[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:33

Citaat:
Persoonlijk ben ik al zo veel gevallen met en zonder paard, maar nog steeds is er nooit iets van angst gekomen. Hoe werkt dat, vanuit psychologisch standpunt? Dat vind ik weer leuk om te weten. Persoonlijk heb ik daar ingevuld dat ik zo overtuigd ben van mijn eigen kunnen (dit bedoel ik geheel niet arrogant, al vinden velen dat wel) dat ik dat allemaal zie als pech, wat niet tot het normale behoort.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat de gevolgen zijn van de val! Ik ben ook al heel vaak gevallen en ben er daarna altyd weer zonder angst opgeklommen. Totdat ik een half jaar geleden mijn rug brak..
Dus het heeft er denk ik zeker mee te maken hoe erg je je bezeerd door de val!
Laatst bijgewerkt door An1985 op 16-02-10 14:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:45

Marjan1984 schreef:
MarcelDufour schreef:

Dat vind ik nou leuk om te weten. Werkte het voor je, die oefening met die balken?
Merkte je iets er aan dat je beviel?
Dat is vaak het probleem in de ring, dat de natuurlijke reactie van een ruiter/amazone bij het niet zien van de afstand, bijna altijd is om iets terug te gaan in tempo.

Ja ik merkt zeker dat het werkte. Omdat je altijd goed uitkomt voor de hindernis heb ik er alle vertrouwen en ga ik zelf niet twijfelen en dan eventueel wat terug rijden. Hierdoor kon ik goed mijn basistempo houden en hadden we steeds een goede afstand.
Vind het een goede oefening voor het vertrouwen van mij en mijn paard. En je krijgt meer gevoel in de afstanden.

Even een vraagje, kun je dit ook al met een jong paard doen, (jong: 4 jaar worden in juni)
Hij doet enorm zijn best maar stel nu dat het dan eens niet goed komt, zal hij al "behendig" genoeg zijn om dit aan te passen met de volgende balken?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:51

Shanna_W schreef:
Even een vraagje, kun je dit ook al met een jong paard doen, (jong: 4 jaar worden in juni)
Hij doet enorm zijn best maar stel nu dat het dan eens niet goed komt, zal hij al "behendig" genoeg zijn om dit aan te passen met de volgende balken?

Ja, dat kan zeker, maar ook hier geldt dat je paard eerst al het grondwerk redelijk onder de knie moet hebben. Galloperen, terug, vooruit, allemaal dingen die meespelen. Eerst alleen die 4 a 5 balkjes op de grond en er over galloperen. Dan pas doe je het met een sprongetje er achter. Bijna ieder paard zal handig genoeg zijn om, indien je niet goed uit komt bij dat eerste balkje, het te corrigeren op de rest van de balkjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:56

Excuseme:
Ja ik zou het weer willen leren, ten eerste omdat ik me onhandig voel met springen. Ik ben echt een klungel en val er zo af. Ik kan geen steun houden op de beugels en ben zo uit balans. Ik vind dat ik dit moet leren omdat het een belangrijke essentie is in het rijden, het is onderdeel van een onafhankelijke zit.

Urielle: Ik ben geslaagd omdat ze me alsnog een 5,5 gaven voor mijn springen. Ik denk dat ze me gewoon niet wilden laten zakken. Je voelt je echt beroerd hoor voor de ogen van de hele klas. (en dat waren junioren/young riders in de springkaders). En dan de examinatoren waren ook gerenomeerde namen.

Marcel: dank je wel. Ik moet denk ik later gewoon springles gaan nemen en dan heel voorzichtig onder goede begeleiding opbouwen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:00

MarcelDufour schreef:
Shanna_W schreef:

Ja, dat kan zeker, maar ook hier geldt dat je paard eerst al het grondwerk redelijk onder de knie moet hebben. Galloperen, terug, vooruit, allemaal dingen die meespelen. Eerst alleen die 4 a 5 balkjes op de grond en er over galloperen. Dan pas doe je het met een sprongetje er achter. Bijna ieder paard zal handig genoeg zijn om, indien je niet goed uit komt bij dat eerste balkje, het te corrigeren op de rest van de balkjes.

