[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:15

Ik weet niet wat je hulpen zijn,dus kan je geen tips geven.kan je wel vertellen dat het niet doorTr het weer komt.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:37

Sorry ik heb inderdaad te weinig info gegeven. Hij staat dan op het langste. En hij hangt er niet in. Als hij naar beneden loopt dan hangt het elastiek los met een boogje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:38

lelberse schreef:
Sorry ik heb inderdaad te weinig info gegeven. Hij staat dan op het langste. En hij hangt er niet in. Als hij naar beneden loopt dan hangt het elastiek los met een boogje.

Maar goed gebruik is niet alleen de bevestiging.
Het gaat er ook om waarom je hem gebruikt en dat je het princiepe begrijpt hoe het aan de teugel rijden werkt.
Ik verwacht nog steeds dat het een negatieve werking heeft in dit geval, want standaard 3x per week om doen heeft imo geen toegevoegde waarde. Dan gebruik je hem alsnog niet correct.
Een hulpteugel moet als hulp dienen om het daarna zelf te kunnen en is geen standaard optoming.

Overgens vind ik het positief dat je het vraagt hoor :j

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:10

superwoman schreef:
Ik weet niet wat je hulpen zijn,dus kan je geen tips geven.kan je wel vertellen dat het niet doorTr het weer komt.

nou mijn hulpen zijn zegmaar dat ik gewoon wat druk op de teugels zet en dan liep ze normaal altijd al.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:51

willie10 schreef:
superwoman schreef:

nou mijn hulpen zijn zegmaar dat ik gewoon wat druk op de teugels zet en dan liep ze normaal altijd al.

"wat druk" is natuurlijk een erg ruim begrip. De 1 gaat even goed lekker mee met de beweging en de ander zet z'n handen vast...
Hoe zit het met van achter naar voren rijden?

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:50

ja daar zijn mijn instructrice en ik wel veel mee bezig ja, alleen ze komt niet altijd goed voor het been, maar dat gaat de laatste tijd ook beter, ik ben er me ook van bewust dat ik mijn handen wel vast zet ja.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:13

willie10 schreef:
ja daar zijn mijn instructrice en ik wel veel mee bezig ja, alleen ze komt niet altijd goed voor het been, maar dat gaat de laatste tijd ook beter, ik ben er me ook van bewust dat ik mijn handen wel vast zet ja.

nou dan is daar je antwoord.
Eerst moet ze namelijk scherp aan je been zijn, wat heel lastig is wanneer je onbedoeld je handen wel eens vast zet. Ten tweede moet je goed meegaan met de beweging zodat ze kán nageven.
Goed dat je er mee bezig bent :j

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:17

Oke bedankt! Ik ga ermee aan de slag, maar het vreemde vind ik wel dat ze het eerst gewoon deed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:21

willie10 schreef:
Oke bedankt! Ik ga ermee aan de slag, maar het vreemde vind ik wel dat ze het eerst gewoon deed.

Het is een combie, wsl doe je of zit je nu toch nét ietsje anders

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:06

superwoman schreef:
lelberse schreef:

Maar goed gebruik is niet alleen de bevestiging.
Het gaat er ook om waarom je hem gebruikt en dat je het princiepe begrijpt hoe het aan de teugel rijden werkt.
Ik verwacht nog steeds dat het een negatieve werking heeft in dit geval, want standaard 3x per week om doen heeft imo geen toegevoegde waarde. Dan gebruik je hem alsnog niet correct.
Een hulpteugel moet als hulp dienen om het daarna zelf te kunnen en is geen standaard optoming.

