Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:33

Parcival schreef:
Ach ja, van deze foto's schrik ik al niet meer, blijkbaar hoort het zo tegenwoordig. En dat die "toppers" zo rijden betekent automatisch ook dat de mindere goden dat ook gaan doen.
Ga maar eens kijken bij een Z1 of Z2 concours. Daar zie je ook meisjes losrijden op deze manier : stang er horinzontaal in, grote sporen met wielen gaan er haaks in, en continu met de lange zweep tikken om hem "heet" te maken.
We kunnen ons er druk om maken, en dat doen we ook wel, maar het helpt allemaal niet zoveel.

dat is dus niet de juiste manier LDR, deze meiden trekken ze in de krul, en LDR gaat vanuit de ontspanning. Dat is de reden dat veel mensen er tegen zijn, omdat ze het net als slofgebruik vaak verkeerd gedaan zien.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:34

Astragirl schreef:
waar is zijn favo slof? Lachen

Kinderachtige opmerking Slapen

@Ipsilonka deze foto zal je niet op kahlin.net tegen komen, terwijl dit ook bij die trainingswijze hoort.

nonnygirl92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:36

Nou mannetje..
Doe jij het maar eens na..
Pff..

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:40

Volgens mij heeft Tyrza die al gegeven zo'n 20 pagina's terug. Je leest natuurlijk maar net wat je eruit wil halen.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:40

Citaat:
En kennelijk is die techniek beter dan welke andere dan ook, anders was ze nooit zo ver gekomen

Ver komen in de sport is iets anders dan veel bereiken in de rijkunst.

Citaat:
Jezus, 42 pagian's verder en nog steeds hetzelfde ge-emmer

Ik wacht al 42 pagina's op een geldig rijkunstig argument voor het rollkurkunstje Rolleyes

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:43

Idd Wouter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:43

Dat argument geld andersom meer friemel ,zie uitleg tyrza.

En je word geen os kamioen als je als een dokus op je knol zit lijkt me
Dan heb je echt wel wat gevoel

Van een paar % gevoel van Anky, kunnen wij alleen maar dromen.
(en denk vooral de hardste schreeuwers hier)

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:44

Idra schreef:
Volgens mij heeft Tyrza die al gegeven zo'n 20 pagina's terug. Je leest natuurlijk maar net wat je eruit wil halen.

Ja. Ik lees in Tyrza iets anders dan ik op de foto's zie. Jij niet dan?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:44

???
Zeker een schaduwaccount..

Ik vindt die foto met Sjef echt LDR.
Ik denk dat de TS dit ook bedoelde met haar link naar de foto's van het loswerken.
Is dat nou LDR of Rollkur??
Dat is dus een Rollkur..(het extremere inbuigen..)
Foto van Sjef is dus LDR.....
Als ik het goed hebt..

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:47

Je hebt gelijk Woestein, eigenlijk hebben we het over rollkur, het extreem diepe.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:51

Op die foto van Sjef zie ik er op dat moment niet gék veel LDR in terug. Ik zie hier meer een ontspannen vw-nw moment, welke dus uitstekend in combinatie met ldr gereden kan worden. Maar kan het natuurlijk helemaal fout hebben Knipoog Iig duidt deze foto op een ontspannen beeld (dus geen getrek en gesjor wat sommigen bij het LDR-systeem voor ogen hebben), met een paard wat lekker en vriendelijk naar beneden wordt gereden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:01

Sorry, welke pagina staat die foto van Sjef?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:04

42 Knipoog

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:04

Afbeelding
Afbeelding

Zie wat er gebeurt in de halswervels... Ze worden tegen elkaar aangedrukt. Wervels die teveel op elkaar worden gedrukt beschadigen onherroepelijk.

Bovendien verkort je de nek en druk je de natuurlijk S-bocht van de halswervels verder in elkaar.

