Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:04

@TK; dat bokken en plakken op je been kan heel goed van de hengstigheid komen dus dat zou ik even afwachten.
Verder denk ik heel consequent zijn maar aan de andere kant ook blij zijn met de kleinste voorwaartse beweging.
Ik denk dat je eerst de "go" erop moet proberen te monteren, alle andere dingen komen later.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:09

TK: zou inderdaad heel goed van de hengstigheid kunnen komen :j
Weet je zeker dat het zadel nog goed ligt? Als ze een tijdje weinig heeft gedaan is ze misschien qua bespiering ook dusdanig verandert dat het zadel nu wat in de weg ligt.
En verder heeft ze dus weinig gedaan, jij vraagt haar meer, kost meer moeite in haar lijf. Dus kan ze ook wel eens protest geven :j

Gooya: super van je les! Fijn dat Janus zo aan het herstellen is!

Ha Liesje :D

daffodil

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:15

Morgen!

TK, jammer dat zo'n dier zo veranderd is ten nadele, hengstigheid afwachten en teruggaan naar nul en daarvandaan weer opbouwen. Overigens heeft mijn vriendin ook een haflinger, ik heb er toevallig zondag nog opgezeten. Ding is echt veeeeeel te klein voor mij maar goed het ging even om het begrenzen aan de buitenkant. Moest er wel om lachen want ik vind dat eng, dat ik niks vóór me heb.....
Dat dier is trouwens super veranderd van een sloffende niet vooruit te branden haf, naar een vrolijk vlotlopende pony die haar lijf super aan het gebruiken is en dat is zo leuk om te zien! Van een amazone die voornamelijk in haar eigen ritme aan eht rijden was, is ze veranderd in iemand die de beweging van haar pony voelt en daarin meegaat en daar ook het verschil in voelt wat er gebeurt als je dus niet voldoende meegaat. Ik vind het zo'n heerlijk setje! Ik heb haar al vanaf dat ze m net zadelmak had gemaakt (4) en nu is de pony 6. Wat het allerleukste is, is dat ze dus met mij mee veranderd is. Ook ik gaf les op de Orunmanier want ja wist ik veel....en nu zie je dus zoveel verbetering in relatief korte tijd!

Japeloup, ik was er gewoon stil van, wat een onwijs rotbericht zeg, ik duim voor je dat de kliniek betere berichten heeft maar voornamelijk dat ze boven water krijgen waar nu precies het probleem zit. Want dat is het meest frustrerende lijkt mij dat er elke keer iets is maar wat nou echt de problemen veroorzaakt, weet je niet.

Gooya wat fijn zeg!

Ik heb gisteren fijn meegereden in een groepsles, was achterlijk druk en ik moest met enige regelmaat iemand ontwijken. HOe sommige mensen dat toch doen, hun paard klakkeloos af laten wenden zonder enige vorm van voorbereiding (waardoor ik dus ook niet kan zien dat ze van plan zijn om af te wenden...), heel griezelig vooral in galop zorgde dat zo nu en dan voor een noodstop.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:21

Japeloup, even vanaf hier een dikke knuffel! Hier een paard dat steeds compenseert en daar weer nieuwe blessures van krijgt, als net de ene herstelt is. Weet hoe je je voelt en ga vreselijk duimen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:26

ja maaikemike ,dat ademen in je hand is het gevoel dat je erin legt, het is eigenlijk alleen maar ontspannen wat je doet, ik heb het idee dat je het beter voelt als je heel bewust op dat uitademen bent. iig de eerste keren om het je eigen te maken.
ja palous....pipi,witje...het zou te sneu zijn ;( ik wil er vooralsnog niet aan dat het niet goed komt..[terwijl ik met mn eigen paarden meer de instelling heb: we gaan van t ergste uit dan kan t nog meevallen] succes vrijdag japeloup, ik denk aan jullie.
ik ben komende dagen niet heel veel aanwezig, t is vakantie dus de kids zijn vrij dus we moeten naast de paarden ook nog leuke dingen doen :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:37

Japeloup, wat een naar nieuws... heel veel sterkte in de kliniek, ik hoop dat ze uitkomst kunnen bieden :(:) Misschien een klein lichtje, een osteopaat heeft mij verteld dat mijn vorige paard atactisch was, dit bleek achteraf een gigantisch spierprobleem te zijn geweest dat hij opgelopen had bij de vorige eigenaar. Dit is toen opgelost door 2x een goede fysio/masseur. Natuurlijk niet vergelijkbaar met jouw peesprobleem, maar wie weet is het toch goed op te lossen...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:00

Sterkte Japeloup! Dit zijn hele nare berichten. We denken aan je vrijdag.

