Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjuimpje schreef:Wanneer een paard zich positief ontwikkeld kan je er vanuit gaan dat je capabel genoeg bent om in samenwerking met de instructie te variëren. Wanneer je niet capabel bent merk je dat je aan het einde van een les niet veel bent opgeschoten in vergelijking met het begin, je komt er dus snel genoeg achter. (En anders heb je altijd nog die instructie die je kan terug roepen).
Een goede instructie laat het niet eens zover komen...
.
Sjuimpje schreef:Dan wordt het paard in de prut gereden, zoals honderden andere paarden in Nederland, het maakt dan ook niet uit of het paard hoog of laag gereden wordt. Al rij je alleen achterwaarts. Als je zo weinig gevoel hebt zal je het nooit leren.
Maar waarom moeten we nu uitgaan van slechte instructeurs?
Hoeveel slechte instructeurs lopen er rond die nog nooit van LDR gehoord hebben?
Sjuimpje schreef:Dan wordt het paard in de prut gereden, zoals honderden andere paarden in Nederland, het maakt dan ook niet uit of het paard hoog of laag gereden wordt. Al rij je alleen achterwaarts. Als je zo weinig gevoel hebt zal je het nooit leren.
Maar waarom moeten we nu uitgaan van slechte instructeurs?
Hoeveel slechte instructeurs lopen er rond die nog nooit van LDR gehoord hebben?
Lovely schreef:Het zou inderdaad fijn zijn als mijn vraag beantwoord kan worden door mensen die er verstand van hebben (zegt Sjef immers ook over zichzelf).
Pipo"]
[quote="Lovely schreef:Dat zijn dus niet alle paarden.
Sjuimpje schreef:Blijf het toch heel vervelend vinden dat mijn woorden steeds verdraaid worden.Zoals ik al zei, is LDR voor alle paarden toepasbaar...
En waarom?
Omdat het LDR niet alleen het rollkur gedeelte inhoudt, in het LDR stel je ze zo divers mogelijk in en er wordt altijd van achter naar voor gereden dus ook duikboten met een flegmatiek been zijn in het systeem te rijden. Als een paard het echte rollkur niet kan verwerken rol je hem toch gewoon minder op?
Daarom ben ik niet zo bang op het 'verzinnen van varianten' waar Magique op gepakt werd. Zolang je het hoofd kan instellen waar je het voor ogen had, het paard aan het been en van de hand is en je genoeg tempobeheersing hebt kan je het dier ook minder diep instellen. Aan de tact en balans merk je snel genoeg wanneer het dier de mate van het diep rijden niet kan verwerken en je een stapje terug moet doen.
En nogmaals, van mij mag iedereen meediscussiëren, graag zelfs... Maar wanneer er out of the blue bedacht wordt dat er minstens op 'niveau hoog' gereden moet worden om te varieëren binnen het systeem (terwijl de basis van het systeem inhoudt dat je het hoofd overal in moet kunnen stellen waar jij het wil, dus variatie ten over) moet de persoon die dat bedenkt bij zichzelf te rade gaan waarom die het zelf wel mag veroordelen terwijl die bij lange na niet bij dat niveau in de buurt komt. Zeker gezien het feit dat hier vaak een vraagteken gezet wordt bij een groot aantal combi's in het Z, ZZ licht en zwaar en er ook altijd beweert wordt dat 20 jaar ervaring niets zegt omdat je het ook al 20 jaar fout gedaan kan hebben. Nu het even zo uitkomt wordt dat allemaal maar opzij geschoven![]()
Als je vindt dat bovenstaand geen garantie geeft op inzicht, gevoel en kwaliteit moet je gewoon bij je standpunt blijven. Zo valt er altijd wel een mouw aan te passen die net in je straatje valt