Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:27

Ja maar vind maar eens echt een goede instructie. Want vind niet elke instructeur dat ie 'goed les kan geven'.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:30

Ik denk dat zo'n enorme stretching voor geen enkel paard goed is. Als ik me iets dergelijks voorstel bij mezelf, voel ik me eerder beroerd dan happy!

Volgens mij heeft elke vorm van stretching ( via LDR) mogelijk te maken met een (nog) niet goed genoeg ontwikkelde rijtechniek van de ruiter maar niet met beperkingen van het paard. Een wisselwerking tussen beide lijkt mij zeker wel een mogelijkheid.

Maar wie kan mij antwoord geven waarom een piaffe bij de LDR getrainde paarden geen tact laat zien tussen de voor- en achterbenen. En zelfs haperingen zijn tussen de voorbenen onderling en de achterbenen onderling.

Je krijgt met LDR dan wel meer ontspanning in je paard, maar kennelijk niet voldoende balans? Kan iemand dit vanuit de LDR visie mogelijk verklaren?

Wanneer een paard in balans is kan je werken van ontspanning naar inspanning. Met LDR, heb ik begrepen, moet je eerst nog aan een stukje meer ontspanning werken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:31

Sjuimpje schreef:
van stretchen is hier geen sprake.
Wanneer is het dan wel stretchen? Hoe extreem LDR moet het dan zijn om daarmee te helpen?

Trouwens waarom is dat strechen eigenlijk in beweging? Ik denk dat bij mensen als er opgerekt en gestreched wordt dat eigenlijk altijd in stilstand is. Ik meen me te herinneren dat statische stretchen veel effectiever is als dynamisch stretchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:32

Laat dat elke instructeur maar vinden
Als je merkt dat er teveel gezeverd word over de voorkant, geen aandacht op het aan het been zijn, rechtrichten, takt, ed. Doei, doei

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:36

Mireille1970 Ik denk ook dat voor alleen goed kan zijn als achter goed is. Omgekeerd lijkt mij onmogelijk.
Ik denk wel dat als achter goed is, voor nog zou kunnen ontwikkelen, dus niet per definitie ook goed is. Achter goed is dus in mijn ogen een voorwaarde voor het ideale plaatje.

@Miss-Blimm Ik denk dat het vinden van goede instructie ook niet eenvoudig is. Maar ze zijn er wel, je moet alleen goed zoeken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:38

Ik vind je vraag erg goed ART_UMA, ben benieuwd wat het antwoord hierop zou kunnen zijn?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:44

Aqua8horse schreef:
Volgens mij heeft elke vorm van stretching ( via LDR) mogelijk te maken met een (nog) niet goed genoeg ontwikkelde rijtechniek van de ruiter maar niet met beperkingen van het paard.

Tuurlijk anky kan ook nog niet zo goed rijden als jij... als je haar nou eens les zou geven zou je wellicht de zelfde resultaten gaan behalen als jij, 2 keer oplympisch kampioen ofzo, zou leuk zijn.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:46

ART_UMA schreef:
Sjuimpje schreef:
van stretchen is hier geen sprake.
Wanneer is het dan wel stretchen? Hoe extreem LDR moet het dan zijn om daarmee te helpen?

Trouwens waarom is dat strechen eigenlijk in beweging? Ik denk dat bij mensen als er opgerekt en gestreched wordt dat eigenlijk altijd in stilstand is. Ik meen me te herinneren dat statische stretchen veel effectiever is als dynamisch stretchen.

heb je die voetballers wel eens raar zien lopen zo vlak voordat ze een wedstrijd in gaan? Ik zie dat als precies het zelfde. Lopen en stretchen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:46

Nou volgens mij worden deze paarden allemaal van achter naar voor gereden dus ik snap niet dat er gedacht wordt de die beesten in de krul worden getrokken en van achter aangetrapt worden.
Geloof mij dan lopen ze allemal op de kop en dan kan er nog geen M proef mee rijden laat staan een Grand prix.
A8H moet dat weten zo niet had ze het kunnen lezen.
Er is al een mooie beschrijving gegeven waaruit bleek dat LDr veel meer is dan het rondt rijden, wat in werkelijk maar een klein onderdeel is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:47

Mensen hebben een plaat voor hun kop

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:49

Tja, je kunt natuurlijk best naast je paard gaan staan en iets lekkers zo voor zijn neus houden dat hij inbuigt zoals jij dat wil. Op de foto's zie je Angela v/d Berg trouwens ook in stilstand strechten met Mix. Echt word naar mijn mening pas optimaal gestrecht als het achterbeen ver onderkomt. Dan pas word de rug gebruikt en krijg je een "ronde boog" door heel het lichaam. In bit heeft ooit een wit paard gestaan, daarop waren met kleurtjes alle spieren ed. getekent. Daar zag je duidelijk een ketting van spieren lopen van oor naar staart. En met dat beeld erbij was het heel logisch dat een paard van achteren naar voren kan strechten zo. Met vw-nw gebeurt dit maar met LDR nog meer. Daardoor krijg je nog meer losheid door het hele lijf. Het is wel lastig uitleggen hier trouwens zonder paard, zweep en pen+papier.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:52

sherwood schreef:
Aqua8horse schreef:
Volgens mij heeft elke vorm van stretching ( via LDR) mogelijk te maken met een (nog) niet goed genoeg ontwikkelde rijtechniek van de ruiter maar niet met beperkingen van het paard.

Tuurlijk anky kan ook nog niet zo goed rijden als jij... als je haar nou eens les zou geven zou je wellicht de zelfde resultaten gaan behalen als jij, 2 keer oplympisch kampioen ofzo, zou leuk zijn.

Waarom haal je Anky er nu bij?
Zou zij het werkelijk waarderen dat haar naam voortdurend wordt gebruikt?

Jij trekt het op een persoon terwijl ik iets vind in het algemeen.

Ik heb helemaal niet de behoefte om op een dergelijk hoog niveau te presteren. Is dat voor jou een maatstaf om goed te kunnen rijden, dan?

Gezien jouw antwoord, zou het voor jou misschien mogelijk zijn om mijn vraag te kunnen beantwoorden?

"Je krijgt met LDR dan wel meer ontspanning in je paard, maar kennelijk niet voldoende balans? Kan iemand dit vanuit de LDR visie mogelijk verklaren?"
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 12-06-05 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:01

@Marije1984 Ik heb begrepen van de pro LDR ruiters dat het doel van LDR is om meer ontspanning in het paard te brengen....? Ben jij het daar ook mee eens?
Zoniet, wat is dan voor jou het doel om LDR te gebruiken?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:26

sherwood schreef:
heb je die voetballers wel eens raar zien lopen zo vlak voordat ze een wedstrijd in gaan? Ik zie dat als precies het zelfde. Lopen en stretchen.
ha ha, moet ik nou de conclusie trekken dat LDR = raar lopen???
Er is een groot verschil in warming up en stretchen; dat raar lopen is warming-up. Ik kan me stretchen bij paarden nog voorstellen als het uitrekken van een voorbeen en dat zo een 20 sec vasthouden (een beetje zoals het voorbeen op de bok bij de smid), dat is dus niet in beweging,

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:47

Fleurtje100 schreef:
Tja, je kunt natuurlijk best naast je paard gaan staan en iets lekkers zo voor zijn neus houden dat hij inbuigt zoals jij dat wil. Op de foto's zie je Angela v/d Berg trouwens ook in stilstand strechten met Mix. Echt word naar mijn mening pas optimaal gestrecht als het achterbeen ver onderkomt. Dan pas word de rug gebruikt en krijg je een "ronde boog" door heel het lichaam. In bit heeft ooit een wit paard gestaan, daarop waren met kleurtjes alle spieren ed. getekent. Daar zag je duidelijk een ketting van spieren lopen van oor naar staart. En met dat beeld erbij was het heel logisch dat een paard van achteren naar voren kan strechten zo. Met vw-nw gebeurt dit maar met LDR nog meer. Daardoor krijg je nog meer losheid door het hele lijf. Het is wel lastig uitleggen hier trouwens zonder paard, zweep en pen+papier.

Dat stilstaande wil ik nog wel stretchen noemen. De rest heeft veel meer met een balans verandering, het anders / beter verdelen en dragen van massa te maken (wat bij alle dressuursystemen het doel is). Ik denk dat voor het overgrote deel LDR te maken heeft met controle, dat is niet perce een paard onvriendelijk iets. Het voordeel moet dan eerder zijn dat ontwijkend gedrag en weerstand wordt voorkomen, waardoor de training effectiever is.
Het nadeel van VWNW is de betrekkelijke vrijheid van de hals voor het paard, er is genoeg teugellengte om bv het hoofd op te tillen of te verbuigen in de hals. Dit maakt dat het eerder een belonende werking heeft met daarbij oprekken van de rug als het laag genoeg is, en dat kan ontspannend werken, maar de ontspanning van het paard is eigenlijk wel een voorwaarde voor het goed uitvoeren.
Als er spanning is moet er vaak eerst iets van een warming-up worden gedaan, daarbij kan ik bij een "bommetje" van een paard me best voorstellen dat LDR wordt toegepast, althans iets te diep vindt ik minder erg als tegen de hand.

spiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:13

Even voor alle duidelijkheid; ik ben niet tegen LDR rijden, ik ben wel tegen de extreme uitwassen die ik op sommige plaatjes heb gezien.
Dat de besten der aarde dit doen, maakt het nog niet diervriendelijk. Bovendien zijn er honderden zo niet duizenden ruiters die nu denken dat ze dit ook moeten doen om succes te behalen. Die gaan dit 'trucje' dus doen als een losstaande oefening, terwijl ze de basis nog niet eens beheersen. Er zijn genoeg ruiters en juryleden die een paard wat zijn hoofd laag houdt, als juist beoordelen. Ook als het paard verder niet eens verzameld is en verder niet LDR gereden wordt! Dat het paard vaak niet eens verzet geeft, komt omdat het geleerd heeft, dat als het niet terugtrekt, de pijn in zijn hals beperkt blijft. ALs hij nl verzet geeft, wordt er nog harder getrokken. Ga maar eens op een wedstrijd hierop letten, het gebeurt zelfs in de hogere klassen nog.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:17

Werkelijke stretching zonder degelijke warming up en volledige ontspanning is funest voor de spieren. Stretching zal het dus zeker niet zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:51

Ok even over dat stretchen. Ik hoop dat geen enkele mens gaat stretchen zonder eerst goed op te warmen. Anders scheuren je spieren veel te snel.

Dus bij een paard moet je dus ook goed losstappen, vwnw, en wat draven, voor je ook maar ergens aan oprekken kunt beginnen.

Met LDR kun je idd niet statisch stretchen, ik denk dat je eerder de spieren intensiever traint en losmaakt doordat je ze over de volledige lengte van het paard opspant en ontspant.

Het echte statische stretchen doen we dus niet echt bij paarden, het is de bedoeling dat je de spieren net soepel, beweeglijk en lang houdt tijdens het bewegen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:07

Mijn SI gewricht zit scheef met alle gevolgen van dien en ik zal zeer waarschijnlijk weer oefeningen krijgen om mijn spieren weer op goede lengte te krijgen.
Dat is in het begin niet prettig (gewoon pijnlijk..)maar elke keer kom je over een grens en wordt je spieren doormiddel van een soort beschadiging (resultaat spierpijn) weer sterker (zo is het me ooit wat uitgelegdt..) en langer en wordt het elke keer makkelijker en kom je verder.
Resultaat is dat je spierenmassa meer aankan en dat je niet je botten aanspreekt met bepaalde bewegingen maar dat de spieren het werk doen.
(in mijn geval mijn natuurlijke korset doet het werk van mijn ruggegraat)

Ik denk dat de paarden die om deze manier gereden worden en dus de paarden van eerder genoemde mensen dit werk gewoon goed aan kunnen, de problemen die je hier over hoort komt toch meestal uit de hoek van mensen die het proberen om zo te doen.
En die mensen zorgen ervoor dat bepaalde dingen in een kwaad daglicht komen te staan.

En ach voor degene die hun brood verdienen met de paardensport is het toch enkeld maar fijn dat er mensen zijn die problemen krijgen met hun paard????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:18

Woestein schreef:
En ach voor degene die hun brood verdienen met de paardensport is het toch enkeld maar fijn dat er mensen zijn die problemen krijgen met hun paard????

*LOL*

En wat ik me nu toch afvraag. Zouden al die fanatieke antiLDR-ers nu Hoog, Vlak en Vierkant rijden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:20

ben ik ook weer Haha!

Als ik de gamma-ruiters vergeet... en een paard bekijk in de weide in een leuke bui....
Die gaat niet staan rekken en strekken....
Die begint te showen/te sjouwen/te lopen.... En als een ieder nu eens naar de details kijkt, het hoofd, de rug en de staart... wat is dan het verschil met die foto's? hoofdstel, zadel en ruiter....+ peered heeft geleerd om dat jolige op commando te doen.. van begin tot eind.... kin op de borst enzovoort enzovoort, tot de combi voor publiek in de ring mag en dan begint de werkelijke show...
de ruin/hengst/merrie die min of meer indruk moet gaan maken op rang hoger/lagere/ gelijke/partner/ geef het een naam....

Kijk eens naar een paard/veulen wat net geboren is.... wat het kan en wil tot aan ...... en zie dan wat het kan en wil.....

bij de meeste mensen ontbreekt het geduld.... vandaag begonnen gisteren kampioen.

en hoe gaat die slogan?
don't immitate, ga op les Clown

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:31

gerdy schreef:
ik vind het echt onzin hoor, die mensen rijden toch niet voor niks zo hoog dus dan zullen ze ook echt wel weten wat ze aan het doen zijn. en ik vind de paarden er wel blij uit zien, de meeste paarden hebben hun oortjes naar voren of lekker ontspannen en ze hebben een schuimmondje. en dat trekken valt ook echt wel mee hoor deze mensen trekken echt de mond van hun paard niet kapot die weten echt wel wat ze aan het doen zijn. en er zijn zoveel manieren en op elk 'systeem' is wel wat aan te merken, en als dit systeem past bij deze paarden en zij daar heel los van worden, dan moeten ze vooral zo doorgaan.
elke keer die opmerkingen over anky der 'systeem' ze is niet voor niks 2x olympisch kampioen dat doe jij der niet na.

ben ik het ook mee eens..

En velen van de topdressuurruiters rijden hengsten en soms hebben die een strengere hand nodig als merrie's en ruinen (uitzonderingen daargelaten) maar hengsten hebben het ook nog met hun hormonen te doen..

Ik ga er vanuit dat die paarden daar niet onder drang staan, want presteren onder drang dat kan niemand en dan ga je een keer voor de bijl, en daar lijkt het bij anky niet echt op...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 06:20

ART UMA ik wil je vraag graag beantwoorden:

De "onbalans" die jullie denken te herkennen is mijns inziens komend van het spectaculaire. Het electrisch van de grond willen maken, immers grenzen worden verlegd en een in balans rustige piaffe (trainingspiaffe) is vaak wat traag. Het expressionele dat nu bereikt wordt neemt met zich mee dat het niet altijd foutloos kan zijn.

Je kent dat zelf ook. Je kan op safe gaan, of willen gaan voor een 10 maar dan met een mogelijke fout.

Er zijn immers ook heel veel klassiek gereden paarden die niet volgens jullie normen piafferen dus dat kan je niet aan een rijtechniek wegcijferen.

Geloof me, de video met klassieke voorbeelden, is té grappig. Je kunt je nu al niet meer voorstellen dat mensen dat vroeger mooi vonden. De een nog meer met de kop in de lucht dan de ander, tegen de hand, tegen het been, niet piafferen, traag, ongelijk... en het werd allemaal wereldbekerwinnaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:21

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:33

Mireille1970 schreef:
ART UMA ik wil je vraag graag beantwoorden:

De "onbalans" die jullie denken te herkennen is mijns inziens komend van het spectaculaire. Het electrisch van de grond willen maken, immers grenzen worden verlegd en een in balans rustige piaffe (trainingspiaffe) is vaak wat traag. Het expressionele dat nu bereikt wordt neemt met zich mee dat het niet altijd foutloos kan zijn.

Je kent dat zelf ook. Je kan op safe gaan, of willen gaan voor een 10 maar dan met een mogelijke fout.

Maar we hebben het hier toch niet over een groen paard of een beginnende combinatie??? Een keer een fout is niet erg, maar nu is het haast andersom, wat leert het paard daarvan?? Het foute of het goede??

Mireille1970 schreef:
Er zijn immers ook heel veel klassiek gereden paarden die niet volgens jullie normen piafferen dus dat kan je niet aan een rijtechniek wegcijferen.
Geloof me, de video met klassieke voorbeelden, is té grappig. Je kunt je nu al niet meer voorstellen dat mensen dat vroeger mooi vonden. De een nog meer met de kop in de lucht dan de ander, tegen de hand, tegen het been, niet piafferen, traag, ongelijk... en het werd allemaal wereldbekerwinnaar.
Eens, vroegahh ... is niet altijd beter, maar dat wil niet zeggen dat het niet nog beter zou moeten. 20 jaar geleden was er in nederland eigenlijk alleen Amon, nu is er een veel bredere top. over weer 20 jaar weten we hoe het Anky tijdperk de geschiedenis in gaat.
Groot verschil was wel dat er vroeger meer paardenmensen waren en minder amateurs.