Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
montyjansen schreef:hoe ik een jong paard leer wenden, bewust worden hoe je loopt in een drukke winkelstraat.
het begin is goede ballans, recht op blijven lopen, (zitten).
Wat doe je met je heupen, handen , bovenlichaam, om tussen de mensen door te lopen.
Je binnen hand doe je iets omhoog van je af om tussen mensen door te willen, je binnen heup doe je naar voren in de richting waar je heen wil, je zet af met je binnen en of buiten been, drijven, neemt je buiten knie mee naar binnen, boodschappen neem je mee bij je buiten heup, schouder paard meenemen met buiten teugel, kijkt waar je naar toe wil, (en loopt door) voorwaarts drijven, twee kuiten drijven voorwaarts. Buiten arm aansluiten tegen je lichaam,begrenzen schouder paard.
Je kan het ook vergelijken met skiën door je knieën zakken in de richting waar je heen gaat wel het gevoel houden dat je met je kuiten voorwaarts blijft drijven, twee handen de zelfde richting op met binnen hand iets hoger, en naar voren zonder de teugel los te laten. boven lichaam recht op houden niet naar binnen hangen.
trekken aan een teugel is zitten naar de andere kant dus jong paard gaat naar de andere kant.
ik denk dat je het een paar keer moet lezen om het te begrijpen.
xmarliez schreef:Dan niet je voet in de beugels zetten maar je handen bij het zadel zetten, veel er naast springen met de druk op het zadel als je ophoog springt en ook gewoon ´bloot´ er naast springen, veel geluid maken en op alle signalen juist reageren (heel belangrijk!!)
Ik heb het hier over een tijdinvestering van 1 a 2 weken, en pas de volgende stap doen als je paard bij de eerste stap rustig en vertrouwd is.
Jibbel schreef:Jeetje..dat springen zo ernaast zou ik zelf nooit doen..Veel te onrustig in mijn ogen en dat zie je dat paard ook denken. Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen manier en als het voor jou werkt is het prima toch?
xmarliez schreef:Jibbel schreef:Jeetje..dat springen zo ernaast zou ik zelf nooit doen..Veel te onrustig in mijn ogen en dat zie je dat paard ook denken. Maar goed, iedereen heeft zo zijn eigen manier en als het voor jou werkt is het prima toch?
Ik doe dit ook echt niet bij ieder paard maar bij dit paard was dit de enige optie. Ze moet zien wat er gebeurd en als ik langs haar met het zadel bezig ben en dan met opstappen een beetje zou wiebelen zou ze door de bakrand heen vliegen. Nu ziet ze wat ik doe en ondanks dat het onrustig kijkt voelde het niet zo. Als ze het namelijk niet tollereerd is ze gewoon weg.. zo zit ze in elkaar. Ze is erg vluchterig dus alle enge dingen daar wil ze niet mee geconfronteerd worden. Ik hou haar niet te strak vast en vraag haar uit mijn hand te eten terwijl ik spring dus dat zegt voor mij al genoeg
crazyheart schreef:Wat ik doe bij paarden die ingereden worden is niet te veel meuten, maar er gewoon op gaan zitten.
Vantevoren zorg ik er altijd wel voor dat het paard mij goed vertrouwd, door er een week of 3 van tevoren mee te beginnen met grondwerk en het zadel etc.
Als de dag is om erop te gaan, is het cap op, bitloos hoofdstel om, iemand die het diertje beet houdt, erop stappen en gewoon zonder longe los in de bak.
Vaak zorg ik er wel voor dat er 3 andere paarden los lopen in de bak, zodat het paard in zijn eigen omgeving is, met zijn veilige paarden om hem heen.
Odessa1 schreef:Gisteren Deamen nog weer gelongeerd met loshangende beugels, er even niet aan gedacht dat beugels op mijn maat hingen. Vorige x hadden we ze zo kort mogelijk gedaan maar nu even niet aan gedacht dat ik het zadel gebruikt had. Is nl. mijn springzadel (een degelijk ouder zadeltje) en ik spring niet meer zoveel.
Hij vond het wel heel erg spannend dat ze nu zo klapperden. Steeds als ze weer naar achteren klapten dan schoot hij er weer vandoor. Hij hield helemaal niet meer op te galopperen. Denk dat ik ze de volgende keer, als we ook met dubbele lijnen willen longeren ze met een beugelriem vastmaak. Dus onder de buik door. Doen jullie dat ook of laat je ze zo lang klapperen tot ze er niets meer op uit doen?
Tries_en_Faf schreef:benikweer![]()
Hebben jullie tips? of zal ik maar gewoon bitloos doen? Ik laat zowiezo hopelijk deze week de tandarts even kijken naar haar.
Odessa1 schreef:Gisteren een poging gedaan Deamen te longeren met dubbele lijnen. Hij snapte niet dat hij in de vooruit moest terwijl het baasje naast hem stond.... ik ben er toen voor gaan lopen maar dat vond hij helemaal raar, twee mensen in de bak wat moest hij daar nou mee.
De term stap begreep hij opeens niet meer.
Hoe hebben jullie dat aangepakt? Longeur dan maar zweepje erbij op de achterhand? We waren bang dat hij dan weg zou vliegen en omdat het de eerste x was met dubbele lijnen durfden we dat niet zo aan. Of ik hem met biksjes voorwaarts laten gaan?