ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:04

interessant stuk xmarliez!! leuk en leerzaam om te lezen!

Hier gaat het ook erg goed met mn paardje onder het zadel.

Hij heeft in de afgelopen twee weken twee keer los gereden met mn nichtje erop, wat hij erg goed oppakte, het enige probleem was dat hij op de lange zijdes wat meer binnenstelling pakte, maar na een aantal rondjes begreep hij dat het ook voor hem, fijner liep om rechtuit te kijken.

Zelf ben ik er afgelopen dinsdag een klein stukje mee door het bos gegaan, samen met mn vriendin op zijn moeder :) Klein stukje, alleen stap, maar toch helemaal geweldig!

Verder deze week niet mee gewerkt qua rijden, alleen wat gespeeld en vandaag gewassen, we hebben volgende week keuring dus daar focus ik me nu even op.

Vind het wel fijn dat het hem weinig boeit als er een week of twee tussen zit om er weer op te stappen.
Want dat is voor straks ook de bedoeling, gewoon recreatief, en niet standaard zoveel keer in de week oid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:17

Als aanvulling bij het stukje van xMarliez zou ik nog willen schrijven dat als je paard moeilijk op het bit kauwt het een fijne losmakende oefening is om hem een wending om de voorhand te laten maken links en rechts om. Hierdoor wordt het paard los gemaakt in de kaak en als eerste merk je dat doordat hij begint te kauwen op het bit. Ook voor jonge groene paarden is dat een fijne losmakende oefening.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:22

Ik ben wel benieuwd hoe jullie een stuur op je paard zetten. Ik heb al wel een rem (altijd) en gas (meestal), maar het sturen begrijpt ze nog niet! :P

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:24

sturen begreep mijn paard eerst ook niet
Ik heb toen een paar keer achter hem gelopen aan de lange lijnen, dat pakte hij wel heel snel op, kon al vrij snel afwenden, voltes, 8jes etc maken. De figuren waren niet erg netjes, maar we gingen in ieder geval wel de kant op die ik wilde.

De eerste keer snapte hij dat trouwens ook niet en draaide hij zich steeds om, om te kijken waar ik was.
Toen heeft iemand een paar pasjes met hem mee geleopen zodat hij in ieder geval liep, en toen begon hij het sturen ook te begrijpen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:55

het sturen hebben wij geleerd uit een voorwaartse beweging. en elke keer als hij de goede kant op ging belonen.mijn instructrice vond niet zo belangrijk waar ik heen ging, maar wel op wat voor tempo aangezien hij dit lastig vond.

afgelopen donderdag voor het eerst met hem naar de manege geweest. de begin van de galop zit er inmiddels op. de week ervoor zijn we begonnen met trailertraining. hij wou er wel op alleen onze ervaring was dat hij er niet meer af wou. hij wou zich dan omdraaien. inmiddels loopt hij er achteruit af. op de manege vond hij het wel erg spannend allemaal. hinniken naar ieder paard en alles maar eng vinden. na 20 minuten begon hij zich te ontspannen en goed te lopen. zo heb ik hem nog 10 minuten gereden en ben toen gestopt met de les. ik was best rots op hem.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:55

hoe ik een jong paard leer wenden, bewust worden hoe je loopt in een drukke winkelstraat.
het begin is goede ballans, recht op blijven lopen, (zitten).
Wat doe je met je heupen, handen , bovenlichaam, om tussen de mensen door te lopen.
Je binnen hand doe je iets omhoog van je af om tussen mensen door te willen, je binnen heup doe je naar voren in de richting waar je heen wil, je zet af met je binnen en of buiten been, drijven, neemt je buiten knie mee naar binnen, boodschappen neem je mee bij je buiten heup, schouder paard meenemen met buiten teugel, kijkt waar je naar toe wil, (en loopt door) voorwaarts drijven, twee kuiten drijven voorwaarts. Buiten arm aansluiten tegen je lichaam,begrenzen schouder paard.
Je kan het ook vergelijken met skiën door je knieën zakken in de richting waar je heen gaat wel het gevoel houden dat je met je kuiten voorwaarts blijft drijven, twee handen de zelfde richting op met binnen hand iets hoger, en naar voren zonder de teugel los te laten. boven lichaam recht op houden niet naar binnen hangen.
trekken aan een teugel is zitten naar de andere kant dus jong paard gaat naar de andere kant.
ik denk dat je het een paar keer moet lezen om het te begrijpen. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:15

De mijne afgelopen donderdag, hij doet het netjes:
Afbeelding

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:01

Gisteren Deamen nog weer gelongeerd met loshangende beugels, er even niet aan gedacht dat beugels op mijn maat hingen. Vorige x hadden we ze zo kort mogelijk gedaan maar nu even niet aan gedacht dat ik het zadel gebruikt had. Is nl. mijn springzadel (een degelijk ouder zadeltje) en ik spring niet meer zoveel.

Hij vond het wel heel erg spannend dat ze nu zo klapperden. Steeds als ze weer naar achteren klapten dan schoot hij er weer vandoor. Hij hield helemaal niet meer op te galopperen. Denk dat ik ze de volgende keer, als we ook met dubbele lijnen willen longeren ze met een beugelriem vastmaak. Dus onder de buik door. Doen jullie dat ook of laat je ze zo lang klapperen tot ze er niets meer op uit doen?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:22

Nee, ik klapper vantevoren al met de beugels dus bijvoorbeeld tijdens het poetsen wanneer ik er een zadeltje op heb, net zolang tot ze het geluid & de beweging niet meer eng vinden. Sommigen geven er niets om en andere paarden duurt een aantal dagen voordat het niet meer "eng" is. Uit laten klapperen kan opzich ook wel, maar denk dat er ook paarden zijn die het daardoor nog enger zullen gaan vinden. Maar das mijn ervaring..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:23

Ik klapper niet. Ik ben er gelijk op gaan zitten. :P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:33

Als ik mijn paard zadelmak maak dan gooi ik eerst voordat het zadel er op komt het zadel zo'n 10 keer in de lucht en vang hem weer op (of laat hem vallen) en terwijl ik dan doe loop ik om mijn paard heen zodat ze het geluid ook accepteerd als ze het niet ziet. Dan gaat het zadel erop en blijven de stijgbeugels opgestoken, stappen en draven en halt terwijl ik mee loop. Daarna op de volte. En na een paar sessie's de beugels los (niet korter) en eerst veel in stap, mee lopen en halthouden, achterwaarts en weer voorwaarts, dan stap aan de longe en als dat gewoon goed gaat een drafje wagen en tot heden nog geen problemen ondervonden.
Het belangrijkste is rust en kijken hoe je paard op ieder 'nieuw' iets reageert. Probeer vooral niet te snel te gaan.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:47

xmarliez, je ben goed bezig, 8-) maar zadel laten vallen is niet zo goed voor het zadel, denk ik, als je dat vaak doet. ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:46

antje_vip schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie een stuur op je paard zetten. Ik heb al wel een rem (altijd) en gas (meestal), maar het sturen begrijpt ze nog niet! :P

Ik 'rij' met een touwhalstertje.
Dus sturen ging gelijk heel goed en makkelijk, aangezien de druk hetzelfde is als met het lopen met een touwhalster.
Eventueel kan ik met een touwhalstertje haar hoofd wat opzij halen, de richting op waar ik wil.
Dit ondersteun ik met zacht been, en beloon als ze reageerd zoals ik wil! :j Daar is ze HEEL gevoelig voor, dus doet super haar best!

Ook achteruit was easy-peasy bij haar!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:49

Trouwens.. ik vind het heerlijk zonder zadel!
Ik merkte al snel dat Diaz hierdoor heel goed haar balans kon vinden!
De eerste keer rondje door de bak was wiebelen en alsof ik er zo naast kon glijden!

Nu 4x 10 min bak zonder zadel later, zit ze als een huis! Ook heel fijn voor haarzelf natuurlijk!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:59

montyjansen schreef:
xmarliez, je ben goed bezig, 8-) maar zadel laten vallen is niet zo goed voor het zadel, denk ik, als je dat vaak doet. ;)

Ik heb een boomloos zadel en destijds nog de drytex dus die kunnen wel wat hebben :))

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:36

Ik sta er af en toe zo versteld van hoe goed en makkelijk dit bij ons gaat!! Ik vraag me af wanneer het fout gaat:P dat moet toch wel een keer! Haha..
Hij pakt alles zooo ontzettend goed op, hij geeft geen kick. Vind alles goed, kijkt amper ergens naar om. Hij is nu 3 maanden onder het zadel ongeveer en we hebben al van alles samen gedaan.
Zn moeder was schijnbaar ook een heeeel makkelijk paard met het beleren. Maar toch ben ik bang dat het een keer mis 'moet' gaan ofzo. Klinkt vast heel debiel! Maar als ik bij ander zie hoeveel moeite ze er soms mee hebben dan denk ik dit kan toch niet dat het bij ons allemaal zo 'makkelijk' en vanzelf gaat.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:21

Nou, als je het gewoon goed aanpakt gaat er weinig mis hoor!! Dat misgaan komt meestal door de eigenaren/trainers zelf denk ik dan, op wat uitzonderingen na natuurlijk ;). Het feit alleen al dat je in dit topic mee doet wil al zeggen dat je er goed over nadenkt ;)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:05

Dankjewel voor je reactie! Ik wil het gewoon graag goed doen en ben soms onzeker/ bang dat ik iets fout doe. Voor mij is dit de 1e x en.ik wil het paard niet verklote. Ik krijg trouwens wel hulp erbij van een ervaren pro hoor dus hij zit er boven op mocht ik het verkeerd aanpakken. ;)

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:25

Duuk2011 schreef:
Ik sta er af en toe zo versteld van hoe goed en makkelijk dit bij ons gaat!! Ik vraag me af wanneer het fout gaat:P dat moet toch wel een keer! Haha..
Hij pakt alles zooo ontzettend goed op, hij geeft geen kick. Vind alles goed, kijkt amper ergens naar om. Hij is nu 3 maanden onder het zadel ongeveer en we hebben al van alles samen gedaan.
Zn moeder was schijnbaar ook een heeeel makkelijk paard met het beleren. Maar toch ben ik bang dat het een keer mis 'moet' gaan ofzo. Klinkt vast heel debiel! Maar als ik bij ander zie hoeveel moeite ze er soms mee hebben dan denk ik dit kan toch niet dat het bij ons allemaal zo 'makkelijk' en vanzelf gaat.

Ik herken het wel hoor. Maar bij ons is het de omgeving die de boel wel eens somber inziet.... Peerdje doet het fijn, wij hebben er lol mee, het loopt lekker allemaal.
En dan komt het , meestal ongevraagde, commentaar: die komt nog wel los; wacht maar tot ze gaat puberen; nu is het nog nieuw, dat klieren komt nog wel. Vooral dat gezeur over het puberen.
Als je niet oppast is word je er bar onzeker van. Ik probeer maar om er niet naar te luisteren. Soms krijg je bijna het idee dat die mensen grijnzend hun gelijk gaan komen halen als er een keer iets "mis" gaat.
Gelukkig krijgen we ook heel veel support en positieve reacties.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:23

Gisteren een poging gedaan Deamen te longeren met dubbele lijnen. Hij snapte niet dat hij in de vooruit moest terwijl het baasje naast hem stond.... ik ben er toen voor gaan lopen maar dat vond hij helemaal raar, twee mensen in de bak wat moest hij daar nou mee.
De term stap begreep hij opeens niet meer.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Longeur dan maar zweepje erbij op de achterhand? We waren bang dat hij dan weg zou vliegen en omdat het de eerste x was met dubbele lijnen durfden we dat niet zo aan. Of ik hem met biksjes voorwaarts laten gaan?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:30

merensje schreef:
En dan komt het , meestal ongevraagde, commentaar: die komt nog wel los; wacht maar tot ze gaat puberen; nu is het nog nieuw, dat klieren komt nog wel. Vooral dat gezeur over het puberen.
Als je niet oppast is word je er bar onzeker van. Ik probeer maar om er niet naar te luisteren. Soms krijg je bijna het idee dat die mensen grijnzend hun gelijk gaan komen halen als er een keer iets "mis" gaat.

