Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:45

Ik leen een pessoa die met touwtjes werkt en ik longeer met éen lijn.
Volgens mij is de grootste stap dat ze iets langs de kont hebben. Kid kende dat al daarom gaat het ook makkelijk, het is vooral de manier van afstellen waarmee je kunt trainen.
Om het te leren is weer een heel ander verhaal.
Je kunt ook gewoon beginnen met een longeersingel en touwtjes. Ik longeer nooit met dubbele lijnen.

Imre

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:49

Ik longeer altijd met dubbele lijnen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:27

Bij de boerenbond heb ik stukken touw gehaald van verschillende lengtes en musketonnen aan geknoopt. Kan je vanalles mee varieren en stuk goedkoper dan ruitersportzaak.

Ik vind het wel lastig om het longeren boeiend te houden. Leukste voor ons is of met de 4 meter touwen a la lange teugel of met dubbele longe, dan zit je niet zo vast aan die volte. Ik vind het maar moeilijk om van de zijkant te zien of hij goed loopt.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:57

Ik vind longeren sowieso lastig! Aan een touw een rondje laten lopen kan iedereen wel, maar om ze echt goed (verzameld, alert) te laten lopen... ik vind het een vak apart. Met een Pessoa heb ik eens iemand zien doen, en dat vond ik er mooi uitzien. Mooi in de zin van dat het paard de achterbenen meer onder gaat zetten. En met dubbele lijnen heb je misschien meer controle / kan je gerichtere hulpen geven?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:50

Ik longeer met pessoa of dubbele lijnen.
Maar liever longeer ik niet :+
Jim pakt het niet fijn op. Wordt rennerig en gaat hangen. Met dubbele longe zelfs nog meer als met pessoa. Hij gaat compleet in zijn eigen wereld en zijn eigen tempo marcheren.
Dus ik doe het vrij weinig meer :+

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:58

Ik longeer zonder iets eraan (enkel een longeerlijn) ! Zodra ik hem goed aan het lopen heb (binnenachterbeen goed onder de massa gaat zettten en buiging in het lijf) gaat hij vanzelf in een hele mooie aanleuning lopen. Kan hem zelfs dan hoger of lager instellen.
Mijn vorige paard longeerde ik met pessoa of touwtjes.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:07

Ik longeer met van alles of juist helemaal niets.
Hangt er echt vanaf hoe en wat je wilt trainen. lange lijnen vind ik ook erg leuk om te doen.
een pessoa heb ik niet, dus die gebruik ik dan weer niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:16

Ik vind longeren echt super leuk. :))
Heb een aantal cursussen gehad inmiddels en vind het echt tof.
Op stage deed ik er 8 per dag dus ik ben er wel handiger mee geworden. Voor mijn stages kon ik nauwelijks longeren. :P

Ik longeer met enkele longe met touwtjes, singel en staartriem, of met dubbele longe. Jonkies eerst alleen aan de longe met een zadel. Pessoa gebruik ik als ik lui ben, want die doe je om en klaar. Als ze er al op reageren de eerste keer dan laat je ze lekker voorwaarts gaan, dan merken ze vanzelf dat ze hem niet afkrijgen. Sommige knijpen een paar rondjes de staart tussen de billen of bokken een aantal keren flink maar als ze eenmaal loslaten is het vaak ook gelijk goed.

Goed longeren doe je beter wel op een afgezet stuk Marocje, Zijn er geen palen met balken waar je een afzetting mee kunt maken?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:46

Nou, het is maar een klein bakje. Balken liggen er niet, maar zou eens kijken wat bruikbaar en veilig is.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:11

Kijk, daarom zeg ik dat longeren een vak apart is. Ik zou dat 's goed moeten leren, want het nut begrijp ik wel, maar nu nog de skills...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:57

Longeercursussen, al dan niet met eigen paard, zijn onwijs leuk en leerzaam!! :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:35

Ik heb gister een lange buitenrit gemaakt met Witje, ongeveer dezelfde route als vorige week met JK, maar ik zat er niet lekker op en Witje wilde daardoor ook niet meewerken. Helemaal logisch natuurlijk, maar ik heb dan altijd vreselijk de balen van mezelf. Het was prachtig weer, lekker rustig in het bos, ze sprong niet opzij voor die enge rol prikkeldraad, perfecte omstandigheden eigenlijk. Maar op de heenweg had ze bij het oversteken van het spoor met twee voeten op de rails gestaan en kreeg ze een flinke schok, daarbij sprong ze omhoog en daarna zat er in mijn rug iets niet lekker. Had ook het hele ritje het gevoel dat ik scheef zat, maar mijn zadel lag recht. Ga straks naar de fysio, die afspraak stond al, kan ze meteen even naar mijn rug kijken. Voel het nog steeds, maar ik had al last van mijn rug voordat ik ging rijden. Ik hoopte dat een flinke rit mijn spieren wat los zou maken, maar helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:41

Ik heb een week lang longeerles gehad. Heel boeiend :j
Ik longeerde ook veel paarden op stal.
Maar met Jim werkt het op de 1 of andere manier niet :+
Enige dat ik nog wel eens doe is aan een halster en dan met balkjes en een klein hindernisje :+

He bah Imre :(:)

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:19

Ik longeer bijna nooit. Ik heb het laatste boek van Lammert Haanstra en accesoires aangeschaft. Ik had een tijdje wat meer inspiratie, maar het is weer helemaal ingekakt...Ik vind longeren saai............ :+
Met rijden gaat het best aardig momenteel. Het lukt me om het perfect te willen doen (wat natuurlijk toch nooit lukt)wat los te laten. Ik rijd momenteel niet langer dan een half uur en vooral het basiswerk met af en toe wat zijgangen. Gewoon de lat een gat of 10 lager :D
Ik heb wel weer een nieuwe eye opener gevonden. Mijn lichaam heeft moeite met de wendingen rechtsom. Op de een of andere manier kan ik rechtsom minder goed meekomen. Ik heb nog niet duidelijk waar het hem in zit. Maar dat ik het weet is alweer een stap vooruit 8-)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:25

Balen Imre want het is echt een lekker stukje rijden. Ik wist trouwens niet eens dat paarden een schok van de treinrails kunnen krijgen totdat jij me dat vertelde.

Ik heb Kid weer aan de pessoa gehad en nu liep ze er eigenlijk meteen lekker op, lekker in een ritme, morgen ga ik er maar weer eens op zitten.

Fijn dat het zo goed gaat elbee.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:53

Sorry Imre, ik had je bericht niet gezien. Lastig om last van je rug te hebben en dat je daardoor niet van je buitenrit kon genieten. Hopelijk helpt de fysio. Dat treinrails een schok kunnen geven, had ik wel eens gehoord, maar geloofde ik niet. Maar is dus wel waar? Bizar. En gevaarlijk?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:58

Ik heb gister weer zo lekker gereden op Ramona :+:
Ze liep te miepen op stal. Is nijdig als je aan haar buik komt. Dus met poetsen en opzadelen doet ze echt heel lelijk. Maar gelukkig dreigt ze alleen maar. Je moet het alleen even weten :+
Met rijden zat ze meteen in de uitprobeerfase (whaaaaa, het schrikdraad tikt :wow: :wow: ) :roll:
Merrie :+
Dus na 3 rondjes en 3x schrikken maar goed aan het werk gezet.
Veel met rechtrichten en ontspanning bezig geweest en na een half uurtje de laatste 10 minuten nog wat knopjes geprobeerd. Dat vindt ze helemaal geweldig. Des te moeilijker, des te fanatieker ze wordt.
Dus we hebben wat appuyementjes in draf en galop gedaan, stukje travers meegepakt, SB, keertwendingen. Nog niet zoals het zou moeten, maar zo goed kennen we elkaar ook niet. En wat vond ze dat leuk! Dus na 40 minuten waren we allebei moe maar voldaan :D

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:53

elbee schreef:
Gewoon de lat een gat of 10 lager :D

Dit vind ik zoooo ongelovelijk moeilijk... :(
Loop telkens weer tegenaan dat ik teveel wil en dat lukt dan niet en pfft..

