[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:01

Ik vind jouw kennis echt super interessant om te lezen Excuseme.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:33

Hey,

Hier is mijn vraag : [let niet op de spelling :P]

Ik ben 3 jaar geleden met en paard echt door een hindernis gevlogen en toen lagen we naast elkaar in het zand, gelukkig hebben we er allebei niets aan over gehouden.
nu ben ik bezig met mijn eigen paard toch wel weer te springen ,want ik vind het erg leuk! maar nu zeg tm 70-80 cm gaat het goed ,aleen als we daar boven komen dan heb ik zo iets van *slik* en dan gaan we wel ,maar me paard zet dan [wel vaker hoor] heel raar af heel hoog ,kruisjes springen we over het hoogste gedeelte ,dan stuur ik in het midden ,maar dan als ik mee geef voor de afzet vliegen we alsnog naar links of recht over het hoogste ,dan vind ik het echt doood eng nu doet me paard het inmiddels minder [weet nu niet precies ,heeft namelijk net 4 maanden stil gestaan met blesure in si gewricht] maar nu vroeg ik me af ,wat kan ik doen om:

1 zelf meer zelf vertrouwen te krijgen
2 hoe kan ik zorgen dat als ik mee geef voor de afzet mdat hij niet alsnog "wegschiet" en dan springt ,als ik me been of zweep tegen hem aanleg aan de kanten ,dan doet ie het alsnog .

alvast bedankt!!!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:39

Hoi Marcel, ik heb een paar vragen.

Ik ben begonnen met springen en spring nu meestal 80 a 90cm.
Ik heb alleen een goed passend op maat gemaakt dresuurzadel voor mijn paard, ik vind het zelf nog niet hinderlijk met springen.
Maar als ik daarlijk 1 meter in de B wil gaan springen, denk jij dan dat dit goed kan met een dressuurzadel? Is dat hinderlijk voor mijn houding of maakt dat niet uit?
En is het hinderlijk voor mijn paard of maakt dat ook niet uit?
Ik heb zelf nog nooit met een springzadel gesprongen, dus ik weet ook niet of dat anders/beter rijd.

Mijn springleraar zecht dat balkjes in draf voor een sprong een goede oefening zijn, maar dat het vanuit de galop niet wenselijk is om dan balken voor de sprong te leggen, nu lees ik dat jij juist als tip geeft om vanuit galop balkjes te nemen en dan een sprong te maken.Ik wil graag jou manier is proberen ik heb een paard van 1.59m hoever moet ik de balken voor galop uit elkaar leggen?is 3 m goed?

En dan had ik nog een vraagje over in uitjes, mijn springleraar zecht dat dit een oefening is als je paard traag aan het been is, en dat het voor mijn paard niet zo veel meerwaarde heeft om te doen.
Nu vraag ik mij af, zijn in uitjes goed voor elk paard?
Of pas je ze inderdaad alleen toe als je paard trager aan het been is, en hebben ze voor de ruiter ook meerwaarde, krijg je beter oog voor de sprong of meer ritmegevoel?
En wat vind jij een goede hoogte voor in uitjes?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:50

Hey Marcel,

Ik ben zelf niet zo van het springen, dus bij deze mijn vraag.

Wat blijkt in de praktijk het moeilijkste voor een paard, hindernissen die snel achter mekaar oplopen of hindernissen die juist ver van mekaar afstaan? Kun je ook uitleggen waarom het voor een paard moeilijk is.

Alvast bedankt voor de moeite!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:52

Roxy_K schreef:
even een andere vraag, ben je eigenlijk een bekende ruiter?

Dat is voor mij heel moeilijk te beantwoorden. Bij mij thuis ben ik heel bekend, maar hoe dat voor anderen is...geen idee.
Dat is dan ook een vraag die iedereen kan beantwoorden, behalve ik zelf. :D[/quote]

Als je net als ik en Marcel in de jaren zestig geboren bent en/of vanaf de jaren 80 de (inter)nationale springsport volgde, ja dan is hij een bekende ruiter.
Ik zelf was in die jaren groom bij een veel minder bekende ruiter die alleen wat nationaal startte en ik herkende zijn naam meteen,moest alleen even uitvogelen of het de enige echte Marcel Dufour was, en dat is hij.

