Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:31

Ik ben even de draad kwijt en daarom wil ik graag even 1 vraag stellen:

- Is LRD, volgens degenen die op deze manier rijden, geschikt voor alle paarden??

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:33

Wanneer een paard zich positief ontwikkeld kan je er vanuit gaan dat je capabel genoeg bent om in samenwerking met de instructie te variëren. Wanneer je niet capabel bent merk je dat je aan het einde van een les niet veel bent opgeschoten in vergelijking met het begin, je komt er dus snel genoeg achter. (En anders heb je altijd nog die instructie die je kan terug roepen).
Een goede instructie laat het niet eens zover komen...

LDR is op alle paarden toepasbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:35

Sjuimpje schreef:
Wanneer een paard zich positief ontwikkeld kan je er vanuit gaan dat je capabel genoeg bent om in samenwerking met de instructie te variëren. Wanneer je niet capabel bent merk je dat je aan het einde van een les niet veel bent opgeschoten in vergelijking met het begin, je komt er dus snel genoeg achter. (En anders heb je altijd nog die instructie die je kan terug roepen).
Een goede instructie laat het niet eens zover komen...

.

Ok eens.

Maar wat nou............Als je zelf die zelfkennis niet hebt? Dat gevoel niet hebt? En je instructie wil gewoon zijn/haar brood verdienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:39

Er zijn ook instructeurs die meer verzet nog meer op willen lossen met nog meer LRD en dat lijkt soms heel even te werken... Een instructeur hoort ook grenzen te kennen en na te denken over de herkomst van verzet, om maar even een dwarsstraat te noemen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:40

Dan wordt het paard in de prut gereden, zoals honderden andere paarden in Nederland, het maakt dan ook niet uit of het paard hoog of laag gereden wordt. Al rij je alleen achterwaarts. Als je zo weinig gevoel hebt zal je het nooit leren.
Maar waarom moeten we nu uitgaan van slechte instructeurs?
Hoeveel slechte instructeurs lopen er rond die nog nooit van LDR gehoord hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:44

Sjuimpje schreef:
Dan wordt het paard in de prut gereden, zoals honderden andere paarden in Nederland, het maakt dan ook niet uit of het paard hoog of laag gereden wordt. Al rij je alleen achterwaarts. Als je zo weinig gevoel hebt zal je het nooit leren.
Hoeveel slechte instructeurs lopen er rond die nog nooit van LDR gehoord hebben?

Ja maar Sjuim. Bijna heel Nederland heeft net zoveel gevoel als Anky in de topje van der pink.

Waar leg je de grens? Wat anderen LDR noemen, noem ik bijv geen LDR. Voor mij is LDR de echt Rollkurmethode. Dat vind ik voor weinig mensen weggelegd. Daarvoor moet je in mijn ogen echt extreem veel ruitergevoel voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:45

Sjuimpje schreef:

Zolang LRD gebracht wordt als het wondermiddel om je paard meer losheid te bezorgen, zul je dit verschijnsel tegen komen.
Het is trouwens niet de minste instructeur waar ik het over heb. Hij zou zich alleen moeten realiseren dat er géén weg terug is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:32

Nah, ik vraag het nog maar eens:

- Is LRD geschikt voor elk paard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:36

Lovely schreef:
Nah, ik vraag het nog maar eens:

- Is LRD geschikt voor elk paard??

Wil wel antwoorden, maar ik rij geen LDR dus mag niet Haha! Rij ook geen klassiek............uhh wat rij ik eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:38

Het zou inderdaad fijn zijn als mijn vraag beantwoord kan worden door mensen die er verstand van hebben (zegt Sjef immers ook over zichzelf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:40

Lovely schreef:
Het zou inderdaad fijn zijn als mijn vraag beantwoord kan worden door mensen die er verstand van hebben (zegt Sjef immers ook over zichzelf).

Ik ga lekker eigenwijs doen en toch mijn mening geven:

Paarden die bergopwaarts zijn gebouwd en electrisch in het achterbeen zijn.

En paarden die bamboestokken en schoenen accepteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:41

Dat zijn dus niet alle paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 01:41

Lovely schreef:

Nee ik denk zo 98% van de paarden niet. Alleen uitzonderlijk talenten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 07:50

Zoals ik al zei, is LDR voor alle paarden toepasbaar...
En waarom?
Omdat het LDR niet alleen het rollkur gedeelte inhoudt, in het LDR stel je ze zo divers mogelijk in en er wordt altijd van achter naar voor gereden dus ook duikboten met een flegmatiek been zijn in het systeem te rijden. Als een paard het echte rollkur niet kan verwerken rol je hem toch gewoon minder op?
Daarom ben ik niet zo bang op het 'verzinnen van varianten' waar Magique op gepakt werd. Zolang je het hoofd kan instellen waar je het voor ogen had, het paard aan het been en van de hand is en je genoeg tempobeheersing hebt kan je het dier ook minder diep instellen. Aan de tact en balans merk je snel genoeg wanneer het dier de mate van het diep rijden niet kan verwerken en je een stapje terug moet doen.

