Handjes rechtop en ontspannen houden.
Let op dat je niet teveel je lichaam forceert en rechtop blijven zitten

Misschien mogen je beugels ook een gaatje langer, dan kun je ook wat lekkerder zitten

Wel een prachtig paard!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
evaac schreef:klein tikje met je zweep achter je kuit, veel schijnovergangen rijden, bijna terug naar stap en dan weer draven enzo
lelberse schreef:En dan heb ik nog een vraagje. Want als ik overgangen rijd bijv. Van draf naar stap dan gooit hij zijn hoofd even omhoog. Waarom doet hij dat? En als ik een volte van 10 meter rijd dan vind hij het heel erg moeilijk om zijn achterbeen eronder te zetten als jullie bhrijpen wat ik bedoel. Dit zij mijn instrutrice ook. Maar hoe moet ik daaraan werken? Is dat gewoon een kwestie van drukken aan je binnenbeen en veel voltetjes rijden?
superwoman schreef:lelberse schreef:En dan heb ik nog een vraagje. Want als ik overgangen rijd bijv. Van draf naar stap dan gooit hij zijn hoofd even omhoog. Waarom doet hij dat? En als ik een volte van 10 meter rijd dan vind hij het heel erg moeilijk om zijn achterbeen eronder te zetten als jullie bhrijpen wat ik bedoel. Dit zij mijn instrutrice ook. Maar hoe moet ik daaraan werken? Is dat gewoon een kwestie van drukken aan je binnenbeen en veel voltetjes rijden?
Komt door het aanspannen van de spieren. Het kan ook komen of verergeren wanneer de ruiter een terugwerkende hand heeft en het paard dus een duidelijk signaal geeft dat de ruiter iets fout doet. Het beste is om het paard bewust ruimte te geven.
Wanneer je het paard aan de teugel kan rijden, kun je hem voor de overgang iets dieper instellen om vervolgens net voor/tijdens de overgang meer teugel/ruimte te geven.
Ben je al toe aan een volte 10 meter? Want dit is een moeilijke oefening. Het beste is om te kijken bij hoeveel mtr het goed gaat en dit geleidelijk te veranderen naar een kleinere volte wanneer jullie daar aan toe zijn. Juist door veel van hand te veranderen door het maken van 8tjes maak je het paard sterker en zal je beter recht boven je paard blijven. Bij het maken van voltes zie je namelijk vaak dat de ruiter onbewust naar binnen gaat hangen.
Wanneer een paard ergens veel moeite mee heeft, moet je daar de tijd voor nemen en niet foccussen op die oefening.
superwoman schreef:tessastone schreef:@Superwoman: Oke thanks a lot! Ik zal, als ik de kans zie, tijdens de les eens wat meer schakelenkijken of het hangen dan minder wordt.
graag gedaan.
Vooral goed voelen, dan zal je merken dat er al veel eerder syptomen zijn voordat hij gaat gangen.
Beste is om het te voorkomen natuurlijk. Succes!
tessastone schreef:Hey, heb em gister in de les meer op zijn achterhand proberen zetten, en hij liet het bit al veel beter los tijdens het doorzitten!Dus nogmaals bedankt
superwoman schreef:tessastone schreef:Hey, heb em gister in de les meer op zijn achterhand proberen zetten, en hij liet het bit al veel beter los tijdens het doorzitten!Dus nogmaals bedankt
Fijn dat het beter ging.
Zag alleen nog een verkeerde omschrijving, want als het goed is zet het paard z'n kaak vast ipv dat hij het bit vast pakt