Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tact

Re: Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:07

Weet iemand wanneer het boek van Solange uitkomt ? Daarin komt toch ook dit onderwerp aan het bod ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:09

Die voegt enorm veel toe Goldstar... _/-o_

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:12

Kaja schreef:
Kafue schreef:
Voor de goede orde ik ben ook geen klassiek aanhanger en ook geen LDR aanhanger.
.

Pardon... Is er iemand van zijn geloof gevallen.... Tong uitsteken !!!

Nou als jij zo makkelijk van je systeem afstapt....
Kan mij herinneren dat je, ook in je profiel, fervent aanhanger bent van de klassieke rijmethode en deze ook beoefen..!! Geeft niets hoor, maar nu snap ik er niets meer van... (Zal wel aan mij liggen..) ( Ja vast...)

Nee hoor hier is niemand van zijn geloof gevallen. Klassiek en de zes begrippen van het Skala der Ausbildung zijn nauw verband aan elkaar. LDR is ook nauw verband aan klassiek en Skala der Ausbildung alleen rijd LDr wel eens met een extreem diepe inbuiging en doet klassiek of Duits dat nooit omdat de laatste twee er het nut niet van inzien.

Dat maakt het verschil tussen de drie methoden die voor 98 % echter gelijk zijn. Maar als fervent LDR aanhanger zul je dat moeten weten.

Het begint met goed zitten, we willen souplesse zien dat bereiken de drie systemen alledrie. We willen in de proef de neus voor of op de loodlijn zien bij een paard dat ontspannen loopt met takt, losgelassen ist, aanleuning neemt, met enige schwung loopt, recht gericht is en in de verzameling loopt die bij zijn graad van africhting hoort.

Kortom een ruiter dat met zijn paard in volstrekte harmonie de voor zijn niveau passende oefeningen met plezier uitvoert.

Wederom de drie manieren willen het zelfde einddoel behalen.
Het is alleen hoe je dat doet.
We warmen het paard op en gaan trainen en steeds weer losen we het paard brengen het weer naar een perfecte ontspanning even lange teugel. En als je de drie methoden bij de weg laat is het ja prima, alles waar te voor staat is slecht.

Ooit gaf Dr. Reiner Klimke een clinic, hij galoopeerde met zijn rusBiotop aan de lange teugel vrolijk rond, pakte teugel op maakte direct vijftien wissels om de pas kaarsrecht doorgesprongen, liet biotop de teugels weer uit de hand kauwen en gallopeerde verder. Hij reed klassiek duits.

Dat is rijden met souplesse volgens de zes basisbegrippen.

Ik heb veel aan het al oude beproefde Duitse zespuntensysteem dit omdat mijn instructeur dat beheerst en mijn omgeving dat ook beheerst.
Dat wil niet zeggen dat iets anders niet kan. Want 98% van de drie manieren vloeien in elkaar over
Het duitse systeem werkt al honderd jaar heel erg goed, je kunt overal je theorie halen als je het even niet meer weet. Klassiek kun je ook overal halen. En of er al boeken zijn over het LDr systeem zou ik niet weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:08

Tact schreef:
Dat moet dan toch in de beoordeling van de proef tot uitdrukking worden gebracht.
In een proef laten steeds meer ruiters maar al te graag zien wat de jury - ten onrechte - beloond.

Bij wie ligt de fout dan, bij de ruiters of bij de jury's?

Toevallig spreek ik af en toe nog wel eens deze of gene die internationaal meedoen, en al die mensen vinden het toch wel steeds erg belangrijk dat ze hun paarden bovenin en met de neus eruit kunnen rijden, omdat de jury's het nog altijd niet waarderen als de neus erachter komt. Dusssssssss.....

Het is bekend van hengsten met veel kap, en ook bijv veel Rubinstein nakomelingen dat het moeilijker is om ze (voor het oog) met de nek als hoogste punt te hebben. (Ik moet elke keer lachen als ik Q4 "poll" zie schrijven, daaruit kun je afleiden hoe hard hij al door Theresa Sandin geïndoctrineerd is) De eerste opmerking die je zo'n ruiter er dan bij hoort maken is dat dat ze punten kost in de ring.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:50

Tact schreef:
Weet iemand wanneer het boek van Solange uitkomt ? Daarin komt toch ook dit onderwerp aan het bod ?