Overgens vind ik het positief dat je het vraagt hoor :j

ik wil heb het gebruikt om hem te laten weten dat ik van hem vraag om aan de teugel te lopen. ik heb het niet 3x per week gebruikt maar in totaal heb ik het 3x gebruikt. (want ik wil het zo graag maar helemaal niks werkt gewoon bij hem.) want ik ben al 3 jaar aan het oefenen en ontspannen aan het rijden en hem goed voorwaards houden en stelling vragen enz. en op het begin deed hij het weleens dan ging hij heel erg mooi lopen uitzichzelf. maar nu doet hij dat ooit meer. en ik weet niet wat ik nog kan proberen. en ik weet dat hij het kan. misschien heeft het iets te maken met zijn ouders. want zijn moeder loopt nooit aan de teugel en zijn vader soms wel. heeft iemand nog echt een goede tip voor mij? in mijn geval zeg maar. ik rijd nu niet meer met elastiek hoor maar ik dacht misschien zeggen ze hier dat het wel heel goed is ofsow en dan ga ik het nog een paar keert proberen maar zelf denk ik dat het toch niet helemaal de goede manier is. ik hoop dat iemand mij echt goede raad kan geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:03

Elk paard zonder medische problemen kan aan de teugel lopen.
Gezien je antwoord denk ik dat je nog weinig van de theorie heb gelezen of begrepen.
Ik vraag me ook af of je les hebt.

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:59

Ik heb een paard gereden die op dezelfde manier aan de teugel had 'leren' lopen, oftewel met een elastiek (Ik geloof dat dat wel een extreem geval (strak en streng) was hoor, wil je niet bang maken ofzo). En die merrie heeft nu rug en schouder problemen waardoor ze niet eens meer echt goed aan de teugel kan lopen, ze kan nog wel nageven, maar daar blijft het gewoon bij. Hierdoor is ze ook erg gevoelig in de mond geworden, zodra je een beetje druk op de teugels zet, probeert ze er al onderuit te komen (hoofd omhoog gooiten etc), ze is ook nogal voorwaarts dus van teveel ophoudingen wordt ze zowieso een beetje krankzinning. Ik zou toch uitkijken met die elastiek, verkeert gebruik kan vervelende gevolgen hebben (zeg dus niet dat je het verkeert gebruikt). Zoals Superwoman zegt denk ik dat je paardje echt nog wel aan de teugel kan lopen hoor, maar moet je gewoon de 'knopjes' nog even vinden / opnieuw vinden. En als het echt niet lukt is les nemen idd een goede :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:14

tessastone schreef:
Ik heb een paard gereden die op dezelfde manier aan de teugel had 'leren' lopen, oftewel met een elastiek (Ik geloof dat dat wel een extreem geval (strak en streng) was hoor, wil je niet bang maken ofzo). En die merrie heeft nu rug en schouder problemen waardoor ze niet eens meer echt goed aan de teugel kan lopen, ze kan nog wel nageven, maar daar blijft het gewoon bij. Hierdoor is ze ook erg gevoelig in de mond geworden, zodra je een beetje druk op de teugels zet, probeert ze er al onderuit te komen (hoofd omhoog gooiten etc), ze is ook nogal voorwaarts dus van teveel ophoudingen wordt ze zowieso een beetje krankzinning. Ik zou toch uitkijken met die elastiek, verkeert gebruik kan vervelende gevolgen hebben (zeg dus niet dat je het verkeert gebruikt). Zoals Superwoman zegt denk ik dat je paardje echt nog wel aan de teugel kan lopen hoor, maar moet je gewoon de 'knopjes' nog even vinden / opnieuw vinden. En als het echt niet lukt is les nemen idd een goede :)

Zoals gezegd hoeft een paard niet "te leren" om aan de teugel te lopen, dit is een reactie van een paard correct over de rug rijden.
Ik vraag me af of dat paard ooit goed is nagekeken en of er ooit een goede ruiter mee aan de slag is gegaan. Dat het verzet toont is natuurlijk wel een logisch gevolg. Het is alleen niet logisch dat het paard niet meer "aan de teugel' kán lopen namelijk, tenzij het paard echt schade heeft opgelopen.

tessastone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:26

superwoman schreef:
tessastone schreef:

Zoals gezegd hoeft een paard niet "te leren" om aan de teugel te lopen, dit is een reactie van een paard correct over de rug rijden.
Ik vraag me af of dat paard ooit goed is nagekeken en of er ooit een goede ruiter mee aan de slag is gegaan. Dat het verzet toont is natuurlijk wel een logisch gevolg. Het is alleen niet logisch dat het paard niet meer "aan de teugel' kán lopen namelijk, tenzij het paard echt schade heeft opgelopen.

