ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:17

is heel goed. *\o/*

merensje

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:50

Voor er verder misverstanden ontstaan: ze komt dagelijks uitgebreid in de wei. Maar augustus echt de hele dag en dan alleen maar dagelijkse controle en een knuffel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:47

Vandaag is bij Mac eindelijk het kwartje gevallen dat mensen eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk zijn als ze op je rug zitten :D . Hij heeft heerlijk ontspannen gelopen aan de longe, begon wat tegen te stribbelen bij het sturen, en dat vonden we (klinkt raar) een goed teken van zelfvertrouwen.
Nog 1 of 2 keer en hij kan het los gaan proberen in een halve rijbak :) .

Vanmiddag zijn er kijkers geweest voor de andere pony, Morgan. Deden tamelijk ongeinteresseerd (wrs om de prijs te drukken), maar ben toch benieuwd of ze terugkomen, want Morgan liet zich van haar opperbeste kant zien <3 .

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:19

hoe leren jullie je paard longeren aan?
eerst met alleen halster of gelijk met bit.
en hoe laat je je paard aan een bit wennen.
en is het handig om eers een bitloos hooftsel in te doen of gelijk een bit hooftstel?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:33

Line: de eerste keer longeren wij alleen met halster, en daarna doen we het hoofdstel wel in (op maat) zodat de pony kan wennen aan hoofdstel en bitje, maar blijven de eerste week nog longeren aan de ring van het halster. Zo dus:

Afbeelding

Wij blijven sowieso de eerste weken nog zoveel mogelijk van de mond af. MacNamara is nu ruim 4 weken (of 5 alweer?) bezig en we zijn deze week voor het eerst aan de longe begonnen met het teugelcontact tijdens sturen en halthouden.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:57

Hier ook eerst met halster.. Zo min mogelijk aan dat mondje komen in het begin en dan een keer het hoofdstel over het halster (zoals hierboven) en dan vanuit daar verder gaan werken met dubbele longe

[RIJ-ITP] Pony Ivan voor de 3e keer onder 't zadel
Mijn pony zijn vorderingen.. :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:58

wij doen eerst met halster, daarna halster over het hoofstel, aan de zijkant vast maken met de longeerlijn, niet aan de onderkant.
longeren aanleren, door eerst mee te lopen, gelijdelijk meer afstand nemen.
vaak beginnen we aan het halster met sturen, als ze het bit vervelend vinden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:38

Ik ben ook begonnen met halster, daarna kaptoom en als laatste met bit. Eerst de lijn nog niet aan het bit vast (dus halster over het hoofdstel) en daarna ook de lijn vast aan het bit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:24

als ze goed hun best doen doen we leuke dingen met ze, om aan alles te wennen, verder spelen we wat met de paarden om niet te hoeven werken. ;)
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:01

Ik heb het idee dat wij aardig hetzelfde te werk gaan als jullie, Monty :D . Deze plaatjes had ik ook geschoten kunnen hebben (behalve de bal... die hebben wij niet :+ ).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:18

Die van mij heeft de eerste sprongetjes gemaakt en dat ging goed. Nog niet hoog, 50 cm, en vanuit draf, maar het ging netjes zonder balkjes laten vallen of weigeren.

Nu moet hij nog de sperriem accepteren, die heeft hij gisteren voor het eerst omgehad en hij vond dat niet leuk, met voorbenen maaien naar dat ding. Sperriem zat goed, niet te los of te strak of te laag of te hoog, is gewoon een kwestie van wennen voor hem. En komt wel goed. :D

Er zijn dagen dat hij al B-klaar is voor de dressuur, en er zijn dagen dat het nog niet gaat. Maar normaal gesproken moet hij tegen de tijd dat hij mag starten ook gewoon er klaar voor zijn, alles kan dus zonder haast gedaan worden. Als sperriem geaccepteerd is eens voorzichtig beginnen met wat wijken en paar passen extra doorzitten voor een overgang. Tot nu toe eigenlijk alleen lichtgereden, alleen bij overgangen even paar pasjes doorzitten.
Vierkant halthouden kan stempel bevestigd krijgen, evenals overgang van stap naar draf en overgang van draf naar stap. Middendraf betekent af en toe aanspringen. Het aanspringen op volte is ook bijna bevestigd, af en toe nog uitwaaieren of een bokje of verkeerd aanspringen.
Halsstrekken gaat ook steeds beter.

Verder nog zorgen dat wagentje weer op stal komt te staan, want dan kan hij voor de wagen en komende winter voor de skies als er sneeuw ligt. Heb ik een 2-span voor de skies :D

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:31

@montyjanssen:
Wat voor soort spelletjes.o.a ? :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:26

tonnetjes, pionnen, paraplu, balkjes lopen, in de bak met dubbele lijnen er langs/over laten lopen, zijltjes overheen laten lopen, stil laten staan en weg lopen, gekke geluiden maken er achteraan rennen, gewoon gek doen tot ze denken die is niet wijzer ik wandel gewoon rustig door wand ik ben voor niets niemand bang, gewoon lol met je knol, of hij van mij of een ander is maakt mij niet uit. :j :j :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:34

Bij mij was het erg rustig met beleren. Met de hemelvaart is er gestart om de buitenbak op te knappen maar pas twee weken geleden was hij af en kon er weer een hek omheen. Pedro daarna een paar keer gelongeerd en nu er weer 2x op gezeten. De 2ex stonden de merries in de wei verderop en was hij er niet met zijn kop bij. Zo snel we gingen stappen schoof hij alles uit, dus alleen aan de longe gedraafd en gegaloppeerd. Was niet helemaal de bedoeling omdat hij zolang niets gedaan had. Nu zijn ze met de paddocks bezig dus konden ze niet buiten. Na dit weekend is eindelijk weer alles klaar.
Ondertussen ook nog even met een 3-jarige begonnen. Had ik 1x aan het halster gelongeerd en wilde dat nu weer doen maar dan zonder een afgezette ring. Dat werkte niet, dus snel mijn vriend de ring laten opzetten zodat ik haar vrijer kon laten lopen en ze niet aan de longe kon hangen. Wel voor het eerst een bitje ingehad, helaas met uitdoen schudde ze en stootte zich aan de voerbak en stond dus met het hoofdstel hangend aan haar tanden. Rustig losgemaakt en daarna opnieuw ingedaan. Daarna voor het uitdoen een brokje gegeven zodat ze afgeleid was en niet achteruit liep.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:58

ff snel, ik ben bijna internetloos voor ca een week.

MacNamara heeft gisteren voor de eerste keer los gelopen *\o/* . Eerst gewoon aan de longeerlijn, en vervolgens de lijn eraf gehaald en is de amazone door blijven rijden "alsof" Mac nog vast zat :+

Afbeelding

en nieuwe foto's gemaakt van Morgan :) . Die gaat echt heuuuul hard vooruit! Ze is nu 9 (?) weken onder het zadel.

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:15

Hallo allemaal, ook ik ben bezig met het zadelmak maken/inrijden van mijn jonkie en vanochtend liep ik ergens tegenaan, waar ik graag eens jullie mening over zou horen. Lees hier al een hele tijd stiekem mee en er worden vaak goede tips gegeven!

De afgelopen 6 weken heb ik die van mij 2x per week ca. 10 minuutjes gelongeerd (bitloos) om de stemhulpen aan te leren, waarbij ik na verloop van tijd alleen nog een longeercirkel afzette en geen lijn meer gebruikte. De stemhulpen zijn nu aardig bevestigd, dus sinds afgelopen week loopt hij tussen de lange lijnen (ook bitloos) om te leren sturen. Op de longeercirkel gaat het sturen naar links en rechts al goed (in de grote bak niet, kwam ik vanochtend achter), maar rechtuit gaan is een probleem. De komende tijd gaan we dus oefenen op de hoefslag en op de A-C lijn. Daarnaast merkte ik vanochtend voor het eerst heel duidelijk dat hij linksom een stuk vaster zit dan rechtsom. Als ik naar links wil buigen om af te slaan, protesteert hij door stil te gaan staan en soms zelfs achteruit te gaan, terwijl rechtsom geen enkel probleem is. Ook versnelt hij linksom in draf continu om op die manier zijn evenwicht te bewaren, terwijl dat rechtsom niet nodig is.

Hieruit concludeer ik dat het erg belangrijk is om de komende tijd aandacht te besteden aan het rechtrichten, eerst door middel van stelling en buiging en het maken van voltes. Aan de andere kant was het eigenlijk de bedoeling om alleen de 'basis' aan te leren (gas, stuur, rem), hem een paar keer te rijden om deze hulpen te bevestigen en hem daarna de winter weg te zetten.

Nu de vraag: in hoeverre richten jullie je paard(en) recht, voor je erop stapt? Zouden jullie in mijn geval een goed begin maken met rechtrichten voor je erop gaat zitten, of zou je dat bewaren voor volgend jaar?

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:02

Als jij bedoelt dat hij 'zwalkt' bij het lopen van een rechte lijn, bijvoorbeeld op de a-c lijn dan is dat niets om je zorgen over te maken. Het is heel normaal dat jonge paarden nog zwalken omdat ze hun evenwicht gewoon nog niet onder controle hebben

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:23

Hij zwalkt inderdaad en dan zodanig dat ik bij moet sturen, omdat we anders een hele andere kant op gaan :P Is dat iets om ook te trainen onder het zadel, of moet dat vanaf de grond echt voor elkaar zijn voor je erop stapt? En hoe denken jullie over rechtrichten voor je gaat rijden?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:01

Lijkt mij niet meer dan logisch dat hij zwalkt? Doe jij maar eens een beweeglijke zware rugzak om, moet je ook eerst aan wennen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:33

Ik begin altijd wel met rechtrichten voordat ik er op ga. Een paard raakt vaak al uit balans als je er op gaat zitten en als hij dan ook nog scheef is. Ik vind het ook een fijn idee dat het paard al wat sterker en buigzamer is om makkelijkere de ruiter te dragen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:19

Odessa1 schreef:
Lijkt mij niet meer dan logisch dat hij zwalkt? Doe jij maar eens een beweeglijke zware rugzak om, moet je ook eerst aan wennen?

Er zit nog niemand op, het gaat puur om werken aan de hand :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:32

Oh ja, ik zie het. Niet goed gelezen, sorry :o .

Deamen was in het begin ook heel swabberig en slungelig. Wordt nu steeds beter. We zijn nu ongeveer 2 maanden bezig met longeren. Dubbele lijnen willen we volgende week mee beginnen. We wandelen ook veel met hem buiten dus hij loopt veel lange rechte stukken. Zijn wandelingen van ongeveer een half uur.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:37

Jennyxx schreef:
Ik begin altijd wel met rechtrichten voordat ik er op ga. Een paard raakt vaak al uit balans als je er op gaat zitten en als hij dan ook nog scheef is. Ik vind het ook een fijn idee dat het paard al wat sterker en buigzamer is om makkelijkere de ruiter te dragen.

Hoe richt je een paard recht dan? Ik richt mijn paard recht door te trainen en hopelijk is ze over een paar jaar zo goed als recht en in evenwicht.
Paarden raken uit evenwicht als hun evenwicht verstoord wordt door een ruiter die uit balans zit of te veel aan de teugels zit. Als je een paard vanaf de eerste seconde van achter naar voren rijdt in (zodat er een verbinding ontstaat (aanleuning)) zorg je er voor dat je paard op 4 benen blijft lopen en niet uit evenwicht raakt.
Zo blijft het paard taktmatig stappen en een paard dat taktmatig stapt, een fijne aanleuning accepteerd en losgemaakt wordt door losmakende oefeningen, in evenwicht.

Door oefeningen op de grond te doen wordt een paard niet losser omdat je geen aanleuning kan creeren (via de dubbele longe of lange teugel wel overgens). Zonder aanleuning kan je paard nooit fijn door zijn lichaam bewegen.
Oefeningen zoals wijken op de volte kan wel aan de hand maar dat moet je niet te lang doen. Je kunt dit nog beter in het zadel dus het is meer het aanleren van de oefening, vanaf de grond.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:56

Sonja89 schreef:
Hallo allemaal, ook ik ben bezig met het zadelmak maken/inrijden van mijn jonkie en vanochtend liep ik ergens tegenaan, waar ik graag eens jullie mening over zou horen. Lees hier al een hele tijd stiekem mee en er worden vaak goede tips gegeven!

De afgelopen 6 weken heb ik die van mij 2x per week ca. 10 minuutjes gelongeerd (bitloos) om de stemhulpen aan te leren, waarbij ik na verloop van tijd alleen nog een longeercirkel afzette en geen lijn meer gebruikte. De stemhulpen zijn nu aardig bevestigd, dus sinds afgelopen week loopt hij tussen de lange lijnen (ook bitloos) om te leren sturen. Op de longeercirkel gaat het sturen naar links en rechts al goed (in de grote bak niet, kwam ik vanochtend achter), maar rechtuit gaan is een probleem. De komende tijd gaan we dus oefenen op de hoefslag en op de A-C lijn. Daarnaast merkte ik vanochtend voor het eerst heel duidelijk dat hij linksom een stuk vaster zit dan rechtsom. Als ik naar links wil buigen om af te slaan, protesteert hij door stil te gaan staan en soms zelfs achteruit te gaan, terwijl rechtsom geen enkel probleem is. Ook versnelt hij linksom in draf continu om op die manier zijn evenwicht te bewaren, terwijl dat rechtsom niet nodig is.

Hieruit concludeer ik dat het erg belangrijk is om de komende tijd aandacht te besteden aan het rechtrichten, eerst door middel van stelling en buiging en het maken van voltes. Aan de andere kant was het eigenlijk de bedoeling om alleen de 'basis' aan te leren (gas, stuur, rem), hem een paar keer te rijden om deze hulpen te bevestigen en hem daarna de winter weg te zetten.