Ik heb gisteren balkjes werk gedaan met drie balken en iedere keer 6meter tussen, dat hij dus iets meer tijd had. Dat ging goed!
Vandaag leg ik ze op drie meter :-)
Het grondwerk is al redelijk onder de knie, zondag liep hij zijn eerste B proef en we werden tweede ;-) Niet zo slecht voor 'n groentje :D
Bedankt voor je snelle reactie, ik ga nu naar stal en ik ga aan het werk :wave:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:02

Excuseme schreef:
Ben je zwanger? Zag ook dat je kind hebt gekregen, dat zijn aspecten die angst een flinke impuls kunnen geven.

Ja, ben zwanger, maar het springen dateert nog van ver voor mijn zwangerschap. Ik denk dat ik al in geen 2,5 jaar een balk heb aangekeken. Ja, vrijspringen en over balkjes stappen, zodra ik aandraaf krijg ik het al Spaans benauwd. En toch heb ik wat paarden staan waarmee ik echt eens een sprongetje wil doen en als ik het van de kant zie, dan wil ik ook! Maar dan zit ik erop en dan durf ik niet meer, bang dat ze een rare sprong maken, of dat ik de controle verlies (zelfs met balkjes draven dus).

Nou moet ik wel zeggen: ik heb me vast voorgenomen om straks voor thuis cavaletti te maken, want ik voel me ook erg gegeneerd omdat ik op een springstal sta, bang dat ik afga als ik raar spring of bang word. Ik voel me fijner en zelfverzekerder (en rij ook beter) als er niemand kijkt. Het is dan gemakkelijker om een beetje nuffig te zeggen dat ik een dressuurmuts ben of plagerig te zeggen dat ik een grote schijtebroek ben, dan eerlijk te zeggen dat ik wel graag zou willen maar gewoon bijna een springfobie heb ontwikkeld door een mislukt sprongetje over 20 cm :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:04

Suzanne F. schreef:
Ik vind dat ik dit moet leren omdat het een belangrijke essentie is in het rijden, het is onderdeel van een onafhankelijke zit.

Inderdaad, je gaat gewoon steviger en makkelijker zitten als je regelmatig springt. En voor de paarden is het ook goed en leuk.

Fijn dat ze je er wel door hebben geloodst!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:07

Ik heb mijn paard nu al een aantal jaar, ben er wel even tussenuit geweest. Ik start nu L en heb voorheen M gesprongen. Echter, het lijkt wel of mijn paard ineens schrikt van de hoogte dan, wat vast en zeker ook een gedeelte door mij kan komen. Ze komt ineens heel erg terug en dat terwijl ze de hoogte echt gemakkelijk haalt. Ze is 12 jaar, dus jong zal het ook niet wezen..

Hoe kan dit en hoe kan ik dit verhelpen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:08

Shanna_W schreef:
Ik heb gisteren balkjes werk gedaan met drie balken en iedere keer 6meter tussen, dat hij dus iets meer tijd had. Dat ging goed!
Vandaag leg ik ze op drie meter :-)
Het grondwerk is al redelijk onder de knie, zondag liep hij zijn eerste B proef en we werden tweede ;-) Niet zo slecht voor 'n groentje :D
Bedankt voor je snelle reactie, ik ga nu naar stal en ik ga aan het werk :wave:

Laat me weten wanneer je het gedaan hebt hoe dat ging. Dat helpt ook anderen die het lezen.
En ik vind het leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:08

Leuk topic! Mijn probleem met springen is dat ik ook de afstanden niet goed zie en dat ik mij afvraag of dit wel te trainen is in mijn geval. Bij mij is de angst er ook in geslopen en ik had een moord (spreekwoordelijk dan he) gedaan voor een instructeur die mij het vertrouwen terug had kunnen geven. Voor de toekomst wil ik dat eigenlijk ook wel weer, maar dan wel iemand die zo goed weet waar het over gaat dat ik er blind op kan vertrouwen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:09

Franciska15 schreef:
Ik heb mijn paard nu al een aantal jaar, ben er wel even tussenuit geweest. Ik start nu L en heb voorheen M gesprongen. Echter, het lijkt wel of mijn paard ineens schrikt van de hoogte dan, wat vast en zeker ook een gedeelte door mij kan komen. Ze komt ineens heel erg terug en dat terwijl ze de hoogte echt gemakkelijk haalt. Ze is 12 jaar, dus jong zal het ook niet wezen..