Ja ze heeft echt schade opgelopen (dacht aan de ruggenwrevel), haar schouders en rug slaan regelmatig vast, en ze staat regelmatig voor een tijd stil. Waar ze vandaan komt zou ik echt niet weten (manegepaard) Ze is in ieder geval nooit goed doorgereden / beleerd, wie dat dan ook geweest mag zijn. De manege waar ik rijdt hebben haar in ieder geval niet zelf opgeleid, maar van iemand gekocht :)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:48

ik heb al heel erg veel gelezen over nagevelijkheid. dat het via ontspanning gaat en dat je veel voltes moet rijden en overgangen. ik heb elke zaterdag les. maar ik weet bijna zeker dat het niks medisch is. want hij heeft het vroeger gedaan. ik rijd ook vaak in een bak die niet meer gebruikt word. wel gewoon veilig er staat alleen wat onkruid in. maar in die bak is hij altijd heel traag. (in meerdere bakken) op les is hij ook welleens traag en toen zij mijn instructrice dat ik misschien een keertje met sporen kon rijden. dat heb ik nu afgelopen dinsdag gedaan in die bak die niet meer gebruikt word en het ging super goed (alleen zakte ze erlke keer omlaag strakker doen hielp niet. zijn ze te groot?)want hij ging nagevelijk lopen. niet de heletijd natuurlijk maar eerst deed hij het 2 stappen en daarna 3,4,5 en soms ook 6 stappen. ik zij elke keer dat hij braaf was en heb hem 2 snoepjes gegeven toen hij het goed deed. ik ben ook vaak rustig gaan stappen toen hij het goed deed. hij deed het alleen in draf. en een heel klein beetje in stap. dat is wel het bewijs dat hij het wel kan. met het verhaal van tessastone ga ik niet meer met elastiek rijden. is het goed dat ik hem op die manier beloonde? hoe moet ik oefenen dat hij langer netjes blijft lopen? zo dit was even een langer stuk tekst. hopelijk snappen jullie het een beetje. ik vind het heel fijn dat jullie me helpen via bokt.nl

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:08

Hoi!

Als een paard niet meer nageeflijk is, kan dat 2 hoofdoorzaken hebben.
Ten eerste, het paard
Of ten tweede, de ruiter.

Een paard hoeft niet per sé een medisch probleem te hebben om niet aan de teugel te lopen.
Dit kan ook komen door bijvoorbeeld een stijve rug, een hard zadel, een zadel wat niet goed ligt, etc.
Je moet dus je tuig even na laten kijken en eventueel een fysiotherapeut/chiropractor erbij laten komen.
Een paard wat met een slechte rug door blijft lopen, kan later veel problemen krijgen.

De ruiter is gewoon typisch een probleem van goed leren rijden,
dus mijn vraag aan jou is: is je instructeur gediplomeerd?

Wat zijn de tips van de instructeur om aan de teugel te rijden behalve hulpmiddelen?

Groetjes!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:12

wat vinden jullie van dit beeld?
Afbeelding
ik rijd bitloos!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:15

