Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:20

@Kalama
ik ben me al extra heel bewust van mijn houding dus ontspannen met laaghangende schouders enz.
En ik zie altijd als hij schrikkerig is en praat dan indd op rustige toon tegen hem. Maar met het opzadelen of opstappen is het een ander verhaal.
Ik had het gewoon opgelost....maar het is gewoon weer terug.
Naja, komt vast wel weer goed maar vindt het gewoon jammer...vooral voor hemzelf

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:32

Nou springen doe ik hier ook nog niet hoor. := Vind het knap dat je dat al doet. :)

Nu even niet kunnen rijden door de storm, hoop dat dat morgen beter is.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:14

En weer heb ik een superfijne middag gehad met mijn pony, heb dr borst geschoren en een racestreep. staat dr stoer. Ik zit hier nu alleen mezelf weer bang te maken. Siem doet niks, morgen afgesproken om te gaan stappen in de bak, erop. wel met muziek in mijn oren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:16

Fijn dat je een fijne middag gehad hebt. :) Succes morgen. :)
Hoop voor je dat het weer ook een beetje meezit. :=

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:22

Ik heb een binnenbak dus kwa wind weinig last, en ik krijg net de bevestiging dat mijn spoedafspraak bij de masseur vaststaat voor morgenochtend. Zei haalt altijd een hoop spanning weg.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:32

Af en toe lees ik even in dit topic, en wat is die herkenning toch heerlijk. Ik stap met dit ontstuimige weer ook niet mijn paard hoor. Nadeel is dat je dan na een week niet rijden toch weer een stapje terug doet.

Mieke-Cunna even off topic, maar wat heeft je paardje prachtige wijze ogen!!

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:59

Bla bla, ja, dat kan nog wel een paar keer terug komen spijtig genoeg. Maar gezien je goed bezig bent komt allemaal in orde :-)
Mijn paard is mishandeld geweest en af en toe dreigt ze nog om te testen of ik haar pijn zal doen. Echt niet leuk want dan moet ik weer boos worden op haar. Ik vraag haar dan waarom,k ga u toch geen pijn doen!! En dan komt ze wel af.

Heb vandaag niet gesprongen en ook niet op een ander paard moeten rijden. Wel weer een super les gehad :-)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:24

Gelukkig heb je een fijne les gehad Kalama. Dat is zeker niet fijn, maar langzamerhand komt het besef wel bij je paardje. Heb er ook ervaring mee, door mijn angst veel grondwerk gaan doen en dat heeft het paardje minder angstiger gemaakt voor de mens. Hij loopt inmiddels ergens met mensen die een beperking hebben en is daar super op zijn plek.

Dankjewel Tov, dr ogen spreken boekdelen en er zit geen kwaad in. Alleen dr baasje draait beetje door.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 02:01

Mieke_cunna, waarom heb je hem weg gedaan? Wel leuk te horen dat hij mensen met beperkingen is terecht gekomen en dat het goed klikt.

Ik moet zeggen, ook al is het niet leuk om haar met momenten op haar plaats te moeten zetten, ik heb enorm veel bij geleerd van de paardentaal en leer nog elke dag bij :-)
Ik had nooit verwacht dat ik een dreigend paard dat 7cm groter is aan zou durven. Wel met trillende benen maar die heeft ze niet gezien denk ik ;-) En na het dreigen is ze een schatje

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:12

Gisteren echt heerlijk gereden op mijn paardje. :D Hij was zo braaf en deed zó zijn best. :D :)
Zometeen heb ik les, ben benieuwd kunnen we wel gebruiken. :))

Met de storm (dus veel wind) rij ik normaal gesproken wel gewoon, paard geeft er niets om en is meestal nog braver. :+ Buiten is hij iets schrikachtiger maar niet dat ik zeg van ik stap er niet op. :n

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:01

succes met je les Somebitch, zet 'm op!

