Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:14

justkid schreef:
Ankem
Deze oefening doe ik en met name met deel twee heeft ze aan een kant moeite.
Ze kan al wel heel mooi twee kanten op draven met de achterkant naar binnen en ook al een paar pasjes galop.
Ze moet dan wel enorm zwiepstaarten maar daarna is ze wel erg lekker los.

knollentuin schreef:
dan kid..
wat ik opmaak uit je verhaal en even je filmpje te hebben bekeken zie ik en lees ik dat je paard heel wendbaar is maar niet soepel. op het filmoje in je profiel zie ik een paard dat voornamelijk zijwaarts stapt maar niet het binnenheup gewricht laten vallen binnenachterbeen naar voor onder de massa brengend en inbuigen van ribbenkast binnenkant en verlengen buitenste ribben.
probeer eens op een rechte lijn te stappen binnenhoefslag rechtsom en dan binnenbeen op singel,buitenbeen naarachter. paard stapt nog steeds rechtuit dan rechterstelling aan laten nemen,buitenteugel tegen hals houden nu kan je door druk van buitenbeen achterhand naar binnen drukken binnenbeen houdt naar binnenvallen schouder tegen,dan n stukje in die buiging rechtdoor laten stappen. dan weer recht maken en andersom dus naar links. het belangrijke aan de oefening is dat je paard rechtuit blijft lopen ,niet zijwaarts gaan en niet slingeren in de schouders en door blijft lopen. dan deel 2 , hetzelfde maar dan vanuit de schouders door vanuit je binnenbeen,rechterstelling je schouders naar buiten drukken, achterhand begrenzen door buitenbeen en naar voren laten stappen.je kan daar je buitenteugel even van de hals halen om ruimte te geven om opzij te komen,dat ook van buiten naar binnen. als je dat voorelkaar hebt kun je vanuit die buigingen een overgang gaan maken naar de draf <<) niet te lang paar passen,volhouden en weer terug naar de stap. zo succes en ik hoor weer graag hoe t ging :D
wat ook een leuke is is de balimokruk, goeie om je zit te ontdekken ,en ik heb laatst bij de lidl een hele stapel balanskussentjes gescoord erg goed om te leren meebewegen met je bekken ,balans te vinden op iets dat wiebelt

deze denk ik ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:15

Ik heb gisteren een oefening voor het sacrum beschreven. Die werkte bij mij erg goed gisteren.

Edit:
Ik vertoon een beetje studie ontwijkend gedrag. Ik wil eigenlijk voor mijn vakantie voorbij is en ik weer aan het werk ga (2 weken) mijn tentamenartikel af hebben. Het gaat over motivatieproblemen bij docenten en op welke wijze actief leren een rol kan spelen om deze te verbeteren. Dus gaat zichzelf even bannen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:32

Ja knollentuin die bedoel ik,
@ Ankem Als je weer uitgeband bent :P zou je die oefening hier ook eens willen beschrijven of heb ik er overheen gelezen :o?
Wat is het sacrum?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:43

Hallo allemaal,

Ik had me bij het openen van dit topic al eens gemeld... feitelijk alleen om te zeggen dat ik veel herken in het verhaal van Yamcha.
Nu wil ik eigenlijk wel een beetje meebabbelen in plaats van alleen maar 'meelezen'...
Misschien even kort iets over mezelf/ paard/ doel?

Ik ben feitelijk mijn hele leven al een 'recreatief ruiter'. Ik heb vroeger 2 arabiertjes gehad, verder allerlei pony's en paarden van derden gereden en van alles gedaan 'in de paarden'.
Op een gegeven moment kreeg ik, door het rijden van een Haflinger van iemand anders, vreselijke rugpijn...
Ik was bang dat mijn dagen te paard erop zaten en was daar behoorlijk verdrietig over, de pijn was echter dermate hevig (ook hoofdpijn door rug) dat ik niet echt een keuze had...

