[INFO] Aan de teugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:39

Je ogen haha :)!
Handjes rechtop en ontspannen houden.
Let op dat je niet teveel je lichaam forceert en rechtop blijven zitten :)
Misschien mogen je beugels ook een gaatje langer, dan kun je ook wat lekkerder zitten :)
Wel een prachtig paard! :)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:48

Erg he, Ik word nooit op de foto gezet en wilde even weten of ik niet te dicht bij Lauke in de buurt kwam,haha.

IK baal er van dat ik altijd iets voorover hang. dit doe ik sinds januari ongeveer, ben toen heel hard gevallen (niet van hem hoor!) en sinds dien vind ik het eng om echt rechtop te zitten, bang om achterover te vallen.. beugels ja, maar gingen springen, (die foto's heb ik nog niet gekregen)

Dankje, ben trots op hem, t is mn bijrijdpaardje maar mag er alles mee. Hopelijk gaat hij volgende zomer mee op vakantie, mag hij leidingpony'tje spelen op een ponykamp! (hij is maar 1,50m)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:25

hoe kan ik oefenen om hem meer voorwaards te krijgen? ik zit namelijk elke keer aan te drijven. (tevaak) en ik probeer nu dat hij wat meer op mijn stem reageert. nu is het bij hoo ook echt hoo. dan staat hij stil. moet ik dan veel overgangen rijden? en als hij niet snel reageert een tikje met de zweep? of blijven aandrijven?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:56

klein tikje met je zweep achter je kuit, veel schijnovergangen rijden, bijna terug naar stap en dan weer draven enzo

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:17

Hoe kan je je paard het best leren a.d.t lopen

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:25

oke ik zal gaan oefenen. met schijnovergangen enzo.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:35

Hoe bedoel je

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:36

Probeer altijd de been-been-tik methode toe te passen: eerst druk je aan met je kuit, geen reactie is een wat harder been, nog steeds geen reactie ene zachte tik en als dat zelf allemaal niet helpt mag je best een wat hardere tik geven om duidelijk te maken dat je echt wel reactie wil. Blijf altijd heel consequent! Dat is het allerbelangrijkste. Dus probeer eerst je paard op die manier goed aan het been te maken en daarna kun je veel gaan schakelen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:06

veel schakelen binnen de gangen,
dus van 'sjok'draf-arbeidsdraf-middendraf-uitgestrektedraf-arbeidsdraf-uitgestrekte draf, zo een beetje.
Niet te veel te grote overgangen maken en zoals herculesje al zei, op deze manier krijg je het paard lekker wakker.
Je kunt ook om de letter een overgang rijden, dus naar stap en draf, op gegeven moment worden de meeste paarden superfel op je been.
Misschien wel een leuk probeerseltje :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:38

Ja inderdaad, als je van letter naar letter een andere gang neemt of schakeld van arbeids naar verruimen en weer terug nemen. Let op, niet te veel met je teugel! Schakel vanuit je onderbeen en bovenbeen. Onderbeen drijf, boven been terug houden.
Zo zit je een paard ook niet te veel in de mond namelijk.
Wat bij mijn bijrijdje erg helpt omdat ze al een jaartje ouder is, tijdens een volte E-B stap en B-E in draf en met afwenden bijvoorbeeld bij D in vanuit stap in draf en bij G weer stappen, en nadat je bij A of C bent langs gegaan ook weer in draf.
Slangenvoltes zijn ook leuk. 5 bogen bijvoorbeeld. 1e boog draf 2e boog stap 3e bog draf 4e boog stap 5e boog draf.
Heel veel afwisseling, is zo goed voor je paard maar ook zo goed voor jou.

En vooral Sturen en verlagen van snelheid tot halt houden vanuit zit en benen.
Te veel teugelwerkingen kan een paard ook enorm iriteren en er voor zorgen dat hij niet aan de teugel kan, vanwege onrustige spanningen in de mond.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:56

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:00

evaac schreef:
klein tikje met je zweep achter je kuit, veel schijnovergangen rijden, bijna terug naar stap en dan weer draven enzo

schijnovergangen zijn ofeningen voor de ruiter, om te leren voelen wanneer het omslagpunt is.
Om het paard aan het been te maken kun je beter schakelen.

