Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Roxy_K schreef:even een andere vraag, ben je eigenlijk een bekende ruiter?
MarcelDufour schreef:Joki schreef:nog een vraag over dat balken galoperen zoals hierboven beschreven. Zit je daarbij in verlichte zit of niet?
Ja, verlichte zit. Verplicht zelfs
_Dieuwke schreef:Wat een handig topic dit!
Ben dan weliswaar geen springruiter maar doe weeks graag en sprongetje.
Mijn vraag ;
Hoe krijg je goed dat je regelmatig op de sprong afkomt en daarna ook regelmatig weer doorgaat na de sprong.
Dat heeft toch ook met het inschatten te maken? Want dan moet je ook tellen maar vanaf waar moet je beginnen met tellen zodat je uitkomt.
Misschien staat het hier een beetje raar maar ik zie wel wat voor antwoord er komt.
Kan het altijd proberen misschien heb ik er baat bij.
Katja schreef:Ik vind jouw kennis echt super interessant om te lezen Excuseme.
nl_t schreef:Hey,
Hier is mijn vraag : [let niet op de spelling]
Ik ben 3 jaar geleden met en paard echt door een hindernis gevlogen en toen lagen we naast elkaar in het zand, gelukkig hebben we er allebei niets aan over gehouden.
nu ben ik bezig met mijn eigen paard toch wel weer te springen ,want ik vind het erg leuk! maar nu zeg tm 70-80 cm gaat het goed ,aleen als we daar boven komen dan heb ik zo iets van *slik* en dan gaan we wel ,maar me paard zet dan [wel vaker hoor] heel raar af heel hoog ,kruisjes springen we over het hoogste gedeelte ,dan stuur ik in het midden ,maar dan als ik mee geef voor de afzet vliegen we alsnog naar links of recht over het hoogste ,dan vind ik het echt doood eng nu doet me paard het inmiddels minder [weet nu niet precies ,heeft namelijk net 4 maanden stil gestaan met blesure in si gewricht] maar nu vroeg ik me af ,wat kan ik doen om:
1 zelf meer zelf vertrouwen te krijgen
2 hoe kan ik zorgen dat als ik mee geef voor de afzet mdat hij niet alsnog "wegschiet" en dan springt ,als ik me been of zweep tegen hem aanleg aan de kanten ,dan doet ie het alsnog .
alvast bedankt!!!
ieris schreef:Hoi Marcel, ik heb een paar vragen.
Ik ben begonnen met springen en spring nu meestal 80 a 90cm.
Ik heb alleen een goed passend op maat gemaakt dresuurzadel voor mijn paard, ik vind het zelf nog niet hinderlijk met springen.
Maar als ik daarlijk 1 meter in de B wil gaan springen, denk jij dan dat dit goed kan met een dressuurzadel? Is dat hinderlijk voor mijn houding of maakt dat niet uit?
En is het hinderlijk voor mijn paard of maakt dat ook niet uit?
Ik heb zelf nog nooit met een springzadel gesprongen, dus ik weet ook niet of dat anders/beter rijd.
Citaat:Mijn springleraar zecht dat balkjes in draf voor een sprong een goede oefening zijn, maar dat het vanuit de galop niet wenselijk is om dan balken voor de sprong te leggen, nu lees ik dat jij juist als tip geeft om vanuit galop balkjes te nemen en dan een sprong te maken.Ik wil graag jou manier is proberen ik heb een paard van 1.59m hoever moet ik de balken voor galop uit elkaar leggen?is 3 m goed?
Citaat:En dan had ik nog een vraagje over in uitjes, mijn springleraar zecht dat dit een oefening is als je paard traag aan het been is, en dat het voor mijn paard niet zo veel meerwaarde heeft om te doen.
Nu vraag ik mij af, zijn in uitjes goed voor elk paard?
Of pas je ze inderdaad alleen toe als je paard trager aan het been is, en hebben ze voor de ruiter ook meerwaarde, krijg je beter oog voor de sprong of meer ritmegevoel?
En wat vind jij een goede hoogte voor in uitjes?
hns schreef:Hey Marcel,
Ik ben zelf niet zo van het springen, dus bij deze mijn vraag.
Wat blijkt in de praktijk het moeilijkste voor een paard, hindernissen die snel achter mekaar oplopen of hindernissen die juist ver van mekaar afstaan? Kun je ook uitleggen waarom het voor een paard moeilijk is.
Alvast bedankt voor de moeite!
MarcelDufour schreef:nl_t schreef:Hey,
Hier is mijn vraag : [let niet op de spelling]
Ik ben 3 jaar geleden met en paard echt door een hindernis gevlogen en toen lagen we naast elkaar in het zand, gelukkig hebben we er allebei niets aan over gehouden.
nu ben ik bezig met mijn eigen paard toch wel weer te springen ,want ik vind het erg leuk! maar nu zeg tm 70-80 cm gaat het goed ,aleen als we daar boven komen dan heb ik zo iets van *slik* en dan gaan we wel ,maar me paard zet dan [wel vaker hoor] heel raar af heel hoog ,kruisjes springen we over het hoogste gedeelte ,dan stuur ik in het midden ,maar dan als ik mee geef voor de afzet vliegen we alsnog naar links of recht over het hoogste ,dan vind ik het echt doood eng nu doet me paard het inmiddels minder [weet nu niet precies ,heeft namelijk net 4 maanden stil gestaan met blesure in si gewricht] maar nu vroeg ik me af ,wat kan ik doen om:
1 zelf meer zelf vertrouwen te krijgen
2 hoe kan ik zorgen dat als ik mee geef voor de afzet mdat hij niet alsnog "wegschiet" en dan springt ,als ik me been of zweep tegen hem aanleg aan de kanten ,dan doet ie het alsnog .
alvast bedankt!!!
Om te beginnen zou ik mn zweepje maar aan de kant leggen. Je ziet dat springruiters zelden met een zweepje rijden, en als ze hem hebben, zit ie vaak nog in de laars ook. Een kruisje kan voor hogere sprongen zorgen voor een paard. Probeer weer eens van voor af aan te beginnen. een paar drafpaaltjes en dan een laag steilsprongetje. Ik verwacht dat het dan beter gaat. Maar, er zijn uitzonderingen. Paarden die van nature schuin weg springen. Dat vereist toch een wat professionelere aanpak.
nelis schreef:Goedemorgen, Excusme en marcel ik vind het reuze interressant dit.
Marcel geef je toevallig ook les en zo ja in welke regio?
sas1965 schreef:nelis schreef:Goedemorgen, Excusme en marcel ik vind het reuze interressant dit.
Marcel geef je toevallig ook les en zo ja in welke regio?
Staat al een paar keer in het topic vermeld.
Hij zit tot de zomer nog vaste aan drukke werkzaamheden (o.a. veel in het buitenland) en wil dan een
'Marcel Dufour on tour' gaan doen door het hele land.
Overigens woont hijzelf in Limburg.
lisa_pluisje schreef:Hallo Marcel,
Ik had de volgende vraag, wij hebben Quarterhorses en daar wordt volop
western mee gereden, kun je zo,n paard ook aanleren om te springen zonder
dat zijn andere discipline (barrelracen en pleasure) in het gedrang komt?
Alvast bedankt voor je moeite