ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:12

Oefenen met opstappen, maar er niet op gaan zitten veel kloppen tegen zijn buik met de beugel tot hij stil staat, kan zijn dat je hem prikt, met je voet, kan ook zijn dat het zadel teveel drukt tegen zijn schouder als je opstapt, met een kruikje proberen op te stappen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:13

montyjansen schreef:
hoe ik een jong paard leer wenden, bewust worden hoe je loopt in een drukke winkelstraat.
het begin is goede ballans, recht op blijven lopen, (zitten).
Wat doe je met je heupen, handen , bovenlichaam, om tussen de mensen door te lopen.
Je binnen hand doe je iets omhoog van je af om tussen mensen door te willen, je binnen heup doe je naar voren in de richting waar je heen wil, je zet af met je binnen en of buiten been, drijven, neemt je buiten knie mee naar binnen, boodschappen neem je mee bij je buiten heup, schouder paard meenemen met buiten teugel, kijkt waar je naar toe wil, (en loopt door) voorwaarts drijven, twee kuiten drijven voorwaarts. Buiten arm aansluiten tegen je lichaam,begrenzen schouder paard.
Je kan het ook vergelijken met skiën door je knieën zakken in de richting waar je heen gaat wel het gevoel houden dat je met je kuiten voorwaarts blijft drijven, twee handen de zelfde richting op met binnen hand iets hoger, en naar voren zonder de teugel los te laten. boven lichaam recht op houden niet naar binnen hangen.
trekken aan een teugel is zitten naar de andere kant dus jong paard gaat naar de andere kant.
ik denk dat je het een paar keer moet lezen om het te begrijpen. :j

Heb dit vanmiddag even geprobeerd en het werkte! *\o/*

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:58

Juangi:

Dat heb ik ook! In het begin kon ik heel makkelijk erop, hij bleef altijd goed staan. (ook een 3jarige overigens) En nu hij het opstijgen kent begint hij te poedersuiker. Als ik nu op wil stappen dan gaat hij alleen maar lopen draaien en dribbelen! Zoooo irritant.
Ik heb geen zin om telkens iemand erbij te moeten halen om op te kunnen stappen. Dus ik denk dat ik dit maar veel ga oefenen..
Misschien door na het rijden even een aantal keer op en af te stijgen?

Duuk2011

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:58

Huh poedersuiker??? Daar stond toch echt een ander woord:P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:49

Loopt je paard goed mee en staat hij stil wanneer jij wil? Vooral veel stick to me oefeningen doen, dus zij aan zij stappen (echt zij aan zij dus niet een halve meter er achter of je paard een halve meter voor je. Zijn hoofd/oor/nek aan jouw schouder) in die positie oefenen met stappen, halthouden, achterwaarts, draf etc. Dan zou ik toch weer met het zadel aan de gang gaan, eigenlijk het hele ritueel herhalen vanaf voor af aan. Veel geluid maken met het zadel en ook op de rug leggen en vanaf oren naar staart schuiven. Dan met de beugels los lopen, draven, halthouden, achterwaarts ook weer zij aan zij en op een gegeven moment aan een langere teugel (longe). Dan niet je voet in de beugels zetten maar je handen bij het zadel zetten, veel er naast springen met de druk op het zadel als je ophoog springt en ook gewoon ´bloot´ er naast springen, veel geluid maken en op alle signalen juist reageren (heel belangrijk!!) en daarna springen met de handen op het zadel en er over heen gaan leunen (over het zadel) dit kan natuurlijk alleen als je paard niet te groot voor je is. Dit beide kanten herhalen. Dan je voet in de stijgbeugel zetten en aan een kant van het zadel hangen, even blijven hangen en dan weer terug. Beide kanten veel herhalen.
En dan uiteindelijk kun je er zo op zitten zonder problemen.

