[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:51

natasja1991 schreef:
ik bedoel niet tijdens het rijden, maar met halthouden lukt het mijn instructeur wel en mij niet.
tijdens het rijden heb ik genoeg binnenbeen(achter de singel) erbij om het binnenachterbeen van het paard actief te houden en de buitenbeen om tempo te bepalen. ik vindt de lengte van de teugels moeilijk, of ik heb ze te kort, of weer te lang dat ik er geen druk op kan krijgen.

binnenkort dan maar even een privélesje Tong uitsteken

wat heb je aan aan de teugel in halthouden? Als een paard stopt met een uit elkaar gevallen lijf en dan aan de teugel moet gaan staan, heeft het niet heel veel nut.
Je zou kunnen oefenen met voorzichtig vragen of hij naar links wil kijken, denk ook aan binnenbeen/buiging. Je doet het met voorzichtige trillingtjes en zorgt dat het hoofd niet gaat kantelen (= tever) en dan voorzichtig naar het midden en dan naar rechts, maar het moet vragen blijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:56

aha, snap je!

gelukkig nooit nodig gehad

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:00

haha dan of je doet het super, of je zaagt hem meteen naar beneden (grapje)
Ik heb het wel eens bij jonge dieren die hup ineens de andere kant op gaan kijken, dan \vraag je dus even van laat eens los.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:29

lailapri schreef:
haha dan of je doet het super, of je zaagt hem meteen naar beneden (grapje)
Ik heb het wel eens bij jonge dieren die hup ineens de andere kant op gaan kijken, dan \vraag je dus even van laat eens los.

Whaha
Maar dat is dan niet kneden.
Gewoon ff niet toegeven... en zodra zij een beetje toegeven geef ik ook weer wat toe. Hebben ze zo snel door.
Beetje been erbij en het koppie zakt Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:45

nee ik zie mijn paard ook niet als een deegbal, en die van mij zal er ook echt niet van gaan kauwen aangezien hij teveel wang heef en dan daaropm bijt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 09:15

lailapri schreef:
nee ik zie mijn paard ook niet als een deegbal, en die van mij zal er ook echt niet van gaan kauwen aangezien hij teveel wang heef en dan daaropm bijt.

haha Haha! , sorry nog nooit gehoord/gelezen, wel sneu Ach gut

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:59

Wie oh wie heeft wat reacties en tips voor mij.

Ik heb een 3 jarige merrie nu net 1,5 maand zadelmak.
Ze doet het super en gaat uit zichzelf aan de teugel lopen... teminste zo lijkt het.
Eigelijk kropt ze zichzelf enorm op. Ik heb gehoord dat ze dan hun achterhand niet
gebruiken. Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat jullie het kunnen zien.

Wie oh wie heeft er tips voor mij??

Afbeelding
Afbeelding

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 23:02

Hmm, het is een beetje moeilijk te beoordelen aan de hand van een foto maar op de eerste foto ziet het er wel uit alsof ze netjes loopt maar het lijkt mij dat ze nog wel iets ontspannerer in de hals kan zijn. Nu krult ze haar nek wel maar het lijkt gespannen aan de onderkant, de hals.
Je zit er ook niet ideaal op, op die foto, naar voren, weinig contact met de mond. Maar goed, het is een momentopname. Misschien was je wel net iets in haar oor aan het fluisteren Knipoog.

Als ik jou was zou ik, als dat mogelijk is, lekker wat privélessen nemen om haar goed naar ontspanning te leren rijden.

Mooi paardje trouwens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:32

Susy_Q schreef:
Wie oh wie heeft wat reacties en tips voor mij.

Ik heb een 3 jarige merrie nu net 1,5 maand zadelmak.
Ze doet het super en gaat uit zichzelf aan de teugel lopen... teminste zo lijkt het.
Eigelijk kropt ze zichzelf enorm op.Ik heb gehoord dat ze dan hun achterhand niet
gebruiken.
Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat jullie het kunnen zien.

Wie oh wie heeft er tips voor mij??

Het probleem met opkroppen is niet de achterhand, maar dat je geen goede aanleuning kan krijgen én de verkeerde spieren traint en het daardoor steeds moeilijker gaat krijgen.
Doordat je geen goede aanleuning heb, kun je onmogelijk de achterhand goed onder rijden.

Wat ik zie is een paardje met zeer weinig bespiering.
ze zal dus overal meer moeite mee hebben en ze zal daardoor meer proberen om
voor haar de makkelijkste weg te zoeken.

Ik zou haar meer voeren en lang-laag bijzetten en longeren.
(dus dat ze met haar neus over de grond kan, maar niet der neus naar de sterren kan wijzen)

In de training moet je je geen zorgen maken over het krulletje, maar zorgen dat ze naar je been gaat luisteren.
Liefst dat ze lang en laag gaat met haar hoofd en zelfs halstrekken is erg goed.

Door lang en laag train je ook de nekspieren bovenaan voor het zadel. terwijl je met een opgekropte hals een zwanenhals maakt.

Als ze goed aan het been is (en dus snapt, want ze is nog maar net onder het zadel) dan kun je de neus er veel makkelijker uit rijden en echt van achter naar voren rijden.
Nu begrens je haar alleen maar van voor en daarom zal ze in een "knik" gaan lopen.

sandravanr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 12:59

ze loopt wat achter de teugel maar pas anderhalf maand zadelmak daar kan je nog alle kanten mee op.
bespieren komt ook vanzelf als je nu in de opbouw van je training gaat.
lekker naar voren rijden en genieten van elkaar leuk paardje hoor en succes.

groetjes.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:18

sandravanr schreef:
ze loopt wat achter de teugel maar pas anderhalf maand zadelmak daar kan je nog alle kanten mee op.
bespieren komt ook vanzelf als je nu in de opbouw van je training gaat.
lekker naar voren rijden en genieten van elkaar leuk paardje hoor en succes.

groetjes.

DAnk je voor jullie tips, hier heb ik wat aan.
En inderdaad, mijn houding is ook niet het je van het.
Maar ja, als je druk bent met je paardje vergeet ik nog wel eens op mezelf te letten Pling
maar ga druk aan het trainen.. dank je.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:51

nu mijn verhaaltje Tong uitsteken
eerst je houding.
Probeer een rechte lijn te maken van schouders via heup naar hak. dus je been vanuit je heup naar achter en dan indenken dat je op de grond staat, zo blijven je hakken ook laag. Je kneien vanuit je heup netjes aan je zadel leggen. als je rechtop zit met een rechte rug kun je je bovenarmen zwaar laten afhangen en je onderarmen + handen laten drijven op water.
Zorg dat je je handen goed rechtop houdt en dat er een rechte lijn ontstaat tussen elleboog en bitring en probeer je handen absoluut niet vast te zetten. Ik zie een pony die het bit en dus je hand ontwijkt, heb er zelf ook zoeen, bitloos gaat al een stuk beter en los en aan de longe aan halster of kaptoom loopt hij met zijn neus over de grond, maar een bit vind hij niets. Probeer ook te kijken of je zadel niet knelt en zeker niet rond de schoft. Probeer eerst ernaast je pony goed voorwaarts neerwaarts te trainen en dan het best zonder hulpteugel, gewoon voorwaarts en op 4 vaste punten buiging vragen, lukt dit niet zou je kunnen met werk aan de hand, schouderbinnenwaarts op de volte, en dan als je paard dat door heeft en kan ontspannen hem langzaam van je af sturen en zorgen dat je de buiging en ontspanning behoudt. De schouderbinnenwaarts kan zorgen voor betere bespiering, het aannemen van buiging, het overkruizen, uitstappen etc zorgt voor lenigheid en motoriek verbetering en het paard wordt van sb meer voorwaarts neerwaarts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:30

lailapri, je houding op een paard dat 1.5 maanden zadelmak is, is beter dat je iets naar voren zit. Wanneer het paard erg stabiel voelt, kun je weer correct gaan zitten en wel op de manier die jij beschruijft..
Susy_Q, Let er wel GOED op dat je recht boven het paard blijft zitten en niet naar links of rechts hangt.
Tevens denk ik niet dat schouder binnenwaarts een goede oefening is voor deze ruiter. IK DENK namenlijk dat ze nog niet zo ver gevorderd is dat ze die oefening goed uit zal voeren.
(gebaseerd op het probleem "achter de teugel")
Verder ben ik het wel met je eens dat het paard de druk in z'n mond ontwijkt, anders zou die niet achter de teugel lopen Knipoog .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:39

ik heb het idd ook moeten leren, dus misschien als het haar wat lijkt zou ze het kunnen leren?

Wat betreft de zit, jij zegt het, geen idee eigelijk ik zeg altijd maar, als de ruiter niet in evenwicht zit kan het paard niet in evenwicht lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:01

Bij een jong paard is de balans nog niet geheel goed en ook kun je nog wel eens een bokje etc verwachten. Wanneer je dan iets voorover zit, kun je dat makkelijk opvangen en werk je het paard niet tegen.
(wanneer je maar 1 sec tegenwerkt op het verkeerde moment, kun je de voorwaartse drang kwijt raken. wanneer het paard dát eenmaal door heeft, maak je het het paard en jezelf veel moeilijker. Een bok kun je er uitrijden en ook het paard voelt zich prettiger als die mag "rennen" (vluchtdier))

Verder is SB natuurlijk te leren. Maar eerst moet de ruiter zorgen voor een goede aanleuning en dus in dit geval zorgen dat haar handen meer meegaan. De kans dat ze nu haar handen vast zal zetten bij een poging tot SB is wel érg groot. (en een logische reactie trouwens Knipoog )

les is denk ik het belangrijkste. Zorgen dat er iemand is, die je gelijk kan wijzen op dingen die je automatisch doet,
maar niet goed zijn. Alleen zijn die dingen zó moeilijk af te leren en zal het ook veel langer duren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:53

Ik heb het over sb ernaast

olimvander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:48

Mijn eigen merrie is een halve draver en had ook altijd veel moeite met aan de teugel lopen.. Ik heb haar naar de gyropractiker gebracht en laten kraken enz. En haar zadel is aangepast, maar het hielp allemaal niks. Nu hebben we haar stil gezet, ze was ook altijd erg gestressed. Maar het probleem bij haar is gewoon dat ze een te korte gedrongen nek heeft, en dat zit haar dan in de weg. Haar luchtweg wordt dicht gedrukt, dus is het nogal logisch dat ze niet aan te teugel wil lopen. Verder is het een super lief paard...

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:03

Een paard/pony nageeflijk of aan de teugel rijden, is bij alle paarden anders.

jennifer_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:44

Heey,

Ik heb ook veel problemen om mijn paard aan de teugel te houden ik geef de juiste hulpen maar weet niet optijd mijn handen te ontspannen ( dus te weten wanneer hij nageefelijk loopt ) Het klinkt misschien raar maar het is idd zoals ik eerder las in dit topic een kwestie van gevoel maar ik blijf de hulpen aan geven terwijl hij dan al gedeeltelijk nageefelijk loopt heb een Belg dus ik vind het moeilijker aan te voelen dan met andere paarden. Iemand ervaring tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:01

Waarom zou een belg moeilijker (aan te voelen) zijn?
Je zegt hulpen te blijven geven als hij al gedeeltelijk (?) nageeflijk loopt.
-welke hulpen blijf je geven dan?
-en hoe kan een paard gedeeltelijk nageeflijk zijn?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:03

ik help iemand met het berijden van haar pony...

mijn probleem is dat ik haar niet naar aan de teugel krijg, op het moment dat ik haar tijdens het rijden aan de voorkant wil opvangen gaat ze dribbelen en zet ze haar onderhals vast. ik rijdt veel overgangen met haar maar om de een of andere reden wil ze gewoon niet laag. terwijl als ik de slof gebruik of haar een beetje bijzet tijdens het longeren ze gewoon geweldig loopt.

wat doe ik fout... Verward kan iemand mij een paar tips geven???

thnx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:41

manfredie schreef:
ik help iemand met het berijden van haar pony...

mijn probleem is dat ik haar niet naar aan de teugel krijg, op het moment dat ik haar tijdens het rijden aan de voorkant wil opvangen gaat ze dribbelen en zet ze haar onderhals vast. ik rijdt veel overgangen met haar maar om de een of andere reden wil ze gewoon niet laag. terwijl als ik de slof gebruik of haar een beetje bijzet tijdens het longeren ze gewoon geweldig loopt.

wat doe ik fout... Verward kan iemand mij een paar tips geven???

thnx

Heb een vermoeden dat ze haar rug weg drukt en daardoor ook niet naar beneden kan.
Als je erop zit ook met slof geprobeerd? En gebruikt ze dan haar rug wel?
Hoe zit het met les? Juist hier kan je veel van leren, dus les lijkt mij een goede investering in jezelf.
Ik vind het moeilijk om te omschrijven hoe ik dat doe, maar
ik "stuur" het paard een beetje om z'n neusje naar beneden te doen. (lang en laag) en geef gelijk ook ruimte van voren.
Ik denk dat "de fout" zit in het ruimte geven.
Probeer het paard naar de lange teugel te rijden (dus neus over de grond mét aanleuning)

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:43

Wie heeft tips voor mij...?
Af en toe weet ik het echt even niet meer hoor ! dan gaat de stap en galop zo goed aan de teugel, vervolgens maak ik dan een overgang richting draf en dan komt mijn paardje van de teugel af. Hij doet z'n hoofd echt omhoog. Als ik dan vraag flipt ie als het ware :s

Nu is de tandarts geweest en die heeft achterin zijn mond een lange kies gevonden die hij vrijdag weg gaat slijpen...

Kan een paard echt zo flippen van zo'n kies? en waarom wel in draf en niet in stap en galop??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:00

xDaPhNex schreef:
Wie heeft tips voor mij...?
Af en toe weet ik het echt even niet meer hoor ! dan gaat de stap en galop zo goed aan de teugel, vervolgens maak ik dan een overgang richting draf en dan komt mijn paardje van de teugel af. Hij doet z'n hoofd echt omhoog. Als ik dan vraag flipt ie als het ware :s

Nu is de tandarts geweest en die heeft achterin zijn mond een lange kies gevonden die hij vrijdag weg gaat slijpen...

Kan een paard echt zo flippen van zo'n kies? en waarom wel in draf en niet in stap en galop??

Zou ff afwachten na vrijdag. Want hij kan idd flipen van een pijn in z'n mond.
Als die dan nog steeds zo "raar" doet, dan zou ik een osteopaat erbij halen.
(en die ook naar het zadel laten kijken.)

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:19

Dank je voor je reactie! maar juist omdat hij in galop en draf zo netjes kan lopen, zelfs over z'n rug, lijkt het mij dat het niet vanuit de rug kan komen, maar een behandeling is natuurlijk nooit weg...

Even afwachten tot vrijdag dus...