Edit: ook ik dus een quote-probleem ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:57

MarcelDufour schreef:
Joki schreef:
nog een vraag over dat balken galoperen zoals hierboven beschreven. Zit je daarbij in verlichte zit of niet?

Ja, verlichte zit. Verplicht zelfs ;)

Dank je dan moet ik het even inlassen en mijn springzadel naar stal meenemen. Om verlicht te zitten wil ik hele korte beugeltjes :Y)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:04

_Dieuwke schreef:
Wat een handig topic dit!
Ben dan weliswaar geen springruiter maar doe weeks graag en sprongetje :D.

Mijn vraag ;

Hoe krijg je goed dat je regelmatig op de sprong afkomt en daarna ook regelmatig weer doorgaat na de sprong.
Dat heeft toch ook met het inschatten te maken? Want dan moet je ook tellen maar vanaf waar moet je beginnen met tellen zodat je uitkomt.

Misschien staat het hier een beetje raar maar ik zie wel wat voor antwoord er komt :o.
Kan het altijd proberen misschien heb ik er baat bij :).

Was het maar zo makkelijk dat je gewoon vanaf een bepaald punt kon tellen. Zo werkt het helaas niet.
De beste manier is die oefening te doen met 4 a 5 paaltjes op de grond. Als je het topic wat door leest, dan kom je dat vele malen tegen. Op die manier krijg je fijne sprongen, waardoor de kans ook weer groot is dat je daarna normaal door gallopeert zoals jij wenst.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:10

Katja schreef:
Ik vind jouw kennis echt super interessant om te lezen Excuseme.

Ik ook! En wat me ook opviel is dat Excuseme wist dat als je in draf in komt, dat dan de afstand 6,5 meter is! De meesten zouden gewoon de gangbare afstand van een dubbelsprong aan houden! Vaak zeggen lerleelingen dat tegen me. "Is dat niet te kort Marcel, want een dubbel is toch ruim 7 meter?". Omdat ze dan niet rekenen dat de landing uit draf een stuk korter is, plus de snelheid is minder. Maar zo zie je, dat springen, buiten je lichamelijke mogelijkheden, ook mentale balans vereist.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:15

nl_t schreef:
Hey,

Ik ben 3 jaar geleden met en paard echt door een hindernis gevlogen en toen lagen we naast elkaar in het zand, gelukkig hebben we er allebei niets aan over gehouden.
nu ben ik bezig met mijn eigen paard toch wel weer te springen ,want ik vind het erg leuk! maar nu zeg tm 70-80 cm gaat het goed ,aleen als we daar boven komen dan heb ik zo iets van *slik* en dan gaan we wel ,maar me paard zet dan [wel vaker hoor] heel raar af heel hoog ,kruisjes springen we over het hoogste gedeelte ,dan stuur ik in het midden ,maar dan als ik mee geef voor de afzet vliegen we alsnog naar links of recht over het hoogste ,dan vind ik het echt doood eng nu doet me paard het inmiddels minder [weet nu niet precies ,heeft namelijk net 4 maanden stil gestaan met blesure in si gewricht] maar nu vroeg ik me af ,wat kan ik doen om:

2 hoe kan ik zorgen dat als ik mee geef voor de afzet mdat hij niet alsnog "wegschiet" en dan springt ,als ik me been of zweep tegen hem aanleg aan de kanten ,dan doet ie het alsnog .

alvast bedankt!!!

Om te beginnen zou ik mn zweepje maar aan de kant leggen. Je ziet dat springruiters zelden met een zweepje rijden, en als ze hem hebben, zit ie vaak nog in de laars ook. Een kruisje kan voor hogere sprongen zorgen voor een paard. Probeer weer eens van voor af aan te beginnen. een paar drafpaaltjes en dan een laag steilsprongetje. Ik verwacht dat het dan beter gaat. Maar, er zijn uitzonderingen. Paarden die van nature schuin weg springen. Dat vereist toch een wat professionelere aanpak.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:28

ieris schreef:
Hoi Marcel, ik heb een paar vragen.
Ik ben begonnen met springen en spring nu meestal 80 a 90cm.
Ik heb alleen een goed passend op maat gemaakt dresuurzadel voor mijn paard, ik vind het zelf nog niet hinderlijk met springen.
Maar als ik daarlijk 1 meter in de B wil gaan springen, denk jij dan dat dit goed kan met een dressuurzadel? Is dat hinderlijk voor mijn houding of maakt dat niet uit?
En is het hinderlijk voor mijn paard of maakt dat ook niet uit?
Ik heb zelf nog nooit met een springzadel gesprongen, dus ik weet ook niet of dat anders/beter rijd.

