Ze vliegen elkaar niet zomaar aan bij het langselkaar langslopen. Tussen de stallen hebben we open vensters zodat ze elkaar kunnen besnuffelen en sommigen zijn de beste maatjes met elkaar. Nu net 2dagen geleden hebben we er 2 van plek laten wisselen omdat er 1 steeds in een hoek wegkroop nu staat deze 2 andere paarden en is een stuk gelukkiger. Hij wordt nu door 2 vensters besnuffeld.

Ook in het groepsverband rijden zijn ze heel beschaafd naar elkaar. Menig bokker kan het al beamen.
We rijden op engelse veelzijdheidszadels.
Die oosterse berberzadels zijn wat mij betreft funest voor de rug van de ruiter op de lange afstand.
Ik reed toen ik het probeerde op de meest berber van de hele groep, een echte heer prins, die voorheen altijd driftig dribbelde ik heb zijn funeste martelwerktuig bit gewisseld nu voor een dubbelgebroken trens, in ieder geval mijn beugelriemen zo lang als maar mogelijk gemaakt en hij draaft nu zelfs aan een lange teugel, zover ben ik al.
Voorheen werd hij echt aan een ultrakorte teugel gereden, zijn hals staat bovenop zijn nek, strekken doet hij dan wel aan de longe - neus tot op de grond, onder het zadel is het een superactief prinsje die nu althans nog weigert zijn hals te strekken, ontspanning is er af en toe maar alleen in de woestijn niet op pad voor een uurtje.
Ik ga mijn navel morgen nog eens op de proef stellen met een andere pooown.