Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airnt schreef:ik kan me in heel veel best vinden, maar twee dingen blijven voor mij nog niet logisch uitgelegd in de KR zichtwijze:
-waarom kunnen zijgangen niet wat toevoegen op een eerder moment? en waarom is wijken wel ok als geisoleerde oefening? (je doet dus maar een paar aspecten met wijken voor het been, maar nooit met travers, renvers, apuyement en schouder binnenwaarts)
-waarom wordt een paard bij 'rechtuitrijden' beter in tact en losgelassenheit etc?
ben je er dan niet domweg te vroeg op gaan zitten? (beetje lomp gezegd, maar ik bedoel het inhoudelijk)
mij voelt het aan alsof ik JUIST met schouder binnenwaarts een mooie reactie op mijn buitenbeen krijg om mijn paard over z'n rug te krijgen en van daar uit op te richten.
Airnt schreef:ik kan me in heel veel best vinden, maar twee dingen blijven voor mij nog niet logisch uitgelegd in de KR zichtwijze:
-waarom kunnen zijgangen niet wat toevoegen op een eerder moment? en waarom is wijken wel ok als geisoleerde oefening? (je doet dus maar een paar aspecten met wijken voor het been, maar nooit met travers, renvers, apuyement en schouder binnenwaarts)
-waarom wordt een paard bij 'rechtuitrijden' beter in tact en losgelassenheit etc?
ben je er dan niet domweg te vroeg op gaan zitten? (beetje lomp gezegd, maar ik bedoel het inhoudelijk)
mij voelt het aan alsof ik JUIST met schouder binnenwaarts een mooie reactie op mijn buitenbeen krijg om mijn paard over z'n rug te krijgen en van daar uit op te richten.
arie53 schreef:Janneke2 schreef:Nee. De lange rugspier zit aan de 'buitenkant' van de wervelkolom. (Spant het dier de lange rugspier, wordt die kort en wordt de rug hol.)
Verder kun je die spier goed voelen bij het poetsen en dan kun je meteen lekker masseren.
Wat we als ruiters willen is dat de lange rugspier vooral ontspannen is en zachtjes een beetje aanspant.
Dit is de lange rugspier
[ Afbeelding ]
En dit zijn alle spieren. Leg nu eens uit welke spieren de rug doen bollen. En naar welke kant het bekken kantelt?
[ Afbeelding ]
Simpelman schreef:nombrado schreef:Als er buikspieren aangespannen worden, hoeft de rug echt niet bol te worden......
buikspieren kunnen al aangespannen worden, zonder enig ander verandering in het lichaam.
met rijden hoort de rug niet hol maar ook niet bol gemaakt te worden.
Maar recht! zoals het hoort (en wij ook bewegen)
met een bolle rug hardlopen is voor niemand gezond, voor ons niet en dus ook niet voor paarden
(kheb nog nooit een hond voorbij zien draven met een bolle rug)
Je vergelijkt telkens mensen en nu ook honden met een paard.
Dat kan niet, een paard heeft een specifiek eigen bewegingsmechanisme dat niets met honden en mensen te maken heeft.
Lees Treffers, ken Uw paard.
Als je op de rug van een ontspannen paard gaat zitten dan zakt deze wat naar beneden.
Dit moet rijkunstig hersteld worden door het paard de buispieren aan te doen spannen, dit geeft dan het gevoel alsof de rug bol wordt, zichtbaar is er een verschil van een paar cm waarneembaar.
Het hangt voor een deel van de romplengte van het paard af in hoeverre de rug op zal bollen.
Bij Barokke paarden zal dit minder duidelijk zijn dan bij KWPNers, hoe dan ook als we op de rug van een paard gaan zitten zakt de rug wat naar beneden.
arie53 schreef:Het skeletmechaniek is echter wel hetzelfde. Waarbij in de beweging de romp stabiel gemaakt moet worden om de massa in balans te kunnen verplaatsen. Bol - of hol maken van de rug is een perceptie die van geen kanten de lading dekt.
Simpelman schreef:arie53 schreef:Het skeletmechaniek is echter wel hetzelfde. Waarbij in de beweging de romp stabiel gemaakt moet worden om de massa in balans te kunnen verplaatsen. Bol - of hol maken van de rug is een perceptie die van geen kanten de lading dekt.
Het voortbewegen van het paard met een ruiter op zijn rug is complex.
Het paard moet in de beweging, die niets maar dan ook niets met die van een mens te maken heeft, zijn voorhand die extra belast worden door de ruiter omhoog tillen.
Een paard doet dit o.m. met zijn rugspieren maar het kan alleen maar doen als de buikspieren als tegen spanning gebruikt worden, anders trekt het alleen maar de rug hol.
Het valt het paard gemakkelijker om de voorhand omhoog te liften als de rug enigszins bol is.
Het vormt dan een boog van kroep tot oren.
Anoniem schreef:Hoe kun je nu een paard met een mens vergelijken Nombrado.![]()
Heb je wel eens naar de verschillen gekeken? Om wat te noemen.... een paard draagt het gewicht over 4 benen. Denk daar maar eens over na.
nombrado schreef:Anoniem schreef:Hoe kun je nu een paard met een mens vergelijken Nombrado.![]()
Heb je wel eens naar de verschillen gekeken? Om wat te noemen.... een paard draagt het gewicht over 4 benen. Denk daar maar eens over na.
Het gaat om de voortbeweging en mechaniek.
Die is toch wel vergelijkbaar .
kwestie van logisch nadenken.
Simpelman schreef:arie53 schreef:Het skeletmechaniek is echter wel hetzelfde. Waarbij in de beweging de romp stabiel gemaakt moet worden om de massa in balans te kunnen verplaatsen. Bol - of hol maken van de rug is een perceptie die van geen kanten de lading dekt.
Het voortbewegen van het paard met een ruiter op zijn rug is complex.
Het paard moet in de beweging, die niets maar dan ook niets met die van een mens te maken heeft, zijn voorhand die extra belast worden door de ruiter omhoog tillen.
Een paard doet dit o.m. met zijn rugspieren maar het kan alleen maar doen als de buikspieren als tegen spanning gebruikt worden, anders trekt het alleen maar de rug hol.
Het valt het paard gemakkelijker om de voorhand omhoog te liften als de rug enigszins bol is.
Het vormt dan een boog van kroep tot oren.
Citaat:Het valt het paard gemakkelijker om de voorhand omhoog te liften als de rug enigszins bol is.
Anoniem schreef:Arie, je kunt een paard niet met een mens vergelijken. Of slaap jij soms ook in een stal en heb je een bit in?![]()
Anoniem schreef:Daar heb je gelijk in Midgie.
Maar ik vind het zo vreemd dat hier enkelen een paard dezelfde eigenschappen als de mens toe dichten.