Ik heb het hier over een tijdinvestering van 1 a 2 weken, en pas de volgende stap doen als je paard bij de eerste stap rustig en vertrouwd is.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:01

xmarliez schreef:
Dan niet je voet in de beugels zetten maar je handen bij het zadel zetten, veel er naast springen met de druk op het zadel als je ophoog springt en ook gewoon ´bloot´ er naast springen, veel geluid maken en op alle signalen juist reageren (heel belangrijk!!)

Ik heb het hier over een tijdinvestering van 1 a 2 weken, en pas de volgende stap doen als je paard bij de eerste stap rustig en vertrouwd is.

Over dat springen naast het paard ben ik het wel eens, maar zo als jij het verteld ben ik wel nieuwsgierig , ik zou dat wel eens willen zien. :D ;)
1 tot 2 weken, is wel wat lang vind ik zou reken in dagen dan. :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:18

http://www.youtube.com/watch?v=_Ljl8jQ0nB8 als je beloofd niet te lachen := :)) :D
Het is super zwaar om te doen (daarom lukt het me niet altijd op het juiste moment te stoppen of langer door te gaan). Het is een loperig/bang paard maar je ziet dat ik haar interesse wel wek en dat ze het leuk vindt een snoepje te krijgen. Ze wordt daardoor wel wat loperig maar dat is in de tijd daarna minder geworden. Ik zit nu al op haar, heb al weken geen tijd meer aan haar besteed :o maar anders stapte we nu al in de rondte daar ben ik van overtuigd.

1 of 2 weken, is voor mij normale tijd want ik heb niet iedere dag de tijd :P :D daarom zeg ik 1 a 2 weken. Als je gaat kijken in dagen zou ik een week sowieso rekenen, je weet niet hoe je paard reageert op het springen etc. Alles heel rustig aan doen is het belangrijkste.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:32

xmarliez: sorry maar ik moest toch lachen om dat springende dier op twee benen :D Het paard lijkt ook echt te denken: raar ding hou toch op met springen, dat kan ik veeeeeeeeel beter dan jij!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:29

Jeetje..dat springen zo ernaast zou ik zelf nooit doen..Veel te onrustig in mijn ogen en dat zie je dat paard ook denken. Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen manier en als het voor jou werkt is het prima toch?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:13

hahahahaahah dat filmpje hahah!! Als ik zo zou springen naast de mijne dan issie binnen no time aan de andere kant van de bak haha

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:03

Zo Marlies, dat is nog goed voor je conditie ook :D Ik geef mijn paard van het begin af aan een snoepje nadat ik ben opgestapt en zij keurig is blijven stilstaan. Als ik nu op stap begint ze altijd zachtjes te hinneken, omdat er een snoepje aankomt :9

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:05

Wat ik doe bij paarden die ingereden worden is niet te veel meuten, maar er gewoon op gaan zitten.

Vantevoren zorg ik er altijd wel voor dat het paard mij goed vertrouwd, door er een week of 3 van tevoren mee te beginnen met grondwerk en het zadel etc.
Als de dag is om erop te gaan, is het cap op, bitloos hoofdstel om, iemand die het diertje beet houdt, erop stappen en gewoon zonder longe los in de bak.
Vaak zorg ik er wel voor dat er 3 andere paarden los lopen in de bak, zodat het paard in zijn eigen omgeving is, met zijn veilige paarden om hem heen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:06

Jibbel schreef:
Jeetje..dat springen zo ernaast zou ik zelf nooit doen..Veel te onrustig in mijn ogen en dat zie je dat paard ook denken. Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen manier en als het voor jou werkt is het prima toch?

Ik doe dit ook echt niet bij ieder paard maar bij dit paard was dit de enige optie. Ze moet zien wat er gebeurd en als ik langs haar met het zadel bezig ben en dan met opstappen een beetje zou wiebelen zou ze door de bakrand heen vliegen. Nu ziet ze wat ik doe en ondanks dat het onrustig kijkt voelde het niet zo. Als ze het namelijk niet tollereerd is ze gewoon weg.. zo zit ze in elkaar. Ze is erg vluchterig dus alle enge dingen daar wil ze niet mee geconfronteerd worden. Ik hou haar niet te strak vast en vraag haar uit mijn hand te eten terwijl ik spring dus dat zegt voor mij al genoeg :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:19

xmarliez schreef:
Jibbel schreef:

Ik doe dit ook echt niet bij ieder paard maar bij dit paard was dit de enige optie. Ze moet zien wat er gebeurd en als ik langs haar met het zadel bezig ben en dan met opstappen een beetje zou wiebelen zou ze door de bakrand heen vliegen. Nu ziet ze wat ik doe en ondanks dat het onrustig kijkt voelde het niet zo. Als ze het namelijk niet tollereerd is ze gewoon weg.. zo zit ze in elkaar. Ze is erg vluchterig dus alle enge dingen daar wil ze niet mee geconfronteerd worden. Ik hou haar niet te strak vast en vraag haar uit mijn hand te eten terwijl ik spring dus dat zegt voor mij al genoeg :)

ik vind het knap zo als je dat vol houd, maar je bedoelde een bloot paard?? oooooo :o? grapje.
ik leer de paarden altijd stil staan als ik zadel en hoofdstel weg hang, laat ze dan een meter of 6,7 bij het hek stil staan en moeten dan wachten tot ik terug kom is ongeveer 2 dagen bij vervelende paarden, zo leren ze ook wachten met opstappen, als ik verder weg sta, als de eigenaar op stapt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:25

crazyheart schreef:
Wat ik doe bij paarden die ingereden worden is niet te veel meuten, maar er gewoon op gaan zitten.

Vantevoren zorg ik er altijd wel voor dat het paard mij goed vertrouwd, door er een week of 3 van tevoren mee te beginnen met grondwerk en het zadel etc.
Als de dag is om erop te gaan, is het cap op, bitloos hoofdstel om, iemand die het diertje beet houdt, erop stappen en gewoon zonder longe los in de bak.
Vaak zorg ik er wel voor dat er 3 andere paarden los lopen in de bak, zodat het paard in zijn eigen omgeving is, met zijn veilige paarden om hem heen.

Ik heb met jonge paarden altijd een cap op als ik met ze aan het werk ga, ik haal nooit mijn hoofd weg als een paard over mijn hoofd heen wil draaien, zo weet hij dan ook gelijk dat ik blijf staan, waar ik sta. :(:)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:58

Mijn paarden staan vanaf het begin af aan al los in de bak terwijl ik ze borstel of spullen weg leg in de stal. Ze lopen ook zelf de poort uit van de wei, wachten totdat ik hem dicht heb en lopen los mee naar de bak :D

Enne dat bloot had je niet zo letterlijk moeten nemen :D :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:36

Xmarlie: dankje voor je antwoord! Wat betreft dominantie zit het goed, staat stil als uk stil sta, reageert,op mijn lichaamstaal en kan hem daarmee ook aturen. Er naast springen wwas al lang vatevoren mee bezig, net als zonder zadel er o springen, zonder zdel er op z zitten em rijden. Kindjes hebben er al og gezeten. gister heb uk gelongeerd en daarna geoefend en kon gewon met losse teugel op stappen. Paar keer herhaald en flink beloond. Dus het is gewoon drukte en een beetje miepen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:41

Ik zeg altijd doe eens gek, spring eens huppel is met je paard mee, gisteren nog 1 geholpen had ik een plastik tasje kneep ik in, gelijk paard staart omhoog gek doen, dus ik blijf doorknijpen en ritselen, tegen de eigenaar gezegd, door werken en aandacht vragen vlugger, langzamer zorgen dat jij aandacht krijg en hij gaat opletten en luisteren, na 5 rondjes was hij er aan gewend en luisterde hij, deed wat ze vroeg, andere kant op het zelfde gedaan en na 3 rondjes was hij weer rustig en dacht, denk ik ooo maar ik ben niet bang, ik luister naar mijn baasje en ik let op. :D 8-)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:29

benikweer :D

Puk doet het prima, ik rij al lekker buiten met haar, en ze doet het super! Echt heel goed, een echte groninger, koel in de kop!

Dan mijn ijslander Ástrida, die heeft vanaf het begin een HEKEL aan het bit, ze heeft het nooit geaccepteerd, vanmiddag ff een rondje om met haar (voor het eerst alleen by the way *\o/* ) Alles deed ze prima, maar op de terugweg, we deden maar een klein rondje, werd ze toch wel wat drukker, is helemaal niet zo erg, maar ik kon op het laatst niets meer met het bit, ze schudde zo enorm haar hoofd bij de lichtste ophouding, dat ze zowat omviel. Ze werd er hartstikke heet van ook.

Ik ree haar eigenlijk altijd op een neusriempje eigenlijk alleen, maar vandaag vond ik dat het zo met dubbelgebroken bitje ook maar moest kunnen, maar Ástrida vond van niet dus.

Hebben jullie tips? of zal ik maar gewoon bitloos doen? Ik laat zowiezo hopelijk deze week de tandarts even kijken naar haar.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:11

Odessa1 schreef:
Gisteren Deamen nog weer gelongeerd met loshangende beugels, er even niet aan gedacht dat beugels op mijn maat hingen. Vorige x hadden we ze zo kort mogelijk gedaan maar nu even niet aan gedacht dat ik het zadel gebruikt had. Is nl. mijn springzadel (een degelijk ouder zadeltje) en ik spring niet meer zoveel.

Hij vond het wel heel erg spannend dat ze nu zo klapperden. Steeds als ze weer naar achteren klapten dan schoot hij er weer vandoor. Hij hield helemaal niet meer op te galopperen. Denk dat ik ze de volgende keer, als we ook met dubbele lijnen willen longeren ze met een beugelriem vastmaak. Dus onder de buik door. Doen jullie dat ook of laat je ze zo lang klapperen tot ze er niets meer op uit doen?

Tries, ik zou het bitje er wel inhangen maar haar gewoon op het halster rijden. En een tandarts is op deze leeftijd vaak geen luxe.

IK ben begonnen met een zadel zonder beugels, daarna opgestoken beugels die goed vast zitten. Daarna langere die ik onder de buik door vast heb gezet. Dan losse beugels en dan kan ik er wel op.
Omdat onze bak is gerenoveert, heeft het rijden van Pedro op een laag pitje gestaan. Nu weer begonnen. Met longeren is hij super braaf. Stap ik erop dan heeft hij opeens wel oog voor de paarden in het land. Hij zet me dus flink aan het werk (en zichzelf dus ook). Maar ik heb het gered, alleen stappen was lastiger. Na een rondje goed stappen er dus maar snel af voordat hij weer mans werd.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 06:45

Tries_en_Faf schreef:
benikweer :D
Hebben jullie tips? of zal ik maar gewoon bitloos doen? Ik laat zowiezo hopelijk deze week de tandarts even kijken naar haar.

je kan ook een teugel aan de neusriem er bij doen, zo eerst rijden met geleidelijk meer druk op het bit, of heeft hij een hangend rooster, doen ze ook behoorlijk gek op het bit.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:00

Ik heb ook een update na lan niet gereageert. Gaat nu goed met mijn paardje, heeft me nog een paar keer afgegooit en nu braaf, ik longeer haar wel nog steeds en rij nog steeds met een touwtje op de hals. Als ik haar eerst longeer kan ze gruwelijk bokken en dan ga ik erop en dan denk ik, als ze dat maar niet doet... maar gaat tot nu toe goed. Ze begint ook een iets na te geven, ben nu 1 keer met haar op buitenrit geweest, dat is wel eng;) En 1 keer in de buitenbak op vreemd terein blijft ze toch wel geconcentreerd mar wel door en oxer heen gegaan doordat het stuur het niet meer deed.

Maar ik heb ook problemen met het bit. Bij het sturen doet ze de mond open en zet ze de kaak erop. Dan is ze heeeeeel sterk. Ik heb een sprenger dubbel gebroken watertrens met een gedraait middenstukje. Op het rechte stuk geeft ze dus wel na. Iemand tips.?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:18

Hoi Allemaal!
Ik heb even een vraagje. Sinds april zijn we bezig met onze 3jarige. Een zeer ervaren instructeur is er voornamelijk mee bezig geweest (zadelmak maken, inrijden) en ik ben het langzaam maar zeker gaan overnemen, wel onder zijn begeleiding.
Hij is nu dus zo'n 3 maanden onder het zadel. Het ging allemaal hartstikke goed en hij pakte alles super goed op. Rijden in de bak, buitenritjes, de club, longeren enz. We hebben besloten om hem een maand terug op de wei te zetten om even te kunnen bekomen van alles. Ook is het goed voor zijn groei.

Maar wat ik me nu afvraag, als ik hem dadelijk weer oppak, hoeveel uur zal ik dan ongeveer per week aan hem moeten besteden? (ik doel dan op het werken met hem, dus niet het borstelen, knuffelen enz) Ik lees namelijk veel op Bokt dat je met een jong paard niet veel meer moet doen dan 3x per week.
Maar voordat hij terug de wei op ging, reed ik hem bijna 5x per week. Is dat teveel?? Ik merkte wel dat hij nog geen conditie heeft, maar dat moet natuurlijk ook opgebouwd worden. Als ik hem nu uit de wei haal om te voeren dan merk ik wel dat hij nu super actief is. Ook rent hij als een dolle rond en speelt heel veel in de wei. Je merkt wel dat hij nu weer energie opbouwt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:23

Tsja..ik vind het ook lastig hoor! Die van mij werd op de africhtingsstal ook 4 dagen flink getraind. Daarom had ik zelf zoiets van: 2x rijden en 3x longeren of andersom. Maar moet zeggen dat daar eigenlijk niets van komt en ik het nog wat veel vind. Uitgangspunt is nu 2x rijden, 1x les en 1x zelf, 2x longeren (bijgezet / grondwerk aan de kaptoom). Rest van de week heeft hij vrij, gaan we een rondje wandelen buiten of komt alleen op het land/in de paddock. Dit lijkt voor hem een prima ritme te zijn momenteel.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:13

Odessa1 schreef:
Gisteren een poging gedaan Deamen te longeren met dubbele lijnen. Hij snapte niet dat hij in de vooruit moest terwijl het baasje naast hem stond.... ik ben er toen voor gaan lopen maar dat vond hij helemaal raar, twee mensen in de bak wat moest hij daar nou mee.
De term stap begreep hij opeens niet meer.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Longeur dan maar zweepje erbij op de achterhand? We waren bang dat hij dan weg zou vliegen en omdat het de eerste x was met dubbele lijnen durfden we dat niet zo aan. Of ik hem met biksjes voorwaarts laten gaan?

Ik denk dat je wat consuquenter moet wezen, gewoon doordrijven met een longeerzweep, je stem gebruiken en jezelf over je eigen onzekerheid heen zetten. Meer in de zin van gewoon doen wat in je opkomt, en zo de weg verder bewandelen. Bij die van mij ging dit heel gemakkelijk, het lijntje ging achter de kont langs en mevrouw had flink de vaart erin. ik ben toen blijven belonen, want een voorwaartse reactie op iets nieuws is altijd goed.

Belonen met brokjes is verder altijd goed, maar zorg dat het niet al teveel word. Want heb het ook zo geprobeert een tijdje onder het zadel, toen ging mevrouw gewoon stilstaan omdat ze vond dat ze het goed deed en wou ze een brokje hebben :')