Verder is het heel belangrijk om bewust ruimte te geven aan de voorkant.
Vaak doet men met been geven toch ook even de handen naar het lichaam toe omdat ze kracht zetten met hun benen.

Belangrijk is ook om oefeningen te doen die makkelijk zijn. correct halthouden bijv is moeilijk.
Zorg dat je netjes blijft rijden en vooral niet haastig te werk gaat.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:08

En een tip is dat je misschien niet te veel moet focussen op het aan de teugel lopen,
Maar meer op het rijden zelf. Eerst de achterkant eens maar eens onder.
Dan moet je verder kijken.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:59

En dan heb ik nog een vraagje. Want als ik overgangen rijd bijv. Van draf naar stap dan gooit hij zijn hoofd even omhoog. Waarom doet hij dat? En als ik een volte van 10 meter rijd dan vind hij het heel erg moeilijk om zijn achterbeen eronder te zetten als jullie bhrijpen wat ik bedoel. Dit zij mijn instrutrice ook. Maar hoe moet ik daaraan werken? Is dat gewoon een kwestie van drukken aan je binnenbeen en veel voltetjes rijden?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:08

De eerste: Volgens mijn instructeur doen paarden dit in het wild ook. Dit is natuurlijk gedrag, dat wanneer er iets verandert, een paard het hoofd in de lucht gooit om te kijken daarnaar. (Denk aan een deur die ineens open gaat, paard zal ernaar willen kijken) Jij bent degene die iets doet (drijft aan) en je paard reageert daarop. Eerste reactie is dus zijn hoofd, en aan jou de taak om de aanleuning constant te houden, en te zeggen tegen je paard dat er niets is en gewoon jouw hand blijft volgen.

Tweede: Om het binnenachterbeen te activeren rijd ik meer de achterhand naar binnen op de volte. Dan draagt het binnenachterbeen meer omdat je die onder de massa plaatst.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:39

Oke dus zijn hoofd in de lucht steken zal hij tijd blijven doen.
Oke dan moet ik dus meer mijn binnenbeen erbij houden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:03

Neehoor, dat zal hij niet altijd blijven doen. Als hij het vertrouwen in jou heeft, in jouw hand, zal hij die blijven volgen ipv zijn hoofd als natuurlijke reactie op te heffen wanneer er iets gebeurt (been geven in dit geval).

En om de achterhand meer naar binnen te plaatsen, moet je juist meer je buitenbeen gebruiken. Om je binnenbeen vraag je de buiging, maar met je buitenbeen vraag je de achterhand naar binnen, zodat zijn binnen achterbeen meer moet dragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:38

lelberse schreef:
En dan heb ik nog een vraagje. Want als ik overgangen rijd bijv. Van draf naar stap dan gooit hij zijn hoofd even omhoog. Waarom doet hij dat? En als ik een volte van 10 meter rijd dan vind hij het heel erg moeilijk om zijn achterbeen eronder te zetten als jullie bhrijpen wat ik bedoel. Dit zij mijn instrutrice ook. Maar hoe moet ik daaraan werken? Is dat gewoon een kwestie van drukken aan je binnenbeen en veel voltetjes rijden?

Komt door het aanspannen van de spieren. Het kan ook komen of verergeren wanneer de ruiter een terugwerkende hand heeft en het paard dus een duidelijk signaal geeft dat de ruiter iets fout doet. Het beste is om het paard bewust ruimte te geven.
Wanneer je het paard aan de teugel kan rijden, kun je hem voor de overgang iets dieper instellen om vervolgens net voor/tijdens de overgang meer teugel/ruimte te geven.
Ben je al toe aan een volte 10 meter? Want dit is een moeilijke oefening. Het beste is om te kijken bij hoeveel mtr het goed gaat en dit geleidelijk te veranderen naar een kleinere volte wanneer jullie daar aan toe zijn. Juist door veel van hand te veranderen door het maken van 8tjes maak je het paard sterker en zal je beter recht boven je paard blijven. Bij het maken van voltes zie je namelijk vaak dat de ruiter onbewust naar binnen gaat hangen.
Wanneer een paard ergens veel moeite mee heeft, moet je daar de tijd voor nemen en niet foccussen op die oefening.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:21

superwoman schreef:
lelberse schreef:

Komt door het aanspannen van de spieren. Het kan ook komen of verergeren wanneer de ruiter een terugwerkende hand heeft en het paard dus een duidelijk signaal geeft dat de ruiter iets fout doet. Het beste is om het paard bewust ruimte te geven.
Wanneer je het paard aan de teugel kan rijden, kun je hem voor de overgang iets dieper instellen om vervolgens net voor/tijdens de overgang meer teugel/ruimte te geven.
Ben je al toe aan een volte 10 meter? Want dit is een moeilijke oefening. Het beste is om te kijken bij hoeveel mtr het goed gaat en dit geleidelijk te veranderen naar een kleinere volte wanneer jullie daar aan toe zijn. Juist door veel van hand te veranderen door het maken van 8tjes maak je het paard sterker en zal je beter recht boven je paard blijven. Bij het maken van voltes zie je namelijk vaak dat de ruiter onbewust naar binnen gaat hangen.
Wanneer een paard ergens veel moeite mee heeft, moet je daar de tijd voor nemen en niet foccussen op die oefening.

ja daar zit wel een ligica in. dan ga ik af en toe voltes rijden maar vooral veel andere figuren. zoals 8tjes gebroken lijn slanenvoltes enz. dankjewel!

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:32

superwoman schreef:
tessastone schreef:
@Superwoman: Oke thanks a lot! Ik zal, als ik de kans zie, tijdens de les eens wat meer schakelen :) kijken of het hangen dan minder wordt.

graag gedaan.
Vooral goed voelen, dan zal je merken dat er al veel eerder syptomen zijn voordat hij gaat gangen.
Beste is om het te voorkomen natuurlijk. Succes!

Hey, heb em gister in de les meer op zijn achterhand proberen zetten, en hij liet het bit al veel beter los tijdens het doorzitten! *\o/* Dus nogmaals bedankt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:51

tessastone schreef:
Hey, heb em gister in de les meer op zijn achterhand proberen zetten, en hij liet het bit al veel beter los tijdens het doorzitten! *\o/* Dus nogmaals bedankt :)

Fijn dat het beter ging.
Zag alleen nog een verkeerde omschrijving, want als het goed is zet het paard z'n kaak vast ipv dat hij het bit vast pakt :P

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:08

superwoman schreef:
tessastone schreef:

Fijn dat het beter ging.
Zag alleen nog een verkeerde omschrijving, want als het goed is zet het paard z'n kaak vast ipv dat hij het bit vast pakt :P

Haha, ja natuurlijk foutje ;)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:42

gister in de les zij mijn (dressuur) instructrice (ik heb er 2 een dressuur en een springinstructrice) dat ik moest gaan vragen met mijn hand. en ik dacht zij zal het wel weten dus ik probeer het wel. en na lang spelen en voltes rijden in draf ging hij wel omlaag maar daarna wel weer omhoog na een paar stappen dat deed hij dat zelfde weer maar hij doet dat altijd even omlaag en dan snel weer omhoog. wat vinden jullie hiervan? is dit goed of niet?

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:53

je moet gewoon snel zijn met je reactie denk ik, zakt je paard dan moet je gelijk ontspannen zodat het paard denkt, van dit is wel lekkerder je moet natuurlijk niet losgooien, want zodra ze weer omhoog komt kun je zachtjes weer iets vragen met je hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:57

Waarom zou je vragen?
Is het niet logischer, dat als jij een rustige hand hebt, een stille (voor het paard dan) hand, dat het paard die hand vertrouwt en wil opzoeken?
Je moet niet het bit tegen de onderkaak van het paard leggen, en hem dan in de mond gaan pesten, je moet het paard zoveel vertrouwen geven in jouw hand, dat hij de onderkaak tegen het bit wil leggen, zélf aanleuning zoekt, de kaak loslaat en zo nageeft op je hand, dan is je paard nageeflijk.