Dat is idd niet leuk nee..Ik vraag me ook echt af in hoeverre een paard gaat puberen. Ik weet haast wel zeker dat als je gewoon consequent blijft, duidelijk aangeeft wat je wel en niet wil dat 'puberen' wel mee valt. Iedereen gaat grenzen opzoeken, mens en paard.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:43

Zo, even een enorme update van deze kant. Casanova is inmiddels ingereden en al 11x onder het zadel. Zodra ik erop zit is alles goed, loopt ie lekker ontspannen, knabbelt ie op het bit.

Alleen opstappen is drama! Weglopen/rennen. VOor mijn gevoel geen paniek, want ben het een keer na het rijden gaan oefenen en toen kon ik zo 5x op én af stappen met losse teugel. Niemand die hem vasthield! Maar aan hetbegin blijft ie écht niet stilstaan.

Gister ook gereden met die harde wind en regen en phoee wat was ie druk! Opstappen ging toen erg slecht..

Dus gaan nu even een stap terugnemen en vooral oefenen met opstappen. Zijn dinsdag overigens ook al op buitenrit geweest, langs de weg, half door woonwijk en daarna nog gecrosst op een groot veld. Ging echt top, hebben bijna alles met los teugeltje gedaan, lekker ontspannen!

Hoe oefenen jullie het opstappen? Hoe gaat dat bij julklie? Doen jullie met krukje? Longeren jullie voor het rijden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:51

merensje schreef:
Ik herken het wel hoor. Maar bij ons is het de omgeving die de boel wel eens somber inziet.... Peerdje doet het fijn, wij hebben er lol mee, het loopt lekker allemaal.

Jaah die reacties ken ik en dan denk ik: zijn jullie jaloers ofzo dat het zo goed gaat? :o
Wat ik ook dubbel vind: mensen die zeggen: als ik er een keer op moet, moet je het zeggen! Heel aardig dat iedereen wil helpen, maar ze geven me wel het gevoel dat ik het niet zelf kan en dat zij vinden dat ze het beter doen dan mij...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:52

Longeer je hem nog voordat je opstapt? Misschien zou dat een optie kunnen zijn, zodat hij al wat energie / spanning kwijt is en daardoor beter stil blijft staan?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:58

Nee ik longeer hem (nog) niet voor het rijden! Ben het nu zeker wel van plan, want gister was echt drama! Hopen dat dat helpt. En opstappen via krukje, want bedenk me net dat het ook balansprobleem kan zijn omdat je dan hangt aan 1 kant.

Gister werd hij vastgehouden, stapte op en wou mn rechtervoet in de beugel doen of hij begon al te rennen. Want hij schrok én van die kloppende beugel tegen hem en was druk van het weer. Uiteindelijk stil kunnen zetten. En daarna was hij erg dribbelig in stap, wou vooral draven in stap en in draf steeds aangalloperen. Dus uiteindelijk maar flink gegallopeerd om zoveel mogelijk drukte eruit te halen. Maar helaas, ik rijd steeds maar 20/30 minuten met hem en dat is niet voldoende om het meeste eruit te halen...

En dat terwijl al die keren daarvoor zo goed gingen, met opstappen is hij wat loperig maar daarna ontzettend braaf onder het zadel. Werkwillig en voorwaarts, maar wel fijn voorwaarts. Ach, zal het weer wel zijn!

En een stap terug, dus echt bezig gaan met opstappen en de beugels tegen zn buik laten voelen.