Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:16

Iets voor de komende greet & meet meiden ??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:12

Ik vind het een prima idee :D

Ik heb weer zo lekker gereden. Eerst met Jim. De zadelmaker kwam. Het ligt weer goed.
Daarna Ramona weer gereden. Die liet zich even sluiten in galop :oo
Zo kicken dat paard :D

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:24

Maaikiemike: fijn is dat he, als je dat fanatieke even los kan laten en gewoon HE HE pffft kan genieten van het rijden. Ik heb Sandor afgelopen jaren bitloos gereden (sidepull) en tijdje terug het bit weer eens geprobeerd. Iedere optoming heeft zo zijn voor en nadelen en ik kijk nou wat ik wil gaan doen en kies dan wat daar beste bij past. Wat wel grappig was om met zowel de sidepull als dubbelgebroken trensje te rijden. Dan kon ik eerst met alleen de sidepull teugels in mijn handen hem laten ontspannen en beetje losrijden en daarna andere teugels erbij en wat dressuurdingen doen.

Het is wel de moeite om die bittenzoektocht te doen, maakt echt veel verschil en ik was heel blij toen ik dit bit had gevonden.
Sandor vond rubberen stang het leukst, maar dat werd dan een wedstrijd hoe snel hij die door kon kauwen. Ik dacht dat dat niet zoveel kwaad kon eerst, maar hij sloopte het ding echt en had alleen maar aandacht daarvoor dus dan maar weer verder gezocht.

Safiera: goed gedaan met wind en vuurwerk nog wel. Dit soort dingen kost vooral tijd en vaak het comforabele stukje herhalen. Lekker stappen is ook prima. Belangrijkste is dat jullie het samen doen :)

Amanda: gaaf zeg dat je dat soort dingen kan rijden met Ramona, ben beetje jaloers :)

Longeercursus: :) graag. Ik heb ook last van dat effect wat Peetstap omschrijft, dat je uitleg krijgt, maar die valt dan naast je hoofd zeg maar. En dan kan ik het niet toepassen. Met longeren heb ik vaak geen benul wat ik nu eigenlijk wil en doe. Sandor pikt dat op en komt naar het midden om te kroelen. Ik ga alvast oefenen met de lange teugels, dat gaat nog het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:54

Oké, ik wil best iets demonstreren, maar ik kan geen les geven..... Maar als ik een leuk paardje voor dat doel mag lenen, graag :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:58

naast Opnieuw Leren Rijden, nu ook Opnieuw Leren Longeren :)

Met aandacht voor de invloed van de longeur? Het maakt volgens mij wel uit hoe je staat bijvoorbeeld. Mijn mantra is "voeten op de grond" (klinkt stom als ik het zo typ...)
Maakt me bewust van mijn voeten en dan sta en loop ik zelfverzekerder en dat zie ik dan weer terug in dat Sandor beter doorloopt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:13

Azmodania schreef:

_O-

Over longeren weet ik dus echt helemaal niks... doe ik ook niet. Sorry!

Azmodania, ik ben het helemaal met je eens :j Ik ben ook een groot voorstander van rubberen bitten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het als kauwbot dient. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:20

Longeren doet iedereen idd wel anders.
Heb eens les gehad en dan moesten we veel meelopen terwijl ik zelf het liefste stil sta op het midden.
Alles heeft zo zijn voor- en nadelen denk ik. Je gaat toch een beetje je eigen weg vinden uiteindelijk, net als ohz.

Ik ben ook wel in voor een meet en greet! :D

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:31

Ik heb vandaag mijn eerste twee winstpunten in het M1 gereden. Super blij!
Ik merk wel dat ik het heel moeilijk vind om zelf de ontspanning te blijven houden en 'simpel' te blijven rijden. Was me daar niet zo bewust van, mijn lezer wees me er op. In de tweede proef lukte het wat beter. Maar eerlijk is eerlijk, er ging vandaag ook veel goed ;-)
Het sturen met navel lukt ook niet goed op wedstrijd, moet duidelijke hulpen geven. Het zal met elkaar verband houden?
Nu ik me er bewust van ben, kan ik ook daar mee aan de slag. Hoef me nog steeds niet te vervelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:33

Azmodania schreef:

Met aandacht voor de invloed van de longeur? Het maakt volgens mij wel uit hoe je staat bijvoorbeeld. Mijn mantra is "voeten op de grond" (klinkt stom als ik het zo typ...)
Maakt me bewust van mijn voeten en dan sta en loop ik zelfverzekerder en dat zie ik dan weer terug in dat Sandor beter doorloopt.

Absoluut. Lichaamsgebruik, lichaamstaal, ademhaling, is alles bij longeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:40

ha!! daar ben ik weer, ik was jullie helemaal kwijt, topic was uit mn lijstje verdwenen? ik ga even achterstalig bijlezen!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:41

elbeee wat knap! wat moet je laten zien in M1?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:41

Volgens mij vroeg je dat laatst ook ? :D
Maar vertel het graag nog een keer hoor; schouderbinnenwaarts, stukje contragalop, overgangen op de letter, meer verzameling en oprichting tov L2 en hele proef doorzitten
Kt, dacht dat je druk was met surprises, gezellig dat je er weer bent :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:51

oh,ja ook dat hoor en alle 3 de kids zijn in de afgelopen weken jarig geweest en ik heb een ingreepje in het ziekenhuis gehad die een beetje flink tegenviel, al met al hoop gedoe dus

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:06

Fijn dat je er weer bent KT!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:17

oei, dat klinkt niet fijn. Inmiddels weer goed opgeknapt? Ik heb net in je profiel gespiekt en zie veel gelijkenis (we zijn van hetzelfde bouwjaar, ik heb ook twee meiden en een jongen en ik heb ook mijn paarden in mijn achtertuin. Jammer dat ik daardoor niet vanzelf ook zo goed kan rijden als jij kan :+ ).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:29

hihi sorry elbee :o :D

Kid doet het weer een beetje.
De voorwaarts zit er weer aardig op. We hebben ook een probleempje ontdekt. Kid kan eigenlijk rechtsom geen scherpe bochten maken zonder dat de heup "uitzwaait". Dus daar heb ik een fijne oefening die ik zelf ook kan uitvoeren voor gekregen.
Wat ik nu dus doe is pionnetjes neerzetten. Daar een scherpe bocht omheen draaien en dan rechtdoor sturen en met mijn buitenbeen even twee passen de heup naar binnen zetten.

Fijn KT dat je er weer bent :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:29

hahaha!bedankt voor t compliment :D nee ik ben er nog niet, ik kan al ruim 3 weken niet op t paard en dat vreet aan me, maar ik ben daarnaast erg moe [door veel bloedverlies] dus ik denk dat als ik erop gestapt had ik er zo weer naast fli...r.. ik heb de hoop deze week toch wel weer op te kunnen stappen. ik heb werkelijk waar alleen zo lang niet op een paard gezeten door zwangerschappen en bevallingen

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:38

oei, dat is best lang, pffff. Mijn ervaring is dat het, zolang je aan het rijden bent, best nog wel lukt, maar zodra je stopt, je acuut op apegapen ligt..............maar het gevoel dat je weer hebt kunnen rijden, maakt dan alles goed :D (ik heb 6, inmiddels bijna 7 jaar geleden zelfs, borstkanker gehad met een heel lang traject en veel ellende, maar gelukkig nu alles weer prima en juist het paardrijden en de paarden heeft geholpen om er weer helemaal goed bovenop te komen!)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:43

ook heftig elbee.. :(:) heb t van zeer dichtbij meegemaakt: respect...
ja de rest van je dingen gaan gewoon door, huis, stallen kids,lesgeven,maar dat stukje van mezelf valt weg... grrrr >;) -maar goed dat komt ook wel weer,zal wel weer even wennen worden :+

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:06

Jk, ik probeer je oefenening te visualiseren, maar begrijp het niet; bedoel je dat je haar eerst recht maakt en dan de achtethand naar rechts?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:29

Wat ze fout doet is eigenlijk in de bocht haar heup niet mooi indraaien, op voltes merk je daar niks van, alleen in haakse hoeken (en spinnen) dus als ze de heup niet meeneemt vraag ik zodra we weer op de rechte lijn zijn de heup even twee passen naar binnen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:13

Ik zit ook een beetje in de lappenmand. Een vorm van aangezichtspijn, zo lijkt het nu. Gelukkig kan ik morgen naar de neuro.
Ik heb vrijdag zo heerlijk gereden. Ik heb alleen maar met een big smile erop gezeten.
Leuk als een stalgenootje een opmerking plaatst van: Goh wat is die van jou aan het been zeg. Die van mij niet en dat ik dan kan zeggen dat dat ruim 4 weken geleden ook wel anders was.
Ze was lekker voorwaarts, kwam goed terug op mijn zithulpen en deed alles braaf. Ik heb misschien 35 min gereden. Dat is ook een nieuwe ervaring voor me.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:38

Ai, aangezichtspijn is erg pijnlijk....beterschap ankem. Wel fijn dat je rijden zo goed ging! Knap dat je haar in 4 weken al zo verbeterd hebt.
Jk, ik denk dat ik het moet zien om te begrijpen ;-). Je oefening begrijp ik wel, maar wat ze moet kunnen met spinnen niet....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:05

volgens mij jk hebben we daar in een heel ver verleden.. een of 2 topics terug het ook eens over gehad, toen hadden we wat oefeningen met travers uitgeschreven , weet je nog? ik ga ze niet opzoeken maar als er bij jou ook een lampje gaat branden wil ik ze nog wel eens opschrijven hie!r.
oei ankem, zenuwpijn en jeuk zijn volgens mij de ergste dingen die je hebben kan... ik hoop dat de neuro wat voor je doen kan!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:21

Ja dat klopt KT :D
Volgens mij had ik daar ook op een filmpje dat je goed kom zien wat ze met spinnen niet goed deed en toen zei jij dat ze wel wendbaar maar niet soepel was en dat klopt helemaal.