[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:46

veel succes Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:17

Vicky_88 schreef:
als je je paard in een (lichte) oprichting laat lopen krijg je die kap op de manenkam

Dat is niet geheel compleet.
en paard met een zwanenhals in de oprichting laten lopen is vragen om nog meer problemen.
En wat is oprichting?
Een correcte oprichting komt vanuit het paard zelf door een goede manier van gereden worden.
(van achter naar voren en wanneer de spieren sterk genoeg zijn)
Wanneer je een oprichting afdwingt als het paard er niet aan toe is, zal je de verkeerde spiergroep trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:53

Vind het ook belangrijk, dat (iig in mijn geval) m'n paard eerst laag en rond gaat lopen. Dus over de rug.
Vandaaruit ga ik meer (schijn)overgangen rijden, en uiteindelijk zal die achterhand er meer onderkomen. Dan komt die oprichting idd wat makkelijker Ja

Ben het met je eens superwoman Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:34

[gast1122] schreef:
Vind het ook belangrijk, dat (iig in mijn geval) m'n paard eerst laag en rond gaat lopen. Dus over de rug.
Vandaaruit ga ik meer (schijn)overgangen rijden, en uiteindelijk zal die achterhand er meer onderkomen. Dan komt die oprichting idd wat makkelijker Ja

Ben het met je eens superwoman Ja

Doe ik ook altijd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:36

Hebben jullie dan een tip voor mij?

Mijn pony loopt namelijk hoog in oprichting terwijl hij echt gewoon rond en laag moet lopen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:26

Teugels gewoon lang, licht contact. Probeer hem eerst voorwaarts/neerwaarts te laten lopen. Beetje een idee van halsstrekken. Probeer hem daar wat ronder te vragen.
Beste kun je hier gelijk mee beginnen als je gaat instappen. Probeer vandaaruit op te bouwen naar draf en galop. Ook in je overgangen en figuren Ja
Anders is ook een optie om hem aan een Pessoatuig te zetten of longeren met bijzet Lachen
Óf slof .. Maar dan moet je die wél goed gebruiken. Vraag anders je lesgeefster eens om hulp ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:49

Somebitch schreef:
Hebben jullie dan een tip voor mij?

Mijn pony loopt namelijk hoog in oprichting terwijl hij echt gewoon rond en laag moet lopen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik ben ff zo vrij geweest om in je profiel te kijken.
Helaas loopt die van jou niet correct aan de teugel.
Je gebruikt je armen als menselijke bijzetteugel en je paardje probeerd zich daaruit
te trekken/duwen én drukt daardoor ook z'n rug weg.

tip:
zet je handen op de juiste plaats en ga mee met de beweging.
Het is niet erg dat ie met z'n neus in de lucht loopt, want dat is beter dan een valse knik.
Dan met instructie werken. Zij/hij kan je dan vertellen wanneer je het goed doet of niet goed.
Het is een gevoel, maar dat gevoel moet je leen herkennen en gaat niet zonder begeleiding

Verder is het werken vanuit/met het halstrekken ook een goede tip.

Tis wel een mooi paardje trouwens.
Veel lessen, dan kun je ver komen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:02

Die foto's zijn al oud Lachen Rijd ondertussen al met mijn handen hoger etc. Maar ik weet wel hoe ik hem aan de teugel moet rijden (heb ook instrucite) maar het probleem is dat hij niet dieper wil gaan, hij loopt namelijk te hoog Knipoog
Maar dieper wil hij niet, zal hij wel moeilijk vinden Scheve mond

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:08

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:17

Somebitch schreef:
Hier een filmpje dit was van 10 september
http://img532.imageshack.us/my.php?image=mvi2709wg7.flv

Maar dan kan je wel zien hoe hij ik bedoel dat hij loopt met zijn hoofd Lachen

Ik kan het niet goed zien. Wanneer je uit de schaduw komt, stopt het filmpje Knipoog

Maar goed, als hij niet lager wilt, dus niet je hand wil volgen, loopt hij niet correct aan de teugel.
Met een goede intructie kan een slofje wel helpen om ff (en dan bedoel ik ook ff )over het punt te komen dat hij wat tegen werkt.
In mijn ervaring loopt het paard vaak prettiger lang en laag en als ze begrijpen dat dat de bedoeling is,
willen ze daarna gráág lang en laag lopen. Maar ik heb al wel de ervaring met het vragen van lang en laag
dus weet niet of het in jouw geval zal helpen.
iig wel altijd onder begeleiding "iets nieuws" proberen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:19

Dus jij zou zeggen de slof?

Als ik hem longeer met slof dan doet hij het wel... :/ Maar onder het zadel niet (ja heel afentoe komt hij dan en dan gaat hij gelijk weer omhoog en dan ben ik weer een half uur bezig komt hij weer eindelijk op zijn plek)

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:15

mijn instructeur zegt altijd buitenteugel druk op houden en met binnenhand kneepjes geven alsof je deeg aan het kneden bent. Maar dan lukt het nog niet (vindt deeg kneden toch een stuk makkelijker Tong uitsteken ) dan komt hij naast me staan pakt teugels beet en geeft een paar kneepjes en beest gaat aan de teugel Verward ik krijg het maar niet voor elkaar.
tips...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:34

Geen kneepjes geven? Lijkt me een goede om mee te beginnen. Lachen

Als jij met je binnenbeen het binnenachterbeen activeert, en je onderhoudt met je andere been het tempo, en je houdt contact met je buitenteugel (en daar mag je evt. een klein kneepje geven) en je binnenhand houdt alleen contact, doet verder niks, dan komt ie gewoon aan de teugel. Lachen

Maar je moet beginnen bij de achterkant. Eigenlijk komt je paard op je kuitdruk naar beneden, niet door wat je met je handen doet.
Mss andere instructeur zoeken Clown

Ik vind persoonlijk die kneepjes dikke onzin. Die heb je helemaal niet nodig.
Daar krijg je wel een "knik" mee, maar je paard geeft dan niet na Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:41

Somebitch schreef:
Dus jij zou zeggen de slof?

Als ik hem longeer met slof dan doet hij het wel... :/ Maar onder het zadel niet (ja heel afentoe komt hij dan en dan gaat hij gelijk weer omhoog en dan ben ik weer een half uur bezig komt hij weer eindelijk op zijn plek)

nou, het is een manier
en dan de slof echt als hulpmiddel, dus niet een 10 min lang achter elkaar gebruiken.
De slof zo veel mogelijk los laten hangen. je moet het ook leren voelen en een slof kan jou ff dat gevoel geven en dan weet je welk gevoel je moet zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:45

natasja1991 schreef:
mijn instructeur zegt altijd buitenteugel druk op houden en met binnenhand kneepjes geven alsof je deeg aan het kneden bent. Maar dan lukt het nog niet (vindt deeg kneden toch een stuk makkelijker Tong uitsteken ) dan komt hij naast me staan pakt teugels beet en geeft een paar kneepjes en beest gaat aan de teugel Verward ik krijg het maar niet voor elkaar.
tips...??

Kneden als deeg is niet de manier. Das meer op goed geluk en als ik het maar vaak genoeg doe zal ik vanzelf wel eens het juiste moment te pakken hebben. en dan met wat extra duk zal je idd een knik krijgen. (dat wil je niet)

Yamcha: je bedoeld buiten teugel contact houden en binnenteugel soms en kneepje Knipoog
Verder ben ik het met haar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:53

Dat bedoel ik idd... Knipoog
Klein kneepje dan hè. Subtiel, alsof je een kuikentje iets steviger vashoudt. Kuikentjes moet je nl. heel lief voor zijn Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:56

Yamcha schreef:
Dat bedoel ik idd... Knipoog
Klein kneepje dan hè. Subtiel, alsof je een kuikentje iets steviger vashoudt. Kuikentjes moet je nl. heel lief voor zijn Ja

idd.

Met deeg ben ik niet zo subtiel.....huh, wanneer deeg voor het laatst in mijn handen gehad? ROFL Huilen van het lachen

maar kneepjes zijn ook enkel een minimale beweging met de vingers en niet de gehele pols wat je helaas nog wel een ziet.

Denk aan prikkeldaad vasthouden Clown Huilen van het lachen Daar wil je ook niet in knijpen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:02

Haha!
Ik 4 jaar geleden ofzo... brood bakken. Maar op deeg moet je RAMMEN gewoon... Huilen van het lachen
Echt hard... KNAL BATS BOEM RUK Huilen van het lachen
Brood bakken is cool Huilen van het lachen

Denk dat een paard het niet grappig vindt als je m in zijn mond ramt....
Prikkeldraad is idd een goeie... daar zouden ze teugels van moeten maken, trekt er niemand meer in de mond van zijn paard...
En grote knepen geven leer je dan HEEL rap af Huilen van het lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:39

Somebitch schreef:
Maar ik weet wel hoe ik hem aan de teugel moet rijden (heb ook instrucite) maar het probleem is dat hij niet dieper wil gaan, hij loopt namelijk te hoog Knipoog
Maar dieper wil hij niet, zal hij wel moeilijk vinden Scheve mond

Aan de teugel rijden kan ik ook wel, maar nu moet je paard nagevelijk worden, achterhand gaan gebruiken en durven te zakken, laat het los, alleen licht contact. Dan ga je van je binnenbeen naar je buitenhand rijden, binnenteugel moet dus soort van los komen en paard moet netjes met buiging de bochten door. Hierbij zal hij een kant van zijn lichaam strekken en de andere kan voorzichtig zijn buikspieren leren gebruiken, wissel het dus af, 8 tjes, strikjes met rechte stukken erin, voltes, slangevoltes. Het zou ook goed kunnen helpen heb schouderbinnenwaarts aan de hand te laten lopen op de volte, zo moet hij nog wat meer ondertreden/bekken kantelen. Overkruizen, en uitstappen, maar ook biging aannemen. Hij wordt er dus sterker, leniger en handiger van. Als je paard zijn lichaam gaan gebruiken zal hij vanzelf al makkelijker gaan nageven en kan hij beter voorwaarts neerwaarts gaan, diep en rond zou ik niet doen omdat je paard zich achter al vast zet en de achterhand daar niet losser van wordt. Als je paar voorwaarts neerwaarts wil en makkelijk bochtjes kan maken met zijn lijf kun en tempowisselingen gaan toevoegen/opvoeren, en natuurlijk overgangen.

