[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:21

Je bedoelt galop en stap..

Draf is de moeilijkste gang hoor, dat merk ik tenminste bij mijn pony.. Hij is in stap zo nageeflijk en in de galop ook. Maar in draf moet hij echt even inkomen en duurt het vaak wat langer voordat hij daarin nageeflijk loopt dan in de stap / galop Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:51

xDaPhNex schreef:
Dank je voor je reactie! maar juist omdat hij in galop en draf zo netjes kan lopen, zelfs over z'n rug, lijkt het mij dat het niet vanuit de rug kan komen, maar een behandeling is natuurlijk nooit weg...

Even afwachten tot vrijdag dus...

Omdat hij bij de overgangen last heeft, daarom denk ik dat het lichamelijk is.

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:37

dat is eigenlijk moeilijk uit te leggen,

het gaat meer om het gevoel,

misschien kun je het proberen eerst met een halsverlenger te rijden,om het aan te voelen.

het gaat er zeg maar om dat je aandrijft en dan weerstand bieden,en stelling vragen.

Maarja dat kun je ook niet zo van een forum leren.

succes dermee

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:51

Yes, Ik bedoelde stap en galop idd ! Knipoog
Soms doet m'n paard het ook gewoon goed, van stap naar draf, maar ben dan meestal 5 kwartier verder... :s en tsjah, daar heb je ook niet altijd zin in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:42

xDaPhNex schreef:
Yes, Ik bedoelde stap en galop idd ! Knipoog
Soms doet m'n paard het ook gewoon goed, van stap naar draf, maar ben dan meestal 5 kwartier verder... :s en tsjah, daar heb je ook niet altijd zin in.

Das niet de goede manier.
Moet eerlijk zeggen dat ik medelijden krijg met je paard als ik dat zo lees.
Paardrijden moet geen gevecht zijn Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:34

gwnashleyy schreef:
dat is eigenlijk moeilijk uit te leggen,

het gaat meer om het gevoel,

misschien kun je het proberen eerst met een halsverlenger te rijden,om het aan te voelen.

het gaat er zeg maar om dat je aandrijft en dan weerstand bieden,en stelling vragen.

Maarja dat kun je ook niet zo van een forum leren.

succes dermee

Ik zou niet met een halsverlenger daan rijden, dan voel je helemaal niets meer.

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:53

mijn fjord is 8 jaar, en heb haar nu een jaar. Ze was eerst alleen een beetje beleerd, verknald kun je wel zeggen! Dat vind ik erg jammer!
ik heb gister privé les op mijn fjord gehad!
het ging wel heel goed, en ik had haar ook af en toe heel mooi aan de teugel.
Maar ze wou niet helemaal lekker lopen, dus ging zij er even op.
Ze was echt even aan het strijden met mijn fjord, en toen ging ze heel mooi lopen! ( ze heeft er 20 jaar over gedaan om dat met paarden voor elkaar te krijgen). Ze snapte ook dat ik het niet voor elkaar kreeg, want ze vond haar echt heel erg sterk.

HEBBEN JULLIE MISSCHIEN TIPS VOOR MIJ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:02

Je hoort niet te vechten met je paard..
Voorderest snap ik je laatste zin niet echt Scheve mond

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:57

Sterk moet niet de reden zijn, waarom het niet zou lukken. Dat heeft toch te maken met op het juiste moment druk en/of ontspanning geven.
Dat het even een gevechtje is,kan ik me we voorstelen, maar moet niet te lang duren.
Verleren kán nooit! Het is namelijk geen kunsje.
verknallen kan, alleen in de vorm van: vertrouwen schaden of van scheef rijden en verkeerde spieren trainen
al dan niet door niet passend/verkeerd tuig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:04

strijd=spanning, spanning wordt niet zomaar ontspanning, liep ze niet gewoon in de krul?

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:07

Misschien bedoeld ze dat ze even moest laten zien dat ze de baas was en dat toen die pony het begreep hij netjes ging lopen? Zo gaat dat met een fjord op de manege ook altijd, hij loopt te trekken en te doen en als je dan laat zien dat hij niet door mag rennen en netjes onder je moet blijven laat hij los..

lovesginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:28

heeej,
ik heb ook een probleempje met aan teugel rijden! ik heb ook nog jonge pony die pas sinds 2 maanden ofzo bezig is met aan teugel maar meisje die er wel eens oprijd van L2 niveau krijgt hem zo aan de teugel en dan ook echt de hele tijd & ik krijg het niet voor elkaar heeft iemand miss tip hoe ik het zou kunnen oplossen of hoe je het een jong paard goed leert. (wil haar namelijk niet verknallen)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:31

ik denk dat jij het moet leren, en dan vooral leren timen en voelen en dat gaat moeilijk vanuit een topic. Misschien kun je paarden van andere proberen en voelen, ik heb het geluk meerdere pony's te hebben en begin er ook steeds meer gevoel in te krijgen.

lovesginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:41

daar heb je wel gelijk in, dat voel ik zelf wel dat ik echt het tempo nog niet heb! maar wat het is als ik op andere paarden rij dan doe ik wel zo ongeveer hetzelfde maar die komen dan veel sneller dus dan vind ik het nog moeilijk want elk paard is natuurlijk anders. en mij pony is beetje sterk in de mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:55

Ik denk dat je je er niet zo druk om moet maken.
Rijd je eigen pony eerst lekker voorwaarts, ga aan je zit werken dat je zelf fijn met de beweging mee kunt zitten, probeer voltes en wendingen en allerlei overgangen te rijden, dat je je pony fijn aan de hulpen hebt staan.
Neem ook goede les, en dan komt het allemaal vanzelf wel... het "aan de teugel" is niet het belangrijkste.
Het belangrijkste is dat je pony actief en voorwaarts en ontspannen is, en dat je van achter naar voren rijdt. Dan komt het allemaal vanzelf wel.

lovesginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:02

ja okee daar heb je gelijk in maar ze is al zover dat ze goed aan me hulpen is, dat me zit redelijk is(kan altijd beter) en ze werkt ook van achter naar voren en heb ook nog eens les! dus daarom zijn we nu me bezig mt aan de teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:11

Als je het nog niet voelt, je niet druk om maken, aan de teugel is geen trucje. Als jij goed rijdt, komt ie heus vanzelf... hoef je niks voor te doen.
Vraag anders je instructrice eens om je het "van binnenbeen naar buitenteugel" uit te leggen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:16

aan de teugel blijft een cadeautje, krijg je die niet terwijl je het goed doet, dan kan het ook liggen aan niet willen loslaten door gebit of blokkades in bv achterhand. Achterhand is verbonden met voorkant even simpel gezegt, en achter niet lekker is voor ook niet super. Daarnaast, als een zadel knelt of op een andere manier niet lekker licht dat zorgt dit ook voor spanning. Je zit kan ook heel veel invloed erop hebben, en je rijstyle, kijkend op timing etc. Kijk eens goed alles na, mijn fjord had dit ook, gewoon kop in de lucht, maar kon gewoon niet anders. Nu hij los is gemaakt, zijn gebit gerenoveert en ik mijn zadel de deur heb gewezen en een ander heb, is hij zoveel opgeknapt dat we nu bezig zijn met het aanleren van traver en piaffe, ook de levade en terre a terre zitten eraan te komen en we zijn nu 3 maanden na de 1e behandeling....

lovesginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:07

okee! bedankt voor de tips en ik ga het allemaal toepassen en kijken of het werkt en vooral zelf op me eigen zit en rijden letten! ik zal het morge bij de les me instructrice vragen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:09

alsd je rijfoto's hebt kan ik misschien wat houding tips geven, mag uiteraard ook via pb.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:28

Ik kan maar 1 goede tip geven. Zoek een instructeur die je kan helpen. En kan zien hoe je rijd en hoe het paard loopt. Laat desnoods haar/hem ook een keer op je paard rijden en dan kan hij/zij je beter uitleggen hoe het moet.

Bij mij werkt dit nl super. Het paardje wat ik rijd heeft al z gedressuurd met diverse ruiters. En ik begin nu in de B. En ik vind het heel moeilijk om haar nageeflijk te rijden. Ze is ook best wel koppig en ze is een paard wat al sneller stijf word. Maar het gaat al de goede kant op.

lovesginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:17

ja , ik heb ook wel les en zij is er ook al paar x opgeweest en het gaat nu ook al wel steeds iets beterder vandaag kreeg ik der heel goed aan de teugel!, maar soms heeft ze echt een hele week dat niet lukt dat was vorige week maar nu begint ze al wat meer&losser te komen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:20

Pff mijne stak 5 seconden zn kop in de lucht, de eigenares zag dat en hing er een bijzet van singel naar bit aan Verdrietig ben er na 5 minuutjes afgestapt ...... want hij moet aan de teugel blablabla Koe
Moest even mn frustraties kwijt.
gaat meestal beter als zij er niet is Bloos krijg de zenuwen eigenlijk altijd als iemand staat te kijken haha.

loveleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:57

Wat vooral belangrijk is, is dat er veel meer op beenhulpen moet worden gereden. Een jong paard moet mooi voorwaarts op je benen rijden en dan kun je langzaam beginnen met stelling... Paarden worden vaak gewoon in de krul getrokken en dat zielig en slecht voor spieren/rug... Dus eerst zorgen dat de paarden op je been lopen (ook bij paarden die heel voorwaarts zijn) En dan met en zachte hand buigen ze vaak vanzelf al af...

loveleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:02

En inderdaad hulp vragen van mensen die er verstand van hebben... Soms kan deze persoon je net een duwtje in de goede richting geven... (Zoek wel een geschikte instructeur)