Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieldop

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:48

Dankjewel! Hoe gaat het bij jou kalama?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:11

Goed gereden vandaag :-) In het begin wilde ze van de hoefslag af omdat er een witte zadeldoek lag waar er normaal gezien niets ligt maar heb haar de kans niet gegeven. Heb gezegd: gewoon doorstappen, niets gaat je aanvallen! Werkt dus bij haar :-) De band tussen haar en mij begint ook veel te beteren. In haar stal probeert ze wel maar is snel voorbij. We komen van ver maar zijn er bijna :-) hoop ik toch...

Ook wel iets minder leuks meegemaakt, bij het terug binnen halen van de wei ga ik altijd langs een paar paarden die wel eens happen in haar poep. En ja hoor... dus bokte ze, bijna uitgeschoven en dan zag ik dat de poort terug toe was dus dat ik haar terug achteruit moest laten gaan. Haar hoofd leek wel een meter boven de mijne, zij wilde weg maar moest achteruit... ondanks dat ik zelf niet meer gerust was heeft ze zich toch gedragen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:04

Wieldop schreef:
Blabla, wat jammer dat het zo gaat. Heb je een idee waarom hij zo schikkerig is? Komt je paard genoeg los of is daar een mogelijkheid toe? Heb je geen mogelijkheid tot grondwerk, zodat jij naast hem 'de baas' wordt en hij jou vertrouwt? Kan je niet ergens anders opstappen dan in de bak?

Ben steeds meer mn angst aan het overwinnen. Durf nu al alleen buiten te stappen en draven. Van de week nog een galopje gewaagt en hij bleef netjes bij me. Degene die mee was, zei dat ik hem goed onder controle had. Joepie :)

Ik heb echt geen idee waarom hij zo schrikkerig is. Hij komt elke dag buiten van smorgens vroeg tot minstens 3 uur smiddags.
grondwerk heb ik een paar keer gedaan...zo had ik het opstap probleemm ook opgelost. Maar de laatste keer met grondwerk was hij ook zo schrikkerig dat ik gestopt ben omdat ik dan ook te nerveus wordt. Daarna heb ik er geen tijd meer voor gehad (geen plek omdat ik alleen savonds tijd heb als er rijlessen zijn en ik het echt van de vrije uurtjes tussendoor moet hebben)

Ergens anders opstappen is niet veilig genoeg want dat betekend op een betonnen grond. Als er dan iets gebeurd hebben we echt een probleem.

Maargoed, gister weer gereden. Het opzadelenn ging best aardig, maar het opstappen was weer een grote stresboel. Toch blijft het vreemd dat zodra ik er eenmaal opzit alles goed is, het is ook niet zo dat hij er vandoor gaat zodra ik erop zit.

Fijn om te horen dat het bij jou wel steeds beter gaat :)
En Kalama ook!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:42

Goed bezig iedereen!

Mijn les ging niet zo denderend vandaag :( paard had 2 weken stil gestaan en ook niet buiten geweest dus was eerst met longeren al flink debiel doen waardoor ik er al niet heel lekker op ging zitten... tijdens het rijden ook steeds proberen onder me uit te lopen. Gelukkig hebben we ook nog een paar goede stukjes gehad maar de angst overheersde vandaag helaas.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:12

Spijtig maar wel te begrijpen. Toch mooi dat je gereden hebt en goede stukjes gehad. :-)

Mijn les gaat morgen niet door :-( Ik ga wel rijden maar ik keek uit naar de les...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:02

Onze bak staat blank dus voor mij ook even niet rijden. :+

Jammer van je les maar knap dat je gewoon door hebt gezet liesje. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:16

ik verheug me op mijn les zaterdag, maar bak is ook hartstikke nat natuurlijk! Als het niet regent wil ik wel gewoon gaan rijden in de bak/het zwembad eigenlijk...

Even ontopic: ik heb heel lang angst voor galloperen gehad maar heb toen een privelesje genomen op een braaf manegepaard. Heb een half uur lang voornamelijk gegallopeerd en merkte dat ik best bleef zitten (was bang om eraf te vallen). Daarna was ik van mijn angst af en lukte het op mijn eigen paard ook.
Nu heb ik angst voor het springen en ik wil het zo graag. Misschien maar weer eens een lesje op een braaf manegepaard zodat ik het even kan voelen....
Ik heb altijd het idee dat manegepaarden hun rondjes toch wel braaf lopen en ik kan me dan alleen op mezelf te concentreren en hoef niet op het paard te letten, daarom vind ik het fijn dit soort (voor mij) spannende dingen op een manegepaard te oefenen, misschien raar maar het werkt voor mij!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:15

Oke oke, morgen gaat het gebeuren! ik krijg na maanden weer les. Eind van de middag rond etenstijd zodat het lekker rustig is op stal. Best spannend, maar heb er zo'n zin in. Ik hoop zo dat ik nog te redden ben. Mama gaat mee en ik dwing haar foto's te maken :D

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 01:26

Super!! Doe dat goed !!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 08:17

Mieke_cuna, dat komt vast helemaal goed! Neem aan dat de instructeur weet dat je angst hebt? Anders uiteraard meteen aangeven :)

Ik moet van mezelf ook rijden vanavond, anders wordt het weer drama woensdag. Toch maar proberen om 2 a 3 keer per week te rijden :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:09

Succes alvast Mieke_Cunna. :D

Ik heb gisteren na 5 dagen ofzo weer gereden. :) Wauw ik heb nog nooit zo heerlijk gereden, hij was ZO braaf, liep ZO goed en deed ZO zijn best. Man! :D Geweldig gevoel is dat. :D

Zit te twijfelen of ik vandaag zal rijden, heb alleen een buitenbak wat nu vol met plassen ligt. Is niet glad dus inprincipe kan ik rijden, maar ik haat rijden in de blub. :+

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:15

Nouja,ik hoor gewoon mezelf praten en we hebben ook nog eens allebei 'lies' in onze naam.haha

Bij mij kwam het ook door een val,maar dan met springen (zoals je ziet durfde ik eerst alles) ik was na de val totaal van de wereld en ben toen gelijk gestopt met rijden.maar ik wilde doorgaan dus (misschien zitten er wel tips bij) ben ik ergens anders begonnen met privelessen,daar zijn we helemaal opnieuw begonnen,de eerste les alleen maar gestapt om mijn vertrouwen terug te krijgen en langzaam aan steeds meer doen.na een tijdje gingen mijn zenuwen steeds meer weg. af en toe lopen we balkjes en galopperen gaat nu ook super.daarmee ben ik begonnen op een ander paard dat heel makkelijk en rustig in galop ging om het galopgevoel weer terug te krijgen.
En toen het allemaal weer een beetje 'op gang' kwam hebben we weer wedstrijden gedaan (de eerste keer 4e en de tweede keer 1e geworden).

Dus ik vertrouw erop dat het bij jou ook goed gaat komen.het belangrijkste:geef niet op en heb geduld.zo ben ik ook van mijn angst af gekomen.

Ik hoop dat ik je met mijn angst ervaringen een beetje kan helpen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:38

Dankjewel Lies,
Instructrice weet van mijn angst af. gelukkig.
Ben nu al rete zenuwachtig, eerst maar even eten en lekker een peukje roken. Dan kan ik tegen 3 uur nog beslissen of ik iets kalmerends inneem anders sta ik al te hyperventileren voordat ik erop stap. Gelukkig heb ik dat als zonodig van de psychiater gekregen. Juiist om mijn leven toch zo normaal mogelijk te kunnen leven.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:15

hier spreekt andere Lies weer :D

@Mieke_Cunna ik praat ffies mee:p :P dat gevoel van die onwijs erge zenuwen ken ik,als ik in de auto zat richting stal kreeg ik al kotsneigingen van de zenuwen.haha maar als ik erop zat en het ging een beetje lekker had ik het gelijk niet meer.ik hoop dat je er,net als ik, van af komt en je lekker van je paardje kan genieten!
ik zie dat je moeder,onder dwang :P ,foto's gaat maken?ben heel benieuwd.
foto's werken trouwens ook heel erg motiverend (bij mij dan).als je er naar kijkt als je weer angstig bent,dan zie je van:he,toen lukte het ook dus nu gaan we er weer helemaal voor.

misschien goeie tip.
succes!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:07

En hoe ging het lessen?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:48

Ja, ik ben ook benieuwd :-)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:31

Ook ik ben benieuwd!

Ik heb gisteren ook gereden... paard was nogal vrolijk want die staat nu helaas 24/7 op stal omdat het land veel te nat is dus heb haar eerst flink gelongeerd. Ze ging even flink bokken en racen maar werd op den duur ook wel weer rustig. Dus ben er ook nog maar even op gegaan. Opzichte ging het wel, ze was alleen erg loperig en de laatste tijd houd ze.ontzettend vast op rechts. Helaas ging ze ook 3 keer uit het niets ineens flink gemeen bokken/steigeren en de angst zit ee nu weer goed in. Ben na de 3e keer ook in huilen uitgebarsten en na nog 1 rondje stappen eraf gegaan. Ik begin weer steeds meer te twijfelen of ik er wel mee door moet blijven gaan. Paard ontploft gewoon zonder reden en ik durf haar dan niet aan te pakken, wat het probleem wss niet ten goede komt. Eigenaar stond ook langs de bak en die begreep ook niet waarom ze zo debiel doet. Zucht, waarom hebben deze mensen geen leuke ford? Ik heb t hier zo goed maar paard werd gisteren haast gevaarlijk.

Ik hoop dat het bij de anderen beter is gegaan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:53

Ik heb gisteren weer heerlijk gereden. Echt hij doet de laatste dagen zo zijn best en is zo braaf! :D Op dat moment is mijn angst ook geheel weg en kunnen we heerlijk rijden. :D
Vandaag krijgt hij denk ik een dagje vrij. :j

Ik snap wel waarom het paard zo debiel deed SuperLiesje. En dat is dus dat hij 24/7 op stal staat. :\ Ik vind het heel knap dat je erop gegaan bent! Jammer alleen dat je angst weer teruggekomen is.. Kan je het paard niet alleen longeren etc en pas als ze weer overdag buiten komt erop? Misschien is dat beter voor jezelf?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:56

SuperLiesje, heel mooi dat je erop gegaan bent en na dat gedoe ook nog wat gestapt hebt. Ja, als die gewoon is van buiten te staan en de temperaturen kouder ... Is het mogelijk hem zelfs eerst te laten lopen voor zelfs het longeren? Bij mijn 1ste paard was er geen denken om hem te longeren of rijden zonder 1 uur te laten lopen.

Somebitch, leuk te horen dat het goed gaat!! :-)

Bij mij gaat het rijden ook nog goed maar in haar stal... :-(

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:13

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:52

Leuk gedaan Somebitch!
Mooi paardje!!

Mijn paard was na verschillende maanden eindelijk braaf in haar stal. Niet altijd super lief zoals ze is buiten maar geen dreigingen. Een hele week was ze braaf en dan plots terug serieus dreigen, erger dan voordien. Ik vrees dat dit te maken had met een stalknecht die af en toe komt helpen. Hij was namelijk lang niet geweest en heb voordien al gehoord dat hij niet echt zacht is met paarden die proberen.
Mijn paard is in haar verleden mishandeld geweest en dus moet ze correct en zacht aangepakt worden. Nu heb ik al wel gemerkt dat stalknechten staan toe te kijken als ik haar poets in haar stal. Hopelijk gaan ze hetzelfde doen zodat ze in iedereen meer vertrouwen krijgt. Meestal wachten ze wel tot ik met haar bezig ben :-).

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:32

Ik meld me ook. Heb een 'eigen' paard. Eigenlijk is het meer een lease contstructie, maar ik zie het als een eigen paard. Heb haar sinds April dit jaar. Ben er 2x best hard vanaf gevallen, nadat ze het bit vast pakte en in volle rengalop door de bak vloog.
Hierdoor heb ik best wel wat angst ontwikkeld. Na mijn 2e val heb ik het rijden met haar even stop gezet en ben ik gaan grond werken om aan respect te werken. Dit gaat erg goed. Maar helaas door de vele regen staat de longeerton regelmatig blank. Aan een longe gaat het soms wel, maar ik ben vooral bezig met het loswerken en dat doe ik dan liever niet als het zo glibberig is daar (ook voor mijn eigen veiligheid). Daarnaast krijg ik nu 1x in de week les op een ander paard dat bij mij op stal staat.

Hierdoor ben ik achter mijn rij-technische probleem gekomen: te weinig binnenbeen en buitenteugel waardoor ik geen controle heb. Bij het paard waar ik nu 1x in de week les op heb, gaat ie soms gewoon in het tempo waar die in loopt rechtdoor. Bij mijn eigen paard Larose, die gaat er dan in volle ren galop van door. Opzich is dit dus wel een goed oefen paard voor mij om dit goed onder de knie te krijgen.

Alleen het lastige is, mijn angst. Zodra ik eraan denk dat ik Larose in de grote bak moet gaan rijden en dan moet gaan draven of zelfs galopperen, krijg ik al angst kriebels. Ik ben er helaas nog niet helemaal achter hoe ik dat onder controle moet gaan krijgen. In de kerst vakantie heeft iemand mij aangeboden om mij te helpen met Larose in de longeerbak. Ene kant wil ik dit heel graag doen, maar aan de andere kant geeft mij dit ook weer kriebels. Aangezien dan ook de stap naar de grote bak gemaakt gaat worden.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen wat dit betreft. Iemand tips?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:12

Welcome hier! Ik denk dat de longeerbak een goed idee is. Als het daar goed gaat en dat zal je zelf wel aanvoelen, kun je over naar de grote. Met een beetje angst kun je dit wel aan zolang je voelt dat je 100% controle hebt in de longeerbak.
Mijn gedachte althans. Succes en laat ons weten hoe het gaat. :-)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 09:18

Welkom ayla! Wat als eerste in me opkomt is inderdaad de longeerbak. En als je wel naar de grote bak gaat rustig opbouwen.. ga eerst eens alleen stappen... en als je toch wilt draven of galloperen vraag dan of iemand m de eerste keren aan de longeerlijn wil houden, dan kun jij het gevoel weer een beetje krijgen en krijgt je paard niet de kans om de hele bak rond te scheuren!

Ik begrijp ook wel waarom paard zo irritant doet hoor... mevr heeft ten eerste veel uitdaging nodig die ik haar door mijn angst niet kan bieden... daarnaast komt ze er op dit moment alleen maar uit als ik haar rij. Ik voel me alleen op dit moment niet meer veilig op haar rug en durf haar helaas niet aan te pakken. Heb vanavond les en ga er toch maar weer op. Heb wel met mezelf afgesproken dat als ik het niet vertrouw ik er ook gewoon weer afstap en dan ook gewoon niet meer ga rijden tot ze overdag weer naar buiten kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:30

Laatst een buitenrit gemaakt, eigenlijk ben ik zelden bang,gaat hij opeens gekruist in de galop.Mijn hemel ik had het idee een meter de lucht in te vliegen iedere keer,ik was zoooo bang om te vallen.Als ik val val ik verkeerd en heb ik wel wat.Ik begin te roepen, ho ho hoo, ik wist ook niet wat hij deed.Dat vertelde de persoon die op de fiets mee was.