Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:25

Op de site van het NOC/NSF staat wel een interessant stuk over Sjef:

Janssen, Sjef

Juryleden moeten professionals zijn

Sjef Janssen en Anky van Grunsven zijn een legendarisch koppel in de dressuursport. Samen met Gestion Bonfire overheersten zij acht jaar lang de internationale topsport. Wereldkampioen, Europees kampioen, vijf overwinningen in wereldbekerfinales en uiteindelijk een gouden medaille in Sydney. Hun training was non-conformistisch. Hun paarden werden in de training diep ingesteld, met het hoofd bijna tussen de voorbenen. Dat was niet nieuw, want de laatste drie Olympische dressuurkampioenen trainden net zo, maar het was wel omstreden.

In de wedstrijd moet het paard in een voorgeschreven houding lopen, met het hoofd omhoog. Inmiddels is bewezen dat de diepe trainingshouding anatomisch gezien voordelen heeft, maar de conservatieve dressuurwereld toonde zich nogal geschokt. En dat vindt Sjef Janssen zeker niet onprettig. 'Ik ben op mijn eigen topsportachtergrond afgegaan. Topsport is luisteren naar je lichaam, goed nadenken, proefondervindelijk dingen vaststellen. Ik ben heel zintuiglijk aangelegd. Ik kan heel goed kijken en analyseren. Ik volg geen gebaande wegen, maar zoek graag zelf oplossingen. Hoewel uit tests blijkt dat ik van nature heel behoudend ben, ben ik in de sport juist heel innovatief geworden. Ik werk altijd vanuit de relatie actie-reactie. Wat voor effect heeft de oefening op een paard en hoe ga ik daarmee om? Wat ik het belangrijkste punt vind, is dat ik als trainer mensen leer kijken naar hun paarden. Ieder paard is anders en iedere situatie is anders.'

'Ik zoek ook vaak extremen op in de training om de reacties te beoordelen. In topwedstrijden gaat het uiteindelijk om extremen. En bij het trainen gaat het om de band tussen de ruiter en het paard en om het afstemmen van je gevoel. Dat is niet alleen een kwestie van biomechanica en inspanningsfysiologie, maar vooral van sportpsychologie. Niet alleen de psychologie en mentaliteit van de ruiter, ook die van het paard, en dan weer de combinatie van beiden. Daarbij moet je volkomen onbelast en onbevooroordeeld kunnen denken. Allerlei wetenschap uit het verleden dat bij ons klassieke rijkunst heet, is in negen van de tien gevallen een blokkade voor effectiviteit. Het plaatst dingen in hokjes waarin ze niet horen. Het belemmert de creativiteit.'

'Mijn belangrijkste trainingsprincipes zijn heel eenvoudig. Bij ons gaat alles om de allerlaatste controle. Je moet het hele paardenlichaam beheersen met zo klein mogelijke hulpen (hulpen zijn de tekens die de ruiter aan het paard geeft, red.). Dat begint al bij het principe dat ik als 'stop en go' omschrijf, tempocontrole, de rem en het gas dus. Driekwart van ons werk zijn we alleen daarmee bezig. Kleine, onzichtbare hulpen verfijnen zodat niemand ze meer kan zien, en toch flitsende reacties erop krijgen. Dat betekent heel wat uurtjes per week. In principe rijdt Anky zeven tot acht paarden per dag. Ik help haar dagelijks vier tot zes uur tijdens haar training. En bij ons in de sport betekent dat zeven dagen per week. Anky stapt om 08.00 uur op haar eerste paard en neemt tot 14.00 uur nauwelijks pauze. Gemiddeld 40 tot 45 trainingsuren per week is heel normaal. Alleen golfers komen misschien aan die uren. En daarna begint de dag als het ware opnieuw. Anky gaat dan lesgeven om de kost te verdienen. En wij doen samen de kledinglijn, de administratie en allerlei verplichtingen. Ik ben niet alleen coach, maar ook manager. Wij zijn een dure sport, paarden inkopen kost honderdduizenden guldens en het runnen van een wedstrijdstal als de onze kost minimaal 250 duizend euro per jaar.'

'[....]Tegenwoordig hoort ook de sportpsycholoog bij ons team. Wij hebben dat in Sydney heel goed gemerkt via de inbreng van Peter Murphy van NOC*NSF. Na wat kleine concentratieproblemen in de eerste proef heeft Anky met behulp van zijn methodieken kunnen omschakelen naar een meer relaxte manier van rijden. En dat had resultaat. Ik volg momenteel de mastercoachopleiding van NOC*NSF, en vindt dat heel inspirerend. Daar ligt ook de vooruitgang in onze sport: tussen de oren.'

[....]

Citaat:
Anky van Grunsven: 'Ik had in mijn carrière al bij heel veel mensen getraind, voordat ik Sjef tegenkwam. Het grappige is dat ik bij de meeste trainers na een paar lessen wel doorhad hoe het systeem in elkaar zat. Ik train nu bijna tien jaar bij Sjef, maar ik weet het eigenlijk nóg niet. Bij Sjef is het altijd anders, nieuw, het houdt nooit op. Er is ook nooit één systeem. Sjef zoekt voortdurend problemen op om oplossingen te vinden. Als je thuis de problemen al tegengekomen bent, is het op een concours een stuk makkelijker. Sjef en ik gaan 300 procent voor één doel en dat kan eigenlijk alleen als je, net zoals wij, samenwoont. Je kent dan elkaars sterke en zwakke punten beter. Vaak is dat moeilijk, maar je komt daardoor ook verder. Training kan niet diep genoeg gaan, en dat is bij ons ook het geval. Sjef haalt meer uit mij dan iemand anders omdat hij mij ook dieper en harder kan raken.'

[Edit] weggehaald wat niet van toepassing is op het onderwerp LDR[Edit]

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:47

Het in rood aangegeven deel spreekt mij enorm aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:51

Citaat:
Er is al meer dan eens gezegt dat Anky ( en Edward) de enige zijn die het systeem na kunnen rijden.

Jammer dat je steeds dit zinnetje niet quote!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-04 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:00

Pipo"]
Dus iedereen lest hier bij Anky of Edward?
[/quote]

Waarom moet dat dan ?

[quote="Magique schreef:
Ik vraag mij af: Waarom denkt iedereen dat Anky LDR heeft uitgevonden Verward Let wel: Zij & Sjef hebben een eigen variant erop gemaakt, die door zéér weinig personen kan worden nagereden ! Maar zeker niet uitgevonden, verre van dat zelfs !

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:05

Misschien kunnen andere trainers ook zelf varianten opbouwen net zoals Anky & Sjef Verward
Maar ja dat komt niet in de publiciteit en daarom kent de "leek" alleen de methode van Anky & Sjef en hakt hier lekker op in

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:48

Sjef Janssen schreef:
Hun paarden werden in de training diep ingesteld, met het hoofd bijna tussen de voorbenen. Dat was niet nieuw, want de laatste drie Olympische dressuurkampioenen trainden net zo

Zo duidelijk genoeg dat Anky LDR niet heeft uitgevonden ? Haha!

Het probleem is dat de variant die Anky & Sjef hebben uitgevonden door héél weinig mensen is na te rijden en DUS niet LDR an sich .........

En degene die Anky wel probeert te imiteren zegt dan denk genoeg over de desbetreffende ruiter.
Iedere ruiter met "gevoel" (probleem natuurlijk is dat, iedereen gevoel pretendeert te hebben) is in staat om een eigen "systeem" te creëren en niet in een hokje te plaatsen zoals LDR of Klassiek .....

Simon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:55

Ik lees al een tijdje mee, en vind het allemaal reuze interessant.

Alleen bovenstaand: Magique? Ben je nu jezelf of Aimee. Want de echte Magique schrijft zonder leestekens, en is stukken minder serieus. Daarnaast totaal andere schrijfwijze.

Kijk als we dan toch gaan schaduwaccounten.......

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:58

Je hebt helemaal gelijk!
Ik heb met mijn Haflinger op een ponyclub gereden en daar moest ik ook altijd laag & rond..... Mijn Haflinger is er heel lang kreupel van geweest... Maar wat bleek dat ze hoefkatrol heeft dus zwaar dressuur kan ik er niet meer mee....

Maar die methode is heel slecht voor je paard want zo valt hij op de voor hand en verplaatst hij zijn gewicht naar voren waardoor zijn voorbenen overbelast raken en dan gaat hij kreupel, verder zal hij op langere termijn spanning in de rug krijgen, vast in de rug zijn, en niet buigzaam zijn! Verder was ik vroeger zo erg bezig met laag&rond dat ik er zelf krom van ging zitten! Ik vind het dus helemaal niks, en verder moet je je paard "bergopwaarts"laten lopen, en niet andersom!

Maargoed, dit zijn mijn opvattingen maar... Scheve mond

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:01

Ik had het trouwens tegen QQQQ he :p

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:21

[quote="Aimee"]
Q en Astragirl, dat accepteer ik ook volledig. Ik accepteer dat er mensen zijn die anti-LDR zijn én zullen blijven, ik accepteer dat bijv. buikspieren ook met 'gewone' klassieke training worden aangesproken én ik accepteer dat LDR vaak een controle-middel is. Sterker nog, als zodanig pas ik het ook vaak toe. Controle zonder kracht, wat is er nou mooier.

Als die methode bij jouw paard past en jullie maken vooruitgang wil dat zeggen dat jij het goed doet en je paard het aankan qua bouw en lenigheid. Doe zo voort zou ik dan zeggen, elk zijn manier! Maar zeker niet voor iedereen! Ik ben er dus geen fan van, ik vind het weer té, en ik ben er van overtuigd dat er andere manieren zijn om die 'controle' te krijgen zonder zo diep te moeten rijden, maar iedereen is vrij om te doen wat hij wil

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:40

Ja Astragirl, iedereen heeft z'n eigen manier van rijden die bij zijn eigen ruiterlichaam en bij zijn paard past. Als het goed is pas je daar je rijden op aan. Ik probeer mensen er dan ook níet van te overtuigen dat ze óók LDR moeten gaan rijden, ik probeer aan te geven waarom ík LDR rijd.

Oh, en voor de duidelijkheid Simon; Magique en ik zijn twee aparte personen, maar doordat we over en weer zeer intensief pb-contact hebben kan het voorkomen dat we qua berichten nog wel eens op elkaar kunnen lijken. Maar we posten wel degelijk apart van elkaar, zo was ik bijvoorbeeld niet eens online ten tijde van het bericht waar jij op doelt. (dat heet: soms zit je op de fiets, doe je boodschappen en ben je aan het koken.... Haha! )

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:41

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle pagina's heb gelezen, dus of de volgende links met interviews met Sjef er als staan??http://www.horsemagazine.com/CLINIC/J/JANSSEN_SJEF/interview_withsjef.htm
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/J/JANSSEN_SJEF/talking_dressage.htm
http://www.horsemagazine.com/CLINIC/J/NEWSJEF/NewSjef.htm
Mijn idee met rijden is dat je bewust bezig moet zijn met wat je doet en ermee wil bereiken. Het doel moet wat mij betreft zijn dat een paard er beter van wordt (Beter lopen met een ruiter erop, dat wel).
Volgens Steinbrecht (vrij vertaald) moet er eerst getrained worden zodanig dat er geen zwakke schakels meer zitten tussen de achterhand en de mond, zodat het paard de reele mogelijkheden heeft gekregen om tot dragen en verzameling over te gaan. Laag of voorwaarts-neerwaarts rijden is daarbij geen doel, maar een middel om het paard sterk te maken.

Hoe laag is dan te laag en hoe diep te diep?
Gedurende korte tijd kan bijna alles, te lang trainen geeft schade in plaats van verbetering. Inspannen en ontspannen dat is de methode.
Zelf rij ik niet extreem diep en vindt de hoofdhouding niet zo belangrijk in de zin van voor of achter de loodlijn. Maar er moet altijd reactie zijn in het vooruit en terug en daarbij hou ik niet van paarden welke hangen op de hand (komt ook nauwelijks voor, want een fikse por doet wonderen). Als paarden graag hoog lopen rij ik ze lager en andersom.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:49

Pipo schreef:
Citaat:
Er is al meer dan eens gezegt dat Anky ( en Edward) de enige zijn die het systeem na kunnen rijden.

Jammer dat je steeds dit zinnetje niet quote!

Bij deze Haha!

Maar waarom hecht je zo veel waarde aan een variant van LDR die alleen Anky en Edward na kunnen rijden ?

Dat is toch logisch als je ergens een eigen variant op maakt dat het niet de bedoeling is te kopieëren Verward

Je moet kijken naar het oorspronkelijke en niet continu blind staren op wat Anky en consorten doen ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:53

Magique schreef:

Je moet kijken naar het oorspronkelijke en niet continu blind staren op wat Anky en consorten doen ....

Dank u! Dat wilde ik graag horen.

Doe dat dan zelf ook niet!

Daarnaast ben ik zeer sterk overtuigt dat zowel jij als anderen hier absoluut niet de kennis en kunde hebben om er zelf een variant op te bedenken.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:08

Pipo schreef:
[
Daarnaast ben ik zeer sterk overtuigt dat zowel jij als anderen hier absoluut niet de kennis en kunde hebben om er zelf een variant op te bedenken.
[/quote]

Wanneer ben je volgens jou wel capabel genoeg dan om dit te kunnen ?

Het lijkt mij dat als je les krijgt van de juiste persoon, heel goed in samenwerking met je trainer een eigen variant kan ontwikkelen.
Als je dit vreemd in de oren klinkt moet je denk echt op zoek naar een andere trainer.

Jammer dat je zo reageert ...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:16

Magique"]
[quote="Pipo schreef:
[
[/quote]

Het lijkt mij dat als je les krijgt van de juiste persoon, heel goed in samenwerking met je trainer een eigen variant kan ontwikkelen.
Als je dit vreemd in de oren klinkt moet je denk echt op zoek naar een andere trainer.

Jammer dat je zo reageert ...........

Het lijkt mij ook dat je in samenwerking van een goede trainer een stukje zelfkennis opbouwt.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:21

Pipo schreef:
[
[/quote]

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:24

Pipo schreef:
Ik vraag mij af: Zowel Anky als Sjef blijven benadrukken dat goede begeleiding het allerbelangrijkste is. Ze beweren zelfs dat Anky ( Edward ook inmiddels) de enige zijn die het systeem kan narijden.

Wat ik mij dan afvraag: Waarom denken veel bokkertjes dan dat ze het systeem wel even narijden? Omdat ze op wedstrijd weleens zien hoe Anky het doet? Of Edward?

Beetje zelfkennis is denk ik op zijn plek bij het narijden van dit systeem, maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen hier op bokt die zelfkennis hebben.

Een goede instructeur/trice laat een lesklant zijn paard niet zomaar in een houding forceren, niet rond en diep, maar ook niet bovenin.
Wanneer het gevoel, dat nodig is bij een bepaalde trainingshouding (hoog of laag), ontbreekt, wordt er gezocht naar een trainingshouding die wel goed past bij de combinatie.
Dat is juist zo mooi aan het LDR, dat gaat helemaal uit van de mogelijkheden en is niet gefocust op die ene houding.
Niemand is er bij gebaat wanneer er onzorgvuldig met dit systeem (het blijft een rotwoord systeem) wordt omgesprongen. Het paard niet omdat die zo kans loopt op blessures, de ruiter niet omdat die waarschijnlijk niet lekker ontspannen kan sturen, maar de instructeur/trice ook niet... Want wanneer je lesklantjes aan de kant blijven wegens tegenvallende resultaten of blessures is dat nou niet echt een goede reclame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:30

Sjuimpje schreef:
Een goede instructeur/trice laat een lesklant zijn paard niet zomaar in een houding forceren, niet rond en diep, maar ook niet bovenin.
Wanneer het gevoel, dat nodig is bij een bepaalde trainingshouding (hoog of laag), ontbreekt, wordt er gezocht naar een trainingshouding die wel goed past bij de combinatie.
Dat is juist zo mooi aan het LDR, dat gaat helemaal uit van de mogelijkheden en is niet gefocust op die ene houding.
Niemand is er bij gebaat wanneer er onzorgvuldig met dit systeem (het blijft een rotwoord
systeem
) wordt omgesprongen. Het paard niet omdat die zo kans loopt op blessures, de ruiter niet omdat die waarschijnlijk niet lekker ontspannen kan sturen, maar de instructeur/trice ook niet... Want wanneer je lesklantjes aan de kant blijven wegens tegenvallende resultaten of blessures is dat nou niet echt een goede reclame.

Judith heeft volgens mij het een en ander al gepresteerd. Al is dat niet een teken dat haar leerlingen dat ook doen. Goed rijden betekend niet gelijk goede instructie.

Maar een degelijke ondergrond is zeker belangrijk. Daarmee wil ik ook de vraag beantwoorden die Magique vroeg: Wanneer ben je capabel genoeg?

Zorg maar eens dat ik je regelmatig tegen ga komen op de uitslagen lijst van het ZZGP, praten we daarna eens verder. Of te wel..........stop met het theoretische gel.ul, maar ga gewoon paardrijden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:35

Pipo schreef:
stop met het theoretische gel.ul, maar ga gewoon paardrijden.

haha OK dan! Dat lijkt me het moraal van dit 43 pagina's tellende verhaal
(Sorry voor deze inhoudloze toevoeging Haha!)
Laatst bijgewerkt door Lenn op 20-04-04 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:40

Ik had het niet eens zozeer over Judith hoor... Zij is niet de enige die ook dit systeem hanteert.

Waarom zou Magique zichzelf moeten bewijzen dmv ZZGP rijden? Was het niet zo dat de successen die behaald worden het LDR niet mochten goed praten? We mochten 'ons' niet beroepen op de successen weet je nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:42

Sjuim, vooral niet die van een ander, zoals zo vaak geroepen wordt "maar het scoort wel gouden medailles".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 23:44

Sjuimpje schreef:
Waarom zou Magique zichzelf moeten bewijzen dmv ZZGP rijden? Was het niet zo dat de successen die behaald worden het LDR niet mochten goed praten? We mochten 'ons' niet beroepen op de successen weet je nog

We hadden het over het capabel zijn van zelf een variatie op een systeem te bedenken.

Lijkt mij dat je als een ruiter met enkele jaren paardrijervaring niet capabal genoeg bent.

Maar jij vind dat blijkbaar wel?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:26

Ik vind dat die uitspraken van Anky behoorlijk uit zijn verband zijn gerukt en inmiddels ook aardig gedateerd zijn,
als Anky werkelijk de enige zou zijn die het systeem zou kunnen narijden, waarom onderricht ze dan wel het hele talentenplan en vele andere combinaties? Over Sjef nog maar niet te spreken.

Pipo"]
Er word mij gevraagd wanneer ik iemand capabel vind om een eigen systeem te bedenken.
[/quote]
Nergens staat dat Magique een eigen systeem ontwikkeld (over lezen gesproken), er staat dat je een eigen variant op het systeem kan ontwikkelen:
[quote="Magique schreef:

Dat maakt deel uit van het anticiperen op je paard. Heel belangrijk, want geen enkel paard is hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:27

Sjuimpje"]
Ik vind dat die uitspraken van Anky behoorlijk uit zijn verband zijn gerukt en inmiddels ook aardig gedateerd zijn,
als Anky werkelijk de enige zou zijn die het systeem zou kunnen narijden, waarom onderricht ze dan wel het hele talentenplan en vele andere combinaties? Over Sjef nog maar niet te spreken.

[quote="Pipo"]
Er word mij gevraagd wanneer ik iemand capabel vind om een eigen systeem te bedenken.
[/quote]
Nergens staat dat Magique een eigen systeem ontwikkeld (over lezen gesproken), er staat dat je een eigen variant op het systeem kan ontwikkelen:
[quote="Magique schreef:

Dat maakt deel uit van het anticiperen op je paard. Heel belangrijk, want geen enkel paard is hetzelfde...
[/quote]

Ok,

Wanneer ben je dan capabel genoeg om een variant te ontwikkelen?