Kalama, Op een gegeven moment zat mijn angst zijn angst in de weg. Er kwam een moment dat wij niet meer verder konden. Hij kon mij niet helpen door zijn onzekerheid en ik hem niet door het mijne. En de mensen met een beperking staan daar minder bewust in en dat is wat Moods nodig heeft. Ik ben trots op mijzelf dat ik die keuze voor hem heb mogen maken. Angst met angst werkt niet, de pony die ik nu heb Siem dus heeft helemaal geen angst en kan het mijne dragen.
Goed dat je doorzet, houd vol! Het word vanzelf minder en jullie groeien alleen maar meer naar elkaar toe.

Zo en nu naar siem toe, mag ze ffies buitenspelen. Ik ben vanacht aangevallen door mijn katten in een speelbui en heb nu een snee in mijn nek :D plus dat mijn neus nog pijn doet van siems lievelijke kopstoot doe ik ff kalm aan zodat ik volgende week kan starten met lessen :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:02

Oehh heerlijk gereden, Zembla was weer zo relaxt. :j :D

Daarna op de wei, := Zembla is (nog) niet onderuit gegaan, een ander paard wel. :o Maargoed had gevraagd of ze ze eraf wilde of niet en dat hoefde niet dusja..

Maar man wat een bokken en stijgers kwamen daaruit. Hij liep echt zo in stap de wei op zo van nou hehe.. En toen zag hij zijn vriendjes en ging hij even los. := gelukkig heeft hij een goed evenwicht. :P

Even voor verduidelijkheid, Zembla was nadat hij helemaal is goedgekeurd door de dierenarts nog niet op de wei geweest. :)

Afbeelding

Veel plezier bij Siem Mieke_Cunna :D

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:17

Super dat Zembla zo relaxt was. hoop dat je genoten hebt!

Jongens ik heb nieuws: ik heb op siem gestapt! Dikke 20min rondjes gestapt en veel gestuurd en mee gezongen met de muziek. Langzaam trok de angst weg. Ben trots, en blij! En dankbaar dat het goed ging, die stomme onzekerheid zorgde ervoor dat ik amper kon sturen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:39

Wat goed dat je op Siem gestapt bent. :D :D Nu volhouden he!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:12

Ik ga mijn best doen, laat mij voorlopig maar alleen in de binnenbak wat rondhobbelen om het zelfvertrouwen terug te krijgen. Dan heb ik de minste prikkels.

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:27

hee!

Ik heb dat niet gehad. maar een meisje in de les wel. Ze durfte erniet meer op . maar haar lesgever zij dat ze er wel weer op moest. ze heeft het nu weer langzaam echt langzaam op gebouwd! (: ~

Veel succes!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:09

Angst op je paard is echt waardeloos, heb er momenteel zelf ook last van.
Ben vorig jaar van m'n (verzorg)paard afgevallen en heb daarbij mijn nek op 2 plaatsen gebroken, heb toen 3 maanden gerust en
gerevalideerd en daarna weer op dat paard gestapt maar merkte vanaf het begin dat het niet meer is zoals het is geweest. Ik wordt
veel sneller bang en alhoewel het afgelopen zomer heel goed ging merk ik dat ik nu weer met lood in mijn schoenen op Karlijn (het paard
in kwestie) stap. Als het waait oid. ga ik longeren en aan de longe doet ze altijd maf wat mijn angst weer bevestigd. Het ongeluk is
vorig jaar november gebeurd en rond deze tijd vorig jaar liep ik dus net wat minder dan een maand met een harde kraag rond (ongeluk
is gebeurd op de 11e, heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen dus vanaf de 14e is het precies 1 maand thuis lopen haha).

Momenteel heb ik gewoon echt geen zin om naar Karlijn te gaan en daar baal ik van, ik weet dat als het straks zomer is en ze weer 24/7
buiten staat dat het veel beter gaat dus de winter is echt overleven voor mij en dat is niet leuk :n . Ik voel me enerzijds schuldig omdat
ik haar zo weinig rijd maar anderzijds durf ik gewoon niet goed met haar aan de slag. Ik heb wel goede instructie en tijdens de les hou ik
er wel telkens een goed gevoel aan over maar blijkbaar is dat toch niet genoeg om me veilig op Karlijn te voelen. Dat terwijl ze echt niet
zo heel veel doet, ze is heel kijkerig en wil nog wel eens wegschrikken maar heel gek doet ze niet, vroeger zou ik daar geen problemen
mee hebben gehad nu door dat stomme ongeluk knijp ik 'm.

