Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lelberse schreef:Sorry ik heb inderdaad te weinig info gegeven. Hij staat dan op het langste. En hij hangt er niet in. Als hij naar beneden loopt dan hangt het elastiek los met een boogje.
willie10 schreef:superwoman schreef:Ik weet niet wat je hulpen zijn,dus kan je geen tips geven.kan je wel vertellen dat het niet doorTr het weer komt.
nou mijn hulpen zijn zegmaar dat ik gewoon wat druk op de teugels zet en dan liep ze normaal altijd al.
willie10 schreef:ja daar zijn mijn instructrice en ik wel veel mee bezig ja, alleen ze komt niet altijd goed voor het been, maar dat gaat de laatste tijd ook beter, ik ben er me ook van bewust dat ik mijn handen wel vast zet ja.
superwoman schreef:lelberse schreef:Sorry ik heb inderdaad te weinig info gegeven. Hij staat dan op het langste. En hij hangt er niet in. Als hij naar beneden loopt dan hangt het elastiek los met een boogje.
Maar goed gebruik is niet alleen de bevestiging.
Het gaat er ook om waarom je hem gebruikt en dat je het princiepe begrijpt hoe het aan de teugel rijden werkt.
Ik verwacht nog steeds dat het een negatieve werking heeft in dit geval, want standaard 3x per week om doen heeft imo geen toegevoegde waarde. Dan gebruik je hem alsnog niet correct.
Een hulpteugel moet als hulp dienen om het daarna zelf te kunnen en is geen standaard optoming.
Overgens vind ik het positief dat je het vraagt hoor
tessastone schreef:Ik heb een paard gereden die op dezelfde manier aan de teugel had 'leren' lopen, oftewel met een elastiek (Ik geloof dat dat wel een extreem geval (strak en streng) was hoor, wil je niet bang maken ofzo). En die merrie heeft nu rug en schouder problemen waardoor ze niet eens meer echt goed aan de teugel kan lopen, ze kan nog wel nageven, maar daar blijft het gewoon bij. Hierdoor is ze ook erg gevoelig in de mond geworden, zodra je een beetje druk op de teugels zet, probeert ze er al onderuit te komen (hoofd omhoog gooiten etc), ze is ook nogal voorwaarts dus van teveel ophoudingen wordt ze zowieso een beetje krankzinning. Ik zou toch uitkijken met die elastiek, verkeert gebruik kan vervelende gevolgen hebben (zeg dus niet dat je het verkeert gebruikt). Zoals Superwoman zegt denk ik dat je paardje echt nog wel aan de teugel kan lopen hoor, maar moet je gewoon de 'knopjes' nog even vinden / opnieuw vinden. En als het echt niet lukt is les nemen idd een goede
superwoman schreef:tessastone schreef:Ik heb een paard gereden die op dezelfde manier aan de teugel had 'leren' lopen, oftewel met een elastiek (Ik geloof dat dat wel een extreem geval (strak en streng) was hoor, wil je niet bang maken ofzo). En die merrie heeft nu rug en schouder problemen waardoor ze niet eens meer echt goed aan de teugel kan lopen, ze kan nog wel nageven, maar daar blijft het gewoon bij. Hierdoor is ze ook erg gevoelig in de mond geworden, zodra je een beetje druk op de teugels zet, probeert ze er al onderuit te komen (hoofd omhoog gooiten etc), ze is ook nogal voorwaarts dus van teveel ophoudingen wordt ze zowieso een beetje krankzinning. Ik zou toch uitkijken met die elastiek, verkeert gebruik kan vervelende gevolgen hebben (zeg dus niet dat je het verkeert gebruikt). Zoals Superwoman zegt denk ik dat je paardje echt nog wel aan de teugel kan lopen hoor, maar moet je gewoon de 'knopjes' nog even vinden / opnieuw vinden. En als het echt niet lukt is les nemen idd een goede
Zoals gezegd hoeft een paard niet "te leren" om aan de teugel te lopen, dit is een reactie van een paard correct over de rug rijden.
Ik vraag me af of dat paard ooit goed is nagekeken en of er ooit een goede ruiter mee aan de slag is gegaan. Dat het verzet toont is natuurlijk wel een logisch gevolg. Het is alleen niet logisch dat het paard niet meer "aan de teugel' kán lopen namelijk, tenzij het paard echt schade heeft opgelopen.
tessastone schreef:Ja ze heeft echt schade opgelopen (dacht aan de ruggenwrevel), haar schouders en rug slaan regelmatig vast, en ze staat regelmatig voor een tijd stil. Waar ze vandaan komt zou ik echt niet weten (manegepaard) Ze is in ieder geval nooit goed doorgereden / beleerd, wie dat dan ook geweest mag zijn. De manege waar ik rijdt hebben haar in ieder geval niet zelf opgeleid, maar van iemand gekocht
lelberse schreef:ik heb al heel erg veel gelezen over nagevelijkheid. dat het via ontspanning gaat en dat je veel voltes moet rijden en overgangen. ik heb elke zaterdag les. maar ik weet bijna zeker dat het niks medisch is. want hij heeft het vroeger gedaan. ik rijd ook vaak in een bak die niet meer gebruikt word. wel gewoon veilig er staat alleen wat onkruid in. maar in die bak is hij altijd heel traag. (in meerdere bakken) op les is hij ook welleens traag en toen zij mijn instructrice dat ik misschien een keertje met sporen kon rijden. dat heb ik nu afgelopen dinsdag gedaan in die bak die niet meer gebruikt word en het ging super goed (alleen zakte ze erlke keer omlaag strakker doen hielp niet. zijn ze te groot?)want hij ging nagevelijk lopen. niet de heletijd natuurlijk maar eerst deed hij het 2 stappen en daarna 3,4,5 en soms ook 6 stappen. ik zij elke keer dat hij braaf was en heb hem 2 snoepjes gegeven toen hij het goed deed. ik ben ook vaak rustig gaan stappen toen hij het goed deed. hij deed het alleen in draf. en een heel klein beetje in stap. dat is wel het bewijs dat hij het wel kan. met het verhaal van tessastone ga ik niet meer met elastiek rijden. is het goed dat ik hem op die manier beloonde? hoe moet ik oefenen dat hij langer netjes blijft lopen? zo dit was even een langer stuk tekst. hopelijk snappen jullie het een beetje. ik vind het heel fijn dat jullie me helpen via bokt.nl