Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:50

kalama schreef:
Leuk gedaan Somebitch!
Mooi paardje!!

Mijn paard was na verschillende maanden eindelijk braaf in haar stal. Niet altijd super lief zoals ze is buiten maar geen dreigingen. Een hele week was ze braaf en dan plots terug serieus dreigen, erger dan voordien. Ik vrees dat dit te maken had met een stalknecht die af en toe komt helpen. Hij was namelijk lang niet geweest en heb voordien al gehoord dat hij niet echt zacht is met paarden die proberen.
Mijn paard is in haar verleden mishandeld geweest en dus moet ze correct en zacht aangepakt worden. Nu heb ik al wel gemerkt dat stalknechten staan toe te kijken als ik haar poets in haar stal. Hopelijk gaan ze hetzelfde doen zodat ze in iedereen meer vertrouwen krijgt. Meestal wachten ze wel tot ik met haar bezig ben :-).

Jeetje dat is heftig.. Met geweld los je inderdaad niets op.. Jammer dat die stalknechten dat nog niet inzien..

Succes vanavond superliesje en inderdaad je moet wel aan je eigen veiligheid denken. Als ze zo te keer gaat zou ik ook afstappen. :j
Jammer dat er geen mogelijkheid is dat ze lekker naar buiten gaat.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:04

Kalama en Superliesje, dankjewel. Ik ben na mijn eerste val ook terug gegaan naar de longeerbak en toen dat ging weer naar de grote. En dat ging even goed, tot ze echt heel gemeen was en zonder voorteken er vandoor ging. Zelfs mijn instructrice zag het niet aankomen.

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gaat.

Mieke_Cunna

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:59

Les ging de eerste 15min erg goed, wel met de nodige spanning en angst. totdat we gestoord werden door de bazin en ik mij niet aan bepaalde regels hield. daar raakte ik zo overstuur van dat we gestopt zijn. mijn instructrice is een topwijf!
Ik kan niet volledig open hierover praten omdat stalgenoten ook lid zijn van bokt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:00

Mieke_Cunna schreef:
Les ging de eerste 15min erg goed, wel met de nodige spanning en angst. totdat we gestoord werden door de bazin en ik mij niet aan bepaalde regels hield. daar raakte ik zo overstuur van dat we gestopt zijn. mijn instructrice is een topwijf!
Ik kan niet volledig open hierover praten omdat stalgenoten ook lid zijn van bokt.

Jeetje balen zeg. :\

Wel fijn dat je erop bent gegaan en dat dat goed ging. :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:08

Dat is zeker balen zeg! Gelukkig heb je wel 15 goede minuten gehad, vergeet dat vooral niet!

janee1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:22

oh wat is diut allemaal herkenbaar...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:25

Zo net gereden, ben kapot. :')
Zembla was niet zo fijn als de voorgaande dagen maar heb toch wel redelijk lekker gereden. :)
Verderr deed hij wel heeeel goed zijn best en zaten er fijne momenten bij. :)
We hebben hard gewerkt. :') Zembla bezweet en ik bezweet en 3 kwartier gereden. :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:10

Klinkt goed Somebitch, ook al was het minder fijn als vorige dagen.

Balen Mieke...

Bij mij ging het de laatste lessen ook wel goed eigenlijk. Ook al is het een ontzettende zenuwpees die ook nogal eens boos durft te worden de laatste tijd ben ik totaal niet bang op hem.
Maar ik zit nog steeds met het gedeelte naast het paard. Maargoed...ik heb wel weer meer hoop als laatst dat ik het kan oplossen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:13

Klinkt ook goed dat je meer hoop hebt en fijn dat je erop niet meer bang bent. :D

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:58

Somebitch, mooi gedaan! :-)

Ja, het is vooral 1 stalknecht die echt geloofd dat als een paard zich slecht gedraagt er een harde aanpak nodig is. Wat ik spijtig vind is, ze was super tot het moment dat hij terug begonnen was, alles terug omzeep. Maar gisteren en vandaag, gezien ze hooi in haar stal had, heb ik haar afgezadeld met de zweep in mijn handen. Zonder haar aan te raken heb ik haar duidelijk gemaakt dat ze pas aan haar hooi mag beginnen als ik klaar ben. Tot mijn grote verbazing is ze mooi blijven staan zonder haar oren plat te leggen :-)
Zodra ik klaar was mocht ze dus eten en dit ook was op een zachte mannier ipv erop af te vliegen. Voor ze mishandeld is geweest denk ik toch dat ze goed is opgebracht door andere mensen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:22

Vandaag weer een rondje door het bos gestapt met mijn oude stage. Vond het wel een beetje spannend aangezien mevrouw een beetje drammerig was. Maar als het goed is, zit ik de komende 2 weken weer volop op het paard en heb ik volgende week priveles na een lange tijd.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:33

je moet mniet bang zijn ik had enkele maanden geleden vakantie en ben lekker paard gaan rijden het was een vrijdag toen is het paard ook gestuikeld en men zusje is ook gevalen.
de volgende dag ben ik gewoon weer op gestapt maar men zusje die vind paardrijden niet leuk ze doet tennis en sinds die dag rijdt ze niet weer zo vaak maar ik ben geen enkele keer bang geweest
en ik benm ook bang voor het rijden dat iik bang of nerveuws ben want het paard gedracht ig naar joun gedrag(ben jij bang dan is het paard ook bang,ben jij nerveus is het paard ook nerveus0
sorry voor de typ fouten

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:08

Hier even een korte update hoe het met 'mijn angst' gaat.

Heb zondag heerlijk op Mus gereden. Ging erg goed. Heb toen met de 2 dames afgesproken M (mijn instructrice + bijrijder van Larose) en N (eigernaar van Mus, krijgt tevens les van M) om maandagochtend op Larose te rijden. (Na +- 2 maanden naar mijn val van haar) Gewoon in de longeerbak. Op maandag ook nog besloten om voor extra veiligheid en voor mijn vertrouwen er een longeerlijn aan te doen. Dat ging best goed.
Op een punt werd het toch best wel spannend en toen 'brak' ik ook even. Want het ging best goed dat ik een galopje aandurfde. Dat ging een paar keer goed. Maar toen wou N haar harder laten galopperen, en dat vond ik best eng, dus ik hield Larose tegen, (had het gevoel dat ze er weer vandoor wou schieten, dan schiet ze echt weg in rengalop) terwijl N haar juist naar voren probeerde te drijven. Toen deed ze even gek. Gelukkig had M door dat het voor mij te veel was en die zei ook dat ik gewoon rustig moet galopperen, eerst het vertrouwen. De druk regelen en alles dat zou daarna wel komen. Gelukkig kon ik het gevoel vrij snel een beetje van mij af zetten en heb ik daarna ook weer ontspannen kunnen galopperen.

Die maandag met N afgeproken dat ze mij woensdag ochtend weer zou helpen met Larose.
Maar vandaag kreeg ik van M een sms of ze mij vandaag ook moest helpen om gewoon even goed door te pakken omdat het gister best wel goed ging. Alleen had ik vandaag pas in de avond tijd. Mijn grootste angst momentje met Larose, haar in het donker rijden. Maar heb besloten het toch te doen, in de longeerbak en weer gewoon aan de lijn. Want ik weet dat M haar aan de longeerlijn goed onder controle kan houden. En ik ben gewoon 'heel' thuis gekomen.

Paar problemen waar ik tegen aanloop, waardoor Larose erbij mij vandoor gaat, heb ik zelf al wat meer kunnen oplossen :)
Ik ben echt zo blij dat ik haar in het donker heb gereden, zonder angst. Als ik niet vast had gezeten had ze er misschien een paar keer iets harder vandoor geschoten, maar al met al gaat het erg goed.

Morgen hopelijk nog zo'n dagje met N. Met Mvandaag besproken om gewoon nog even aan de lijn te blijven. Gewoon tot ik de kleine dingetjes waardoor ik haar niet kan houden, wat beter onder controle heb.

Heb wel echt spierpijn over mijn hele lijf van 3 dagen achter elkaar paardrijden, ben ik niet meer gewend.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:21

Misschien een tip van iemand die ondertussen 22 jaar rijdt en die ook de nodige angsten heeft overwonnen en hierdoor weer zonder angst op het paardebeest klimt... :)

Het zit allemaal in je hoofd!

haha..

Het mooie verschil tussen paarden ( dieren in algemeen eigenlijk wel) en mensen is dat wij in staat zijn om abstract te denken. Dieren ( over het algemeen) niet. Een dier reageert alleen op het moment en wat er in dit moment gebeurt. NIET op wat er NIET gebeurt!

Wij mensen halen ons vanalles in ons hoofd. Zeg je: "Ja, maar ik heb gewoon alleen spanning in mijn buik, ik denk niet eens na over enge dingen..." Onzin, ons denken gaat heel snel, de hele dag door flitsen er snelle en automatische gedachten door ons hoofd... Dus voor je het weet is er ook een angstige gedachte aan je onderbewuste voorbij gevlogen... En dit zorgt voor zowel fysieke als psychische spanning... en uiteindelijk... ANGST

Wat kun je hier aan doen?
Eenvoudig en moeilijk tegelijk; oefenen...

Je gedachten te leren sturen in plaats van een loopje met je te laten nemen. IPV na te denken over wat er mogelijk allemaal kan gebeuren en vooral gedachtes als:"Oje, hier toen deed ie dit en dit, en o god als er maar geen trekker komt etc etc etc..." zijn hardnekkig... Probeer je te richten op alles wat in het hier en nu afspeelt...: "Oke, paardenbeest heeft zn hals lekker omlaag, ontspannen, prime, ik zelf ben ook ontspannen op dit moment, lekker diep ademen, genieten van het weer, genieten van het feit dat ik hier mag zijn met dit beestje...zucht.. heerlijk moment.. O, Wat doet ie nu, hij heeft even geen zin...Jawel paard, dit ga je gewoon doen.. hoppa...etcetcetc"...

Probeer je op hetzelfde niveau van denken en waarnemen als dieren te bevinden en je zult zien wat voor een rust er over je heen komt... Zij reageren ook enkel op hetgeen wij hen laten zien of hetgeen wij doen. Ben je zelf gespannen en nerveus slaat dit geheid over op je hond/ kat/ paard etc... Dat is omdat dieren deze taal lezen de hele dag bij elkaar...

Heel veel succes..!

Rian...

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:53

rhian schreef:
Probeer je op hetzelfde niveau van denken en waarnemen als dieren te bevinden en je zult zien wat voor een rust er over je heen komt... Zij reageren ook enkel op hetgeen wij hen laten zien of hetgeen wij doen. Ben je zelf gespannen en nerveus slaat dit geheid over op je hond/ kat/ paard etc... Dat is omdat dieren deze taal lezen de hele dag bij elkaar...

Heel veel succes..!

Rian...

Dit klopt ook zeker en ik weet ook dat het in mijn hoofd zit. Zelf ben ik ook bezig om idd mijn gedachten meer te sturen en meer van het moment te genieten. Maar het is ook een kwestie van een stukje vertrouwen dat ik weer terug moet winnen. Vertrouwen bij het paard, maar vooral ook vertrouwen in mezelf dat het met wel gaat lukken.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:07

Hier nog een angsthaas..... *\o/*

Ik wil eerst even zeggen dat ik niet alle 380 pagina's heb doorgelezen.. Alleen de eerste 2 en ik herken mezelf echt zo in jullie verhalen!

Ook wil ik zeggen dat ik het helemaal met Rian eens ben, maar om die knop om te kunnen zetten dat is zo moeilijk!

Goed, mijn 'verhaal'... Ik rij inmiddels zo'n 15 jaar (ben nu 31 ben begonnen toen ik een jaartje of 14 was en tussendoor een aantal jaar gestopt). Ik ben begonnen met een verzorgpony waar ik alles mee durfde, springen rijden zonder zadel, lange buitenritten etc, kende toen geen angst. Toen de pony werd verkocht heb ik een blauwe maandag bij een manege gereden waar ik niets aan vond.

Vervolgenst heb ik een pauze van een aantal jaar ingelast en daarna ben ik gaan rijden bij een stal die veel jonge paarden gebruikt en ook eigen paarden fokte. Heel erg leuk al die veulentjes maar na, in 1.5 jaar tijd 9 keer gevallen te zijn was ik het zat. Mijn instructrice zei dat ik makkelijk op haar paarden kon rijden, ik dacht daar anders over. Ik ben buitenritten gaan maken en uiteindelijk lessen gaan volgen bij maneges in Noordwijk en mocht altijd om brave paarden rijden, ik was bij de vorige manege zo vaak gevallen dat ik best bang was geworden. Stap en draf was altijd best maar galop een crime, op mijn 'vaste' paarden ging dat best maar owee als ik op een vreemd paard moest of als mijn paard een keer schrok. Uiteindelijk ben ik in april 2005 op het strand in volle galop van ( een heel braaf) paard gekletterd. Het paard reageerde op 2 andere paarden die niet onder controle waren en maakte een sprong die ik niet uit kon zitten. Resultaat, charmante landing in de vloedlijn bovenarm was uit de schouderkom gebroken operatie en een frozen shoulder die nu, na 6 jaar, voor 80% genezen is. Ik heb het rijden in 2006 weer opgepakt maar dat was alleen een succes als ik op het oude brave paard van stal mocht. Ik ben tijdens buitenritten een paar keer erg in paniek geraakt dat ik besloot te stoppen.

Eind 2006 ben ik naar Engeland verhuist (waar mijn vriend en enthousiast rijder) woonde. Ik heb het rijden daar weer opgepakt maar enkel op brave stabiele paarden wat mij weer wat vertrouwen terug gaf. We wilden een paard kopen en dat werd uiteindelijk Major (clydesdale heel erg braaf) die we echt voor mij hebben uitgezocht (voor mijn vriend kan het niet gek genoeg zijn..). In het begin probeerde Major ons uit waar ik wat moeite mee had maar uiteindelijk met vriendlief zijn hulp heb opgelost. In de 3 jaar dat we met Major in Engeland gewoont hebben hebben we samen eindeloze ritten gemaakt en als zich een 'situatie' voordeed pakte ik hem ook aan ~~}> .

Nu...... Zijn wij terug in Nederland en wonen we weer aan het strand. Ik maak heerlijke ritten met Major en ook al vertrouw ik hem voor 200% krijg ik altijd de kriebels in mijn buik als ik naar het strand ga. Ik ben ook al een aantal keer niet naar het strand geweest omdat ik me er niet comfortabel bij voelde. Major is altijd een mieperd als ij de zee in moet en een aantal keer is het heel erg goed gegaan. Afgelopen week was het laag water, groot strand, was ook druk en Major wilde de zee niet in en ik durfde hem niet aan te pakken. Hij draaide zich ineens om en mijn hart zat in mij keel. Ik wist niet hoe snel ik het strand af moest komen. En dan BAAL ik so van mezelf want ik weet dat als ik hem aanpak dat hij het doet. Ik weet gewoon dat, omdat ik op het strand was, ik hem niet aan durfde te pakken.

En daar voel ik me dan zoooooo suf onder...... -O- sorry voor het lange verhaal!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:33

Ik ga je verhaal zo lezen antionetje.

Bedankt rian, dit is voor mij een heel duidelijk mooi oefenpunt. In het hier en nu blijven. Ik ben zelf het type zweefteef en mijn gedachtenstroom stopt niet.. Siem voelt dit veilloos aan en reageerd daarop.

Overigens ook wel prettig nieuws wat ik melden wil is dat mijn lessen gewoon voortgezet gaan worden op mijn manier. Regels van de stal sloten daar niet op aan maar met overleg is een hoop mogelijk en dat blijkt!

Ayla, goed bezig meid. ga zo door!!! erg knap werk wat je doet en respect voor de keuzes die je maakt. Blijf ons hier op de hoogte houden.

Edit:
Antionetje, je verhaal is zeker niet sufjes hoor. erg begrijpenlijk maar wel superknap dat je doorzet om uberhaubt naar het strand te gaan. Zie dat alleen al als een overwinning voor jezelf. Vertrouwen en zeker zelfvertrouwen moet groeien en groeit in kleine stapjes. Neem de tijd en op een dag voel je misschien wel andere kriebels.
Moet wel een nare val zijn geweest, ben je door een ambulance van het strand afgehaald?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 02:06

Hallo allemaal!

Rian,aan die tips heb ik in ieder geval wat.idd het zit tussen je oren,als ik geen zenuwen hebt gaat het rijden goed en met zenuwen gaat het bagger.precies zoals jij het zegt.
Bedankt voor de tips!
Enne als je nog meer tips hebt,ik hoor het graag....dat geld ook voor de anderen :)

Groetjes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:11

Rhian: zo gaat het bij mij wel vaak, totdat die trekker dus voor je neus staat...

Amber111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:57

herkenning |(

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:15

Vandaag ook weer lekker kunnen rijden op Larose. Ze sprong 1x weg, maar volgens N, die mij hielp, was het niet mijn schuld en deed ik alles goed. Waarschijnlijk schrok ze gewoon even ergens van. Toen ze weg sprong sloeg de angst wel weer een klein beetje toe. Maar minder dan voorheen. Daar was ik wel blij mee, dat ik dat ook al iets beter onder controle kan houden, die angst. Alleen merkte N wel op dat ik daarna iets wat meer gespannen aan het rijden was. Gelukkig ging dat er ook wel weer uit na 1 oefeningetje.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:29

@ayla_auriana zoo goed gedaan!misschien,klinkt banketstaaf,is zo'n schrikreactie wel goed geweest.dat je er mee leert omgaan (ik kan het ook helemaal mis hebben).

Enne,beetje off topic ,maar ik zat ff op je profiel te kijken en wat heb jij een gaaf paardje zeg.wou ik er toch even bij zeggen:)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:49

@ Ayla, wat goed dat je spanning niet zo erg was als voorheen en dat je je angst onder controle kan. Houde, knap hoor!

@ Mieke, ik ben door een Landrover Defender van het strand gehaald en bij de opgang naar het strand stond de ambulance. Ik weet nog dat ik in de Landrover een shot valium heb gekregen en toen ging het licht uit. Veel weet ik van wat mijn vriend me verteld heeft ( die reed de rit voor die dag).

Ik ben ook blij met elke keer dat ik op het strand kom want we genieten er zo van. Ook al is Major heel erg braaf het kan op het strand ook wel een dribbelkont zijn maar ik begrijp nu ook wel dat hij dat alleen doet omdat hij het strand gewoon erg leuk vindt. Ik moet 'gewoon' heel veel geduld met mezelf hebben en dan komen we er wel :-). Ik vind het wel fijn trouwens dat ik alles hier een beetje van me af kan schrijven, omdat Major zo'n braverd is krijg ik vaak de reactie van 'gewoon rijden stel je niet aan' en daardoor zeg ik het eigenlijk niet altijd als ik iets eng vindt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:35

Herkenbaar Antionet, ik heb een superbraaf paardje die geen stap verkeerd doet. Dus herken de stel je niet aan opmerkingen goed. vanavond kerst borrel en oud en nieuw avondje in 1 gehad op stal. Sfeer was erg leuk en heb vaak in een deuk gelegen. De mensen daar zijn zo fijn, eindelijk mensen met begrip die je steunen. Had ik overigens niet gedacht toen ik daar kwam staan met mijn hafje tussen de sportpaarden :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:04

Gister en eergister heb ik les gehad op een kleine tinker. Geweldig paardje is het. In het begin was ik best angstig, want je moet er toch weer inkomen maar uiteindelijk ging het allemaal goed. Ze is alleen heel pittig en ik moet mezelf zien te ontdekken, met waar mijn knelpunten liggen. Die liggen meestal in het vastzetten van mijzelf waardoor zij nog veel harder gaat lopen. Ik heb alleen niet gegaloppeerd, ik wil eerst voor elkaar krijgen dat ze in de draf op mijn tempo loopt, daarna ga ik een stapje verder....