Verder niet bijgelezen. Heb vakantie deze week en we gaan er veel op uit. Strakkies lekker even rijden. De bak is nu weer helemaal goed en dan is 20x60 wel erg lekker :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:27

Lieve mensen, dank voor jullie medeleven, doet me goed. Ondertussen zijn de emoties weer gezakt en ben aan het nadenken. Heb natuurlijk nog geen idee wat er vrijdag uitkomt, maar als we niet meer kunnen rijden maar ze wel zonder pijn in de wei kan staan, willen we wellicht een veulen van haar fokken. Maar ben totaal niet thuis in de hengsten, dus heb ik een topic gemaakt voor advies. Er zitten ook vast mensen in deze topic die wel verstand hebben van de verschillende hengsten dus hier een link. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1606164

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:44

Ik denk even mee Japeloup.. Is een Appaloosa geen idee als hengst? Denk dat er een mooi veulen uit zou komen als je die combi neemt.. Wat wil je met het veulen? Bedoeld voor jezelf of voor de verkoop?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:45

Veulen is dan echt voor me zelf, als ik niet meer kan rijden op Palousa, dan zou ik heel graag met een veulen van haar straks verder kunnen. Appalousa kan en mag, maar heb echt geen kaas gegeten van hengsten uitzoeken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:49

En echt in de dressuur verder komen?
Ik heb mijn appie gekocht als 1,5 jarige omdat ik aanvankelijk western wilde gaan rijden. Maar inmiddels blijven steken in de academische rijkunst.
Ik wist niet of ze hier echt zo geschikt voor zou zijn, maar ze pakt het echt enorm goed op.
Appies zijn erg werkwillig, sterk, intelligent, over het algemeen goed bespierd en zijn fijn om mee te werken. Nadeel is alleen hun eigenzinnigheid, maar dat kun je ook in je voordeel laten werken. Maar daar weet jij vast ook alles van :)

EDIT:
Misschien een idee om eens contact op te nemen met stal Woldhoeve? Die hebben een paar leuke hengsten staan.
Komt mijn appaloosa ook vandaan. Haar vader is Woldhoeve's Scotty. Lijkt ze als 2 druppels water op.
Vader is zelf 1.65. Mijn appie is rond de 1.56 en heeft ook een vol zusje van WH Scotty. Ook 2 druppels water.
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 29-02-12 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:51

Appaloosa's kun je hoogstens zeggen dat de gangen te vlak zijn, maar palousa heeft expressie zat als je het mij vraagt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:55

Ik wil verder in de dressuur maar dat hoeft niet bij het KNHS als je snapt wat ik bedoel. Weet zeker als ze geen blessures had gehad dat we nu bij het KNHS in het Z zouden kunnen zitten. Daar heeft ze genoeg voor in huis.
Haar karakter is wat ik juist graag terug zie in een veulen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:57

Yamcha schreef:
Appaloosa's kun je hoogstens zeggen dat de gangen te vlak zijn, maar palousa heeft expressie zat als je het mij vraagt

Te vlak kun je als positief en negatief uitleggen.
Als je echt een showbink wilt die hoog opgooit op wedstrijd, dan is een Appaloosa niet geschikt nee..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:06

Wat zou je willen verbeteren aan Palousa (bouw, karakter, gangen)? En wat zou je absoluut niet willen?
Oftewel: wat past er goed bij je merrie, wat verbetert je merrie en wat zou je zelf graag zien?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:15

Tja das een goede, haar karakter is perfect, soms een beetje een muts maar altijd goud eerlijk en werkwillig.
Bouw; ze heeft een wat kort kruis, en verder kijk ik vooral nu door een compleet roze bril, voor mij is ze perfect. Hoop dat knollentuin daar iets meer over kan zeggen, die kent haar erg goed en langer dan ik....
Gangen, ze heeft een bijzonder goede stap, draf is ruim, maar mag meer van de grond af. Galop is netjes, maar snel vlak.
Wat ik al zei: ik kijk echt door een roze bril, heb ooit wel exterieur beoordelingen gedaan op school, maar das echt te lang geleden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:56

Ik denk ook dat je voordat je een hengstenkeuze maakt, eerst moet bepalen wat je precies wilt.

1. Op welke punten wil je je merrie verbeteren
2. Voor welk gebruiksdoel wil je een paard hebben.

Als je die punten op een rijtje hebt zou ik je aanraden om een keuze te maken, niet alleen op basis wat er in de folders staat, maar ook een aantal hengstenshows te bezoeken. Vaak laten ze ook nakomelingen zien van de hengsten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:04

Das een goede en iets wat ik zeker wil gaan doen. Ben zelf erg fan van Farmer, die stond op de manege waar ik gewerkt heb en vind het in karakter een heel fijn paard. Extrieur vind ik mooi en leuke aan hem dat hij naast dressuur ook goed kan springen, dat zou man lief niet erg vinden. De eigenaren van Farmer, kennen ook mijn witje en vinden het wel een mooie combi.
Net knollentuin aan de telefoon gehad en Palousa is gewoon een mooie merrie met veel kwaliteiten. Kwa bouw is ze goed, het klopt, is basis wat vlak in de gangen, maar als ze verzameld, wat ze in principe makkelijk doet (dus voor d'r blessures), dan heb je echt een paard dat mooi van de grond af beweegt.
Gebruiksdoel is eigenlijk simpel, wil vooral trainen en evt wedstrijden rijden dressuurmatig. Springen is iets waarvan ik wel vind dat een paard dat thuis moet kunnen, hoeft niet hoog, maar lekker voor de afwisseling en coördinatie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:07

Palous is voor de stamboeken zowel appaloosa als t nrps hoog gewaardeerd,ik weet nog dat ze pngeveer de hoogste score van de dag had bij de appies...maar ja schimmel...geen opname dus.
Bij t nrps een eerste premie en doorverwijzing naar centrale keuring en een sterpredikaat. Dus op model is ze bovengemiddeld. Ik denk eigenlijk dat je op ploes alles wat jou wel aanstaat kan zetten..het wordt toch voor zelfgebruik..dus een makkelijke beweger die cooperatief is. Even uitzoeken of je en dat denk ik wel kwpn afstammelingen ook bij nrps kan registreren,dan heb jke een hele grote vijver om in te vissen..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:17

Leeft Farmer nog :o
Ben zelf niet zo weg van de afstammelingen. Ze zijn vaak een beetje strak in de lendenen.

Ik zou gewoon eens wat rond gaan bladeren op de websites zodat je al een beetje weet wat er rondloopt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:21

Ja das waar, was met de toen nog eigenaar mee naar de appie opname dag. Er zaten 2 oudere mannetjes het exterieur en beweging te beoordelen en die waren erg enthousiast over haar. En kreeg een bijzonder hoge score, maar vanwege haar kleur werden we naar huis gestuurd. Ik was er bij het NRPS gebeuren niet bij, weet alleen dat ze een ster heeft.

Ja farmer leeft nog. Van die nakomelingen wist ik niet, ga ik nazoeken, thanks

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:57

Hier helaas weinig kaas gegeten van de fokkerij.Ben wel heel benieuwd naar wat voor hengst je kiest :-)

Vandaag fijn gereden,oh zo moeilijk maar wel goed af kunnen sluiten met een gevoel beide hard gewerkt te hebben :-) Hoop alleen dat ze snel in de rui schieten,Timo heeft veel last van zijn dikke jas op het moment.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:00

Ik kan je geen tips geven, Jap, maar als je toch naar de Woldhoeve gaat om hengsten te kijken: da's hier zo'n beetje om de hoek dus kom vooral langs! Ik ben er weleens geweest om les te geven, maar ik heb geen verstand van appie's. :)

Ben echt gesloopt. Les vanmorgen was leuk. Ik ben volgens de instructrice al goed op weg met de oefeningen die ik doe om haar achterhand sterker te maken, maar het mag allemaal nog net wat meer. Dus meer overgangen, maar ook pittiger. Meer actie en meer reactie. Verder sterker maken door tempowisselingen in draf te rijden en door het aanspringen te oefenen, longeren weer meer mee gaan pakken in de training en daarbij ook balkjes draven. Eigenlijk allemaal dingen die ik wel al doe, maar het was fijn om de bevestiging te krijgen. Verder complimenten gehad voor mijn houding, daar was ik echt heel blij mee, want dat was vroeger mijn grootste struikelpunt. Nog steeds ga ik wel voorover zitten als ik iets spannend vind, maar dat kan ik tegenwoordig ook makkelijk corrigeren. Bovendien komt het heel veel minder vaak voor.

Na het rijden ben ik een uurtje thuis geweest om te lunchen, want om 2u stond de dierenarts op de stoep om bij Witje een kies te trekken en bij Jonas wat haken weg te werken. Ze was wat laat en de shet van mijn bijrijder was als eerste aan de beurt, dus ik heb nog een kort blokje om gedaan met Jonas. Die was in woeste hengst-modus, ik denk dat Witje hengstig was. Hij bleef maar schreeuwen en dribbelen. :+ Aan haar zie ik nooit wat, ik merk het aan hem.

Tandarts ging prima. Wolfskiesje van Witje bleek er al uit gevallen te zijn. :Y) Waarschijnlijk gister of eergister, het was nog wat gevoelig. Wel fijn dat ze die er niet uit hoefde te halen. Beide hebben een grondige bijwerkbeurt gehad, Jonas met z'n 23 jaar voor het eerst in zijn leven. Ze was erg tevreden over zijn gebit voor zo'n oudje. Ze hadden allebei een roesjes, dus het duurde even voordat ik ze weer naar de wei kon brengen. Dat is een kilometer lopen. Witje was weer aardig wakker, maar Jonas liep op standje zwalkende bejaarde. :(:)

Het was een lange dag, was al om half 10 op stal en ben net weer thuis. Nu even douchen en eten en vanavond heb ik nog een redactievergadering. Daarna kan je me opvegen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:29

Imre,wat een lange dag zeg.pfff!
Arme jonas,maar nu weer een fijn gebitje ;-)
Fijn dat je les zo goed lekker ging,altijd leuk een complimentje te krijgen voor je zit :-)

Kan iemand hier me goed leesvoer aanraden over de anatomie van paarden? Boeken of websites?
Zou graag wat meer leren over spiergroepen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:49

Ja, de rug bestaat uit meerdere delen, en kunnen onafhankelijk van elkaar zijn, maar ook niet.
Vergelijk het met je knie en je enkel en je voet. Je kunt je tenen strekken en je voet lang maken, en toch een buiging in je knie hebben. Maar met een volledig gebogen knie kun je je tenen nooit zo naar beneden drukken als dat je kunt met je been helemaal recht.

Met een rug werkt dat net zo. De rug van een paard bestaat uit wervelkolom, tussenschijven, en ribben. Daaraan vast zit aan één kant de nek, aan de andere kant het bekken, en de staart, even heel grof. Dat is het skeletgedeelte, en die tussenschijven, die uit kraakbeen bestaan, maken het mogelijk dat die wervelkolom zo flexibel is. Het deel 'rug' is in vergelijking met de nek en de staart redelijk stijf. Wat logisch is, want er zitten daar ribben aan vast, die vitale organen beschermen, en je wilt niet dat die kneuzen of breken.

Even een plaatje erbij om te illustreren:
http://www.stareclipse.com/paarden/anatom5.jpg

Zoals je ziet is de hals eigenlijk redelijk onafhankelijk van de rug. De wervels zijn veel kleiner, wat betekent dat het allemaal daar veel flexibeler is.

http://www.osteopathievoorpaarden.com/a ... image6.jpg
Dit is het bekken van een paard. Er is een gewrichtje wat de wervelkolom met het bekken verbindt, en dat is het SI-gewricht, en dat gewrichtje maakt het mogelijk voor een paard om 'over de rug te gaan' en het bekken te gaan kantelen. Als dat gebeurt, staat het bekken in een andere stand, en gebeurt er in plaats van dit:
http://www.groothandelruitersport.nl/skelet-paard.jpg
(paard wat de rug dus strak houdt, en NIET ondertreedt, zoals je ziet doet het bekken helemaal NIETS)

http://members.multimania.nl/mandyspaar ... kelet2.jpg
Nog zoéén. Deze gaat op de voorhand, maar heel veel mensen op Bokt roepen dat hij écht ondertreedt. Kijk maar goed, doet hij helemaal niet. het gewicht komt met name op de voorbenen.
gebeurt er dit:
Afbeelding
Dit paard treedt wel onder, draagt zichzelf, loopt op eigen benen zogezegd.
Let maar op: een gekanteld bekken, en zie je wat de ruggegraat doet? Let ook even op de positie van het dijbeen, zie je dat dat veel verder komt als op het plaatje erboven?

Nu het spierverhaal.
Afbeelding
Even weer een plaatje erbij, ik ben niet zo handig met Paint, maar de rugspier en de buikspieren zijn goed te zien, yes? Let ook even op de verbinding tussen dijspier (die staat er dan weer niet op, maar neem van mij aan dat een paard die heeft) en buikspier, je kunt de dij er zo bij in tekenen.

Nog één, is een beetje kinderlijk getekend, maar wel correct, hier is de dijspier wel op te zien, en de verbinding tussen buikspier en dij ook.
Afbeelding

Begrijp je nu wat er gebeurt? De buikspier trekt de dij naar voren, en doordat die naar voren komt, kantelt het bekken, en wordt de rug bol, en gaat het paard dus 'over de rug'.

Hier even wat basics :)

Ga googelen op spierskelet paard en skelet van het paard. Dan vind je al best veel. Lessvoer is leuk, maar dat soort boeken zijn erg duur.