En nogmaals, van mij mag iedereen meediscussiëren, graag zelfs... Maar wanneer er out of the blue bedacht wordt dat er minstens op 'niveau hoog' gereden moet worden om te varieëren binnen het systeem (terwijl de basis van het systeem inhoudt dat je het hoofd overal in moet kunnen stellen waar jij het wil, dus variatie ten over) moet de persoon die dat bedenkt bij zichzelf te rade gaan waarom die het zelf wel mag veroordelen terwijl die bij lange na niet bij dat niveau in de buurt komt. Zeker gezien het feit dat hier vaak een vraagteken gezet wordt bij een groot aantal combi's in het Z, ZZ licht en zwaar en er ook altijd beweert wordt dat 20 jaar ervaring niets zegt omdat je het ook al 20 jaar fout gedaan kan hebben. Nu het even zo uitkomt wordt dat allemaal maar opzij geschoven Verward
Als je vindt dat bovenstaand geen garantie geeft op inzicht, gevoel en kwaliteit moet je gewoon bij je standpunt blijven. Zo valt er altijd wel een mouw aan te passen die net in je straatje valt

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:05

Pipo"]
[quote="Lovely schreef:

Nee ik denk zo 98% van de paarden niet. Alleen uitzonderlijk talenten.
[/quote]

Denk ik ook, Haha!, ik denk dat je al verdraaid goed moet kunnen rijden en een goed, lenig en sterk paard hebben met de geschikte bouw om niet in de valstrikken van LDR te struikelen. En daar kunnen dan een paar mensen zijn die geschikte varianten vinden waarbij hun paard goed loopt maar ik denk niet dat deze methode voor alle paarden toepasbaar is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:36

Aimee en Magique zijn niet dezelfde persoon. Overigens ga ik weer wat splitsen in dit topic.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:39

Jeetje, wat zijn jullie fanatiek geweest zeg vannacht!

Een clinic met de verschillende methodes van rijden zou echt mooi aansluiten bij deze discussie, soms zeggen woorden niet genoeg en een beeld destemeer. En het is vast voor iedereen heel leerzaam!

Succes verder met de discussie!

Ach gut enne... blijf een beetje aardig voor elkaar! Iedereen is op zijn of haar manier zo goed mogelijk bezig in/ met de sport en doet zijn of haar best!

Hou het sportief! Lachen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:56

Ik heb eens in een interview met Anky gelezen dat ze niet ieder paard even diep rijdt in de training, dus het is niet zo dat het extreem diepe, waar nogal wat foto's van op bokt circuleren, geschikt is voor ieder paard.
Idool bijv. reed ze, volgens eigen zeggen, veel minder diep dan een Bonfire.

Dus is LRD geschikt voor ieder paard? Hangt er maar net vanaf hoe diep en rond jij LRD vindt... Haha! Ik denk dat veel paarden er wel bij gebaat zijn om als training of als controle op losheid even achter de loodlijn, of even wat dieper en ronder gereden te worden. Maar het moet geen "trek-hem-met-de-kin-op-de-borst-methode worden natuurlijk.

Ik ben ook eens bij een clinic van Anky geweest, daar reden vier goede ruiters met vier goede tot zelfs zeer goede kwaliteit dressuurpaarden in mee. Ze waren al in de baan aan het rijden (allemaal vrij diep en rond) toen Anky binnenkwam. Ongeveer het eerste wat zij tegen de ruiters zei was dat ze wat meer van de hand af moesten rijden en die neus er meer uit moesten rijden!!

Dus de combinatie "Anky-paard met kin op de borst", gaat niet zomaar en dus lang niet altijd op! Knipoog

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:13

[quote="Mieke"]

Dus is LRD geschikt voor ieder paard? Hangt er maar net vanaf hoe diep en rond jij LRD vindt... Haha! Ik denk dat veel paarden er wel bij gebaat zijn om als training of als controle op losheid even achter de loodlijn, of even wat dieper en ronder gereden te worden. Maar het moet geen "trek-hem-met-de-kin-op-de-borst-methode worden natuurlijk.

Je haalt me de woorden uit de mond, *LOL*

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 10:23

Het was wel een druk nachtje, ja....
Wat ga je splitsen Apple?