Toen herinnerde ik me dat ik op IJslanders minder 'pijn' had, altijd al... En dus dat gegeven nog eens 'getest'.
En ja hoor, ik kon vrijwel probleemloos rijden op IJslanders!
En dus 3 jaar geleden een merrie gekocht.
Na een hoop gekwakkel (vaak spierbevangen, moeilijk conditie opbouwen, zeer scheef, altijd zichzelf aantikken, overmatig zweten, overdreven hengstig, heel snel moe...) werd ik onzeker: 'hoe kan ik dit paard nou trainen zonder dat ik het gevoel heb haar te overvragen?'

Een poos later kwam de diagnose insuline resistentie, waarmee ik handvaten kreeg haar fitter te maken. Nog weer later ben ik met haar gaan werken aan de hand, volgens Marijke de Jong methode (Bent).
Dit gaf veel verbetering, sterker paard, rechter paard, bereidwilliger paard.
Toen kwam de tijd om het werk onder het zadel voort te zetten. Ik wilde deels conditie trainen door intervaltraining in het bos (mijn droom is afstanden rijden), en deels dressuur (aan de hand en onder het zadel).
Deze zomer kwam ik er echter opnieuw achter dat zij en ik nog meer 'bakuren' nodig hebben om haar te helpen gezond 'rechtuit' te kunnen lopen... ze kreeg het toch weer moeilijk in het bos, en ik bleef maar corrigeren.... erg frustrerend.

Punt is dat ik altijd bang was/ ben haar te overvragen, iets verkeerd te doen, dat ik loop te prutsen...
Wanneer ik er objectief naar kijk realiseer ik me dat ik een paard heb gekocht dat een fysieke uitdaging voor me is, en ook een spiegel... zij doet exact de dingen in haar lijf die ik ook doe: hangen in 1 standbeen, de rug holtrekken, non-functionele spanning, etc...
Door het zelf 'goed' te doen, help ik haar het 'goed' te doen.
Ik realiseer me nu dat afstanden rijden niet bij haar past, ze is te balletterig. En realiseer me ook dat ik op afstanden focuste omdat ik onzeker was over mijn kunnen als trainer/ dressuurruiter.
Maar dat heeft me doen besluiten dat ik die uitdaging juist aan wil gaan: ik wil een betere ruiter worden, en ik wil benutten wat zij goed kan.
Feit is namelijk dat zij echt spectaculair kan bewegen, en dan een waanzinnig paard is... Daarbij is ze vreselijk soepel, een elastiek, en dat is een enorme uitdaging voor me. Door te doen wat zij goed kan en haar daarvoor te prijzen, wil ik dat ze plezier heeft in wat ze doet.
Ik wil beter leren zitten, rijden, om mijn lichaam heel te houden en dat van mijn paard heel te houden... en omdat ik ergens geloof dat ik het wel kan.

Ik heb mezelf voor de vakantie een doel gesteld:
ik maak nu foto's en filmpjes van 'waar we staan'.
Vanaf dit punt ga ik 5x per week met haar werken. Deels in het bos, deels in de bak, deels aan de hand en combinaties daarvan.
Over 3 maanden maak ik opnieuw foto's en een filmpje. Ik wil nu eens non-stop doorgaan om te zien waar we naartoe kunnen groeien wanneer we ons daar stug voor in blijven zetten (begrijp me niet verkeerd... qua ontwikkeling denk ik in jaren, niet in maanden... maar het is meer een klein toetsmoment).
Dat zal soms best lastig zijn, want het stemmetje dat roept dat ik 'loop te prutsen' piept soms weer om de hoek, en ook mijn merrie moet ik soms overtuigen dat ze iets kan... en op zo'n moment moet ik EN mezelf EN haar motiveren door te gaan... Vaak gaf ik het dan even op, dacht dat ze dan een break nodig had... of ik gig iets totaal anders met haar doen om te kijken of dat beter ging.... allemaal onzekerheid eigenlijk.
Ik heb ook wat meer hulp nodig, en ga dus meer lessen... ik heb echt iemand nodig die een 'plan' met me maakt...