Volgens mij moet deze hele discussie niet gaan over Anky en of ze wel of geen gevoel heeft. Deze discussie moet gaan over de biomechanica van het paardenlichaam en de uitwerkingen die onze 'hulpen' hebben op de wervels, spieren, pezen en het bindweefsel.

Eindeloos veel pagina's geleden heb ik gevraagd naar de uitwerking van het overmatig flexen van de hals en de uitwerking daarvan op de achterhand in de dressuur. Een bevredigend antwoord heb ik niet gekregen..

Wat gebeurt is het volgende.
Door deze oefening (i.e. het overmatig flexen van de hals) koppel je de voorhand los van de achterhand. dit komt door het blokkeren van het span-zaagmechanisme in het achterbeen. Hierdoor kan het hele lichaam achter de schoft niet meer buigen, maar kan het slechts nog uitzwaaien.
De hals mag dan los aanvoelen, het is net een rubberen slang die je alle kanten op kan buigen, maar verbinding met het achterbeen is er niet. Op basis hiervan mag je dus niet zeggen dat het paard los is. Verder dan de schoft heb je niet 'doorgevoeld'.
Nogmaals: zie het boek an Sarah Wyche.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:18

Wouter24 schreef:
@Ipsilonka deze foto zal je niet op kahlin.net tegen komen, terwijl dit ook bij die trainingswijze hoort.

Oke, dit ziet er namelijk veel beter uit dan die inrijd foto's (maar ja, wat weet ik ervan Bloos )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:19

En nu hetzelfde plaatje bovenin teruggedrukt vanuit de schoft en achter zittend? Met de paarse en groene streep... poeh dan is de S-bocht veel scherper EN 2 kanten op... Dus wat kun je beter doen dan het afwisselen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:22

Astragirl schreef:
waar is zijn favo slof? Lachen grapje
Jammer dat dit plaatje zo verschilt van de echte losrij-ring

Omdat de losrijring maar een kwartiertje is waarvan al 5 minuten stap en de puntjes loswerken en klaar, het werk wat je hier ziet heeft dan al plaatsgevonden een 3 uurtjes ervoor... Waarvan half uur VWNW en 10 minuten in verlichte zit rustig rondgalopperend en vervolgens 10 minuten LDR en 10 minuten bovenin en uitstappen.... uurtje normale werk zit er dan al op... Thuis doet ze dat in 40 minuten en de wei en molen doen de andere 2x eruit...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:27

Ja, ok, maar deze foto vond ik prima kwa hals oprekking en ietsje dieper vragen enzo, paard heeft een tevreden uitdrukking. En dat mis ik op de echte inrij foto's vlak voor de proef.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:32

VValar schreef:
Op die foto van Sjef zie ik er op dat moment niet gék veel LDR in terug. Ik zie hier meer een ontspannen vw-nw moment, welke dus uitstekend in combinatie met ldr gereden kan worden. Maar kan het natuurlijk helemaal fout hebben Knipoog Iig duidt deze foto op een ontspannen beeld (dus geen getrek en gesjor wat sommigen bij het LDR-systeem voor ogen hebben), met een paard wat lekker en vriendelijk naar beneden wordt gereden.

vond het ook wel een ontspannen beeld hebben..

Zou misschien iemand een foto kunnen plaatsen wat dan LDR zou zijn?
Ik ben wel benieuwd hoe dat er dan uit moet zien..(ik les heus wel maar daar hebben we het nooit over LDR of vwnw maar rijden gewoon en volgen netjes de aanwijzingen van de instructeur en ja die zegt enkeld goed om dat kan beter Haha!)

Ik ben zelf niet bij het losrijden geweest waar de desbetreffende foto's gemaakt zijn dus ik kan er niet over oordelen.
Kijk als ik ergens tegen zou zijn zou ik dus alleen maar de stukken laten zien waar ik tegen ben.
dat is hetzelfde als je bij HAW foto's plaatst....
Je plaatst altijd de goede foto's, dus waar je paard naar jouw mening goed op loopt, en nooit de foto's die niet op het juiste moment gemaakt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:34

Citaat:
Kijk als ik ergens tegen zou zijn zou ik dus alleen maar de stukken laten zien waar ik tegen ben.
dat is hetzelfde als je bij HAW foto's plaatst....
Je plaatst altijd de goede foto's, dus waar je paard naar jouw mening goed op loopt, en nooit de foto's die niet op het juiste moment gemaakt zijn

Juist
hel makkelijk om alleen maar de slechtse eruit te pikken.

Zeker met een camera die snel achterelkaar foto's maakt.
Veel verschillende foto's van 2 sec niet goed..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:05

Citaat:
klik even op onderstaande link. Hier vind je 31 video frangmenten van grootheden in piaffe; onder andere Boldt en Neckerman

http://www.dressageworld.de/cgi-bin/cl? ... fen/select

Beetje late reactie misschien.

Wat me wel heel erg opvalt is dat (bijna) alle paarden de piaffe uitvoeren met de oren in de nek en een zwiepende staart LDR gertraind of niet. Wil dat nou zeggen dat al deze paarden pijn hebben/ gefrustreerd zijn als ze de piaffe uitvoeren? Of zouden paarden net als mensen dat soms wel eens doen als ze een moeilijke taak moeten uitvoeren wel eens heel lelijk gaan kijken/ doen.

Ik weet van mezelf dat ik niet graag gefotografeerd zou willen worden op het moment dat ik zeer geconcentreerd met een moeilijke taak bezig ben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:16

@abby
Ik vind het een beetje vreemde plaatjes die jij laat zien. Om te beginnen komen die wazige foto's me helemaal de neus uit maar dat even ter zijde.

Die streep had ik ook wel in kunnen tekenen, volgens mij is deze namelijk op enige creativiteit gebaseerd,
Als ik kijk hoe de spieren lopen in die hals dan zou ik zeggen dat de wervels dezelfde boog volgen of hebben de wervels en de spieren hier opeens ruzie gekregen en zijn ze nu uit elkaar?

Ik heb niet zo bijster veel verstand van de bouw van een paard maar wel net genoeg om te bedenken dat de streepjes en het getekende skelet misschien wel helemaal niet kloppen met de werkelijkheid, getuige de spieren die je duidelijk ziet lopen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:26

De halswervels volgen wel degelijk een S vorm tijdens het 'aan de teugel rijden'. Daarbij komt dan ook het poll punt te kijken. Maar bij LDR wordt een extreme buiging gevraagd van de halswervels, de spieren (trapezium spier van de nek?) ligt er eigenlijk gewoon op als een nekband.
zie site

http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... nl%26lr%3D

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:37

De manier waarop Sjef op die laatste foto rijdt, maakt idd het overgrote deel van hun training uit. Toch als ik hun DVDtje mag geloven Knipoog . Telkens wanneer het paard een oefening heeft uitgevoerd, laten ze het paard zijn hals strekken; als beloning. En geloof me, dat gebeurt echt constant na élke oefening!
Ze rijden hun paarden zeker niet voortdurend in de Rollkurhouding.

En wat dan nog ...
Zo'n rollkür spreekt mij ook niet aan, maar eigenlijk sta ik er niet echt bij stil. Ik heb andere 'zorgen' aan mijn kop, en ben al lang blij als mijn paard op twee teugels loopt en ik de basis een beetje onder de knie zal hebben. Die rollkur maakt deel uit van een andere wereld, waar ik niet in thuishoor Knipoog, en ik houd me er dan ook niet echt mee bezig.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:13

Hoe is dat van die natuurlijke s-bocht die verkort zal worden door het ldr in godsnaam onderzocht????????

Ik zag op kahlin.net als het paard vwnw wordt gereden, dat dan die s-bocht zou verdwijnen en dat dan de halswervels een "flauwe ronde boog" maken. Waarom zouden de hals wervels bij ronder en dieper gereden paarden dan niet een "scherpere ronde boog" maken??? Zou het ook hier niet weer uitmaken wie het paard ldr rijdt????