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:56

Ja maar.... LDR is toch helemaal niet het paard met zijn neus achter de loodlijn trekken ofzo? Het is gewoon *zoals ik het altijd dacht iig* je paard laag instellen af en toe, niet achter Lips are sealed de loodlijn, maar gewoon laaaag zodat ie over zijn rug gaat lopen en zijn spieren loslaat. Is dit niet het ultieme voorbeeld van de hand volgen en nageeflijk zijn, zoals ook de klassieke dressuur nastreeft? Of zit ik er nu helemaal langs? Verward

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:58

Woodstock, met LDR kom je vaak wel achter de loodlijn uit. Dit komt voort uit het verdere ronden van de hals waardoor bij behouden van dezelfde hoek tussen kaak en nek het hoofd dus achter de loodlijn komt. Het heeft dus niks te maken met het afbuigen in de nek, het komt voort uit het afbuigen van de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:01

Ik heb even rondgevraagd maar van die Anky lobby over de nek als hoogste punt is helemaal niets bekend.

Dus waar dit broodje aap verhaal nu weer vandaan komt...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:04

Citaat:
Nee hoor hier is niemand van zijn geloof gevallen. Klassiek en de zes begrippen van het Skala der Ausbildung zijn nauw verband aan elkaar. LDR is ook nauw verband aan klassiek en Skala der Ausbildung alleen rijd LDr wel eens met een extreem diepe inbuiging en doet klassiek of Duits dat nooit omdat de laatste twee er het nut niet van inzien.

Dat maakt het verschil tussen de drie methoden die voor 98 % echter gelijk zijn. Maar als fervent LDR aanhanger zul je dat moeten weten.

Het begint met goed zitten, we willen souplesse zien dat bereiken de drie systemen alledrie. We willen in de proef de neus voor of op de loodlijn zien bij een paard dat ontspannen loopt met takt, losgelassen ist, aanleuning neemt, met enige schwung loopt, recht gericht is en in de verzameling loopt die bij zijn graad van africhting hoort.

Kortom een ruiter dat met zijn paard in volstrekte harmonie de voor zijn niveau passende oefeningen met plezier uitvoert.

Wederom de drie manieren willen het zelfde einddoel behalen.
Het is alleen hoe je dat doet.
We warmen het paard op en gaan trainen en steeds weer losen we het paard brengen het weer naar een perfecte ontspanning even lange teugel. En als je de drie methoden bij de weg laat is het ja prima, alles waar te voor staat is slecht.

Zonder mij in de discussie te mengen, wil ik bovenstaand stuk nog even quoten. Daar staat precies beschreven hoe ik mijn training voor ogen heb. Zonder persé het paard op of voor de loodlijn te hoeven houden. Af en toe even wat ronder instellen kan erg nuttig zijn (tijdens de training!).
Ik rijd niet LDR, ook niet klassiek, maar ik probeer van alles datgene mee te pikken wat ik nuttig en zinvol vind tijdens mijn training.

Maar om nog even ontopic verder te gaan: de huidige trainingsmode lijkt juist meer functionaliteit te halen uit de training dan voorheen.
Zolang het dieper instellen alleen tijdens de training is en in de ring het paard met het neusje op of iets voor de loodlijn loopt.
(en met losse rug en met actief en ondertredend achterbeen)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:04

Dit broodje aap komt van het verkeerd interpreteren, van dingen horen die iemand wíl horen en van er een eigen draai aangeven die toevallig goed uitkomt.... Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:20

Ik snap trouwens niet dat Q nog steeds zo weinig van de materie begrijpt als hij al die Anky clinics afloopt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:28

Ik vraag me af wat Tact met die foto's wil Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:13

Remember schreef:
Ik vraag me af wat Tact met die foto's wil Haha!

Laten zien dat Salinero inderdaad achter de loodlijn wordt getraind, die foto is namelijk buiten de hekjes genomen in Athene en inderdaad; Anky stelde hem wat ronder in bij het betreden van het stadion. Gek hè?!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:14

Sssst Aimee, had graag willen weten of hij dat zelf door had Clown

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:19

In verzamelde - en uitgestrekte draf heeft geen van de paarden de nek op het hoogste punt en ze hebben de neus allemaal achter de loodlijn, tijdens een proef en ook niet kort daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:28

Wat vervelend nou Tact...

wat ga je er tegen doen? Behalve een bokt topic openen?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:34

Aimee schreef:
Laten zien dat Salinero inderdaad achter de loodlijn wordt
getraind

(...)

De discussie gaat niet over de ruiters. Hun rijkwaliteiten staan niet ter discussie. Het ging erover dat juryleden rijden achter de loodlijn zouden afstraffen, dito als de nek niet de apex van de hals is. Er zijn veel internationale ruiters die een paard bijna alleen maar op die manier rijden, of het nu voor of tijdens een proef is.
Laatst bijgewerkt door Tact op 27-01-05 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:35

Knipoog Ik snap ook niet precies wat tact met die fotos wil. Ze zijn allemaal net op het verkeerde moment gemaakt he! Tja fotos vervelende momentopnamen. Daarom even op de onderstaande link kijken.

http://www.horse-gate.com/hengstvideos/index_tab.html

Op deze link zijn videos te zien diverse duitse tophengsten. Dan moeten jullie de video van Donatelli eens opzoeken en bekijken, een plaatje.
Die zes basisbegrippen allemaal vertegenwoordigt en de souplesse in de beweging geweldig.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:36

Remember schreef:
Woodstock, met LDR kom je vaak wel achter de loodlijn uit. Dit komt voort uit het verdere ronden van de hals waardoor bij behouden van dezelfde hoek tussen kaak en nek het hoofd dus achter de loodlijn komt. Het heeft dus niks te maken met het afbuigen in de nek, het komt voort uit het afbuigen van de hals.

Ok, k snap het. Maar als hij dus zijn hals verder moet buigen, moet hij ook zijn rugspieren verder opspannen, wat dus tot overspanning kan leiden, dit is dus weer slecht. De hoek tussen kaak en nek is dus wel goed. De loodlijn is dus per defenitie loodrecht op de grond (hehe slimme opmerking van mij Bloos )
Maar waarom wordt er niet gekeken naar het hoofd tov de hals, ipv de lijn loodrecht op de grond? Als je een paard dat al ver getraind is, op zn kop zou zetten, *zoals een jong paard, dat nog op zn kop loopt* of voor mijn part gewoon horizontaal, dan loopt dat verder getrainde paard toch vaak met de neus achter de loodlijn? Dan moet je dus alleen kijken naar het hoofd en de hals, niet naar de achterhand. Het is dan toch veel logischer om de loodlijn tov de hals te bekijken ipv tov de grond? Ik heb tenminste ergens gelezen dat door het hoofd te ver te buigen er littekenweefsel of zoiets gevormd wordt, door de beschadiging van dit oprekken.
Als je het zo bekijkt lopen dus al die paarden die zo heel erg bovenin worden gereden hartstikke fout en moet die neus er toch echt uit!
Als je daarentegen naar laag diep rond kijkt, blijft die hoek tussen hoofd en hals goed, waarom zou het dan slecht zijn?
Kan iemand mij uitleggen, waarom iedereen dan zn paard zo bovenaan in de krul wilt? Want zoals ik het zie is het gewoon beschadiging bij de aanhechting van hoofd en hals. Zal vast wel iets niet aan kloppen wat ik allemaal gewazeld heb, maar k snap dus niet waarom er veel mensen tegen LDR zijn, omdat ze dan dus achter de LL zouden lopen, maar zoals ik het zie is dit juist bij dat bovenin lopen. Dus als iemand mij dit uit kan leggen, graag Knipoog !

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:42

Tact schreef:
Aimee schreef:
Laten zien dat Salinero inderdaad achter de loodlijn wordt
getraind

(...)

De discussie gaat niet over de ruiters. Hun rijkwaliteiten staan niet ter discussie. Het ging erover dat juryleden rijden achter de loodlijn zouden afstraffen, dito als de nek niet de apex van de hals is. Er zijn veel internationale ruiters die een paard bijna alleen maar op die manier rijden, of het nu voor of tijdens een proef is.

Bij mijn weten beoordeeld de jury alleen dat wat in de ring gebeurd, je moet dus nog even naar een andere foto van Salinero zoeken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:53

Woodstock schreef:
Remember schreef:

Kan iemand mij uitleggen, waarom iedereen dan zn paard zo bovenaan in de krul wilt? Want zoals ik het zie is het gewoon beschadiging bij de aanhechting van hoofd en hals. Zal vast wel iets niet aan kloppen wat ik allemaal gewazeld heb, maar k snap dus niet waarom er veel mensen tegen LDR zijn, omdat ze dan dus achter de LL zouden lopen, maar zoals ik het zie is dit juist bij dat bovenin lopen. Dus als iemand mij dit uit kan leggen, graag Knipoog !

Hallo in de krul is altijd fout. Trekken geeft in de krul en trekken is weer fout.
Een paard moet/mag aanleuning nemen als wij juist van achter naar voren rijden, over de rug, naar de vragende hand, je vraagt wat je geeft wat. Doe je het goed dan geeft het paard je aanleuning. Doe je het fout moet je trekken voor de aanleuning.

Niemand is hier tegen LDR en LDR is niet per defenitie achter de loodlijn.
LDR en minder voorwaarts rijden dan moetend, en dan ook nog trekken geeft op de voorhand achter de LL, dat is fout. Een paard rijden over de rug naar laag diep rijden zodat het paard rond wordt is weer goed, maar wel tot het dooie punt en er niet over heen. Wil het paard niet verder ontstaat er weer dwang. Dus kun je het paard er niet verder heen rijden met zit en been en help je met de handen een stukje mee dan is het weer fout.

Zo is iedere gedwongen houding fout welke manier je nu prefereert voor je training.

Waarom bovenaan in de krul. Dat zeg je waarschijnlijk fout, je bedoeld waarom wil iedereen de hoofd halshouding die bij de graad van de africhting van het paard hoort? Omdat daar op dat moment het natuurlijke evenwicht van het paard voor die houding en verzameling ligt. Waarom willen we het hoofd ten opzichte van de hals in die verzameling niet achter de loodlijn maar het liefst ervoor of in ieder geval maximaal erop maar niet erachter omdat daar het natuurlijke evenwicht niet ligt. Dan krijg je weer het 3/5 gewicht op de voorhand en 2/5 op de achterhand verhaal.

Overigens het is net hoe je het wilt want sommigen stellen liever verder door zodat ze gemakkelijker op het voor dat paard behoren evenwicht kunnen komen ten tijde van de proef.
Ik persoonlijk train de paarden meestal een klasse hoger dan dat ze op dat moment op concours moeten lopen. Dus start ik B dan ben ik thuis L.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:56

Aimee schreef:
Bij mijn weten beoordeeld de jury alleen dat wat in de ring gebeurd, je moet dus nog even naar een andere foto van Salinero zoeken.

Jij mag die foto overslaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:59

Kafue schreef:
Niemand is hier tegen LDR

Q4 is pertinent tegen LDR hoor.
Heb jij 41 pagina's niet opgelet of zo Verward

Woodstock, als de zoekfunctie weer werkt zal ik even een ander topic voor je opzoeken waar ik heel uitgebreid heb geschreven hoe dat werkt met je paard diep rijden.

Kafue slaat de plank namelijk half mis (is dan ook geen ervaringsdeskundige Knipoog), maar ik heb nu geen tijd dat hele verhaal weer opnieuw te moeten doen. Je kunt overigens beter naar Kafue luisteren dan naar Q4 want die heeft er ondanks al die Anky clinics die hij bijwoont (en waar hij Anky uitspraken hoort doen over het veranderen van de FEI regels Gestoord) ) nog steeds helemaaaaal geen kaas gegeten van diep rijden. Ik ben blij dat hij het niet toe durft te passen want dat wordt vast een drama!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:06

zolang het paard daar loopt waar ik m wil hebben, en ik het kan instellen waar ik wil is het goed. Als ik ervoor kies om het dier wat lager in te stellen omdat het mij of het paard of ons beiden even helpt zal ik dat doen....... als ik kies om het paard met de neus eruit te rijden als het paard of ik dat nodig heb dan zal ik dat doen.......

Er is niemand in de hele wereld die een complete training in LDR zal trainen, wel een paar minuten zo instellen.......... dat geloof ik wel.....
Evenals andersom.

Ik snap niet dat er mensen zijn die dat niet kunnen inzien. Iemand de zijn methode van rijden aan kan passen aan de behoefte van het paard doet het goed....... de ene heeft baat bij LDR de andere bij klassiek en de volgende bij buitenritten.............

Voorlopig is er een berg critiek van mensen die zelf niet eens boven het Z uitgestegen zijn op een tweevoudig Olympisch kampioen........

net zoiets als dat ik zou zeggen dat ik een betere minister president zou zijn