Jemig... wat een verhaal! 'Even kort' is niet helemaal gelukt :D Maar ja... iedereen is met de billen bloot gegaan he? Dus ik ook!
Mijn merrie is trouwens 8, en ik heb er onlangs nog een ruin bij gekocht.... hij is 5.
Met hem doe ik voorlopig weinig... hij is op jonge leeftijd al wat overvraagd op zijn vorige adres. Voorlopig doe ik met hem gewoon 'laagdrempelige' dingen...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:24

Ninx, welkom in dit topic. Mooie intro van jezelf hier. Leuk om te lezen.
Heb je iemand die je begeleidt bij het rijden? En wat voor soort les krijg je?

Sacrum is heiligbeen volgens Wikepedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heiligbeen

Veel succes Ankem met de studie. Slim om jezelf even te bannen. In de tussentijd wel heel veel rijplezier, en succes met je zadelzoektocht. Hoop dat je over twee weken hier binnen komt stuiteren met het goede nieuws dat je eindelijk het juiste zadel gevonden hebt.

Gefeliciteerd Justkid. Wat super om te lezen zeg!

MyWishMax ook weer lekker gereden . Heerlijk om de vooruitgang te merken.

knollentuin schreef:
weet je dames, ik denk dat de meesten die hier in dit topic posten al hele goede ruiters zijn, misschien niet wat betreft nivo en wat je bereikt hebt, maar wel qua hoe jullie erin staan.hoe je over dingen nadenkt en dat je je ervan bewust bent. ik zie liever mensen die het besef hebben van wat er verbeterd zou kunnen worden dan mensen die het allemaal wel weten en nergens meer naar luisteren,die leer je niks hoeveel ruitergevoel en talent ze ook in huis hebben.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat als je minder getalenteerd bent of dat je lichamelijk iets beperkter bent je best nog ver kan komen ,als je instelling er maar naar is.
zo dat was mijn peptalk voor dit weekend :D

Fijn bericht Knollentuin +:)+ Weet je wat zo jammer is.... Als ik nou toch vanaf het begin zo had leren rijden, als hoe ik het nu leer, wat had ik mijn paard (en de anderen die ik gereden heb) toch een hoop ellende kunnen besparen, en wat zou ik dan zelf al een goede ruiter zijn. Ik werd er deze week best verdrietig van, toen ik een bericht in dit topic las van Apple, over het rijden en denken, en je paard die dat oppikt. Toen ik Janus nog niet zo lang had, en ik dacht bv dat ik bij de hoek in draf wilde, ging Janus draven. En ik vond het niet goed wat ie deed, want ik had geen hulp gegeven. |( En doordat er zoveel "verkeerd" lesgegeven wordt en "verkeerd" gereden wordt, en je als beginner niet anders kan als meegaan, totdat je zelf op een niveau komt dat je er over na kan gaan denken of het wel allemaal zo oké gaat. ... bah wat is er dan al veel ellende gebeurd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:18

Gooya schreef:
Ninx, welkom in dit topic. Mooie intro van jezelf hier. Leuk om te lezen.
Heb je iemand die je begeleidt bij het rijden? En wat voor soort les krijg je?

Toen ik Janus nog niet zo lang had, en ik dacht bv dat ik bij de hoek in draf wilde, ging Janus draven. En ik vond het niet goed wat ie deed, want ik had geen hulp gegeven. |( En doordat er zoveel "verkeerd" lesgegeven wordt en "verkeerd" gereden wordt, en je als beginner niet anders kan als meegaan, totdat je zelf op een niveau komt dat je er over na kan gaan denken of het wel allemaal zo oké gaat. ... bah wat is er dan al veel ellende gebeurd.

Hi Gooya,

Dank je :-)
Ik krijg les in het rechtrichten aan de hand van deze dame:
http://www.paardintraining.nl/
Verder krijg ik lessen in houding van deze dame:
http://www.equuspondus.nl/

De laatstgenoemde woont echter ver weg, en heeft niet de mogelijkheid met grote regelmaat te komen.
Toen ik de verhalen over Japeloup las, zag ik veel overeenkomsten. Ik heb haar dus gevraagd of ze me een proefles wil komen geven.
Zou fijn zijn om iedere week hieraan te kunnen werken, of tweewekelijks.... wanneer je veel oefent, oefen je immers ook al snel iets 'verkeerds'...

