Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jennyxx schreef:Ik begin altijd wel met rechtrichten voordat ik er op ga. Een paard raakt vaak al uit balans als je er op gaat zitten en als hij dan ook nog scheef is. Ik vind het ook een fijn idee dat het paard al wat sterker en buigzamer is om makkelijkere de ruiter te dragen.
Sonja89 schreef:Hallo allemaal, ook ik ben bezig met het zadelmak maken/inrijden van mijn jonkie en vanochtend liep ik ergens tegenaan, waar ik graag eens jullie mening over zou horen. Lees hier al een hele tijd stiekem mee en er worden vaak goede tips gegeven!
De afgelopen 6 weken heb ik die van mij 2x per week ca. 10 minuutjes gelongeerd (bitloos) om de stemhulpen aan te leren, waarbij ik na verloop van tijd alleen nog een longeercirkel afzette en geen lijn meer gebruikte. De stemhulpen zijn nu aardig bevestigd, dus sinds afgelopen week loopt hij tussen de lange lijnen (ook bitloos) om te leren sturen. Op de longeercirkel gaat het sturen naar links en rechts al goed (in de grote bak niet, kwam ik vanochtend achter), maar rechtuit gaan is een probleem. De komende tijd gaan we dus oefenen op de hoefslag en op de A-C lijn. Daarnaast merkte ik vanochtend voor het eerst heel duidelijk dat hij linksom een stuk vaster zit dan rechtsom. Als ik naar links wil buigen om af te slaan, protesteert hij door stil te gaan staan en soms zelfs achteruit te gaan, terwijl rechtsom geen enkel probleem is. Ook versnelt hij linksom in draf continu om op die manier zijn evenwicht te bewaren, terwijl dat rechtsom niet nodig is.
Hieruit concludeer ik dat het erg belangrijk is om de komende tijd aandacht te besteden aan het rechtrichten, eerst door middel van stelling en buiging en het maken van voltes. Aan de andere kant was het eigenlijk de bedoeling om alleen de 'basis' aan te leren (gas, stuur, rem), hem een paar keer te rijden om deze hulpen te bevestigen en hem daarna de winter weg te zetten.
Nu de vraag: in hoeverre richten jullie je paard(en) recht, voor je erop stapt? Zouden jullie in mijn geval een goed begin maken met rechtrichten voor je erop gaat zitten, of zou je dat bewaren voor volgend jaar?
Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen