Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:52

Warmbloeden wel.

Volboeden pakken wel weer de ruimte die ze krijgen, believe you me :') Veggie is the Queen of Naughty :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:53

Mannen.....soms he.....zou je ze toch |o |o |o
Die handelaar heeft paardje wat nodig bekapt moest worden bij de hengst gehad.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:54

Ja, maar Vegs is een aparte :)) :D
Das gewoon een haflinger in volbloed verpakking ofzo :')

Kinke... Dat meen je niet :?
Waar was dat nou weer goed voor? :?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:58

ehhh...goeie vraag.....2 voor de prijs van 1? Hij had laatst al gezegd: als ik haar niet verkoop dan gaat ze bij de hengst. Ipv dat hij dan even wacht tot de klant geweest is??!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:59

Kinke schreef:
hahaha, da's juist gaaf Yamcha :)
Dat hittepettiterige, da's helemaal niks ;)

Toch leuk, zo een paard wat lekker heet wordt als je een keer been geeft en dan uit puur enthousiasme de benen om je oren gooit, omdat het kán :') geweldig, die gek van mij kan zo sjouwen, echt super is dat, ze heeft buikspiertjes nou, en dat merk je ook :')
Maar die van mij is zo braaf niet hoor, die loopt heel kalmpjes zo de stal of de paddock of whatever uit als je ff niet oplet, alsof zulks heel gewoon is, en ze weet precies waar het voer opgeslagen is, maar m'n nieuwe muesliton heeft ze nog niet open }> 't stomme is, buiten zijn trekkers reuze eng, maar op het eigen erf loopt ze gewoon langs een vrachtwagen, dat boeit haar niks :')
en ze jaagt shetten tegen het draad om te kijken of er stroom op staat, dat is wel echt heel erg stout, en ze leert de jonge paarden hoe je mensen urenlang kunt laten lopen :') (dat is nu wel grappig, maar op het moment dat je haar wilt pakken helemaal niet, en een lol dat ze heeft, joh! )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:00

_O- _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:01

Amanda schreef:
Ja, maar Vegs is een aparte :)) :D
Das gewoon een haflinger in volbloed verpakking ofzo :')

Kinke... Dat meen je niet :?
Waar was dat nou weer goed voor? :?

Veggie is gewoon maf :')

Kinke, wat belachelijk :(
Kinke schreef:
ehhh...goeie vraag.....2 voor de prijs van 1? Hij had laatst al gezegd: als ik haar niet verkoop dan gaat ze bij de hengst. Ipv dat hij dan even wacht tot de klant geweest is??!!
Nou ja, geduld is ook niet meer wat 't geweest is.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:03

Op zich kan ik hier wel een veulen houden qua weide/paddock, maar de stal is 1 grote stal. Lijkt me geen goed idee om Titan erbij te laten als het veulen geboren wordt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:05

Nee. Daar moet je dan wat op versieren.........

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:57

Zo nou ik heb de osteo gesproken: Zal het hele verhaal kort samen proberen te vatten en bij het begin te beginnen.
2008 kochten we witje van een stalgenoot. Herstellende van een pees blessure RV, maar zag er super uit.
2010 begonnen de klachten; niet fijn los met rijden, af en toe wat opgelopen benen, dikker in de vacht. Maar niet kreupel of onregelmatig.
2011 was ik het zat, ze was niet de Palous die ik ken. Hoewel we al verschillende keren een DA er bij hadden gehad nu maar naar de kliniek voor foto's etc. Daar merkte de DA op dat ze LA net niet fijn liep en na het maken van foto's en scans was zijn conclusie dat ze oud litteken weefsel had op de tussen pees LA die er steeds weer voor zorgde dat ze een periode wat opgelopen benen had en in het rijden niet fijn was. Hij stuurde me door naar Emmeloord voor shockwave.
In Emmeloord werden nieuwe scans gemaakt en ze vonden een groot gat in de pees LA en iid veel litteken weefsel. Dit is behandeld met bloedplasma en later shockwave. Elke keer werd in Emmeloord scans gemaakt om het proces in de gaten te kunnen houden. Vanaf het begin zeiden ze al dat het geneest volgens het boekje. Ik blij.
Tot het moment dat ik er weer op mocht om te stappen, ze voelde net niet fijn. Gemeld maar er is klinisch niets te zien, dus mocht ik "gewoon" verder gaan met opbouwen en mocht zelfs stukjes gaan draven. Heb al die tijd al het gevoel dat er ergens iets niet klopt, maar ja wat en waar...
DA vond op een gegeven moment ook dat ze net niet goed liep, maar zag niets achter maar juist voor. Met collegas is er naar gekeken en eerst maar wat verder opbouwen want het kans is groot dat het spieren zijn die moeten wennen aan weer wat doen. Klonk niet raar. Aan de ene kant werd ze beter aan de andere kant juist niet, moeilijk uit te leggen. DA adviseerde me om fysio etc te doen om wat te doen aan het scheve en vast lijf.