Verder is het IJslanderrijden een manier van rijden die vaak gepaard gaat met 'vuur', 'knallen'.... maar dat kan ook al snel 'spanning' en verkeerd ruggebruik in de hand werken wanneer je paard daar niet aan toe is.
Dan wordt het meer stuwen dan dragen en dan gaat mijn merrie absoluut aan de gruzelementen...
Af en toe knallen helpt echter wel het vuurtje gaande te houden, dus je moet er wel een beetje mee spelen.... hoop gepuzzel :-)
Voorlopig rijd ik haar alleen in stap, draf en galop....

Jouw laatste punt is wel een mooie, en een lichtend voorbeeld van de manier waarop toch teveel gewerkt wordt: van grote gebaren, naar nog grotere gebaren, naar NOG grotere gebaren... En vooral om het paard te laten doen wat het naar zeggen van de instructeur niet WIL doen en daarom aangepakt dient te worden. Niemand ziet dat de ruiter juist het proces doet stagneren bij het paard, ervoor zorgt dat het paard de rust, ruimte en balans niet krijgt van de ruiter om iets correct uit te voeren.... 'en dan spreek ik ook over mezelf'
Voor mij is het nu een openbaring wat er allemaal mogelijk is wanneer je gewoon eens begint met aan jezelf, je lijf en lichte correcte hulpen... Waarom leerde ik al zoveel lastige dingen als we daar klaarblijkelijk beiden nog helemaal niet aan toe waren?
Er was echter wel een goede instructeur voor nodig om me dat uit te leggen..... en gelukkig, zo merk ik in dit topic... zijn er meer van die instructeurs!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:42

Hoi Ninx, leuk dat je er ook bij komt, leuk verhaal heb je over jezelf geschreven :j
Ik ben benieuwd hoe het bevalt zo'n training.

Ik verbaas me toch wel een beetje over jullie verhalen van hoe je eerst hebt leren rijden.
Men wat heb ik dan geluk gehad, ik heb het al moeilijk genoeg zonder al de ballast die je los moet laten. :o

Ik moet er wel bij zeggen dat ik naar western ben overgestapt omdat ik het manegerijden zat was, leek me wel relaxed met zo'n los teugeltje, wist ik veel dat het zo moeilijk was.

Ik heb wel veel geleerd van bokt trouwens.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:56

Ik kom ook weer even binnenvallen al ben ik nog niet aan het rijden na de blessure van mijn paardje.
@Laetitia: gelukkig geeft je paard het aan. Osteopaat erbij misschien ?
@ankem: Wat knap om jezelf te bannen… Er zijn al wat zadels genoemd die geschikt zouden kunnen zijn waaronder de Bates. Misschien een gekke suggestie, maar als je een vlak zadel zoekt, dan zou een IJslanderzadel misschien ook kunnen voldoen.
@knollentuin: toen ik jouw eerste zin las, dacht ik meteen: “Neen hoor, daar hoor ik niet bij”, maar in die zin wel dat ik bewust opnieuw begonnen ben, zij het dan nog op een heel laag niveau, maar who cares ? Bedankt voor je peptalk dus :D
@justkid: geweldig…
@Ninx: opnieuw welkom… Mooi beschreven, je bent ook heel bewust bezig. OT: wij kennen elkaar van het IJF, kijk maar in mijn profiel.
@Gooya: terugkijken heeft niet zoveel zin. Je kan het toch niet meer terugdraaien. Iedereen hier is nu op een positieve en constructieve manier bezig met geweldige ondersteuning van Japeloup en Knollentuin. Kijk maar vooruit en geniet van de vorderingen die jullie maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:51

@ ElanII: kleine wereld :D
Maar erg leuk dat je hier ook zit en ook het gevoel hebt 'opnieuw' te moeten/ willen leren.... geweldig toch?!
Hoe gaat het met het 'lappenmand' verhaal? Al iets beter?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:03

Ninx schreef:
@ ElanII: kleine wereld :D
Maar erg leuk dat je hier ook zit en ook het gevoel hebt 'opnieuw' te moeten/ willen leren.... geweldig toch?!
Hoe gaat het met het 'lappenmand' verhaal? Al iets beter?

