Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:39

Iedereen die deze berbers en berber arabieren en ok 1 volbloed arabier bij elkaar ziet denkt niet eens aan hengsten.
Ze vliegen elkaar niet zomaar aan bij het langselkaar langslopen. Tussen de stallen hebben we open vensters zodat ze elkaar kunnen besnuffelen en sommigen zijn de beste maatjes met elkaar. Nu net 2dagen geleden hebben we er 2 van plek laten wisselen omdat er 1 steeds in een hoek wegkroop nu staat deze 2 andere paarden en is een stuk gelukkiger. Hij wordt nu door 2 vensters besnuffeld. :P
Ook in het groepsverband rijden zijn ze heel beschaafd naar elkaar. Menig bokker kan het al beamen.
We rijden op engelse veelzijdheidszadels.
Die oosterse berberzadels zijn wat mij betreft funest voor de rug van de ruiter op de lange afstand.

Ik reed toen ik het probeerde op de meest berber van de hele groep, een echte heer prins, die voorheen altijd driftig dribbelde ik heb zijn funeste martelwerktuig bit gewisseld nu voor een dubbelgebroken trens, in ieder geval mijn beugelriemen zo lang als maar mogelijk gemaakt en hij draaft nu zelfs aan een lange teugel, zover ben ik al.
Voorheen werd hij echt aan een ultrakorte teugel gereden, zijn hals staat bovenop zijn nek, strekken doet hij dan wel aan de longe - neus tot op de grond, onder het zadel is het een superactief prinsje die nu althans nog weigert zijn hals te strekken, ontspanning is er af en toe maar alleen in de woestijn niet op pad voor een uurtje.
Ik ga mijn navel morgen nog eens op de proef stellen met een andere pooown.

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:54

ik heb mn zelfgefokte mannetje ook zo lang mogelijk hengst gehouden, hij groeide als kool, ik dacht hoe langer hengst hoe beter modelletje t wordt,anders wordt t zo een iele grote slungel,hij is pas gecastreerd met 2 1\2 en ervoor stond ie met mams en een ruin en een shet ruin, en dat ging helemaal prima. tot er een nieuwe merrie op stal kwam, hij werd helemaal mannig :D toen was de tijd rijp vond ik. hij is nu 175,net mooi.
als je nou morgen rijden gaat denk dan dat er een schijnwerper in je navel zit en dat je lichtstraaltje schijnt waarnaartoe je rijden wilt,niet te krampachtig maar makkelijk zittend.
met die engelse zadels moet het doorkomen in de rug van je paarden. die oosterse zadels zijn toch wel wat anders gebouwd geloof ik ,en ik weet eerlijk niet of daar alles qua zithulpen zuiver op doorkomt

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:46

hoi Bedouin, leuk dat je erbij bent. Lijkt me een machtig gevoel van vrijheid zoals jij rijdt in die heeeeeele grote zandbak :D

@ninx; moeilijk idd het opnieuw beginnen maar zolang je weet daar paardlief er op vooruit gaat is het idd een uitdaging die je moet aangaan. Postitief is the keyword!!

Om je vraag te beantwoorden over extra bewegen....
Ik doe niets behalve paardrijden (en uitmesten) en 2x per dag 20 min. wandelen met de hond.
Ik rijd Suus 4 of 5 dagen in de week, 1 x per week buitenrit en 1 of 2 dag per week vrij. Wisselt uiteraard wel, het is geen vast schema.
Longeren mag niet in onze bak. Wandelen doen we soms ook wel en dan vooral met grazen erbij, dus ja dan kom ik niet verder dan 15 meter uit de stal :x
Grondwerk heeft suus na 10 minuten geen zin meer in en gaat dan staan gapen en reageert nergens meer op :') En springen vind ze alleen maar leuk om langs de hindernis te scheuren, maar zeker niet erover 8-)
En dat terwijl suus heel makkelijk springt :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:51

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:27

Ikzelf loopt gemiddeld 2 uur per dag met de hond, sport 2 keer in de week, elke dag oefeningen voor mijn lijf. Beeb rijdt 2 tot 3 keer per week met mij en 2 keer per week met mams, 1 dag bijgezet longeren en 1 dag alleen in de paddock/land.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:34

SabM schreef:
+:)+ Ik leer veel van jullie allemaal.
Ik post niet echt met technisch commentaar maar daar waag ik me niet aan. Daar ben ik niet goed in en zeker niet qua niveau en ervaring aan toe.
Ik post dan ook gewoon lekker in mijn huis tuin en keuken stijl :+ Maar gelukkig kan dat hier ook.

+1 ;)

Mooie verhalen Ninx en Bedouin en welkom bij de club van 'goede ruiters'. Al is het niet in niveau dan wel in mentaliteit :D.

@ Bedouin: Hoe gaan de mensen in Tunesië met de paarden om, is dat een groot verschil dan met de mensen in Europa? Ook qua rijden?
Interessant om te lezen hoe jij daar leeft zeg. Hoe ben je daar ooit terecht gekomen als ik vragen mag?

Rijd zelf ook al jaren op arabiertjes, vind ze fijngevoelig en lekker 'licht' te rijden.
De zoon van Mani is ook een echte 'gentleman' als hengst. Zo ontzettend lief en relaxed, daar kan zijn moeder nog veel van leren...
Hij is veel cooler en rustiger dan de merrie's, kan soms natuurlijk wel even imponeren maar daar blijft het verder bij.

Ga zo even kijken naar je hondjes Yamcha!

Vanavond weer 'gewone' les, even kijken hoe Mani dan loopt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:43

Welkom Bedouin :-) Geweldig mooie omgeving daar om te rijden zeg :oo

Ik heb vanavond ook weer les :-) Eens kijken hoe het dan gaat :-)

Afgelopen zaterdag trouwens wedstrijd gehad. Instructeur liep er ook rond dus die heeft me nog wat geholpen met losrijden. Wat een geweldig lief paardje is het eigenlijk :-) . Komt aan op wedstrijdterrein, kijkt eens rond en is daarna gewoon precies hetzelfde als ze altijd is. Dat is best fijn rijden :-)
Volgens de instructeur zitten onze basisgangen er nu wel goed in, we kunnen nu eens langzaam aan gaan werken aan dingen als verruimingen enzo. (als ik als ruiter maar vooral rechtop en in balans blijf zitten, voor me uit kijk ipv naar het paard, niet te hard ga werken en teveel been wil geven, ritme blijf houden, etc.etc.etc.etc. :+ )

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:59

Echt super interessant dit! Weet iemand ook een goede instructeur / trice in Friesland?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:03

apple , voor je verruimingen heb ik wel een paar dingen, denk eraan dat als je je paard een middengang wilt laten lopen hij wat langer in het frame wordt dus dat e meer ruimte geven moet, de kunst is om aan te voelen hoeveel kan ,zonder verbinding te verliezen. voel maar eens hoe je paard hierop reageerd
in de stap de hals uitleggen en je knie los en je kuit naar achter leggen [2 benen] ,in de draf groter gaan lichtrijden, door de grotere beweging van je lichaam wordt je kuitdruk groter en door de ruimte die je geeft door het groter lichtrijden is er ruimte voor een grotere pas.in de galop ge je meer zitstuwing geven,dus meeschuiven in je zadel.
Het zijn kleine dingetjes ,maar je zal merken dat je paard hierop al zal reageren, het is daarna dan aanvoelen hoeveel meer hulp je paard [of niet] nodig

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:07

@meissie, die regio is wel wat uit mn richting, ik ken daar eigenlijk alleen bastiaan de regt in ter apel..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:10

Dat zijn inderdaad precies de dingen die mijn instructeur ook zegt :j . Groter lichtrijden inderdaad voor de draf, galop doen we ook zo (en zelf een heel actief liedje in je hoofd houden :') :)) ).
Stap waren we nog niet mee bezig met verruimen, maar zoals jij het aangeeft klinkt logisch, ik zal dat eens proberen.

Stap was bij ons sowieso een punt, toen paardje kwam had ze geen stap, alleen een dribbel :+ . Daarna had ze een hele langzame stap en nu ondertussen heeft ze gewoon echt bij vlagen een fijne stap. Ik ben nu twee wedstrijdjes met haar gestart (dus 4 proeven) en ze krijgt zowaar elke proef een 7 voor de stap :))

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:59

Kom er nu achter dat ik dezelfde instructeur heb als Knollentuin :') Wellicht komt het dan ooit nog eens goed met ons :))

(weet ik in elk geval dat ik Knollentuin kan bellen voor een lesje mocht mijn instructeur plots besluiten voor 3 maanden naar het buitenland op vakantie te gaan ofzoiets :)) )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:00

zeker weten apple! grappig en vandaar dat je veel herkenning hebt :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:16

_meissie_ schreef:
Echt super interessant dit! Weet iemand ook een goede instructeur / trice in Friesland?

In Friesland zit dit niet echt, daarom wijk ik ook al ruim 2 jr uit naar Drenthe.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:21

@ Apple: wandelen doe ik ook wel regelmatig.... zeker met het jonkie. Ook voor de dame met IR is iedere dag de benen strekken belangrijk. Ik wil niet alleen maar rijden, dus werken aan de hand, longeren en wandelen doe ik voornamelijk naast het paard. Stiekem wil ik wel wat gaan pielen met sprongetjes/ balkjes/ etc.... eens kijken hoe ze daarop reageren.

@ Bedouin: geweldig interview in je profiel... en prachtige foto's :-) Waar wij in NL moeten oppassen dat we geen vette paarden krijgen, moeten jullie daar je best doen er voldoende in te stoppen denk ik? Ze zien er echter allemaal perfect uit... prachtige paarden. Dit is de 'gezonde' lijn die paarden eigenlijk zouden moeten hebben. Wij zijn hier gewend aan 'hollands welvaren'.... Gezond slank vind men al snel te dun, haha! Ik blijf je verhalen volgen.... erg indrukwekkend!

@ Yamcha: in andere topics kwam ik tegen dat jij je ook al eens verdiept had in Tellington? Of wellicht ook anderen onder jullie? Ik heb filmpjes bekeken van de balansteugel.... prachtige vondst, evenals de nekring... zelfde idee, maar die teugel in combi met je gebruikelijke teugel lijkt me een mooie combinatie.
Ook die band achter de achterhand zou ik wel eens willen proberen, mijn merrie is zich soms nog wat euh... onbewust van het feit dat er achter ook van alles mogelijk is :+
Nooit geweten dat Tellington alles te maken had met 'bewustwordingsoefeningen'... vriendelijke methoden om het paard te ondersteunen... interessant! Ik heb maar direct het boek besteld!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:21

ankem schreef:
_meissie_ schreef:

In Friesland zit dit niet echt, daarom wijk ik ook al ruim 2 jr uit naar Drenthe.

Naar de Balingehof toevallig?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:23

Ja, maar zit ook al een behoorlijk eind richting Drenthe. Ben er wel geweest. Hangt er natuurlijk vanaf waar je in Friesland zit. Ik zit zelf in de buurt van Leeuwarden en daar zit niets ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:06

Zoals beloofd foto's van mijn Joepje.

Eerste keer dat ik haar zag, ik ben NIET de ruiter
Afbeelding

Hier had ik haar een jaar, nageeflijkheid ver te zoeken, maar reed nog wel een soort van vriendelijk.
Afbeelding

Joep inmiddels 18 jaar oud en dus 5 jaar van mij, dit was een standaard training, met slof, anders kon ik haar niet houden
Afbeelding

Vanaf haar 19de leste ik bij knollentuin
Hier is ze 20jr en een clinic van Bart Bax
Afbeelding

Afbeelding

Dit is haar laatste winter inmiddels reden we in het Z-1 en was ze 22jr oud
Afbeelding

Vind het zelf erg leuk om terug te zien en vooral de verschillen in het lijf van mijn paard en mijn houding te zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:11

Idd een heel verschil!!! Ik zal eens wat foto's van mij opzoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:28

Bij Max heb ik geschommelt tussen té zacht zijn(of eigk niks vragen) naar té hard aanpakken, naar gewoon lol hebben.
Max, toen we hem net een paar dagen hadden:
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... _15822.jpg

Max jaartje later:
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... xje9un.jpg

Max, laatste zomer...
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... YVM3-1.jpg

Linka en ik waren geen combi, we botsten qua karakter en ik kon haar niet uitzitten, waardoor ik ging zitten douwen, want zij weer vreselijk vond, terecht.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... Linka7.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... Linka3.jpg

Beeb ben ik heel erg bang voor geweest en nu soms nog last van. In feite is hij braver dan al mijn andere beesten, maar wel wakker en duikt/dook vaak achter de teugel. Van altijd contact naar niks vond ik enorm beangstigend + de paar klappers die ik van hem angemaakt heb.

Beeb toen we hem net hadden:
Afbeelding

Afbeelding

Beeb half jaartje later:
Afbeelding

Afbeelding

Na 1e blessure weer opbouwen
Afbeelding

Afbeelding

Opbouwen na 2e blessure:
Afbeelding

Afbeelding

Nu komen we eindelijk langzaam aan op een fijne weg:
Afbeelding

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:32

@jappeloup,wat ik heel mooi in deze fotoserie te zien vind is de verandering in het paard, de lage schouder en hogere croupe en in de laatste fotos de schouders \schoft hoger dan de croupe, leuk!
wat je hier minder ziet is de ruglijn van joep, die was eerst zo hol als een ..ja wat? je ziet wel de buik mooier aangespannen

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:44

@mwm, leuk om te zien je foto's

@knollentuin, zal nog even kijken of ik stand foto's van haar heb van 13 jr oud en 22 jr oud

@Yamcha, dank je wel voor het lesje foto's plaatsen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:02

Je ziet ook hoeveel zadels ik heb gehad, waar ik eigk niet lekker op zat _O- Binnenkort komen er weer nieuwe rijfoto's, met nieuwe zadel. En ben weer hard bezig met zitten, want op alle foto's is het niet goed genoeg :=

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:05

MyWishMax schreef:
Je ziet ook hoeveel zadels ik heb gehad, waar ik eigk niet lekker op zat _O- Binnenkort komen er weer nieuwe rijfoto's, met nieuwe zadel. En ben weer hard bezig met zitten, want op alle foto's is het niet goed genoeg :=

Die zadel zoektocht ook, ik heb met mijn Joepje maar 1 zadel gehad.
Maar ik ben het met je eens dat je niet altijd even correct zit, wat me vooral opviel is je beenligging, veelal te ver naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:06

Graag gedaan :D :j

En bij vragen, laat het vooral weten :D

Ik vind het verschil ook spectaculair :j

Bij MWM ook, vind die een na laatste foto, daar zie je dat Beeb zich zoveel meer draagt...... echt een verschil :j