Verder zie ik op die ene seconde filmpje iemand die naar voren leunt, en een bolle rugt heeft. Vergeet niet, als jij niet in evenwicht zit kan je paard moeilijk in evenwicht lopen. Ik zou ook zeker met de houding en juist inwerken van de hulpen aan de slag gaan.

Waar het ook aan kan liggen is je zadel, knelt deze voor kan je paard die spier niet langmaken/strekken en zal hij ook niet naar beneden willen. Ook zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat je paard achter (en misschien nog wel ergens anders) vast zit/blokades heeft. Dan is het gebruiken daarvan erg moeilijk en zeker niet aantrekkelijk. Ik denk dat je paardje daarom nu ook maar in de krul loopt, zo geeft hij jou je zin, maar hoeft zelf niet te werken. Ook zou je de andere medische dingen moeten uitsluiten, tanden, rug, slecht passend tuig, etc.

Kortom:
Eerst je houding verbeteren
Werken aan de hand/onder zadel aan buiging zodat spieren worden opgerekt en je paard de achterhand beter leert gebruiken en dus voorwaarts neerwaarts kan gaan
Dan rustig meer gewicht naar achteren en meer oprichting.
succes

je kan me altijd pben.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:19

Bedankt voor de tips Haha!
Het zadel is het niet Scheve mond
Maar ik heb vandaag weer gereden en op het einde ging het echt heel goed, hij liep gewoon een paar rondjes echt goed met zijn hoofd / halshouding dus niet meer zo hoog.

Toen ben ik maar gestopt omdat hij het goed deed Lachen Het voelde echt heel lekker aan terwijl ik ook niet met kneepjes oid bezig was Haha!

edit: ik ben inderdaad ook bezig met mijn houding en dat gaat al stukken beter Lachen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:23

met die oprichting bedoelde ik lichte oprichting, dus voorwaarts paard volgt de hand, rijd hem (of haar) van achter naar voren, onder je uit rijden. en stelt het paard net iets hoger in. dat bedoelde ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:25

het idee achter kneepjes is denk ik dat je de kauwbeweging nabootst, je wilt immers dat je paard gaat kauwen/knabbelen. als een paard kauwt, beweegt het bit niet aan een kant, daarnaast kun je met kneepjes (en houding/zit en overige hulpen) het paard helpen een kant los te laten waar hij vasthoudt dus.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:27

lailapri schreef:
het idee achter kneepjes is denk ik dat je de kauwbeweging nabootst, je wilt immers dat je paard gaat kauwen/knabbelen. als een paard kauwt, beweegt het bit niet aan een kant, daarnaast kun je met kneepjes (en houding/zit en overige hulpen) het paard helpen een kant los te laten waar hij vasthoudt dus.

misschien...
Toch kan ik me er weinig van voorstellen. Wanneer je blijft kneden geef je imo te vaak onspanning of te weinig.
En ook met de aanleuning- de druk is niet constant, dus zal het hoofd van je paard ook niet constant/stil zijn.
Lijkt mij als paard heel vervelend en imo onduidelijk.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 14:05

ik bedoel niet tijdens het rijden, maar met halthouden lukt het mijn instructeur wel en mij niet.
tijdens het rijden heb ik genoeg binnenbeen(achter de singel) erbij om het binnenachterbeen van het paard actief te houden en de buitenbeen om tempo te bepalen. ik vindt de lengte van de teugels moeilijk, of ik heb ze te kort, of weer te lang dat ik er geen druk op kan krijgen.

binnenkort dan maar even een privélesje Tong uitsteken

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:44

superwoman schreef:
lailapri schreef:

misschien...
Toch kan ik me er weinig van voorstellen. Wanneer je blijft kneden geef je imo te vaak onspanning of te weinig.
En ook met de aanleuning- de druk is niet constant, dus zal het hoofd van je paard ook niet constant/stil zijn.
Lijkt mij als paard heel vervelend en imo onduidelijk.

los is los toch? dan blijf je niet kneden, je ziet maar al te vaak dat als een paard vastpakt de ruiter ook vast pakt.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat paarden vaak hun kaak vastzetten en deze laten ze makkelijker los als ze kauwen/knabbelen (niet altijd). Je vraagt ze dus als ze vastpakken om te ontspannen, en dit hoeft bij een paard dat goed zijn lichaam gebruikt en aan de hulpen is maar heel minimaal gevraagt worden, net even van hallo, laat maar los. Eerder zou je een paard ook niet aan de teugel moeten willen laten lopen, eerst de achterhand actief en goed aan de hulpen. Zo niet lukt het niet op zachte hulpen en wordt het vaak anders opgelost. Zowiezo vind ik eerst aan de teugel en hopen dat de rest komt een beetje een bijzondere methode.