Kleine wereld he ;)
Ja sinds vorig jaar al opnieuw begonnen nadat ik een paar keer heel hard gevallen ben. Dúx is nog niet genezen van zijn val, zijn knieën moeten nog helemaal dicht gaan, maar het gaat de goede kant op en hij is vrolijk, dus het komt wel goed met hem. Daarna weer lekker verder...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:12

Hoho,
Ik heb me niet voor twee weken gebanned hoor ;) Alleen voor even. Ik was namelijk achter mijn laptop mijn artikel verder aan het uitwerken. Mijn eerste wetenschappelijke artikel. Zit op 850 en mag er maximaal 3500. Liep echt ff vast een paar weken geleden. Gisteren weer een heel interessant artikel gevonden, waardoor ik tussen mijn twee eilandjes eindelijk een bruggetje kon slaan. Tja en als ik achter dat ding zit en ik mail krijg, dan moet ik iedere keer ff loeren en dan schiet het niet echt op.

Sacrum staat inderdaad voor heiligbeen. Ik moest die oefening vrijdag doen bij mijn oude leermeester, omdat hij niet helemaal soepel galoppeerde. Volgens juffie zakt zijn sacrum dan wat in. Moest hem een paar passen achterwaarts zetten. Keertwending om de achterhand links en rechts. Keertwending om de voorhand links en rechts. Paar stappen voorwaarts en nog een keer achterwaarts. Vervolgens weer voorwaarts weg. Toen dacht ik gisteren goh, laat ik het ook eens bij mijn merrie proberen. En het werkte bij haar ook. Ze galoppeerde en draafde daarna een stuk fijner, wat losser in de rug.

Welkom Ninx. Uitgebreid verhaal heb je geschreven. Tja het is en blijft altijd een zoektocht, maar uiteindelijk vind je iets dat werkt.

justkid

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:20

hihi die had je inderdaad beschreven, zoiets doe ik ook regelmatig, alleen ga ik nooit vanuit achterwaarts weer vooruit, altijd vanuit achterwaarts via een zijgang/keertwending weer vooruit.

Ben stiekem wel nieuwsgierig naar jouw artikel maar dat is erg off topic, straks zitten we in een hk en dat is niet helemaal de bedoeling dacht ik.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:33

FF Offtopic Als ik het artikel redelijk compleet heb, dan mag je het wel lezen Justkid :) Ben nu nog maar op 1/3. Heb in mijn hoofd wel redelijk het plaatje, maar verwoorden op papier is een tweede ;)

Dergelijk oefening werkt dus lekker voor paarden die net niet helemaal loslaten in de rug. Moet die van mij nog wat finetunen daarin. Moet nu nog groot voordoen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:57

o dat vind ik leuk :j
Ons team was dit jaar nogal gedemotiveerd na het bezoek van de inspectie :(
Alles moet meetbaar en resultaatgericht zijn.
Veilige sfeer? volkomen onbelangrijk.
Mening van leerkrachten? doet niet ter zake.
cito's, cito's, cito's |o
Oke weer on topic :o

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:38

hey dames.
Leuk dat iedereen toch vorderingen maakt al zijn het babysteps.
Vorige week had ik een dipje. Vrijdag ging het echter beter. Denk toch dat ik vergeten was blij te moeten zijn met de babysteps. Met als gevolg dat suus uberbraaf liep. Vooral in de galop krijg ik echt de beloning voor het ontspannen rijden.
Ze wil graag lang en laag over de rug. Dat is echt een feestje voor me <3

Zaterdag was een dag met te weinig uren dus suuske heeft lekker de hele dag in de wei mogen spelen.
Toen ik haar binnen ging halen en met een borstel aan kwam liep ze naar de andere hoek van de stal.
Maw ze had er geen zin in, tja merrie hé ;) Heb nog wel wat kusjes kunnen stelen door haar te verleiden met een mandarijntje.
Paard naar het vrouwtje haar hart... voor eten doen we (bijna) alles _O-