Er zijn weer veel opmerkingen geplaatst waaruit blijkt dat men LDR-klassiek vergelijkt als variabel instellen-in één houding rijden. Dit klopt uiteraard niet, want met klassiek moet je ook veel varieren, alleen niet achter die loodlijn.
De sleutelvraag waar het hier eigelijk over zou moeten gaan is:
"Wat is de toegevoegde waarde van de LDR instelling op de training van het paard?" En LDR instelling is dan niet een klein stukje achter de loodlijn, maar een heel eind, en niet eens een paar seconden om een vastzittend spiertje even op te rekken of omdat ie 'per ongeluk' daar terecht komt, maar zeker minuten lang. En ja, dat doen Anky en co ook en nee, voor die defenitie van LDR is zeker niet elk paard geschikt. Helaas kom je daar alleen achter door het te doen, en dan is het al te laat. Vandaar dat ik pleit voor terughoudendheid omtrend het toepassen van LDR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:26

Apple schreef:
Aimee en Magique zijn niet dezelfde persoon. Overigens ga ik weer wat splitsen in dit topic.

Jij mag geen partij kiezen en het lijkt mij dat Aimee en Magique zichzelf wel overtuigend hebben verraden, vooral vorige week en de week daarvoor ook al.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:49

Ik kies geen partij. Aimee/Magique posten ieder van een eigen vast IP-adres terwijl ze op hetzelfde tijdstip online zijn.

Kan me wel voorstellen dat ze per PB/MSN reacties met elkaar overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:51

Als ik jou was zou ik het niet zo overduidelijk opnemen voor een stel dat overduidelijk de tent loopt te flessen.
Het zou ook geen kwaad kunnen als je het hele topic nog eens rustig opnieuw las.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:17

Sjuimpje schreef:
Zoals ik al zei, is LDR voor alle paarden toepasbaar...
En waarom?
Omdat het LDR niet alleen het rollkur gedeelte inhoudt, in het LDR stel je ze zo divers mogelijk in en er wordt altijd van achter naar voor gereden dus ook duikboten met een flegmatiek been zijn in het systeem te rijden. Als een paard het echte rollkur niet kan verwerken rol je hem toch gewoon minder op?
Daarom ben ik niet zo bang op het 'verzinnen van varianten' waar Magique op gepakt werd. Zolang je het hoofd kan instellen waar je het voor ogen had, het paard aan het been en van de hand is en je genoeg tempobeheersing hebt kan je het dier ook minder diep instellen. Aan de tact en balans merk je snel genoeg wanneer het dier de mate van het diep rijden niet kan verwerken en je een stapje terug moet doen.

En nogmaals, van mij mag iedereen meediscussiëren, graag zelfs... Maar wanneer er out of the blue bedacht wordt dat er minstens op 'niveau hoog' gereden moet worden om te varieëren binnen het systeem (terwijl de basis van het systeem inhoudt dat je het hoofd overal in moet kunnen stellen waar jij het wil, dus variatie ten over) moet de persoon die dat bedenkt bij zichzelf te rade gaan waarom die het zelf wel mag veroordelen terwijl die bij lange na niet bij dat niveau in de buurt komt. Zeker gezien het feit dat hier vaak een vraagteken gezet wordt bij een groot aantal combi's in het Z, ZZ licht en zwaar en er ook altijd beweert wordt dat 20 jaar ervaring niets zegt omdat je het ook al 20 jaar fout gedaan kan hebben. Nu het even zo uitkomt wordt dat allemaal maar opzij geschoven Verward
Als je vindt dat bovenstaand geen garantie geeft op inzicht, gevoel en kwaliteit moet je gewoon bij je standpunt blijven. Zo valt er altijd wel een mouw aan te passen die net in je straatje valt
Blijf het toch heel vervelend vinden dat mijn woorden steeds verdraaid worden.

Vraagtekens plaatsen bij Z ruiters mag toch wel? Heb je ze wel eens zien rijden op wedstrijd? Bij mij springen de tranen vaker dan eens in de ogen als ik zie. Daanaast MOET ik mij helemaal niet houden aan mijn standpunt. Dat is iets wat ik helemaal zelf uitmaakt. En dat hoef jij niet te doen voor mij. Zoals ik al eerder zei: Iemand die nooit van mening veranderd heeft nooit wat geleerd.

LDR bij de basisruiters ( waaronder ik net zo goed val): Een hoop gepluk en geruk, er word niet naar de hand toe gereden al denken velen van wel. Een sterke afdwingende hand waar ieder gevoel is uitgeschakeld. Een hand die vastgedrukt word op de hals en daarmee nog stugger en sterker word. De basis van paardrijden heeft het grootste gedeelte helemaal niet, die weten helemaal niet hoe iets moet voelen.

En flegmatiek paard met een hoog kruis en een stuwend achterbeen is natuurlijk niet na te rijden in dit systeem. Beetje logisch nadenken lijkt mij dat.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:27

Ik denk dat je voor een deel wel gelijk hebt Pipo, alleen denk ik dat je een na laatste alinea het woordje LRD ook kunt vervangen door klassiek... Dat is tenminste hetgeen ik ook nog wel eens om me heen zie. Vastzettende en stugge handen, rukken en plukken kom je bepaald niet alleen bij LRD tegen...