Of het hinderlijk voor je paard is, zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik weet wel dat ik ooit met een dressuurzadel gesprongen heb, en ik voelde me niet prettig. Het had inderdaad ook invloed op mijn houding. Maar ik weet niet of dat voor iedereen geldt.

Citaat:
Mijn springleraar zecht dat balkjes in draf voor een sprong een goede oefening zijn, maar dat het vanuit de galop niet wenselijk is om dan balken voor de sprong te leggen, nu lees ik dat jij juist als tip geeft om vanuit galop balkjes te nemen en dan een sprong te maken.Ik wil graag jou manier is proberen ik heb een paard van 1.59m hoever moet ik de balken voor galop uit elkaar leggen?is 3 m goed?

Om precies te zijn is de afstand 2.90 mtr. Ja, ik vind het een hele goeie oefening, maar de meeste instructeurs kennen deze oefening niet, en vandaar dat het ze wat raar in de oren klinkt. Ik zou je niets laten doen waar ik niet zeker van weet dat het werkt, dus doe het maar eens en ik denk dat je positief verrast zult zijn.

Citaat:
En dan had ik nog een vraagje over in uitjes, mijn springleraar zecht dat dit een oefening is als je paard traag aan het been is, en dat het voor mijn paard niet zo veel meerwaarde heeft om te doen.
Nu vraag ik mij af, zijn in uitjes goed voor elk paard?
Of pas je ze inderdaad alleen toe als je paard trager aan het been is, en hebben ze voor de ruiter ook meerwaarde, krijg je beter oog voor de sprong of meer ritmegevoel?
En wat vind jij een goede hoogte voor in uitjes?

Ik doe ze met bijna ieder paard. Heel soms heb je hete paarden die er te hard door heen rennen, maar over het algemeen is het een geweldige training. Vooral omdat je, als die in- uitjes helemaal onder de knie zijn, ook nog leuke variaties op dit thema hebt.
Voor de ruiter zijn oog, zal het weinig tot geen invloed hebben, maar wel voor je ontspanning tijdens de sprong zelf.
Zie het als een bokser, die bijna iedere training op de boksbal die vlugge slagen oefent. Dat doen ze ook om 'spiergeheugen' te ontwikkelen. Als ander voordeel heeft het dat als je dit vaak doet, je paard ook zelden zal blikken of blozen als 'ie een dubbel- of driesprong tegen komt, want hij is al zo gewend aan een rijtje hindernissen achter elkaar.
Ik doe, zeker in het begind van de leerfase van in- uitjes, ze zelden hoger dan 50 cm. Voor hele ervaren paarden zijn 5 of 6 in- uitjes achter elkaar van 1.00 mtr hoog, al een hele serieuse oefening.

Alvast bedankt voor de antwoorden![/quote]

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:31

hns schreef:
Hey Marcel,

Ik ben zelf niet zo van het springen, dus bij deze mijn vraag.

Wat blijkt in de praktijk het moeilijkste voor een paard, hindernissen die snel achter mekaar oplopen of hindernissen die juist ver van mekaar afstaan? Kun je ook uitleggen waarom het voor een paard moeilijk is.

Alvast bedankt voor de moeite!

Over het algemeen heb ik de ervaring dat steilsprongen vaker een fout opleveren dan oxers.
Ik begrijp uit je vraag dat je wilt weten of 'terug' of 'vooruit' voor een paard moeilijker is. Volgens mij maakt dat niet zo veel uit. Beide ritmes en afstanden zal een springpaard moeten kennen, omdat ze in ieder parcours beiden voor komen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:36

Goedemorgen, Excusme en marcel ik vind het reuze interressant dit.

Marcel geef je toevallig ook les en zo ja in welke regio? :D

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:44

MarcelDufour schreef:
nl_t schreef:
Hey,

alvast bedankt!!!

Om te beginnen zou ik mn zweepje maar aan de kant leggen. Je ziet dat springruiters zelden met een zweepje rijden, en als ze hem hebben, zit ie vaak nog in de laars ook. Een kruisje kan voor hogere sprongen zorgen voor een paard. Probeer weer eens van voor af aan te beginnen. een paar drafpaaltjes en dan een laag steilsprongetje. Ik verwacht dat het dan beter gaat. Maar, er zijn uitzonderingen. Paarden die van nature schuin weg springen. Dat vereist toch een wat professionelere aanpak.

ga ik doen! dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:16

nelis schreef:

Staat al een paar keer in het topic vermeld.
Hij zit tot de zomer nog vaste aan drukke werkzaamheden (o.a. veel in het buitenland) en wil dan een
'Marcel Dufour on tour' gaan doen door het hele land.

Overigens woont hijzelf in Limburg.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:41

sas1965 schreef:
nelis schreef:

Staat al een paar keer in het topic vermeld.
Hij zit tot de zomer nog vaste aan drukke werkzaamheden (o.a. veel in het buitenland) en wil dan een
'Marcel Dufour on tour' gaan doen door het hele land.

Overigens woont hijzelf in Limburg.

blond he.. zal er wel overheen hebben gelezen.

Ik meld bij deze me aan voor de tour :P

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:09

Een paar paginia's gelezen en genoten van de manier waarop Marcel antwoord geeft. Tevens heel mooi het verhaal over de circles, tjonge, wat klopt dat zeg :j . Zeker een goed verhaal om in mijn oren te knopen als ik straks weer mag rijden (na een korte vliegles o.a. hamstring gescheurd vandaar nog niet te paard ;) ).

Op zich heb ik niet de ambitie om te springen maar wel de ambitie om mijn paard in haar beweging te verbeteren. Een onderdeel daarbij is het lopen over balkjes. Mijn merrie is daarin nogal lomp, die staat er gerust bovenop en kijkt niet naar hoe ze liggen. Denkende aan je verhaal op de eerste pagina's is het iets wat ze nooit gaat leren te kijken waar iets ligt voor haar neus of kan ik dat toch trainen? Want behalve bij balkjes op de grond heeft ze dit wel vaker dat ze niet weet waar haar lange Bambi-benen zijn ;) .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:31

Als het een gebrek aan coördinatie is kun je dat een heel eind verbeteren Eleonoor als het een gebrek aan respect is dan wordt het een stuk lastiger.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:34

Hoe weet je of het gebrek aan respect is of coordinatie?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:41

Ik zie dat heel snel maar vind het moeilijk om dat in op te schrijven misschien dat er iemand is die dat beter kan.
Gebrek aan respect is een paard wat geen moeite lijkt te doen en gewoon maar gaat staan waar hij uitkomt. Gebrek aan coördinatie zijn meestal paarden die wel iets proberen maar daardoor juist nog meer in de problemen komen.
Paarden die gebrek aan coördinatie hebben longeer ik vaak in eerste instantie met twee balkjes op een cirkel (op iedere helft 1) dan kunnen ze oefenen zonder dat de fout die ze op een balk maken ze gelijk in de problemen brengt met de andere balken.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:55

Hallo Marcel,

Ik had de volgende vraag, wij hebben Quarterhorses en daar wordt volop
western mee gereden, kun je zo,n paard ook aanleren om te springen zonder
dat zijn andere discipline (barrelracen en pleasure) in het gedrang komt?
Alvast bedankt voor je moeite

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:01

Mij lijkt het voor de afwisseling heel goed zelf.
Ik heb wel ooit gehoord dat quarters ivm. hun bouw niet zo'n springtalenten zijn, maar wat balkjes lopen en lage sprongetjes maken kan in mijn ogen nooit kwaad. Ik zou niet weten hoe dat je westernonderdelen negatief kan beinvloeden. Gewoon lekker rustigaan doen en naar je paard luisteren, als die het niet ziet zitten dan merkt je dat vanzelf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:09

lisa_pluisje schreef:
Hallo Marcel,

Ik had de volgende vraag, wij hebben Quarterhorses en daar wordt volop
western mee gereden, kun je zo,n paard ook aanleren om te springen zonder
dat zijn andere discipline (barrelracen en pleasure) in het gedrang komt?
Alvast bedankt voor je moeite

Ken een paar Quarters die best leuk springen (oke, recreatief, maar daar gaat het bij jou ook om toch?)
En die vinden het prachtig. Kan met niet voorstellen dat het een probleem is met western rijden.
Zou er wel een ander zadel opgooien :D zonder knop... :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:10

Sjolvir schreef:
Zou er wel een ander zadel opgooien :D zonder knop... :+

Hoezo? ;) :P

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:55

Door al jullie inspirerende verhalen (ook die van Excuseme mbt phsyche) ben ik gisteren begonnen op een iets andere wijze te gaan rijden, waardoor het mij (hopelijk) uiteindelijk in het parcours ook meer voordeel op gaat leveren. Heb de stelling van Voorn ter harte genomen, "niet moeilijker maken als dat het is" en zo gisteren een hoger galoptempo gereden en met meer hand voor. Dit is mijn grootste euvel, er teveel hand aan houden en uiteindelijk geen afstand meer zien en dan nog meer terugrijden....tja totdat je een paar onmogelijke sprongen krijgt met een gruwelijk voorzichtig en vermogend paard en dat nemen ze je niet in dank af...

Tot mijn verbazing had ik na de eerste 2 rondjes in mn 'nieuwe stijl' een veel meer ontspannen paard met een veel betere galopsprong en ook een veel gelijkmatiger galoptempo. Dit ga ik dus nu weer rustig uitbouwen middels de balken en kleine sprongetjes.

Ik ben heel benieuwd naar Marcel-on-tour!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:59

Okay, take it to the next level. Je weet dus dat om iets te bereiken je een overtuiging moet creëren innerlijk die ervoor zorgt dat je het maximale uit je potentieel haalt. Daarvoor moet je de activiteit( laten we het even bij springangst laten, maar het geldt voor veel meer dingen) naar die binnenste cirkel trekken. Negatieve gedachten en woorden als “ik kan het niet, geen talent, lukt mij nooit, etc, vervang je door “ik kan het leren, kan goed paardrijden, heb het onder controle”.
Waarom is dit juist bij paardrijden zo van belang? Omdat het uiteindelijk gevolgen heeft voor al dan niet gespannen zijn, juist die ene hulp durven geven op het moment dat het nodig is, in plaats van apathisch af te wachten of het paard het automatisch doet. Paarden voelen dit haarfijn aan en je moet een hele goeie hebben, die je dit soort onzekerheid en gevoel vergeeft.

De volgende stap heet downchunken. Als je bijv. kijkt naar de springangst heb je het gevoel de Himalaya te moeten beklimmen en de moed zakt je al snel in de schoenen. Wat prima werkt is dat je dat grote geheel opknipt in deelaspecten die je stuk voor stuk afwerkt en af kunt vinken. Daardoor wordt het behapbaar, stijgt je zelfvertrouwen en blijf je gemotiveerd werken aan je doel. Alhoewel de deelprojecten er voor iedereen anders uit kunnen zien, hier een voorbeeld van stukjes van de puzzel.

• Paard moet kunnen verruimen en verzamelen op het moment dat ik dat wil. (lijkt echt heel voor de handliggend, maar je moet ze de kost niet geven die vrolijk een B parcours springen zonder dit te kunnen)
• Afstand leren zien en rijden (dit kun je ook zelfs zonder sprong, door bijvoorbeeld een bakletter, staander, of iets anders als mogelijk afzet punt te nemen en dan kijken of je er passend bij komt)
• Instructie regelen (Let op; van belang bij springangst is dat je iemand hebt die inlevend genoeg is, in het ideale geval iemand die het zelf ook heeft gehad)
• Een goede ruiter op mijn paard zetten en die laten springen (prima stof voor de positieve overtuiging dat je paard het wel kan)
• Etc.
• Etc.

Succes!