Gisteren heerlijk met haar naar de Vlietlanden geweest. Normaal is ze in bos en omgeving met veel afleiding super allert en hyper. Nu stapte ik al op met rust in mijn lijf en kop. Suus pikte dat feilloos op en na 2 minuten waren we in Zen-mode en heerlijk aan het stappen met lang teugeltje. Suuske ging zelfs na een paar minuten stofzuigeren... dat doet ze anders NOOIT!
De galop ook met lange teugel en neus naar de grond... echt ik heb zo de bevestiging gekregen dat we op de goede weg zijn :j :j

+:)+ Ik leer veel van jullie allemaal.
Ik post niet echt met technisch commentaar maar daar waag ik me niet aan. Daar ben ik niet goed in en zeker niet qua niveau en ervaring aan toe.
Ik post dan ook gewoon lekker in mijn huis tuin en keuken stijl :+ Maar gelukkig kan dat hier ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:39

Leuk verhaal SabM.... huis, tuin en keukek-stijl kan uitstekend werken ;-)

Ik ben vanmorgen even naar het bos gegaan... gewoon eenvoudig ritje, rechtuit, geen poespas.
Ze had net 3 weken rust gehad, eerst de osteo geweest, toen was ik een week met vakantie en daarna had ze een klap gekregen van haar vriendje en stond ze een week met een dik been :( Beetje pech....
Enfin, alles was nu weer heel en we konden op pad.

Het was me duidelijk dat ik weer helemaal opnieuw moest beginnen... nou ja, opnieuw...
Rechtsachter niet onder willen plaatsen, op haar linkerschouder vallen, scheef lopen, helemaal in tempo terugvallen, bij been wegspuiten.... echt een ongeleid projectiel, en weer aantikken :-( Zucht...
Gelukkig weet ik tegenwoordig dat consequent hierop oefenen al na een paar weken weer een heel fijn resultaat laat zien.
Maar ik moet echt hard tegen mezelf praten om niet moedeloos te raken.
Voor mezelf is het fysiek al een uitdaging om correct te rijden, en dan heb ik een paard waar je toch best handig voor moet zijn om het goed te laten lopen... geen geweldige combi.

Maar goed, ik heb met mezelf afgesproken positief te zijn en blijven, blij te zijn met kleine stapjes en stug door te gaan.

Met de lessen heb ik straks weer extra handvaten om het in ieder geval zelf 'goed' te doen.
Daar heb ik erg veel zin in!!!

Wat ik me afvraag: wat doen jullie buiten het rijden om? Werken jullie aan de hand, longeren jullie, of wellicht iets anders?
En werk je ook aan jezelf?
Ik ben weer begonnen met hardlopen en pilates.... dat heeft mijn lijf echt nodig naast het rijden, en geeft toch een stuk meer stabiliteit....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:46

Buiten het rijden om wandelen wij heel veel met de paarden :-) Dat gaat toch zeker 4 keer per week.

We hebben wat verschillende rondjes en afhankelijk of er nog wat gegraasd wordt onderweg zijn we meestal toch wel een half uur/ drie kwartier onderweg :-)

Dat wandelen is dan voor mij ook gelijk het enige wat ik ernaast doe aan 'extra' training :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:51

@Sabm: Een mooi geschreven positief bericht, leuk!
@Ninx: Om je vragen te beantwoorden, ik rijd meestal 3x in de week dressuurmatig, 1x buitenrit (soms wandelen, maar meestal nemen we ook dan dressuurwerk mee(, en de andere twee keer wisselen. Ponymans trekt soms de baksleep, we doen wat simpele vrijheidsdressuurkunstjes, longeren, vrij springen, schriktraining, alles wat ik kan bedenken eigenlijk. Soms ben ik zelf niet fit en doe ik wat meer van zulke dingen, en soms ben ik wel heel fit en rijd ik meer en serieuzer, dat gaat op en af.