Over dat rechts minder mogelijkheden hebben: soms kan je met hele gewone dingen al merken dat het a-symmetrisch is. Bijvoorbeeld hoe je je benen over elkaar legt op voetenbankje, dat soort dingen. Dan kan het helpen om de moeilijke kant bij de makkelijke kant te laten afkijken. Zelfde in spiegelbeeld proberen te doen.

Imre: ik hoop dat het meevalt bij de fysio
Amanda: gaaf is dat als je door zo een miep-fase heen komt en dan superlekker kan rijden :)

Rijden hier is even op laag pitje, vanmiddag maken ze scans van mijn heup en over 2 weken uitslag. Het doet erg pijn en de orthopeed hintte richting "accepteren dat sommige dingen niet meer gaan" en dat wil ik niet.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:08

De fysio vond gister niks mis, behalve wat opgezette spieren aan de rechterkant van mijn rug en de gebruikelijke blokkade van mijn rechterheup. Ik heb een nieuwe oefening meegekregen waarbij ik mijn heup iets moet overstrekken. Tot nu toe deden we steeds een buigoefening, maar die helpt niet genoeg. Misschien dat strekken meer oplevert.

Vandaag eerst een half uurtje met Jonas over de dijk gestapt, lekker zonder zadel. Hij heeft maandag koliek gehad, dus we doen extra rustig aan. :(:) En daarna met Witje in de bak gereden. Los teugeltje, zelf goed letten op ontspanning in mijn lijf en dan vooral mijn rechterheup en veel figuren gereden in stap. Daarna hetzelfde in draf en veel overgangen gedaan en uiteindelijk wat voltes in galop. Ik had zelfs een paar keer rechtergalop! :) Bedankt, fysio!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:34

Azmodania schreef:
Dit vind ik zoooo ongelovelijk moeilijk... :(
Loop telkens weer tegenaan dat ik teveel wil en dat lukt dan niet en pfft..

Zo herkenbaar! Ik wil teveel en het liefste tegelijk. En als het dan niet lukt raak ik gefrustreerd wat dan ook weer averechts werkt. Kan het nu, dankzij instructrice aardig aanvoelen bij mijzelf en beter loslaten (letterlijk even teugels los). Paard is nog onvoldoende in zijn kracht voor bepaalde dingen en daar moet ik rekening mee houden.
Ben nu aan het uit proberen met verschillende bitten en merk erg veel verschil hierin. Van de een gaat hij eerder hangen, van de ander zeer onrustig hoofd, weer een ander redelijk constante aanleuning. Nog even zoeken dus.

Azmodania: wat vervelend voor je van je lichaam.
Imre: klinkt als een fijn ritje!
Amanda: gaaf dat je de kans krijgt ook een ander type paard te rijden!

Wb. longeren: longeer los of met bijzet, heb er verder geen kaas van gegeten. Dus Yamcha, mocht je je een keer vervelen!
Heb in het begin veel moeite gehad met longeren met Menno, hij vloog tegen of langs je heen wanneer hij wilde, totaal geen respect. Erg lastig, ook geen respect voor de zweep. Gebeurd nu gelukkig niet meer.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:57

Ja ja cursus longeer ! >> GRAAG << mijn ervaring is niet groter als naast iemand staan op voltige met uitleg wat ie doet...
En dat ik dat vroeg vonden ze heel bijzonder.... HUH ? ? kreeg dus enthousiast "teveel" uitleg waarvan ik meeste al ben vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:55

Roep maar wanneer :D longeren is leuk :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:41

Wie gaat hem geven? :D

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:03

Mag best bij mij op stal. Zal goed zijn voor die stijve hark van mij!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:22

Marocje schreef:
Wie gaat hem geven? :D

JAA gaaf! Ik wil ook wel beter leren longeren :D

Trouwens vandaag les gehad. Pony maakt het mij (en hemzelf) niet makkelijk. Met je hoofd overal en nergens is draven ook niet echt mogelijk :\
Ik had ook wat spanning (het waaide en er waren wat vuurwerkknallen) en dat wilde niet helemaal weggaan. Gelukkig ging het met wat hulp wel beter, op het laatst is het toch gelukt wat rond te draven en te sturen. Ben toch blij afgestapt. Het is nog lang geen salsa dansen, maar ik heb goede hoop dat we elkaar gaan leren snappen.