Het dier loopt goed, ziet er goed uit maar loopt ietwat achter de loodlijn.
Er zou nog ietwat meer oprichting in mogen maar het ziet er erg mooi uit! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:17

tessastone schreef:
Ja ze heeft echt schade opgelopen (dacht aan de ruggenwrevel), haar schouders en rug slaan regelmatig vast, en ze staat regelmatig voor een tijd stil. Waar ze vandaan komt zou ik echt niet weten (manegepaard) Ze is in ieder geval nooit goed doorgereden / beleerd, wie dat dan ook geweest mag zijn. De manege waar ik rijdt hebben haar in ieder geval niet zelf opgeleid, maar van iemand gekocht :)

zoals ik al scheef is schade wel een goede reden. Erg vervelend :(
Vaak zijn paarden gewoon helemaal krom gereden en geeft het paard daardoor snel verzet, maar dan is het wel op te lossen. Vandaar mijn vragen. ;)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:18

oke dankje! ik pak hem nu ook wee rop met bit, loopt ontspannen aan de teugel in stap uit zichzelf, draf moet ik vragen ( was eerst hoofd omhoog en rennen) en galop niet hoog niet laag

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:19

Je moet het ook rustig opbouwen :)
Ik vind dat het er erg goed uitziet :)!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:24

lelberse schreef:
ik heb al heel erg veel gelezen over nagevelijkheid. dat het via ontspanning gaat en dat je veel voltes moet rijden en overgangen. ik heb elke zaterdag les. maar ik weet bijna zeker dat het niks medisch is. want hij heeft het vroeger gedaan. ik rijd ook vaak in een bak die niet meer gebruikt word. wel gewoon veilig er staat alleen wat onkruid in. maar in die bak is hij altijd heel traag. (in meerdere bakken) op les is hij ook welleens traag en toen zij mijn instructrice dat ik misschien een keertje met sporen kon rijden. dat heb ik nu afgelopen dinsdag gedaan in die bak die niet meer gebruikt word en het ging super goed (alleen zakte ze erlke keer omlaag strakker doen hielp niet. zijn ze te groot?)want hij ging nagevelijk lopen. niet de heletijd natuurlijk maar eerst deed hij het 2 stappen en daarna 3,4,5 en soms ook 6 stappen. ik zij elke keer dat hij braaf was en heb hem 2 snoepjes gegeven toen hij het goed deed. ik ben ook vaak rustig gaan stappen toen hij het goed deed. hij deed het alleen in draf. en een heel klein beetje in stap. dat is wel het bewijs dat hij het wel kan. met het verhaal van tessastone ga ik niet meer met elastiek rijden. is het goed dat ik hem op die manier beloonde? hoe moet ik oefenen dat hij langer netjes blijft lopen? zo dit was even een langer stuk tekst. hopelijk snappen jullie het een beetje. ik vind het heel fijn dat jullie me helpen via bokt.nl

Sporen vind ik geen oplossing. Wanneer het paard niet goed op je been reageerd, moet je dat verbeteren. Meestal is de ruiter namelijk niet consequent genoeg. Met sporen kan je hulp harder maken, maar leer je de ruiter niks en is het resultaat daarna vaak dat het paard op den duur ook niet meer op de sporen reageerd.
Het belangrijkste om je paard aan de teugel te rijden is dat deze scherp aan je been moet zijn, dus daar moet je nog aan werken. Je hebt iig gemerkt dat dat resultaat geeft nu je het met sporen hebt geprobeerd. Dat hij aan de teugel gaat en blijft lopen is een kwestie van leren rijden. Bij de juiste hulpen zal het paard(je) dat doen. Je hoeft dus geen snoepjes te geven, al zal hij dat wel fijn vinden,haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:25

evaac schreef:
[ Afbeelding ]
ik rijd bitloos!

Ik kan je handen/armen niet goed zien. Volgens mij hou je ze nogal dicht bij je lichaam.
En idd, hij mag meer op de loodlijn,ipv erachter. De hals wordt zo erg kort, probeer wat meer lengte erin te houden

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:32

superwoman schreef:
evaac schreef:
[ Afbeelding ]
ik rijd bitloos!

Ik kan je handen/armen niet goed zien. Volgens mij hou je ze nogal dicht bij je lichaam.
En idd, hij mag meer op de loodlijn,ipv erachter. De hals wordt zo erg kort, probeer wat meer lengte erin te houden

Zal even proberen grote foto te uploaden

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:35