Best fijn het eens even van je afschrijven xD

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:44

Mieke_Cunna, ja, dan heb je wel de juiste beslissing genomen voor je vorig paard. Mooi gedaan met Siem!! +:)+ Leuk dat hij goed terecht gekomen is. Je hebt nog heel de winter om je zelfvertrouwen op te bouwen ;-) om dan in de lente buiten te kunnen.

Somebitch, goed bezig!! +:)+

Kasmir, ja, zo'n val is niet min natuurlijk maar je komt er wel. :j Beetje bij beetje... Vooral door de lessen ga je snel weer zelfvertrouwen hebben.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:53

Rot he Kasmir om je zo te voelen.
Maar heel begrijpelijk en heel herkenbaar.
Ik heb ook alweer 2 lessen afgezegd omdat ik gewoon te bang ben. En ben zelfs erover aan het denken om een tijd te stoppen omdat ik het zo gewoon niet meer leuk vindt

@Somebitch goed bezig hoor!!

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:00

Blabla, dat hoor ik niet graag :-( misschien kun je het vertrouwen terug opbouwen door veel met het paard bezig te zijn maar zonder te rijden? Ben maar aan het denken...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:57

ja daar heb ik helaas de tijd niet voor. Ik werk overdag en s'avonds zijn er lessen in de binnenbak, dus geen ruimte om iets te doen.
En in het weekend is de eigenaresse er zelf ...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:11

Kasmir, welkom!! Dat is inderdaad niet niks, zo'n heftige val en dan ook meteen 3 maanden niet kunnen rijden. Wel knap dat je er toch weer opgegaan bent, dat is altijd de eerste stap! Het belangrijkste is toch: neem alle tijd! Kan er buiten de lessen om niet iemand met je mee naar het paard? Die dan desnoods het paard aan de longeerlijn vasthoud terwijl jij erop zit?

Mieke-Cunna, knap dat je die keus voor jezelf en je paardje hebt kunnen maken!! En fantastisch natuurlijk dat je nu zo'n lekkere braverik onder je billen hebt :) Gewoon rustig aan lekker rondjes stappen en pas verder gaan wanneer dat voor jou goed voelt!!

Blabla: rijd je in een groepsles? en rijd je het paard "maar" 1 keer in de week? Is het anders ook voor jou geen optie om erop te gaan terwijl iemand m aan de longeerlijn heeft??

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:48

Ik rij het paard 2x in de week in de les en ik probeer m nog 1x buiten de les te rijden. Maarja..nu ik er weer niet alleen op kom lukt dat niet echt.

En erop gaan als iemand m aan de longeerlijn heeft is niet nodig. Het gekke is namelijk dat als ik er eenmaal opzit ik me redelijk veilig voel. Maar het opzadelen en alles eromheen maakt me zo zenuwachtig dat ik soms echt sta te trillen van de zenuwen. ik durf bijna niet met hem te lopen en als ik zoals afgelopen week met hem in de stalgangen moet wachten tussen andere paarden ben ik als de dood dat hij schrikte en mij zichzelf of andere pijn doet en een ravage veoorzaakt

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:26

Blabla, wat jammer dat het zo gaat. Heb je een idee waarom hij zo schikkerig is? Komt je paard genoeg los of is daar een mogelijkheid toe? Heb je geen mogelijkheid tot grondwerk, zodat jij naast hem 'de baas' wordt en hij jou vertrouwt? Kan je niet ergens anders opstappen dan in de bak?

Ben steeds meer mn angst aan het overwinnen. Durf nu al alleen buiten te stappen en draven. Van de week nog een galopje gewaagt en hij bleef netjes bij me. Degene die mee was, zei dat ik hem goed onder controle had. Joepie :)

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:31

Super Wieldop! Proficiat!