Nu de vraag: in hoeverre richten jullie je paard(en) recht, voor je erop stapt? Zouden jullie in mijn geval een goed begin maken met rechtrichten voor je erop gaat zitten, of zou je dat bewaren voor volgend jaar?

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen :)

Zie mijn bericht hierboven, ik richt mijn paard niet recht van te voren, dat kan namelijk niet.
Ik leer mijn paard via de longe de stemhulpen aan, stap, draf, galop en vooral halt. En daarnaast wijk ik op de volte waarbij de zweep mijn been is. Zo leert ze een zeer belangrijke losmakende oefening al vanaf de grond zodat ze weet wat te doen in het zadel, of iniedergeval de beweging van de oefening.
Als ik er op zit begin ik bij een jong paard nog eerst met losstappen met lange teugel, bij mijn andere paard wat echt dressuurmatig getraind wordt doe ik niet losstappen aan de lange teugel.
Vanuit dat losstappen pak ik voorzichtig!! (heel belangrijk om de teugels voorzichtig aan te nemen zowel bij groene als beter afgerichte paarden) de teugels op en wordt er een verbinding gecreëerd. Ondertussen ben ik al van de hoefslag af en wijk ik op kleine voltes, beide kanten 1 keer en dan weer rechtuit in een middenstap. Waarom in de middenstap, omdat ik takt wil creëren. In het wijken op de volte moet er iets gas terug genomen worden als het paard de oefening nog niet goed kent, in het begin van de les zit etc etc. Op ten duur kan wijken ook in een basis tempo omdat het paard los genoeg is.
Het is een losmakende oefening dus wij geven het paard de kans los te worden door niet over zijn schreven heen te gaan maar kijken waar het paard tegenaan loopt en dat rustig!! op te lossen.
Door daarna naar een middenstap te gaan stapt het paard ruim en trek je niet terug. Door 'verzameld' te willen stappen daarna trek je het paard onbewust bij elkaar, een jong paard kan niet verzamelen en dat moet je ook niet willen.

Door de verbinding die er ontstaat ga je voelen waar je paard moeite heeft, je past het rijden en de duur van het rijden daar op aan. Wat willen we aan het einde van dit lesuur? Een paard dat losser is dan dat het was toen je er op stapte.
Is je paard linksom stijf dan doe je meer wijkoefeningen aan de linkerkant en voel je ook goed welke wel en niet goed gaan en waar dat aan zal liggen. Daarnaast werk je veel met tempo controle dus niet snel willen stappen maar een middenstap vragen, een normale gang van het paard dus. Niet dribbelen, we willen een paard die de passen afmaakt.

Daarnaast controleer je, je paard af en toe op durchlassigkeid (hulpen die goed doorkomen, een licht paard etc). Door bijvoorbeeld de oefening halthouden in bijvoorbeeld het wijken. Ben je aan het wijken, vraag je paard maar eens in die houding tot halt (dus niet in het moment dat hij overkruist want dan raakt je paard uit evenwicht want zo kunnen ze niet halthouden en maak je een jong paard ook onzeker). Je paard dient gelijk naar halt te gaan als je dat vraagt.
Dit kun je ook meerdere malen op de hoefslag doen.

Voor een jong/groen paard vind ik dit al erg intensief en zoals ik zei zou ik de training echt aanpassen aan je paard. Merk je naar 10 min dat er al veel progressie inzit (in de zin van mijn paard wordt losser) dan zou ik stoppen of nog even van die verbinding genieten en een hoefslag rondje draven en daarna uitstappen.
Als je paard niet snel losser voelt moet je meer gaan voelen dus echt het eerste signaal oppikken dat je paard beter voelt en dan stoppen.
Het op tijd stoppen is een van de belangrijkste dingen, zo hou je een paard gemotiveerd omdat het paard zich na het rijden fijner voelt en niet helemaal afgepeigerd is maar juist een prettig gevoel heeft. Dan zal je paard de volgende keer weer zin hebben om iets met je te ondernemen.

Door te tijd heen neem je de draf mee en doe je hetzelfde in de draf. Je paard dient wel in de stap de oefeningen enigsinds redelijk uit te kunnen voeren zodat het in de draf niet voor problemen komt te staan. In de stap moet het paard als 'los' aanvoelen.
Ohja een kleine kanttekening, op de rechte lijn altijd met stelling rijden (paard los maken in de kaken, nek en hals) dus niet overdreven maar echt stelling (geen buiging), ook in het wijken en op de volte. Je merkt dat je paard daar los komt als het paard gaat kauwen op het bit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:23

xmarliez aparte naam: is een heel verhaal maar ik moet je gelijk geven. :j ;)