En rij je je paard wel steeds naar de goeie afstand toe?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:10

Zeer leuk topic dit!

Iets waar je echt wat aan hebt. :))

Ik vraag me alleen af , of het echt zo is dat een paard profijt heeft indien men gestructureerd aan spring wedstrijden deel neemt?
Dus laten we zeggen 2 x in de maand.

Ik zelf kom nu door werk , kind etc er af en toe niet aan toe om echt elke maand wel een parcours op te zoeken, en ondervind persoonlijk dat ik zelf en paard dan altijd weer even in het ritme moeten komen.

Zijn daar nog tips voor? of is dit puur iets wat tussen "mijn " oren zit? :D

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:15

MarcelDufour schreef:
Franciska15 schreef:

En rij je je paard wel steeds naar de goeie afstand toe?

Steeds zal ik niet zeggen, maar vaak wel..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:17

Urielle schreef:
Fijn dat ze je er wel door hebben geloodst!

Ja had wel heel zuur geweest. Voor al het andere hoge cijfers en dan zakken op 1 onvoldoende voor springen.
Daarbij is dat toch niet iets wat ik tijdens een herexamen ineens heel veel beter gedaan zou hebben. Daar gaat veel langer inzitten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:17

Wat een goed topic heb al veel terug gelezen en zie goed etips voorbij komen.

Super TS dat je hier je tips geeft. :Y)

Zelf schijt ik 7 kleuren als ik over een hindernis hoger dan 80 cm moet springen, voorheen kon het me niet hoog genoeg zijn. :o

Ook ik ben ouder, wordt me bewust van de gevaren en ja een paard wat maar met 1 oog ziet *dat zit bij mij tussen de oren, hij doet het echt super* werkt dan niet erg bevorderlijk.

Ik heb sinds 2 maand het springen weer opgepakt en heb gemerkt dat ik moet leren te blijven galopperen in de wendingen en 1 voorwaarts tempo moet leren beheersen.
En mijn paard vertrouwen dat hij het kan ik wil te graag net dat laatste pasje regelen............ :o
Heb 2 weken intensief lesweek gehad en merk dat het weer redelijk goed gaat, maar zodra er hoog wordt gebouwd ga ik "prutsen". Dat knopje moet ik in mijn kop nog om zetten en dan ben ik van plan om ook weer te gaan starten, maar puur voor de lol. :Y)

Scum

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:38

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic reacties verwijderd. Het is niet de bedoeling om hier een HK topic van te maken, dus bij deze het verzoek om on-topic te blijven hier :)

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:42

hooi!
ik rijd op een pony die na de sprong altijd door mijn been heen valt. ik oeven altijd voor het springen, dan doet hij het perfect, altijd om me been heen, ga ik springen is dat verdwenen, weet iemand oeveningen om dit te oevenen na de sprong?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:45

MarcelDufour schreef:
fienaaa schreef:
Kan je er dan ook een clinic bij de Beemsteruiters aan vast plakken (genoeg interesse)! Haha.... Alsof we alle tijd van de wereld hebben...
Ik heb nog een vraagje; Het gebeurt zelden, maar zo af en toe lig ik in het zand... (nog nooit hard gevallen, ik geef altijd koprollen weg, of zit bovenop de oxer...) afijn, als ik er dan eens naast zit ben ik wel een aantal weken bezig om weer mijn vertrouwen terug te winnen (in de zin; ik durf weer 'wat hoger')
Kan ik dit niet sneller doen? ik klim er altijd direct weer op...
Ik heb geen idee of je deze vraag kan beantwoorden, maar zou graag willen weten hoe jij daar mee omgaat, of je hier überhaupt last van gehad hebt...

Ja, ook in het westen ga ik het organiseren tezijnertijd.
Ach, ik lig er nog steeds regelmatig af. Je moet je daar helemaal niet druk om maken. Al die buitelingen die ik gemaakt heb, hebben me nog nooit een blessure opgeleverd. Als we lopen, schaatsen of fietsen vallen we vroeg of laat ook allemaal een keer om.
Gewoon lachen, en bedenken dat het niks is. Het wordt kwalijker als het door het stoppen van je paard komt.
Dan is er wel iets wat opgelost moet worden.

Tsjah... Helaas makkelijker gezegd dan gedaan :o Maar ik moet me er maar eens overheen zetten; Vanavond lekker naar de spingles ! (Joehoe !) Heb les van John Maarsse, Als dat je iets zegt, hij bouwt meestal(in ieder geval dit en vorig jaar) parcours op Jumping Amsterdam :)

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:49

Voor de mensen met angst hier wat mentale tips.

1. Vraag je op de eerste plaats af, van wie moet ik eigenlijk springen? Het antwoord zal in 9 van de 10 gevallen jezelf zijn. Een innerlijke norm die zegt dat paardrijden misschien niet compleet is als je niet springt. Ik weet dat ik op een 100 meter hoge brug met een elastiek om mijn benen mooi blijf staan, ook al laten anderen zich vallen. Ik kan met dat idee prima leven. Dus tip 1 is om te evalueren of de strene norm voor jezelf nodig en handig is.

2. Als je toch wilt springen werk aan je grondhouding als persoon en probeer daarin wat te veranderen. Het volgende model kan je daarin helpen:
Afbeelding

In de binnenste cirkel gaat het om dingen die je onder controle hebt en waarin je kunt sturen en succesvol zijn. De buitenste cirkel zitten zaken die die kenmerken niet hebben, bijvoorbeeld de wereldvrede of milieu. Onderzoek leert dat succesvolle mensen de middelste cirkel van lieverlee vergroten ten koste van de buitenste. Dus misschien ook wel springangst kennen of hebben gehad, maar deze naar binnen hebben gehaald. Dit heeft te maken met pro-actief zijn( ik kan dit en ben zelf bekwaam) versus reactief (ik kan dit niet en het ligt aan zaken die ik niet kan controleren.) Je ziet ook aan de teksten van schoentje en marcel dat die waarschijnlijk proactief denken en doen. Ik hoef doorgaans maar even met mensen te praten en kan ze inschalen. Suzanne, ik pik jou er even uit, maar het geldt bijna voor iedereen die in dit topic met angst de zaken beschrijft. Suzanne schreef:

Ik ben ook iemand met angst voor springen, ook omdat ik daar (denk ik) geen talent voor heb. Ik raak snel uit balans, achter op de sprong en ik kan te weinig steun op mijn beugels houden. Daarbij zie ik slecht afstanden en is het dus voor mij echt een sprong in het diepe als ik moet gaan springen.

Kijk eens even hoe vermijdend, reactief en buitenste cirkelachtig de tekst is. Veel negatieve bewoordingen, dingen die niet kunnen, geen talent etc. Dit heeft direct impact op de effectiviteit.

Een bereikend, pro actief iemand schrijft of zegt: in het springen kan ik nog beter worden. Balans is voor een deel aanwezig en moet nog werken aan steumn op de beugels. Als ik toch aan de gang ga probeer ik afstanden ook nog beter te leren zien en wordt springen wel weer leuk.

Als jullie het van jezelf herkennen geldt het volgende ook. Een succes schrijf of schreef je vaak toe aan toeval, het goede paard, omgeving, niet zo hoog parcours, etc, terwijl je falen meteen aan jezelf wijt. Pro-actieve mensen doen het vaak andersom (en worden daardoor soms als arrogant betiteld)

Door zo tegen jezelf te praten haal je de angst van buiten naar binnen.