Aan mezelf doe ik geen extra sport-dingen. Het is voor mij als ME-er al uitdaging genoeg om ponylief te rijden, meer sport kan ik er écht niet bij hebben. Ik werk wel aan mezelf door meer te leren over theorie, hier in dit topic, maar ook met boeken. Wil nu eigenlijk gaan beginnen aan een paarden-massage boek, en een boek over grondwerk, maar ik kan de energie nog niet helemaal vinden. Dit topic komt steeds met kleine stukjes tegelijk, das behapbaarder :)

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:01

Fijn dat je weer bent gaan rijden en je bent super bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:45

Dank je, Sharif! :D

Ninx: welkom! Mooi verhaal heb je over jezelf geschreven, herkenbaar ook.......
Wat je doet met je lijf heeft zo waanzinnig veel invloed op het lichaamsgebruik van je paard...... en ik vind het zo jammer dat daar vaak geen aandacht voor is. Dat is met Marijke en Bent helaas ook het geval, paard wordt alle aandacht aan besteed, rechtrichten, aan de hand werken, maar hoe de ruiter erop zit, is blijkbaar veel minder interessant. Jammer is dat. Commercieel is het natuurlijk wel een interessante manier van lesgeven, want het geeft de ruiter best een goed gevoel over zichzelf, want "als het paard goed loopt, kan de ruiter wel goed zitten" en daarmee geef je inherent de schuld aan het paard.
Ik vind het knap wat je doet, het zal jou en je paard ook meer zelfvertrouwen geven, denk ik zo...... Japeloup is een fijne juf, ze geeft heel fijn les, Vegs en ik hebben er echt veel aan.

Mijn merrie, die nog best groen is, blijkt heel aardig recht te kunnen lopen...... als ik er maar recht op zit.
We doen nu vooral stap en draf met haar, galop aan de longe, galop onder het zadel is nog moeilijk. Gewoon, basis, basis. Zitten, handen, benen, billen, kaak ontspannen....... en dan sta je best gek te kijken hoe ze kan sjouwen...... ze is een goed paard. Een lief paard. Overigens rijd ik haar 3x in de week, soms 4x. Nooit meer. Ik vind het belangrijk dat zij tijd heeft om te verwerken wat zij aangeboden krijgt, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik merk dan, dat zij heel snel leert, ze onthoudt het dan goed. Verder longeer ik haar, en we gaan vrijheidsdressuren. Wandelen doen we ook nog, en tutten. Enge dingen bekijken, balkjes lopen aan een longeerlijn, heel leuk.
En wat ik doe...... ik loop met de honden, ik fiets, fitness ben ik mee gestopt, ik vond het niet meer leuk. En ik werk, en daarmee is mijn tijd eigenlijk ook wel op. Of in ieder geval mijn energie.......

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:45

Super stoer dat je weer helemaal overnieuw begint!! Veel succes ermee

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:21

Yamcha wat een verademing dat je dit topic zo ontwapenend, kwetsbaar, open bent begonnen en dat het zo warm en liefderijk is ontvangen hier op bokt!

Ik wil ieder geval laten weten dat ik inmiddels al heel driftig meelees :P en heb ondertussen knollentuin, justkid en elanII al ietsjes leren kennen in een ander topic :j .

Een korte intro: Ik ben op mijn zevende begonnen met ponyrijlessen en tot mijn veertiende gereden waarbij ik aan voltige deed en samen met mijn 2,5 jaar oudere zus een verzorgfries bereed, daarnaast reed ik op verzorgshetlanders samen met een toenmalig vriendinnetje.
Raar genoeg heb ik leren lichtrijden volgens het principe knieen klemmen zodanig dat een geldbiljet tussen zadel en knien zou blijven zitten.

Sindsdien heb ik ooit weer op mijn vijfendertigste uit solidariteit 5 manege rijlessen genomen om een stel vriendinnen aan het paardrijden te krijgen.
In alle tussentijd heb ik in verschillende landen tijdens reizen altijd waar mogelijk paard gereden gewoon om het plezier. Het leverde nooit problemen op. Opstijgen en wegrijden, ik verleerde het gewoon niet.

Net als lijebo woon ik in het buitenland. Sinds herfst 2009 is mijn liefde voor actief paardrijden volledig aangewakkerd en ben ik begonnen te rijden zoals ikzelf meen te moeten rijden, ook onder invloed van de rijstijl van mijn partner met wie ik samen werk met de paarden.
In feite waar mogelijk rijd ik sàmen met het paard. Niet zo zeer uit overtuiging dat dat zo moet of hoort maar vooral omdat de omgeving er toe leent - ik woon in woestijngebied.
In de loop van mijn aanwezigheid hebben we steeds andere paarden erbij gekregen, met uiteenlopende karakters waardoor ik ook heel anders ben gaan paardrijden. Bewuster.
Zowiezo was de invloed van europese dressuur heel ver te zoeken en mijn geheugen over de technische aspecten van het paardrijden liet me in weze ook aardig in de steek.
Door inmiddels vele kilometers in het zadel, veel verschillende paarden rijden en rijden in verschillende zadels is mijn zit in het zadel aardig verbetert, maar hoe het met mijn techniek staat daar durf ik de discussie maar mondjesmaat over aan te gaan. Ik ben er nu heel veel op uit aan het gaan met elk paard invidueel, - we hebben 7 hengsten, waarmee we ook in groepsverband erop uit gaan - en ik leef me in elk afzonderlijk in. Rijden in een afgeschermde bak doe ik niet, ik ga altijd erop uit op een rit van ongeveer een uur, afhankelijk van lekker tempo iets sneller. Ik laat over het algemeen het paard het tempo beslissen, ik wil wel dat hij dan actief doorloopt en zijn aandacht bij mij kàn houden als ik dat vraag. Ik heb op deze manier wat begrenzingen waarbinnen een paard aardig wat vrijheid heeft, als ik het veilig acht mag hij gaan, maar ook weer met die beperking dat hij naar mij moet kunnen blijven luisteren. In de kudde van 7 hebben we uiteraard ook een paard wat een probleem voor een dominate ruiter veroorzaakt, aan mij nu ook de klus dit uit te werken.

Inmiddels ben ik het topic voor de tweede keer aan het lezen. Ook om wat citaten en vragen te verzamelen.
Net als lijebo - zij dan in Zweden - heb ik helaas geen opties voor lessen, ik lees dus heel graag mee om vooral keihard te werken aan techniek en finesses.

justkid schreef:
Voor mij was de grote "overwinning op mijzelf" het moment dat ik in de buitenbak aan het galopperen was aan een superlosse teugel.

Kijk dat wil ik ook, - maar dan buiten!

Ik ben uiteraard al aan de slag gegaan om mijn balans te checken, dat is mede afhankelijk van het zadel waarin ik rijdt, in 1 zadel hots en klot ik echt in draf, voelde ik me een echte zak aardappels, het gaat al beter nu dat wel, in een ander zadel zit ik fantastisch, sturen met mijn navel is een echte aanfluiting. Dat werkte totaal niet! Ik draai mijn buik, schouders en gezicht mee ik draai dus naar links maar we gaan gewoon rechtdoor! Ik rijd dus nog steeds veel te veel op basis van teugelstuurwerk en beenhulp. ^)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:46

leuk bedouin, volgens mij heb jij nu allerlei vaardigheden die wij hier in het aangeharkte Nederland missen of moeten zoeken.
Gewoon buiten rijden en 7 (!) hengsten(!!) dat heeft toch ook wel zijn charme :D
(Ben mijn man en puberzoons al aan het bewerken voor een vakantie in Tunesie maar tot nu toe zonder succes ^)
Ze willen liever op een quad -O-)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:51

Ik vaardigheden? :o?
Streng en rechtvaardig zijn gewoon op zn hollandsch en verder vooral plezier beleven met paarden.
Hengsten hier zijn geen gevaarlijke vervaarlijke mormels, formaat is eigenlijk grote poown, heel handelbaar.
Het zijn berbers, in weze gefokt op karakter, het zijn dotten echt waar. <3

O maar quads zijn hier ook hoor, kun je ook een week mee weg! ,... edit: zij kunnen er een week mee weg!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:18

ola bedouin,ook geland :D
7 hengsten bijelkaar is in nederland ondenkbaar, ik heb ooit op een stal gestaan met alleen maar hengsten en heb ze een x op elkaar zien duiken toen ze met zn 4-en de stapmolen afbraken, men!! imposant!!
ik ben toch nieuwsgierig waarom het je niet lukte om met je navel te sturen bedouin,wat voor zadels heb je daar? van die oosterse dingen?