Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sjuimpje schreef:Wanneer is het dan wel stretchen? Hoe extreem LDR moet het dan zijn om daarmee te helpen?van stretchen is hier geen sprake.
Aqua8horse schreef:Volgens mij heeft elke vorm van stretching ( via LDR) mogelijk te maken met een (nog) niet goed genoeg ontwikkelde rijtechniek van de ruiter maar niet met beperkingen van het paard.
ART_UMA schreef:Sjuimpje schreef:Wanneer is het dan wel stretchen? Hoe extreem LDR moet het dan zijn om daarmee te helpen?van stretchen is hier geen sprake.
Trouwens waarom is dat strechen eigenlijk in beweging? Ik denk dat bij mensen als er opgerekt en gestreched wordt dat eigenlijk altijd in stilstand is. Ik meen me te herinneren dat statische stretchen veel effectiever is als dynamisch stretchen.
sherwood schreef:Aqua8horse schreef:Volgens mij heeft elke vorm van stretching ( via LDR) mogelijk te maken met een (nog) niet goed genoeg ontwikkelde rijtechniek van de ruiter maar niet met beperkingen van het paard.
Tuurlijk anky kan ook nog niet zo goed rijden als jij... als je haar nou eens les zou geven zou je wellicht de zelfde resultaten gaan behalen als jij, 2 keer oplympisch kampioen ofzo, zou leuk zijn.
sherwood schreef:ha ha, moet ik nou de conclusie trekken dat LDR = raar lopen???heb je die voetballers wel eens raar zien lopen zo vlak voordat ze een wedstrijd in gaan? Ik zie dat als precies het zelfde. Lopen en stretchen.
Fleurtje100 schreef:Tja, je kunt natuurlijk best naast je paard gaan staan en iets lekkers zo voor zijn neus houden dat hij inbuigt zoals jij dat wil. Op de foto's zie je Angela v/d Berg trouwens ook in stilstand strechten met Mix. Echt word naar mijn mening pas optimaal gestrecht als het achterbeen ver onderkomt. Dan pas word de rug gebruikt en krijg je een "ronde boog" door heel het lichaam. In bit heeft ooit een wit paard gestaan, daarop waren met kleurtjes alle spieren ed. getekent. Daar zag je duidelijk een ketting van spieren lopen van oor naar staart. En met dat beeld erbij was het heel logisch dat een paard van achteren naar voren kan strechten zo. Met vw-nw gebeurt dit maar met LDR nog meer. Daardoor krijg je nog meer losheid door het hele lijf. Het is wel lastig uitleggen hier trouwens zonder paard, zweep en pen+papier.
Woestein schreef:En ach voor degene die hun brood verdienen met de paardensport is het toch enkeld maar fijn dat er mensen zijn die problemen krijgen met hun paard????

gerdy schreef:ik vind het echt onzin hoor, die mensen rijden toch niet voor niks zo hoog dus dan zullen ze ook echt wel weten wat ze aan het doen zijn. en ik vind de paarden er wel blij uit zien, de meeste paarden hebben hun oortjes naar voren of lekker ontspannen en ze hebben een schuimmondje. en dat trekken valt ook echt wel mee hoor deze mensen trekken echt de mond van hun paard niet kapot die weten echt wel wat ze aan het doen zijn. en er zijn zoveel manieren en op elk 'systeem' is wel wat aan te merken, en als dit systeem past bij deze paarden en zij daar heel los van worden, dan moeten ze vooral zo doorgaan.
elke keer die opmerkingen over anky der 'systeem' ze is niet voor niks 2x olympisch kampioen dat doe jij der niet na.
Mireille1970 schreef:ART UMA ik wil je vraag graag beantwoorden:
De "onbalans" die jullie denken te herkennen is mijns inziens komend van het spectaculaire. Het electrisch van de grond willen maken, immers grenzen worden verlegd en een in balans rustige piaffe (trainingspiaffe) is vaak wat traag. Het expressionele dat nu bereikt wordt neemt met zich mee dat het niet altijd foutloos kan zijn.
Je kent dat zelf ook. Je kan op safe gaan, of willen gaan voor een 10 maar dan met een mogelijke fout.
Mireille1970 schreef:Eens, vroegahh ... is niet altijd beter, maar dat wil niet zeggen dat het niet nog beter zou moeten. 20 jaar geleden was er in nederland eigenlijk alleen Amon, nu is er een veel bredere top. over weer 20 jaar weten we hoe het Anky tijdperk de geschiedenis in gaat.Er zijn immers ook heel veel klassiek gereden paarden die niet volgens jullie normen piafferen dus dat kan je niet aan een rijtechniek wegcijferen.
Geloof me, de video met klassieke voorbeelden, is té grappig. Je kunt je nu al niet meer voorstellen dat mensen dat vroeger mooi vonden. De een nog meer met de kop in de lucht dan de ander, tegen de hand, tegen het been, niet piafferen, traag, ongelijk... en het werd allemaal wereldbekerwinnaar.