Tot zover, laat maar even weten of dit soort bijdargen je helpen, dan schud ik er nog wel een paar uit mijn mouw.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:00

Excuseme: Heeft het ook niet te maken met zelfkennis? Ik weet zelf waar ik wel en niet goed in ben.
Je zal mij niet zo horen praten over mijn dressuurcapaciteiten en vaardigheden in de scholing. Omdat ik weet dat ik die wel heb. Ik heb mijn mindere kanten benoemd omdat ik deze erken.
Ik geef toe dat ik onzeker ben in het springen maar dat komt ook doordat ik voel dat daar mijn talenten niet liggen. Ik wil ze wel verbeteren mocht ik daar ooit weer voor in de gelegenheid zijn.
Ik ben wel zelfverzekerd en dus pro-actief als ik over mijn dressuurkant/jureerkant/instructeurskant praat.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:02

Super topic dit! :D Zou zelf ook graag mee willen doen aan een clinic als die er komt. :D

@ Marcel: ik heb nu een (bijna) 4-jarige Solitair, waarmee ik (wanneer we er allebei aan toe zijn) springwedstrijden wil gaan rijden. :) Hoe kan ik haar het beste inleiden met springen? Ik ben tot nu toe 1 x in de maand met haar een sprongetje aan het maken van max 40 cm. De laatste tijd helemaal niet, omdat onze buitenbak niet te rijden is. ;) Maar kan ik haar beter eerst aan steiltjes laten wennen en een beetje de hoogte in, dus tot 80 cm en daarna pas aan (lage) oxers etc laten wennen? Of eerst het lage werk met oxers etc erin verwerken? :) En moet ik elke x voor het springen eerst met drafbalken beginnen?
Ze kan trouwens niet alleen in de wei staan, want dan springt ze eruit (+- 1.10 m) naar haar vriendinnetje, dus springen kan ze zeker. Maar is dit een goed teken dat ze het uit zichzelf doet? Natuurlijk moet ze eigenlijk gewoon in de wei blijven. ;) Vandaar dat ze tegenwoordig nooit alleen in de wei staat. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:21

nelis schreef:
Zeer leuk topic dit!

Iets waar je echt wat aan hebt. :))

Ik vraag me alleen af , of het echt zo is dat een paard profijt heeft indien men gestructureerd aan spring wedstrijden deel neemt?
Dus laten we zeggen 2 x in de maand.

Ik zelf kom nu door werk , kind etc er af en toe niet aan toe om echt elke maand wel een parcours op te zoeken, en ondervind persoonlijk dat ik zelf en paard dan altijd weer even in het ritme moeten komen.

Zijn daar nog tips voor? of is dit puur iets wat tussen "mijn " oren zit? :D

Ja, dat scheelt echt heel veel. Ze zeggen oefening baart kunst, en dat gaat ook zeker in dit geval op.
2x per maand op concours is voor je ritme beter dan 1x. Maar, je kunt natuurlijk ook, als je de tijd niet hebt om naar een concours te gaan, thuis wat hindernissen neerzetten, op zo'n manier dat ze van twee kanten te springen zijn, en dan bouw je er bijv 5. Voor je ritme is dat net zo goed, want dan spring je op die manier ook een parcourtje van 10 hindernissen.

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:25

even een andere vraag, ben je eigenlijk een bekende ruiter?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:26

Franciska15 schreef:

Normaal gesproken zou ik zeggen dat dat komt omdat je te vaak een grote afstand hebt gereden, maar daar je aangaf dat je het meest van de tijd goed zit, zou ik zou ik het zo niet weten. Heb je de mogelijkheid een filmpje te plaatsen? Dat zou me helpen om te zien wat specifiek in jouw geval het probleem kan zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:30

Roxy_K schreef:
hooi!
ik rijd op een pony die na de sprong altijd door mijn been heen valt. ik oeven altijd voor het springen, dan doet hij het perfect, altijd om me been heen, ga ik springen is dat verdwenen, weet iemand oeveningen om dit te oevenen na de sprong?

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat je bedoelt met door je been heen vallen. leg dat eens uit.
Roxy_K schreef:
even een andere vraag, ben je eigenlijk een bekende ruiter?

Dat is voor mij heel moeilijk te beantwoorden. Bij mij thuis ben ik heel bekend, maar hoe dat voor anderen is...geen idee.
Dat is dan ook een vraag die iedereen kan beantwoorden, behalve ik zelf. :D
Laatst bijgewerkt door Springert op 16-02-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt