Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:29

filmpje?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:31

Zoals simpelman het uitlegt, is het mij ook altijd geleerd en hoe ik met mijn instructrice de opleiding van mijn paard opbouw. Alleen die eerste fase duurt bij mij geen anderhalf jaar, maar ben al dik 2 jaar bezig en nu lijkt het erop of we een stap verder kunnen (ha ha...maar dat ligt aan mijn eigen talenten).

Wat betreft het rijden van wendingen vs zijgangen. Wijken heeft als zijgang alleen een losmakende werking, in principe is een paard bij het wijken niet gebogen. Alle overige zijgangen hebben een verzamelende werking en daarmee pas zinvol op het moment dat je paard recht is. Pogingen tot verzamelen van een scheef paard leidt niet tot verzameling, maar tot krabbelen. Dus pas als je paard recht is door alle wendingen, ga je verder met de verzamelende oefeningen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:04

Airnt schreef:
dus simpleman:

u beweert dan toch eigenlijk dat de scheefheid grotendeels uit een asymetrische verspanning komt?
Want als de spieren moeten worden aangezet zich te ontwikkelen hebben we belasting nodig. dit moeten we dan uitbalanceren zodat de zwakke spier de sterke inhaalt.

In uw concept van loslaten maken we dus eerst korte metten met een asymetrische verspanning (kan ik me wat bij voorstellen) maar nog geen vorderingen op opbouw gebied, dit lijkt in tegenspraak met het concept van rechtrichten zoals u het samenvat in het woord Opbouwen.

en waarom is een buiging in een slangevolte of iets dergelijks essentieel anders dan een zijgang? een zijgang heeft buiging, daar waren we naar op zoek. we trainen duidelijk de spiergroepen die schwung kunnen genereren (die worden zienderogen groter) op een veel efficientere manier dan gebruikelijk. (althans... de oefening is zwaarder en bouwt sneller spier op)

Ik beweer inderdaad dat een deel van de scheefheid door asymmetrische aanspanning komt en dat je dit probleem moet oplossen voor dat je verder kunt gaan want pas dan laat een paard zich inbuigen voor zover het hem mogelijk is.
Als dit opgelost is ga je werken op gebogen lijnen om hier met het gebruik van de ongelijke belasting van binnen en buitenkant de ongelijkheid in het lichaam te verbeteren.
In deze fase is slechts het voorwaarts gaan in tact en met Schwung van belang, je hoeft nagenoeg niets te gaan zitten regelen met de handen dan de richting en de stelling met een uitnodiging de buitenhand te volgen en hier aanleuning op te laten nemen.
Voor een paard in africhting is dit de eerste stap naar aanleuning en nageeflijkheid.
Alles komt van uit de achterbenen, het paard gaat naar het bit.

De eerste 3 fasen van het Scala,
losgelatenheid, tact en Schwung, naar de aanleuning en de nageeflijkheid.
Als deze fasen redelijk bevestigd zijn kunnen we met de verbeterde spier balans tussen links en rechts en de verkregen aanleuning het paard gemakkelijk recht stellen.

Wanneer de aanleuning en de nageeflijkheid enigszins bevestigd zijn kunnen we gaan beginnen met schouder binnenwaarts. Wijken leidt slechts naar losgelatenheid en het begrijpen van eenzijdige beenhulp.

Voor alle duidelijkheid het doel van de dressuur is niet de verzameling maar de harmonieuze ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard en daar horen ook alle midden en uitgestrekte gangen bij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:34

thembi schreef:
Ik heb geen idee wat BBB is??? :?

Buik Borsten Billen, soort fitness training met spieroefeningen en zo, die vooral bij vrouwen erg populair is (mss een typisch Belgische term?)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:22

ik kan me in heel veel best vinden, maar twee dingen blijven voor mij nog niet logisch uitgelegd in de KR zichtwijze:

-waarom kunnen zijgangen niet wat toevoegen op een eerder moment? en waarom is wijken wel ok als geisoleerde oefening? (je doet dus maar een paar aspecten met wijken voor het been, maar nooit met travers, renvers, apuyement en schouder binnenwaarts)
-waarom wordt een paard bij 'rechtuitrijden' beter in tact en losgelassenheit etc?
ben je er dan niet domweg te vroeg op gaan zitten? (beetje lomp gezegd, maar ik bedoel het inhoudelijk)

mij voelt het aan alsof ik JUIST met schouder binnenwaarts een mooie reactie op mijn buitenbeen krijg om mijn paard over z'n rug te krijgen en van daar uit op te richten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:42

@Airnt, nou weet ik dus helemaal niet meer op welke methode ik les krijg. Heb mijn eerste les gehad van iemand die normaal met Spaanse paarden werkt, en ik dacht dat dit klassieke dressuur was (heb nochtans kleine voorkeur voor AR, maar moeilijk om in de buurt goede en betaalbare lesgever te vinden). Maar in de eerste les stond er al sbw op het programma.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 22:50

Airnt schreef:
Mij voelt het aan alsof ik JUIST met schouder binnenwaarts een mooie reactie op mijn buitenbeen krijg om mijn paard over z'n rug te krijgen en van daar uit op te richten.

^^ mee eens

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:19

Airnt schreef:
ik kan me in heel veel best vinden, maar twee dingen blijven voor mij nog niet logisch uitgelegd in de KR zichtwijze:

-waarom kunnen zijgangen niet wat toevoegen op een eerder moment? en waarom is wijken wel ok als geisoleerde oefening? (je doet dus maar een paar aspecten met wijken voor het been, maar nooit met travers, renvers, apuyement en schouder binnenwaarts)
-waarom wordt een paard bij 'rechtuitrijden' beter in tact en losgelassenheit etc?
ben je er dan niet domweg te vroeg op gaan zitten? (beetje lomp gezegd, maar ik bedoel het inhoudelijk)

mij voelt het aan alsof ik JUIST met schouder binnenwaarts een mooie reactie op mijn buitenbeen krijg om mijn paard over z'n rug te krijgen en van daar uit op te richten.

Simpelman heeft gelijk, maar ik denk dat hij niet helemaal begrepen wordt.

"Slechts datgene wat zich loslaat, laat zich rechtrichten en uiteindelijk verzamelen". Een heel belangrijke uitspraak van Egon von Neindorff.
Dat is precies wat Simpelman hier wil zeggen, heb ik het idee.
Alleen een paard dat zich van nek tot staartwortel loslaat en daarmee dus totaal nageeflijk is laat zich rechtrichten.
Wijken is een losmakende oefening, een warming-up dus en tevens een gehoorzaamheidsoefening voor het opzij gaan voor de eenzijdige kuitdruk, maar van lengtebuiging is geen sprake. Het is puur een voorbereiding op het latere werk, de zijgangen en daarnaast een losmakende oefening.
Een paard wat zich vasthoudt in nek- en kaakgewricht zal dus ook de rug niet loslaten.
Door op deze paarden toch allerlei oefeningen te doen, ga je een paard juíst vastzetten en maak je hem schever dan dat hij van nature is. Dus schouderbinnenwaarts heeft geen nut als die eerste 3 punten niet voor elkaar zijn.
Alleen als het paard nageeft en als gevolg daarvan de nek en kaak ontspant, de onderkaak opent en afkauwt en de hals laat "vallen", zal het in een correcte stelling te rijden zijn.
Dus begin bij het begin:
Zorg door tempobeheersing dat de takt klopt, zorg door het paard na te laten geven in nek en kaak dat hij als gevolg daarvan ook de rug LOSlaat en zorg door je paard van achteren naar voren naar de hand toe te rijden dat je paard "leuning zoekt" met jouw hand, waardoor het in aanleuning zal gaan.
Dit bevestigen, dan heb je een basis om verder te gaan, want:
"Nur was sich loslässt, lässt sich versammeln" ...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:45

Baucher beweert dat men met kauwoefeningen die kaak e.d. los krijgt...verbazend wat je met zo'n oefening kan doen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:32

Airnt schreef:

Een gelijkmatige tact wil zeggen dat het paard zich in een cadans zet en een constante en gelijke voorwaartse energie inbrengt, dat wil zeggen met iedere pas een gelijke afstand aflegt.
Dit moet een gewoonte worden voor het paard, alleen hiermee (dit is de motor) kunnen we namelijk oefeningen gaan uitvoeren.
Een paard is een gewoontedier.
Als er geen gelijkmatige tact is dan zal het paard bij de minste verzwaring terugvallen.
Het zal bijvoorbeeld in lager tempo met kortere passen door de meer energie vragende wendingen gaan.
Alleen met een gelijkmatige tact kunnen we een gelijkmatige aanleuning ontwikkelen.

We moeten beginnen bij het begin.
Het moet eerst zijn eigen ongestoorde horizontaal evenwicht onder de ruiter hervinden, zijn bewegingsmechanisme (bespiering) hier aan aanpassen en wennen aan de aanwezigheid/directie van zijn ruiter. De Campagneschool, deze duurt anderhalf jaar.
Hier zoeken we de losgelatenheid, dat wil zeggen ontspanning van uit volmaakt vertrouwen, en van daar uit gaan we voorwaarts op rechte lijnen en zachte wendingen om de tact te bevestigen.
Het paard heeft hier voor tijd nodig.

Alle verzwarende oefeningen die ingezet worden voordat het voorwaarts gaan in tact bevestigd is ruïneren de tact, deze gaat ermee verloren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:41

arie53 schreef:
Janneke2 schreef:
Nee. De lange rugspier zit aan de 'buitenkant' van de wervelkolom. (Spant het dier de lange rugspier, wordt die kort en wordt de rug hol.)
Verder kun je die spier goed voelen bij het poetsen en dan kun je meteen lekker masseren.
Wat we als ruiters willen is dat de lange rugspier vooral ontspannen is en zachtjes een beetje aanspant.

Dit is de lange rugspier
[ Afbeelding ]

En dit zijn alle spieren. Leg nu eens uit welke spieren de rug doen bollen. En naar welke kant het bekken kantelt?
[ Afbeelding ]

Hoi Arie,
i am very, very sorry - maar de psoas spier wordt hier, in jouw plaatje, niet eens afgebeeld.
Google is your friend:
typ in: psoas + horse+ image en je krijgt er een heel stel.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:07

Simpelman schreef:
nombrado schreef:
Als er buikspieren aangespannen worden, hoeft de rug echt niet bol te worden......
buikspieren kunnen al aangespannen worden, zonder enig ander verandering in het lichaam.
met rijden hoort de rug niet hol maar ook niet bol gemaakt te worden.
Maar recht! zoals het hoort (en wij ook bewegen)
met een bolle rug hardlopen is voor niemand gezond, voor ons niet en dus ook niet voor paarden
(kheb nog nooit een hond voorbij zien draven met een bolle rug ;-) )

Je vergelijkt telkens mensen en nu ook honden met een paard.
Dat kan niet, een paard heeft een specifiek eigen bewegingsmechanisme dat niets met honden en mensen te maken heeft.
Lees Treffers, ken Uw paard.

Als je op de rug van een ontspannen paard gaat zitten dan zakt deze wat naar beneden.
Dit moet rijkunstig hersteld worden door het paard de buispieren aan te doen spannen, dit geeft dan het gevoel alsof de rug bol wordt, zichtbaar is er een verschil van een paar cm waarneembaar.
Het hangt voor een deel van de romplengte van het paard af in hoeverre de rug op zal bollen.
Bij Barokke paarden zal dit minder duidelijk zijn dan bij KWPNers, hoe dan ook als we op de rug van een paard gaan zitten zakt de rug wat naar beneden.

Het skeletmechaniek is echter wel hetzelfde. Waarbij in de beweging de romp stabiel gemaakt moet worden om de massa in balans te kunnen verplaatsen. Bol - of hol maken van de rug is een perceptie die van geen kanten de lading dekt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:30

arie53 schreef:
Het skeletmechaniek is echter wel hetzelfde. Waarbij in de beweging de romp stabiel gemaakt moet worden om de massa in balans te kunnen verplaatsen. Bol - of hol maken van de rug is een perceptie die van geen kanten de lading dekt.

Het voortbewegen van het paard met een ruiter op zijn rug is complex.
Het paard moet in de beweging, die niets maar dan ook niets met die van een mens te maken heeft, zijn voorhand die extra belast worden door de ruiter omhoog tillen.
Een paard doet dit o.m. met zijn rugspieren maar het kan alleen maar doen als de buikspieren als tegen spanning gebruikt worden, anders trekt het alleen maar de rug hol.
Het valt het paard gemakkelijker om de voorhand omhoog te liften als de rug enigszins bol is.
Het vormt dan een boog van kroep tot oren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:16

Simpelman schreef:
arie53 schreef:

Het paard moet in de beweging, die niets maar dan ook niets met die van een mens te maken heeft, zijn voorhand die extra belast worden door de ruiter omhoog tillen.
Een paard doet dit o.m. met zijn rugspieren maar het kan alleen maar doen als de buikspieren als tegen spanning gebruikt worden, anders trekt het alleen maar de rug hol.
Het valt het paard gemakkelijker om de voorhand omhoog te liften als de rug enigszins bol is.

tja, een ruiter is hooguit 12% van het paardengewicht. (valt wel mee dus)
dat is voor ons vergelijkbaar met een rugzakje van 10 kilo (voor mensen van 80 kilo)????
Nou, kheb ooit gereisd met rugzak....
ook wel eens met rugzak van 12 kilo op handen en knieen gestaan (en ik ben zelf 65 kilo)
echt niet, dat je dan je rug bol gaat maken...gewoon recht , net als dat je staat, rechte rug.
niks bol of hol
Men, dier of mens, tilt of draagt niets met de rugspieren.
de rugspier is een bewegingsspier! niets meer en niets minder
net als een buikspier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:19

Hoe kun je nu een paard met een mens vergelijken Nombrado. :+
Heb je wel eens naar de verschillen gekeken? Om wat te noemen.... een paard draagt het gewicht over 4 benen. Denk daar maar eens over na. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:32

Anoniem schreef:
Heb je wel eens naar de verschillen gekeken? Om wat te noemen.... een paard draagt het gewicht over 4 benen. Denk daar maar eens over na. ;)

Het gaat om de voortbeweging en mechaniek.
Die is toch wel vergelijkbaar .
kwestie van logisch nadenken.
zoals rugspier van paard als mens hebben dezelfde functie betreffende de beweging
net als de buikspier.
dat mensen nu extra bepaalde spiergroepen gaan trainen en daar hun skelet mee uit balans halen , moeten zij weten. :+
Als je recht en in balans beweegt, hoe het skelet gemaakt is, is er niets aan de hand.
Om draagkracht te ontwikkelen (zwaartekracht aarde) zal je 1 belangrijke spiergroep moeten trainen
beenspieren, achterhandspieren. Die zorgen voor de draagkracht.
bekken en achterhand hebben het meeste beweging in gewrichten.
Zo heb ik liever een paard met een goed ontwikkelde achterhand, dan een schrale achterhand en een mega boeg (voorhand)
ook weer een kwestie van logisch nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:45

nombrado schreef:
Anoniem schreef:

Het gaat om de voortbeweging en mechaniek.
Die is toch wel vergelijkbaar .
kwestie van logisch nadenken.

Nee, is niet vergelijkbaar. Het achterbeen van een paard is bijvoorbeeld heel anders van bouw dan mijn benen.
En daarbij loopt een mens rechtop en een paard weer niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:02

Simpelman schreef:
arie53 schreef:

Citaat:

De achterhand moet om de voorhand te doen laten rijzen. Ga zelf eens liggen en probeer nu eens met de buikspieren je rug "bol"te maken. Laat maar weten als her lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:04

Arie, je kunt een paard niet met een mens vergelijken. Of slaap jij soms ook in een stal en heb je een bit in? :D ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:06

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:08

@arie53 Volgens mij heet dat de crunch en is het een hele bekende buikspieroefening ....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:21

Anoniem schreef:
Arie, je kunt een paard niet met een mens vergelijken. Of slaap jij soms ook in een stal en heb je een bit in? :D ;)

Een paard hoort eigenlijk ook niet op stal , een paard slaapt ook niet heel de nacht , juist als je je paard goed en soepel wil houden zou ik hem dag en nacht beweging geven en niet op stal laten staan,
En een paard hoeft net zo als een mens niet perse een bit in hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:23

Daar heb je gelijk in Midgie.
Maar ik vind het zo vreemd dat hier enkelen een paard dezelfde eigenschappen als de mens toe dichten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:13

Nu, ik snap ergens wel de anatomische vergelijkingen hoor (natuurlijk zijn er verschillen), ik kan me ook heel goed bepaalde situaties voorstellen door die na te bootsen (en als rugpatiënt voel ik direct wat gezond en ongezond is).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:33

Anoniem schreef:
Daar heb je gelijk in Midgie.
Maar ik vind het zo vreemd dat hier enkelen een paard dezelfde eigenschappen als de mens toe dichten.

Ik denk ook dat er op sommige vlakken toch wel dingen hetzelfde zijn, vooral kun je volgens mij het achterbeen , heup gewrichten toch wel aardig vergelijken, kantel je bekken maar eens, dat wil je van een paard ook toch dat hij zijn rug bol maakt want zo word dat nu eenmaal genoemd in de paarden volksmond, in dat opzicht kan ik voor mezelf wel een vergelijking maken,