Vorige week maandag dus de osteo laten komen. Gister gereden op een stokkreupel paard. Vandaag de osteo gesproken en ze was er al bang voor dat palous slechter zou gaan lopen. Volgens haar is er nu het volgende aan de hand: ze is nu vrij van blokkades en geeft nu aan waar ze pijn heeft zonder dat ze al manieren heeft gevonden om die pijn te ontzien en dus weer blokkeert. Omdat ze nu zo slecht loopt maar ik kan zien of voelen waar, is de kans groot dat ze door de vele blessures die ze gehad heeft, te vaak heeft gecompenseerd dat het een opeenstapeling van nieuwe blessures met zich mee brengt.

Vrijdag ga ik naar Emmeloord op advies van de osteo, ze zal dan nog niet opnieuw helemaal geblokkeerd zijn en dan kunnen we dus veel beter kijken hoe en wat. Maar zal een lange en moeilijke puzzel worden, waar wellicht geen eind aan komt.
Ik zal er dus rekening mee moeten houden dat ze nooit meer goed komt. |( |( |(

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:59

-O- Wat een bericht. Heel veel sterkte!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:03

Omg, wat een klotebericht zeg!
Heel veel sterkte! :(:)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:11

Japeloup :(:) wat een Kl*tebericht zeg. Goed dat je vrijdag al terecht kan in Emmeloord. Ben heel benieuwd wat ze er daar van vinden, en dan duim ik nu dat je "goede toekomstmuziek" te horen krijgt daar.
Dikke knuf! Voor jou en Palous.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:14

Wat een rotbericht zeg :(:)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:35

oh japeloup... wat een klote bericht.
Ik zal kaarsje branden voor je vrijdag en hopen op een goed bericht voor behandeling/herstel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:04

Oh..wat erg Japeloup :(:)
Ik ga ook duimen dat het toch weer goed komt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:31

japeloup,wat een verhaal.Wat lastig als de blessures zich zo opstapelen en je niet weet waar of hoe te beginnen om ze terug op de rit te krijgen.
Ik hoop voor je dat emmeloord een uitkomst bied.ook ik duim voor jullie mee.
Sterkte!

Hier een fijn rondje bos gedaan met Timo,hij was heerlijk voorwaarts,dus dat is iets waar we zeker in de bak nu ook mee aan de slag gaan.Hij kan het namelijk wel ;-)
Buitenrijden heeft duidelijk zijn voorkeur momenteel,dus dit pakken we even wat meer mee.
Heerlijk gereden,fijne stukjes dat hij mooi de hand op zocht,ook mindere dat zijn hoofd bijna mijn neus aanraakte omdat hij eronder uit wilde komen.Hij wilde gaan.. :') Helaas voor hem,geef ik daar (nog) niet aan toe.
Eerst braaf en fijn aan de hulpen,daarna kijken we eens verder buiten.
Hij was ontzettend bezweet van alleen stappen,had zich dus flink druk gemaakt.Loopt ook haast continu op het bitje te knagen.Dus ook bezig geweest met spanning af te laten vloeien en te ontspannen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:49

Vanmiddag rijles gehad van Japeloup
(wat lief van je dat je toch nog gekomen bent na het slechte nieuws wat je gehad hebt)

Hij rijden ging GOED *\o/* *\o/* :j Ik ben zoooo trots op Janus.
Heb hard gewerkt maar echt genoten :) en ben vet tevreden.
Whoehoe.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:05

Bij de pakken neer gaan zitten los ik het nu iig niet op, en thuis zitten das erger dan wat doen....

Janus ging echt heel fijn, hele mooie stukken dat hij nagaf en ook steeds langere stukken. Hij heeft nog moeite met linker buiging, maar ja dat krijg je niet in 1 keer weg, duurt ff. Wat ik mooi vond om te zien Gooya is dat je steeds meer gaat voelen wat er onder je gebeurt en steeds bewuster wordt van je eigen lijf. Zo mooi om te zien hoe geconcentreerd je bezig bent, kost een hoop energie he...!?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:14

:* Thanks

Yup, kost zeker energie. Ga dadelijk in een lekker warm badje.
Maar levert ook wel energie op. Ben zo blij met de progressie.
Ik heb nog zo ontzettend veel te leren, maar ik ga het steeds meer snappen en voelen, en daardoor kan ik Janus ook beter helpen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:29

@Japeloup: Vervelend bericht, veel strekte.
@Gooya: Loopt Janus weer helemaal goed?
@SabM&Rhys: Bedankt voor de tips! Heb afgelopen jaren altijd met dr-zadel gereden, zat hierop wel lekker lang en kan op deze zadels mijn zit niet vinden. Maar beugels zijn langer gemaakt! Qua inknikken in mijn heup, daar heb ik geen kaas van gegeten. Volgende week weekje weg en daarna gaat stalgenoot even helpen, want was zelf aardig geschrokken van mijn houding.
@Yamcha: Ben benieuwd naar foto's van je dresssuur/voltige les!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:54

Dus ik leef ook nog.. :')

Hele tijd hier niet geweest, aangezien ik eigenlijk toch niks te melden had..
Ben nogsteeds op zoek naar een leuk verzorg/bijrijdpaardje, NIETS te vinden in mijn omgeving, drukdrukdruk met school, werk, en ons huis wat we maar niet verkocht krijgen. Hoop stress en gedoe dus.

Gelukkig geeft Yamcha mij een schop onder mn kont dat ik weer gezellig mee kom kletsen.. Ookal heb ik alleen maar deprimerend en/of géén nieuws. :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:57

Klinkt als een fijn ritje timokyana. Had je filmpje (paar blz terug) gezien. Leuke tink heb je.
(volgens mij "kennen" wij elkaar toch van het gesokte vrienden topic? Ik post er al lang niet meer, maar ik denk je naam daarvan te herkennen. )
Fijn is dat hè, zo bewust bezig zijn te paard. Oefenen en voelen---- ik vind heerlijk.

maaikiemike: Janus is goed bezig met zijn herstel. Linksom is absoluut niet zijn favoriete kant, en dat is altijd wel een puntje geweest. Helaas is zijn linkerschouder nu verkeerd belast omdat zijn rechtervoet zeer deed. Dus ik voel dat ik als ik linksom wil, er een soort "haak"moment is. Gaat overigens wel iedere keer een stukje beter.
Wat betreft je foto's: voor de 3e keer in 1,5 jaar, dan moet je ook niet te streng zijn voor jezelf hoor. Jij en het paard moeten elkaar nog vinden.
Verder heb ik het idee dat dit zadel echt geen fijn zadel voor je is, en dat daarom je zit niet oké is. Beugelgaatjes mogen langer, vervolgens je onderbenen verder naar achteren zodat je oor/schouder/heup en hak op één lijn komt, je handen verder naar voren en verder even zou ik je willen adviseren even helemaal geen aandacht besteden aan de voorkant van je paard. Lekker gaan werken aan tempocontrole (been is reactie, zitten en uitademen is tempo terug) en stuur (als je je teugels los laat, kan je je paard dan toch de baan rondrijden en sturen? )
Voor evenwicht en betere zit vind ik de oefening heel fijn waarin je afwisselt met lichtrijden. Ipv staan-zit-staan-zit, nu een keer staan staan zit / staan staan zit.
Dit is voor mij dé oefening om mijn balans te controleren. Als ik staan-staan-zit lastig vind, dan weet ik dat mijn beenligging te ver naar voren is.
Veel succes, en fijn voor je dat je even wat hulp gaat krijgen.

Hoi Liesje, welkom terug :) Hopelijk vind je gauw een fijn verzorgpaardje.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:09

Klopt gooya,je naam kwam me idd al bekend voor :-)

Ik heb hier nog wel een klein probleempje wat ik wil voorleggen.
Ik heb een haflingermerrie,kleine maat rond de 7 jaar dit jaar.
Laat ingereden,nog niet goed doorgereden en inmiddels bijna een jaar een jonge verzorgster (hiervoor ook een ouder iemand vanaf dat de pony 2 was).
Lang verhaal kort maken,verzorgster is er een met angst,haflinger is doodnuchter,nergens van onder de indruk maar uit dit ook averechts.
Ik heb er lange tijd niet meer meegewerkt maar omdat haar verzorgsters haar niet meer rijden momenteel wil ik ze zelf weer wat op gaan pakken.
Zondag er zelf eens opgekropen,merrie is voor het eerst weer (heftig) hengstig,merkte dat al afgelopen week bij het longeren,piepen/gillen/bokken en vooral staken.
Ik heb niets anders van haar gevraagd als stappen,ook geen andere verwachtingen.Wil eerst even voelen hoe het allemaal zit.Op zich ging het redelijk,maar van de vroegere voorwaartse pown was niet veel meer over.
Bij het aanleggen van been maakt ze zich rond,oren naar achter en bij een klein beetje druk gaat de rug bol en de kont in de lucht.Ook staakt ze waarna het zelfde riedeltje zich weer afspeelt.Gelukkig gaat ze wel weer voorwaarts na 3 x been en boze stem,waarna ik weer uitbundig beloon.Maar baal er toch wel van.
Stiekem klinkt een stemmetje of er niets lichamelijks aan de hand is behalve de hengstigheid na.
Los in de weide/bak doet ze alles,galoperen bokken etc..Het is nooit geen makkelijke geweest,zeker buitenrijden/wandelen is een groot probleem..Nu eerst dit probleem eens oplossen.
Iemand tips?
Afbeelding

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:14

@Gooya: Fijn dat er vooruitgang in zit. Heb vorig jaar een chiropractor bij mijn meneer gehad, zij heeft voornamelijk de rechterkant van zijn nek onder handen genomen (hij had veel meer moeite met links buigen) en ik zag en voelde daarna daadwerkelijk verandering.
Je tips over tempo controle kan ik zeker wat mee! Ik zit zelf het prettigste als ik doorzit, ik heb dan ook meer tempocontrole. Hij gaat graag erg hard of erg langzaam. In de galop heb ik nog weinig controle, zodra ik hem iets rustiger wil rijden gaat hij hangen op mijn handen en hoofd richting knieen. Als ik loslaat krijg ik een sprong, als ik naar voren rij ga ik echt hard.
Ga het proberen met staan-staan-zit! Teugels nog losser durf ik niet aan, denk dat ik dan ga zandhappen... Misschien later. Ik ben ook wel weer zo'n muts die gelijk van alles tegelijk wilt, maar is niet haalbaar.
Ik baal dat ik zo anderhalve week weg ben, heb weer helemaal de slag van rijden te pakken!

Het ademen door de handen word regelmatig genoemd. Heb ik het goed dat je uit ademt en dit gevoel in je handen legt?