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:34

Gefeliciteerd dan maar, KT!

Ik heb dit weekend vooral door de modder gereden met mijn paarden. De buitenbak is ook nat, dan rij ik liever in het bos. Gelukkig heb ik steeds tussen de buien door kunnen rijden, alleen vanmiddag had ik een klein hagelbuitje toen ik bijna terug was. Schimmetje ging door de hagel haar kont er iets meer onder zetten - we hadden we wind en hagel in de rug - en toen liep ze zo fijn! :oo Als we dat nou straks zonder hagel gaan bereiken dan ben ik heel blij! :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:03

Ik vond het super om je te zien rijden KT. die ouwe van je liep nog super +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:09

Dan toch nog gefeliciteerd KT.
Maar wel jammer dat hij niet helemaal lekker was.

Ik heb gister voor het eerst sinds een week weer gereden. Onze bak heeft zelden last van teveel regen, maar nu was het toch wel slecht :=
Gister stonden er ook nog plassen in, maar was het wel te doen.
Jim is wel van slag door het nieuwe paard. Is ook net een autist af en toe. Continu afgeleid en niet geconcentreerd. Dus moest hem af en toe echt even bij de les houden.
Maar verder liep hij wel fijn :j
Hij gaat bewegen... :oo
Moet er gewoon aan wennen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:27

Leuk Amanda!

Freggle is weer helemaal goed, alleen ook HYPER met de kou, dus ik las even een stop in tot het weer beter is, ik word gek van haar. Aan de pessoa werkt ze goed, en met een beetje mazzel hoef ik straks het rijden ook niet te missen, dus dat is niet echt een probleem :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:34

Fijn dat koude weer :=
Jim heeft daar gelukkig geen last van. Of nou ja, hij loopt hooguit iets harder, maar is niet heel hyper ofzo.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:45

gisteren was het kerstmarkt in heemstede, veel winkels waren open, ik heb voor kwakkeltje lekkere thee gekocht en honing en er over zn voer twee liter warme verkoudheidsthee [met kamille,vlier,salie',spirea ,tym,lindebloesem] eneen dikke lepel honing gegooid. hij is geen eter maar had zn eten sneller op dan anders. <3

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:47

knollentuin schreef:
ja, weer thuis. heel verhaal.. tijdens het losrijden vond ik m niet lekker in de ademhaling-beetje hijgerig maar hij liep wel fijn,heb heel serieus overdacht om niet te starten , in mn proef begon ie halverwege wat rochelig adem te halen :oo hierdoor kreeg ik wel meer moeite om m er fijn aan te houden..op zich liep hij een mooie gelijkmatige proef met dingetjes [starters snappen dan wel wat ik bedoel denk ik] na het uitstappen en bij de trailer begon ie wat te reutelen en nu komt er dikke gele snot uit zn neus
:(:) toch wat bronchiaals denk ik;hij heeft iig geen temp
ik heb 56 % gescoord wat ik gezien de bagger voorbereiding, een jaar uit t westrijdritme en revalideren na een pees,zijn leeftijd en nu dan achteraf gezien zn verkoudheid een hele aardige score vind

Jammer zeg, dat tie zo verkouden werd. Ik zweer sinds kort bij Makana Schwarzkümmel Olie. Werkt echt heel goed en ook voor de weerstand. Zeker als tie al op leeftijd is, is het misschien een aanrader!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:53

waar haal je dat?
ik vond t ook leuk dat je kwam kijken hoor sabm!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:02

Ik heb een kleine fles besteld bij Reitshop Cuxland.
Was er ook op gewezen maar ben erg enthousiast!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:27

Ik leef geloof ik ook nog. Mennn...gisteren hartstikke ziek op bed gelegen.
Moet ik maar beter naar mijn lijf luisteren, in plaats van stug doorgaan. Heb trouwens voor donderdag een afspraak staan bij de osteopaat. Ben benieuwd.
Heb met paard en dochterlief wel goede ervaringen. Dochter had Kiss, als gevolg van de bevalling.
Vandaag gelukkig vrij, kan ik even opladen, want als ik iets te actief ben, dan gutst het zweet me overal bij neer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:46

Ik heb gister gereden met een trens/snaffel ipv mijn westerncorrectional dat was wel even gek voor ons beiden.
En daarom juist ook wel heel goed.
Gekke doos ging meteen vanalles uitproberen met het bit.
Kun je het meenemen naar de grond, kun je erop hangen, kun je het weer loslaten, kun je het vasthouden kortom t is maar goed dat ik vooral met zit en benen stuur. :D

Zelf vind ik het ook wel een heel gek gevoel hoor zo'n direct contact :o
Ze was wel erg afgeleid maar dat kwam omdat de paarden net binnen werden gehaald en voer kregen.
T was erg zoeken, van de week nog maar eens proberen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:29

ik geef suus periodes dat ze niet lekker in vel zit dr. Vogel weerstand tabletjes.
helpt goed als ieder paard op stal loopt te kuche... dan heeft suus niets :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:32

justkid schreef:
Ik heb gister gereden met een trens/snaffel ipv mijn westerncorrectional dat was wel even gek voor ons beiden.
En daarom juist ook wel heel goed.
Gekke doos ging meteen vanalles uitproberen met het bit.
Kun je het meenemen naar de grond, kun je erop hangen, kun je het weer loslaten, kun je het vasthouden kortom t is maar goed dat ik vooral met zit en benen stuur. :D

Zelf vind ik het ook wel een heel gek gevoel hoor zo'n direct contact :o
Ze was wel erg afgeleid maar dat kwam omdat de paarden net binnen werden gehaald en voer kregen.
T was erg zoeken, van de week nog maar eens proberen.

justkid, waarom doe je dat?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:22

Gewoon om te voelen voor mijzelf, en te kijken of ze met een snaffeltje ook nog steeds fijn te rijden is.
ik heb het bitje nieuw gekocht omdat er wel eens mensen Kid komen uitproberen en die kunnen/mogen(van mij) niet met een stangbit rijden
Ik vind het ook handig bij het longeren, ik longeer meestal met een halster en met een snaffeltje is dan ook wel eens handig.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:41

KT, fijn dat je wedstrijd toch aardig goed ging! :j
Bij ons valt de bak over het algemeen wel mee, water zakt vrij snel weg maar ook ik kon af en toe toch echt niet rijden. Ook vanwege de keiharde wind/regen dan is mevrouw zo gestresst dat het voor ons beiden niet leuk is.

De afgelopen 2 keer dat ik heb gereden gingen echt lekker. Groot paard was heel ontspannen en relaxed, wel behoorlijk stijf maar rust vinden is bij ons prioriteit nummer 1 dus ik was helemaal happy. :D
Ik was alleen afgelopen zaterdag met de pony (Amber) naar buiten gegaan en die ging aan de kletter voor een Samson-en-Gert-hond die uit de bosjes kwam springen. Toen was al m'n nieuwe rijden tactiek helemaal weg hoor. Ik heb eerst nog geprobeerd haar juist en wat langer teugeltje te geven en te ontspannen om haar zo gerust te stellen maar dat werkte averechts dus toen heb ik toch echt even de noodrem erop gezet. Daarna kalmeerde ze gelukkig snel maar ik zat echt met m'n hart in de keel ;). En de volgende dag als resultaat dat ik nauwelijks meer kon lopen van de spierpijn. :Y)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:07

@justkid
Rijd je met 1 of 2 handen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:14

justkid schreef:
Gewoon om te voelen voor mijzelf, en te kijken of ze met een snaffeltje ook nog steeds fijn te rijden is.
ik heb het bitje nieuw gekocht omdat er wel eens mensen Kid komen uitproberen en die kunnen/mogen(van mij) niet met een stangbit rijden
Ik vind het ook handig bij het longeren, ik longeer meestal met een halster en met een snaffeltje is dan ook wel eens handig.

Heb even moeten googelen om er een beeld bij te kunnen vormen. :o
Heb er dus echt geen verstand van en kan er ook niks zinnigs over zeggen. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:03

Eefske: op zulke momenten gaat bij ook gewoon de noodrem erop hoor :=

Ik heb een probleem :=
Het zadel schuift weer. Maar links en rechts deze keer. Dekje schuift er ook ander vandaan.
Het voelt ook veel te los aan, ondanks dat ik goed had aangesingeld.
Het zal toch niet weer te groot zijn?
Morgen zadelmaker maar weer mailen. Ze is 2,5 week geleden geweest :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:19

Ik rij meestal op twee handen maar zoveel mogelijk zonder direct contact, 't is even oppakken en weer loslaten.
Met een snaffeltje voelt dat ineens heel anders terwijl ik zo wel gewoon ben begonnen.

Dat is ook wat Amanda met dat zadel :oo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:21

Ja en ik wil eigenlijk nog niet aan een ander, nu hij zo aan het veranderen is.
Maar dit gaat ook niet goed :n

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:05

Toen ik bij juffie western reed, reed ik volgens mij met shanks?
Je hebt dan weinig direct contact, maar je doet al snel teveel. Zo direct komt het via zo'n bit binnen. Vond het trouwens heerlijk rijden met 1 hand. Helpt mij beter ontspannen.
Amanda
Is tijdelijk een prolite pad niet wat voor jullie? Ik heb er een poosje mee gereden toen ik wachtte op mijn zadel dat gemaakt werf. Paard was ubergevoelig op dr rug, maar de prolite vond ze fijn.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:11

Rijden op een hand kan alleen als je paard goed recht is en zich makkelijk laat verzamelen en omdat ik meestal die basis aan het trainen ben rij ik op twee handen.
Als je op een hand rijdt moet je wel altijd zorgen dat je je losse hand erbij houdt anders ga je dus scheef zitten.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:16

Paard wordt op l1 niveau uitgebracht in de western, dus verzamelen kan hij wel. Maar zit daar het verschil in? Basis 2 handen, meer verzameling over op 1 hand? Of speelt een persoonlijke voorkeur ook mee?